Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#196 Bericht door fcapri »

ik heb mijn verzekering gecontacteerd en zij kennen 3 soorten electrische fietsen bij AG insurrance
3 types elektrische fietsen bij AG insurance

1. Elektrische fiets

Een elektrische fiets (vermogen ≤ 250 W en snelheid ≤ 25 km/u) beschikt enkel over een trapondersteuning en heeft geen certificaat van overeenstemming. Trapondersteuning betekent dat de motor aandrijfkracht levert als de bestuurder trapt. Als de bestuurder stopt met trappen, gaat de fiets niet meer vooruit.

De nieuwe wetgeving heeft geen betrekking op dit type fietsen. De bestuurder gedraagt zich in het verkeer als een fietser: hij is niet verplicht een helm te dragen, heeft geen rijbewijs nodig en is ook niet verplicht een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Bij AG Insurance is zijn aansprakelijkheid verzekerd via de Top Familiale.

2. Gemotoriseerde fiets (e-bike)

Deze gemotoriseerde fiets, ook L1e-A genoemd, (vermogen ≤ 1000 W en snelheid ≤ 25 km/u) beschikt altijd over trapondersteuning. De fiets kan ook uitgerust zijn met een autonome motor, waardoor men de pedalen niet hoeft te gebruiken.

Inschrijving bij de DIV is niet verplicht voor dit type fiets (noch voor de fietsen met trapondersteuning, of met een autonome motor).

Verzekeringstechnisch geldt het volgende:
##Voor fietsen met trapondersteuning volstaat een verzekering Top Familiale van AG Insurance.
##Voor fietsen die autonoom kunnen rijden, moet uw klant de verzekering BA E-bike afsluiten.


3. Speed pedelec

Een speed pedelec, ook L1e-B genoemd, (vermogen ≤ 4000 W en snelheid ≤ 45 km/h) is een snelle elektrische fiets waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 kilometer per uur. Door zelf mee te trappen kunnen snelheden tot 45 kilometer per uur worden behaald.

Inschrijven bij de DIV is verplicht, zowel bij gewone trapondersteuning als bij autonome werking van de motor. De kleine plaat (10 cm x 12 cm) wordt automatisch afgeleverd bij de inschrijving.

Ook hier geldt verzekeringstechnisch het volgende:
##Voor fietsen met trapondersteuning volstaat een verzekering Top Familiale van AG Insurance.
##Voor fietsen die autonoom kunnen rijden, moet uw klant de verzekering BA Speed Pedelec afsluiten.
het gemotoriseerde rijwiel of gemotoriseerde fiets is dus gewoon een e-bike omdat die autonoom kan rijden. dus daar kan ik mijn zelfbouwding onder brengen. gewoon ervoor zorgen dat er pedalen op staan, nie harder gaat dan 25 en minder dan 1000W. ze maken daar blijkbaar ook 2 subcategorien onder:
diegenen met trapondersteuning
en de autonome (wat in mijn ogen eigenlijk een electrische klasse A scooter is).

het enige dat me stoort. bij de eerste fiets zeggen ze duidelijk dat er geen "certificaat van overeenstemming" is, maar bij de 2de groep spreken ze daar nergens over.

ook stuurde de verzekering me ook door naar
http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer ... he_fietsen
en daar staat:
Certificaat van overeenstemming: het certificaat van overeenstemming (COC) is verplicht voor een gemotoriseerde fiets en voor een speed pedelec. Het COC waarborgt dat het voertuig met de Europese technische voorschriften overeenstemt. Bewaar dit document op een veilige plaats, je moet het document niet op zak hebben tijdens de verplaatsingen met je fiets. Wanneer je een gemotoriseerde fiets of een speed pedelec koopt, vergeet dan niet het certificaat te vragen.
en
http://newsletters.aginsurance.be/websi ... 2016-09-30

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#197 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:het gemotoriseerde rijwiel of gemotoriseerde fiets is dus gewoon een e-bike omdat die autonoom kan rijden. dus daar kan ik mijn zelfbouwding onder brengen. gewoon ervoor zorgen dat er pedalen op staan, nie harder gaat dan 25 en minder dan 1000W.
Het staat je natuurlijk vrij te proberen. Alleen vrees ik er toch een beetje voor. Je vertrekt immers niet van een fiets, maar wel van een brommer waaraan je allerlei wijzigingen aanbrengt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#198 Bericht door scuri »

fcapri schreef:
2. Gemotoriseerde fiets (e-bike)
Deze gemotoriseerde fiets, ook L1e-A genoemd, (vermogen ≤ 1000 W en snelheid ≤ 25 km/u) beschikt altijd over trapondersteuning. De fiets kan ook uitgerust zijn met een autonome motor, waardoor men de pedalen niet hoeft te gebruiken.
Inschrijving bij de DIV is niet verplicht voor dit type fiets (noch voor de fietsen met trapondersteuning, of met een autonome motor).
Verzekeringstechnisch geldt het volgende:
##Voor fietsen met trapondersteuning volstaat een verzekering Top Familiale van AG Insurance.
##Voor fietsen die autonoom kunnen rijden, moet uw klant de verzekering BA E-bike afsluiten.

het gemotoriseerde rijwiel of gemotoriseerde fiets is dus gewoon een e-bike omdat die autonoom kan rijden. dus daar kan ik mijn zelfbouwding onder brengen. gewoon ervoor zorgen dat er pedalen op staan, nie harder gaat dan 25 en minder dan 1000W. ze maken daar blijkbaar ook 2 subcategorien onder:
diegenen met trapondersteuning en de autonome (wat in mijn ogen eigenlijk een electrische klasse A scooter is).
het enige dat me stoort. bij de eerste fiets zeggen ze duidelijk dat er geen "certificaat van overeenstemming" is, maar bij de 2de groep spreken ze daar nergens over.
Neen, echt niet. Een gemotoriseerd rijwiel is niet do fice een (uitsluitend) e-bike. AG gebruikt die term e-bike foutief, zoals men dat veel doet met al die termen. Trouwens, 'pedelec' en 'e-bike' zijn géén officiële EU-regelgevingstermen. Met Pedelec wordt doorgaans bedoeld: énkel trapondersteuning. Met e-bike wordt doorgaans bedoeld: énkel autonome voortbeweging. Het idiote is dat men deze beiden méngt in de nieuwe regelgeving, dus 'hybride'systemen laat men toe zeg maar.
AG schrijft zelf: 'beschikt ALTIJD over trapondersteuning'. Dat is een vereiste. Het KAN ook met autonome motor, MAAR die trapondersteuning MOET er zijn, maar het mag NIET UITSLUITEND autonoom. Dat wil zeggen: trapondersteuning en DAARNAAST mogelijkheid tot een 'gashendel' is toegelaten.
Het is gewoon een klein verschil:
- énkel trapondersteuning -> 1) fiets of 2) L1e-A of 3) S-Pedelec ressorterend L1e-B
- trapondersteuning én gashendel mogelijkheid (autonoom) -> sowieso MINSTENS L1e-A :!: M.a.w. een COMBI van Pedelec en e-bike.
- enkel autonoom -> STEEDS L1e-B :!: ALLE (uitsluitend) e-bikes vallen hier onder.
Daarom is de verwarring groot.
Je zou kunnen zeggen dat men een toegeving heeft gedaan om nààst de trapondersteuning ook autonome werking toe te laten. Laat men de trapondersteuning geheel weg, dan valt men in een hogere categorie: minstens L1e-B.
De EU-verordening stelt dit anderzijds klaar (Bijlage I EU 168/2013):
L1e-A: (9) fietsen met trappers uitgerust met een HULPaandrijving met als HOOFDDOEL trapondersteuning.
Er MOET dus een trapondersteuning zijn. Dat is de geest van de wet en niet enkel de geest, het staat er letterlijk zo he.
Het is niet voor niks dat de EU-wetgever ook stelt dat als men een gewone elektrische fiets heeft (dus max. 250W en 25 km/h) mét mogelijkheid van gashendel, dat deze sowieso onder L1e-A valt, m.a.w. deze is géén gewone fiets meer: deze moet op z'n minst in een hogere categorie, dus COC enz. Deze fietsers moeten dus goed opletten wat ze doen!

Voor de '2de' groep, t.t.z. gemotoriseerd rijwiel is ALTIJD een COC vereist. Gelukkige UITZONDERING: een velomobiel: niet COC-plichtig! (laag R-punt)
Verzekeraars zijn niet altijd een goede bron.
Ga toch maar eens concreet na bij jouw verzekeraar wat je wilt doen eigenlijk, dan zal hun 'euro' vallen misschien.

Voor mijn part probeer je het uit met jouw e-bike en 'pedalen voor de show' - want dat zijn ze dan -, maar volgens mij gaat ge al problemen krijgen bij de DIV die jouw e-bike zal klasseren onder L1e-B, tenzij de verzekeraar de aanvraag niet goed doet natuurlijk. Maar dan zult ge ooit bij een controle tegen de lamp lopen. Trouwens, ge vertrekt vanuit een brommer...
Als mijn redenering/interpretatie van de EU-verordening e.a. niet klopt, dan is het al hélemààl een crap wetgeving. Want zoals je zélf met jouw gezond verstand stelt: een (uitsluitend) e-bike is eigenlijk een brommer (klasse A of B al naargelang). En dat is volgens mij het enige correcte en ook conform de EU-regelgeving.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#199 Bericht door scuri »

eeuwige reiziger schreef:
fcapri schreef:
het gemotoriseerde rijwiel of gemotoriseerde fiets is dus gewoon een e-bike omdat die autonoom kan rijden. dus daar kan ik mijn zelfbouwding onder brengen. gewoon ervoor zorgen dat er pedalen op staan, nie harder gaat dan 25 en minder dan 1000W.
Het staat je natuurlijk vrij te proberen. Alleen vrees ik er toch een beetje voor. Je vertrekt immers niet van een fiets, maar wel van een brommer waaraan je allerlei wijzigingen aanbrengt.
Het 'foute' aan de redenering van fcapri is vrij eenvoudig: hij denkt dat met het plaatsen van wat pedalen de zaak beklonken is. Ah nee he: die trappers moeten wel degelijk een ondersteuning krijgen van de e-motor! (En dààrnààst mag het ding zich ook autonoom bewegen, maar niet uitsluitend.)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#200 Bericht door fcapri »

hangt er vanaf hoe je de pedalen monteerd.

als ik 1 ketting leg van de pedalen naar het achterwiel, en ik leg een 2de ketting van de motor naar de pedalen as, dan is de motor altijd ondersteuning van de pedalen. hij drijft namelijk de as aan van de pedalen.
als je dan een vrijloop maakt op de pedalen, zodat je die ook ff kan stil laten staan terwijl je nog bolt (dus geen vrijloop aan het achterwiel) dan ben je er al.
beetje zoals ze met die bosch middenmotor gedaan hebben.

als je natuurlijk de motor met 1 ketting verbind naar de wielen, en daar de pedalen halfverwege laat ingrijpen, dat is een andere zaak.
je kan het ook anders zetten. je maakt de controller zo dat die enkel werkt als de fiets in beweging is. dan MOET je eerst een minimale beweging aanzetten met de trappers voor de motor kan ingrijpen.

de wetgeving is gewoon een ramp nu.
scuri schreef: Voor mijn part probeer je het uit met jouw e-bike en 'pedalen voor de show' - want dat zijn ze dan -, maar volgens mij gaat ge al problemen krijgen bij de DIV die jouw e-bike zal klasseren onder L1e-B, tenzij de verzekeraar de aanvraag niet goed doet natuurlijk. Maar dan zult ge ooit bij een controle tegen de lamp lopen. Trouwens, ge vertrekt vanuit een brommer...
en daar zit ook een rederingsfout.
een gemotoriseerd rijwiel hoeft geen inschrijving of nummerplaat te hebben. dus DIV komt NOOIT iets te weten dat ik moet zoiets rondrijd.
als er dan politiecontrole is, lag ik de documenten voor van de motor als zijnde 650W en dat de fiets max 25km/h rijd met motor. dan kan ik hen aantonen dat het een gemotoriseerd rijwiel is, ik leg de geschikte verzekering voor en kan aantonen dat ik geen nummerplaat noch inschrijving nodig heb.
ik ga dan wel een fiets bouwen die 'lijkt' op een honda novio. en om de gelijkenis zo echt mogelijk te maken gebruik ik de honda randapparaten.
namelijk een 'gelijkend frame' (lees: echt frame waar de motorsteunen van verwijderd zijn en daar zit het framenummer in)
een echte voorvork, een echt voorwiel, een echt achterwiel, een echt zadel en den namaak brandstoftank met batterijen in . voor de rest zal er niks van honda in steken. geen motor, ketting, tandwielen, lichten, remmen....

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#201 Bericht door scuri »

fcapri schreef:
hangt er vanaf hoe je de pedalen monteerd.

als ik 1 ketting leg van de pedalen naar het achterwiel, en ik leg een 2de ketting van de motor naar de pedalen as, dan is de motor altijd ondersteuning van de pedalen. hij drijft namelijk de as aan van de pedalen.
als je dan een vrijloop maakt op de pedalen, zodat je die ook ff kan stil laten staan terwijl je nog bolt (dus geen vrijloop aan het achterwiel) dan ben je er al.
beetje zoals ze met die bosch middenmotor gedaan hebben.

als je natuurlijk de motor met 1 ketting verbind naar de wielen, en daar de pedalen halfverwege laat ingrijpen, dat is een andere zaak.
je kan het ook anders zetten. je maakt de controller zo dat die enkel werkt als de fiets in beweging is. dan MOET je eerst een minimale beweging aanzetten met de trappers voor de motor kan ingrijpen.

de wetgeving is gewoon een ramp nu.
Mjah, dat zou kunnen zoals je het beschrijft, maar ik moet me enorm inspannen om te begrijpen wat je hier zegt omdat ik technisch niet zo onderlegd ben - sorry daarvoor. Het komt er gewoon op neer dat men zal moeten kunnen aantonen dat de e-motor primordiaal een ondersteunende functie heeft. De wetgeving is i.d.d. crap op alle vlakken: onlogische brol en anti-duurzaamheid.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#202 Bericht door scuri »

fcapri schreef:
scuri schreef:
Voor mijn part probeer je het uit met jouw e-bike en 'pedalen voor de show' - want dat zijn ze dan -, maar volgens mij gaat ge al problemen krijgen bij de DIV die jouw e-bike zal klasseren onder L1e-B, tenzij de verzekeraar de aanvraag niet goed doet natuurlijk. Maar dan zult ge ooit bij een controle tegen de lamp lopen. Trouwens, ge vertrekt vanuit een brommer...
en daar zit ook een rederingsfout. een gemotoriseerd rijwiel hoeft geen inschrijving of nummerplaat te hebben. dus DIV komt NOOIT iets te weten dat ik moet zoiets rondrijd.als er dan politiecontrole is, lag ik de documenten voor van de motor als zijnde 650W en dat de fiets max 25km/h rijd met motor. dan kan ik hen aantonen dat het een gemotoriseerd rijwiel is, ik leg de geschikte verzekering voor en kan aantonen dat ik geen nummerplaat noch inschrijving nodig heb.
ik ga dan wel een fiets bouwen die 'lijkt' op een honda novio. en om de gelijkenis zo echt mogelijk te maken gebruik ik de honda randapparaten.
namelijk een 'gelijkend frame' (lees: echt frame waar de motorsteunen van verwijderd zijn en daar zit het framenummer in)
een echte voorvork, een echt voorwiel, een echt achterwiel, een echt zadel en den namaak brandstoftank met batterijen in . voor de rest zal er niks van honda in steken. geen motor, ketting, tandwielen, lichten, remmen....
Je hebt gelijk: geen DIV nodig, maar ik dacht dat je zelf sprak van een nrplaat enz., dus ging ik ervan uit dat je die wou inschrijven (alszijnde + 25 km/h). Aha, zoals je beschrijft krijgt het verhaal een ander perspectief natuurlijk. De COC zal je misschien moeten aanvragen bij de lokale politie in dat geval, want je doet heuse modificaties aan dat rijwiel; dus het hangt van hun beoordeling af of deze in een L1e-A klasse ligt. Het ganse vehikel wordt beoordeeld, niet enkel de motor. In elk geval succes met het project, ik ben zéér benieuwd!
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#203 Bericht door fcapri »

de vraag is: wat gaan ze volgend jaar uitvinden van nieuwe regels?
je kan je dan volledig in orde zetten, veranderen ze volgend jaar iets en sta je daar weer.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#204 Bericht door scuri »

eeuwige reiziger schreef:
scuri schreef:
Hier ziet men hoe de EU-wetgever alles door mekaar klutst: e-tussenvormen deelt men maar liefst op in 3 categorieën en daarbinnen gaat men énkel ondersteuning (pedelec) nog eens vermengen met autonoom kunnen voortbewegen (e-bike). De reden daarvoor is dat men zitten foefelen heeft op hoog niveau. Alle landen, alle consumenten, alle 'tussenfietsers', het milieu, de duurzaamheid, de mobiliteit, de nationale wegcodes 'zitten' er nu 'mee'. Dank u, EU-hypocrieten die dansten naar de pijpen van de autolobby.
Is dat allemaal niet een beetje teveel azijn? Ik wil best geloven dat de Europese richtlijnen vanuit bepaalde perspectieven geen schoonheidsprijs verdienen, maar is het allemaal echt zo erg zoals je het voorstelt? Hoe anders had je het wel geregeld gezien? Welke wettelijke status had jij toegekend willen zien aan de elektrische fiets? Op welke wijze werd er dan best omgegaan met snelle pedelecs die tot 35, 45 of zelfs nog vlugger kunnen gaan?
De azijnpissers zijn de EU-burocraten, niet ik. :D
Ik ben zo vrij de contouren te schetsen van hoe ik het zie. Het is de eerste maal dat iemand daar geïnteresseerd (?) of verwonderd (?) naar vraagt, dus al een proficiat daarvoor. :)
De wetgever moet in een regelgeving zich niet bezighouden met economische drijfveren; men laat anders het economisch leven de wet dicteren. Deze visie is niet onbelangrijk en qua stimulering duurzame mobiliteit zelfs essentieel. De wetgever moet ook het geestesleven (onderwijs, wetenschap, studie, onderzoek, cultuur, kunst, ...) compleet vrij laten. Dit ter inleiding.

Een elektrisch rijwiel verdeel ik onder in:
1) enkel elektrische trap/spierondersteuning: compleet nieuwe e-tussenvormen; spierkracht is essentieel
2) autonome ondersteuning, ook al is er reeds 1) aanwezig = brommers
Men krijgt aldus al een duidelijk onderscheid tussen pedelec en e-bike.

Over 1) ga ik verder, 2) interesseert me niet want nogal altmodisch.
Die e-tussenvormen zou ik nogal vrij maken: twee, drie, vier wielen, who cares. Het zijn géén fietsen, maar ook géén brommers (dus van àlle elektr. fietsen maak ik tussenvormen hetgeen de facto correcter). Geen COC-plicht, niet direct een nummerplaat - hoogstens een speciaal kleintje voor gans de EU uniform. Wel een verplicht framenummer die in een EU-database moet - is nl. meer diefstalwerend.
Eens die globale tussencategorie gemaakt, kan men technisch differentiëren binnen die categorie, ngl. het twee, drie, vierwielers zijn - dit vanuit veiligheidsoogpunt (niet vanuit commercieel oogpunt). Experimenten enz. kunnen dan aantonen dat er iets moet zijn rond massa, lengte/breedte, stabiliteit, spiegels, bel/toeter, verlichting (ik opteer voor in een 'kassement' - is dialect sorry, geen miserie met allemaal die slechte fietslampjes) - noem maar op. Veiligheidseisen samenbundelen die nu over verschillende regelgevingen verspreid (!) liggen, ik zeg maar iets: over de accu en e-motor.
Rond snelheidsbeperking: ik vind dat snelheid primordiaal op de baan moet geregeld worden. Ja, dan kan men zeggen: dat is gevaarlijk. Ja, dat is NU gevaarlijk in ons gevaarlijk Vlaanderenland omdat wij helemaal niet voorbereid zijn op die nieuwe duurzame technologie: er zijn de smalle of zelfs onbestaande inefficiënte fietswegen en er is de autorijbaan. Voor duurzame mobiliteit moet men dus de infrastructuur aanpakken: brede banen waar die e-tussenvormen mogen op zoeven. Desnoods (neen, het zal zo moeten) vormt men autorijbanen om. Die banen krijgen uiteraard snelheidslimieten.
Dat is nu realiteit en ook de hypocrisie: wielrenners kennen geen snelheidslimieten, auto's evenmin, maar alles met e-ondersteuning moet in de bankvijs op het vehikel zélf. Maar moeten e-tussenvormen dan onbeperkt kunnen vliegen? Wel, men moet 'snelheids'veiligheidsmarges inbouwen, maar dat doet men met élk vehikel he: ook een auto mag niet op een onveilige manier gemaakt worden! Zelfs een fiets niet! Een auto die de lucht in kan vliegen mag niet, en dat bestààt werkelijk, waardoor de fabrikant bv. de vorm moet aanpassen met spoiler en dies meer. Maar als - ik zeg maar iets - blijkt dat men een overkapte trike maakt die à 200 km/h kan vlammen, dan zal de constructeur deze zo veilig moeten bouwen dat deze als vanzelve... een voertuig wordt. Het zijn gewoon de wetten van de fysica, mechanica... Als men écht nieuwe duurzame mobiliteit wil, dan zal men een pak van de infrastructuur moeten omvormen en dan is het niet ondenkbaar dat er i.d.d. e-velomobielen zullen kunnen zoeven met een e-ondersteuning aan 80 km/h - op infrastructuur die ervoor is aangelegd, of beter: omgevormd uit de gewone miljoenen km's banen die we hebben. Dus een velomobiel met e-trapondersteuning van 1000W, daar heb ik in principe geen problemen mee. Als het maar veilig blijft. Het lijkt me op het eerste zicht logisch dat een velomobielconstructie of een overkapte trike veiliger is dan een e-fiets op twee wielen. Toekomstgericht betekent dit dat overkapte trikes, velomobielen en aanverwanten meer kans hebben om de markt te veroveren want van nature uit veiliger en beter bestand tegen weersinvloeden. Er zal ook zo samenwerking komen tussen auto-industrie die een enorme know how heeft en o.a. de velomobielsector. (Concurrentie hoort in mijn visie niet thuis in het economisch leven, énkel in het geestesleven).
Ik heb er wél problemen mee als het ding ook maar 10 km/h autonoom kan rijden: brommer. Ik zou wel toelaten: stapvoets (bvb. 3 km/h) autonoom rijden, dat is bedoeld om een zwaardere last een duwke te geven vanuit stilstand (dat bestaat nu al op een aantal e-fietsen: men stapt naast de fiets, even aan de gashendel en men krijgt de fiets zo in beweging). Bovendien: door deze visie zullen brommers een klein segment worden, men kan andere eisen stellen alover wegcode, milieu, enz. Auto's zullen baan ruimen.

Ik ben ervan overtuigd dat heel wat mensen op die manier naar het werk zouden willen komen: met een trike of quad beschermd tegen weersinvloeden, ondersteund tot xx km/h, op mooie brede voor hen bedoelde banen (omgevormd vanuit de bestaande autorijbanen). Denkt men zich in wat dit kan teweeg brengen: duizenden trikes waar kinderen in kunnen, voldoende ruimte voor boodschappen, noem maar op. En misschien zelfs meer plaats voor groen. Weg met stank, lawaai, ... Er zijn geen mirakels i.v.m. energie op onze aardbol: het menselijk lichaam is de meest efficiënte machine.

Ik ken de grote contouren maar ik heb niet de technische know how om die vehikels veilig te laten ontwerpen. Dat is voer voor techneuten en experts, die evenwel objectief (vandaar 'vrij geestesleven') moeten kunnen ontwerpen en adviseren. Anderzijds kunnen 'architecten' veilige wegen uitdenken, juristen kunnen de wegcode herwerken - noem maar op. Maar een visie moet er staan, zonder dat is alles kansloos.

Ik heb dus een zekere 'visionaire' kijk op de zaken. Maar niet minder realistisch. Als men wil kan men NU al beginnen met infrastructuuromvorming, met instelling van e-tussenvormen, met herbekijken wegcode: binnen vijf jaar hebben we duizenden km's specifieke banen... want: ze liggen er al.
Maar er is geen moed, er is geen durf, er is geen creatief denken, men blijft op de bestaande paadjes rijden en men vraagt zich angstig af wat voor risico's die gevaarlijke e-mobielen toch zullen meebrengen. Terwijl men niet beseft dat een auto die aan 120 km/h rijdt, do fice gevaarlijk is of kan zijn, we onze eigen gaskamers creëren en vele auto-ongevallen met menselijke drama's - dag in dag uit.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#205 Bericht door scuri »

gentenoare schreef:
al die regelgeving vertraagt de innovatie en is die echt wel nodig. Uitgangspunt zou moeten zijn: ben je een gevaar op de weg? En dan maakt het weinig uit of je met een s pedelec of een koersfiets aan 35 of 45 km per uur rijdt. Bergaf haal je met koersfietsen 60-80 km uur, so what, niemand heeft daar ooit een probleem van gemaakt. Verder is het kwestie van respect in het verkeer voor tragere en zwakke weggebruikers. En er zullen inderdaad wel hooligans zijn en conflicten, maar so what. Al die regelgeving om mensen tegen zichzelf te beschermen... let it go en steek energie in betere infrastructuur.
Ik sta achter deze gezonde visie. Ik ga uit van duurzaamheid, veiligheid, en vanuit enkele basisprincipes rond maatschappijstructuur waardoor de méns zich ten volle kan ontplooien vanuit een moreel principe. Ik zie bij veel mensen goede wil, hoge morele eigenschappen, talent alom... maar gefnuikt door een steeds meer bolsjewistisch en tegelijk meer kapitalistisch wordend Europa. Als dit zo doorgaat, wreekt zich dat in steeds groter wordende sociale crisissen. Men vergisse zich niet: ook dit rond e-mobiliteit is zo'n sociale crisis.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#206 Bericht door eeuwige reiziger »

scuri schreef: Ik ben zo vrij de contouren te schetsen van hoe ik het zie. Het is de eerste maal dat iemand daar geïnteresseerd (?) of verwonderd (?) naar vraagt, dus al een proficiat daarvoor. :)
Slik! Een hele boterham, zeg! Om dat allemaal te verwerken, moet ik eens rustig de tijd nemen. Bij gebrek aan tijd neem ik veel zaken diagonaal door, maar wat je allemaal schrijft moet eerst een beetje bezinken.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#207 Bericht door gentenoare »

scuri schreef:
gentenoare schreef:al die regelgeving vertraagt de innovatie en is die echt wel nodig. Uitgangspunt zou moeten zijn: ben je een gevaar op de weg? En dan maakt het weinig uit of je met een s pedelec of een koersfiets aan 35 of 45 km per uur rijdt. Bergaf haal je met koersfietsen 60-80 km uur, so what, niemand heeft daar ooit een probleem van gemaakt. Verder is het kwestie van respect in het verkeer voor tragere en zwakke weggebruikers. En er zullen inderdaad wel hooligans zijn en conflicten, maar so what. Al die regelgeving om mensen tegen zichzelf te beschermen... let it go en steek energie in betere infrastructuur.
Ik sta achter deze gezonde visie. Ik ga uit van duurzaamheid, veiligheid, en vanuit enkele basisprincipes rond maatschappijstructuur waardoor de méns zich ten volle kan ontplooien vanuit een moreel principe. Ik zie bij veel mensen goede wil, hoge morele eigenschappen, talent alom... maar gefnuikt door een steeds meer bolsjewistisch en tegelijk meer kapitalistisch wordend Europa. Als dit zo doorgaat, wreekt zich dat in steeds groter wordende sociale crisissen. Men vergisse zich niet: ook dit rond e-mobiliteit is zo'n sociale crisis.
in mijn middagpauze even je lange mail doorgenomen en ik volg quasi helemaal, nu nog Elon Musk overtuigen, hij krijgt de politici wel mee :-)
E WAW 263

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#208 Bericht door crash-quest-dummy »

scuri schreef: ...
Een elektrisch rijwiel verdeel ik onder in:
1) enkel elektrische trap/spierondersteuning: compleet nieuwe e-tussenvormen; spierkracht is essentieel
2) autonome ondersteuning, ook al is er reeds 1) aanwezig = brommers
...
Dus een velomobiel met e-trapondersteuning van 1000W, daar heb ik in principe geen problemen mee.
...
Toch een beetje problemen mee : op een rijwiel met e-trapondersteuning van 1000W is spierkracht niet essentieel maar een schaamlapje. Die valt toch gewoon onder 2 ?
Stop Fueling Around

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#209 Bericht door scuri »

eeuwige reiziger schreef:
scuri schreef:
Ik ben zo vrij de contouren te schetsen van hoe ik het zie. Het is de eerste maal dat iemand daar geïnteresseerd (?) of verwonderd (?) naar vraagt, dus al een proficiat daarvoor. :)
Slik! Een hele boterham, zeg! Om dat allemaal te verwerken, moet ik eens rustig de tijd nemen. Bij gebrek aan tijd neem ik veel zaken diagonaal door, maar wat je allemaal schrijft moet eerst een beetje bezinken.
Wel, dank om het even door te nemen. Mijn visie is wellicht eerder off-topic, dit thema hier gaat ten slotte om 'de elektrisch ondersteunde velomobiel en de wet'. :wink:
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#210 Bericht door scuri »

crash-quest-dummy schreef:
scuri schreef:
...
Een elektrisch rijwiel verdeel ik onder in:
1) enkel elektrische trap/spierondersteuning: compleet nieuwe e-tussenvormen; spierkracht is essentieel
2) autonome ondersteuning, ook al is er reeds 1) aanwezig = brommers
...
Dus een velomobiel met e-trapondersteuning van 1000W, daar heb ik in principe geen problemen mee.
...
Toch een beetje problemen mee : op een rijwiel met e-trapondersteuning van 1000W is spierkracht niet essentieel maar een schaamlapje. Die valt toch gewoon onder 2 ?
Hm, daar kan ik in komen. Men zou zoals nu met S-Pedelec, ook kunnen definiëren hoe fors die ondersteuning mag zijn (bij S-Pedelec: 4x de trapkracht volgens de EU-verordening). Sommigen zeggen anderzijds dat die max. 4x trapkrachtondersteuning problemen oplevert bij zwaar beladen rijwielen in zwaardere omstandigheden (bv. steil bergop, bergstreken enz.). Nu, mijn voorzet is eerder toekomstgericht gedacht, vanuit mede infrastructurele voorwaarden: zou het mogelijk zijn met onze doordeweekse trapkracht (150 à 200 W) in veilige rijwielen ca. 50 à 80 km/h te zoeven? OK, dan blijft de vraag natuurlijk: hoeveel spierkracht gebruikt men nog? In mijn visie moet men die trapkracht van min. 100 à 200 W blijven leveren en dus blijft men gezond bezig; alleen gaat men dan veel sneller vooruit. Mocht men slechts 50 W(atjes) leveren om te 'flitsen' dan volg ik volledig jouw redenering. Nu klinkt die snelheid van 50 à 80 km/h misschien 'vies' maar dit kan een uitweg bieden uit ons mobiliteitsprobleem: snel, zuinig en voldoende gezond, uiteraard indien voldoende veilig. Nu heeft men er natuurlijk niet de ruimte voor (gemaakt).

Bekeken vanuit het 'sociale vraagstuk', 'maatschappelijk-structureel':
Men zou zoiets (of gelijkaardig) kunnen voorstellen vanuit een objectief, neutraal, onafhankelijk standpunt (experts e.d.), dit kan dan in een volgende fase alover een écht democratisch proces (referenda) voorgesteld worden aan burgers om dan finaal uit te monden in een duurzaam veilig verkeer (geflankeerd door wetgeving die de veiligheid waarborgt).
Alles wijst er echter op dat men de weg in zal slaan van waterstofmotoren. Hopelijk komt er een 'wave' ernaast, nl. e-rijwielen met noodzakelijk voldoende spierkracht.
Maar dat alles ligt aan de mensen zelve, lees: welke samenleving men wilt vanuit een democratisch proces. De vraag is dus of we de krachten in de samenleving zullen laten bepalen vanuit de van nature uit anti-sociale impulsen uit het economisch leven en de van nature uit a-sociale impulsen vanuit het geestesleven of... dat we er middenin zullen kunnen blijven staan vanuit een sociale impuls waarbij het politiek-rechtsleven krachtig een midden vormt tussen de economische en geestespool opdat deze niet storend werken in de samenleving (zoals ze nu wel doen).
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie