Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#181 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#182 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#183 Bericht door fcapri »

scuri schreef:
fcapri schreef:hoofddoel is trapondersteuning, maar die kan dus ook voortrijden zonder dat je trapt. hier zal dus volgens mij ook een verzekering, nrplaat, rijbewijs... voor nodig zijn. daarom staat er ook niet vermeld dat de ondersteuning moet wegvallen als je stopt met trappen.
Het staat duidelijk uitgelegd op FOD mobiliteit. In àlle gevallen wanneer de motor autonoom kan werken, dus zonder trapondersteuning, is er een BA verzekering motorrijtuigen nodig, dus óók als het maar een 250 W motor en max. 25 km/h betreft. Voor een gemotoriseerd rijwiel is echter geen nummerplaat nodig. Zo lees ik dat toch. Pas vanaf +25 km/h en/of +1000 W is er sprake van een nummerplaat.

autonoom 25km/h kunnen rijden valt onder bromfiets klasse A en moet binnen 2weken ook een nr plaat hebben. ALLE brommers moeten een nr plaat hebben.
een gemotoriseerd rijwiel heeft als hoofddoel om trapondersteuning te leveren. het kan dus ook iets anders doen (namelijk kracht leveren als je niet trapt). en dan val je toch echt onder de brommers met bijhorende verzekering,nr plaat, helm.
rijbewijs niet als je max 25km/h gaat.

staat ook duidelijk op de links die je geeft
Hoofddoel trapondersteuning: naast enkel trapondersteuning is het mogelijk dat de motor ook aandrijfkracht levert zonder dat je als bestuurder moet trappen.
let wel goed op met de gebruikte termen. een gemotoriseerde 'fiets'. laat je niet vangen aan het woord fiets hé. een bromfiets heeft ook het woord fiets staan.
dat ze in die tabel zeggen dat de wegcode van fietsen van toepassing is, dat klopt. voor bromfiets klasse A gelden ook alle fietsregels. maar ook een bromfiets klasse A moet vanaf volgende maand een nr plaat voeren.
zijnde S-A..-...
en klasse B S-B..-...

staat ook in de tabel dat je geen verzekering moet als er enkel trapondersteuning is, en wel verzekering als die autonoom rijd. en verzekeringen worden gekoppeld aan een inschrijving nu (heb zelf ook een camino in de garage die is verzekerd, en geen nr plaat heeft. ik heb nog 2weken om hem in te schrijven)

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#184 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#185 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:autonoom 25km/h kunnen rijden valt onder bromfiets klasse A en moet binnen 2weken ook een nr plaat hebben. ALLE brommers moeten een nr plaat hebben.
een gemotoriseerd rijwiel heeft als hoofddoel om trapondersteuning te leveren. het kan dus ook iets anders doen (namelijk kracht leveren als je niet trapt). en dan val je toch echt onder de brommers met bijhorende verzekering,nr plaat, helm.
rijbewijs niet als je max 25km/h gaat.
In de overzichtstabel van de FOD staat nochtans heel uitdrukkelijk dat er geen nummerplaat voorzien is voor de gemotoriseerde fiets, ongeacht of die met trapondersteuning dan wel als die met een autonome motor werkt. Beide soorten horen thuis in categorie L1e-A. Een nummerplaat is alleen verplicht voor voertuigen uit categorie L1e-B, waar ook de bromfiets tot behoort (zowel klasse A als B).

Wil je een totaaloverzicht, dan moet je dit eens bekijken:

http://www.kantoorpeeters.be/uploads/do ... mfiets.pdf
scuri schreef: :!: Ergo : verzekeringen worden niet altijd gekoppeld aan een nummerplaat (dat was wel in de oude regelgeving zo wellicht).
Vroeger ook niet, en al zeker niet voor 2014. Geen nummerplaat voor een bromfiets klasse A, terwijl een verzekering wel verplicht was.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#186 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#187 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#188 Bericht door eeuwige reiziger »

scuri schreef:Thx, dat wist ik niet zo.
Uiteindelijk was België nog een van de zeldzame Europese landen waar bromfietsen met maximumsnelheid 25 km/u zonder nummerplaat mochten rondrijden. Bij KB van 28 maart 2014 werd dat gewijzigd en verviel het onderscheid tussen klasse A en B voor de inschrijvingsplicht.

Tot 2008 toerde mijn vrouw met een oude Honda Wallaroo rond, zonder nummerplaat, maar wel met verplichte BA. Op een bepaald moment heeft ze trouwens ook een helm in huis moeten halen, want voor 2002 was dat ook niet verplicht.
scuri schreef: Dat overzichtje toont ook aan welke soep men ervan heeft gemaakt (alles door mekaar gemengd!) ...
Was het niet zo belangrijk, dan zou ik bijna zeggen dat de Belgische wetgeving heerlijk absurd is. Zelfs met een flinke portie flou artistique. Jammer genoeg is het maar al te schrijnend...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#189 Bericht door fcapri »

eeuwige reiziger schreef:
Vroeger ook niet, en al zeker niet voor 2014. Geen nummerplaat voor een bromfiets klasse A, terwijl een verzekering wel verplicht was.
maar dat veranderd nu wel vanaf december 2016. dan MOET je ook een nummerplaat hebben, gelijkvormigheidsattest, inschrijving en verzekering voor bromfietsen klasse A en B.
maar ze hebben er weer iets van gemaakt.
een electrische brommer die autonoom kan rijden, waar je ook mee kan trappen, die 25km/h kan en minder dan 1000W BLIJFT een fiets en behoeft geen nr plaat.
terwijl een brommerke van max 50cc die 25km/h kan, soms ook trappers heeft solex, camino, amigo,...) wel een helm moet, wel een nr plaat, wel een inschrijving...

wat dan nog erger is, bij verzekering van zo een gemotoriseerd rijwiel staat dan dat je ofwel een familiale ofwel een bromfiets verzekering moet hebben.
maar bromfietsverzekering is vanaf dit jaar voor nieuwe inschrijvingen gekoppeld aan de nr plaat, en MOET aangepast zijn voor december dit jaar voor reeds ingeschreven brommers.
hoe kan je nu een bromfiets verzekering halen voor een fiets die niet onder de brommers valt en geen nr plaat heeft.
dat zou hetzelfde zijn als ik een autoverzekering ga nemen op mijn velomobiel. dat lukt gewoon niet.

het opent natuurlijk een hele hoop deuren voor mij weer.
ik heb een honda amigo omgebouwd naar electrisch 650W motor, topsnelheid rond de 30-35km/h. ik heb speciaal een brommer genomen omdat die al papieren heeft. is veel makkelijker dan zelf zoiets te bouwen waar je nooit papieren voor hebt. echter wordt alles geweigerd omdat ik niet conform de gelijkvormigheidattest ben (wat een amigo trouwens niet eens heeft).
ik kan die nu wel bouwen, tandwielen wijzigen dat die max 25km/H rijd (en als een malle zal optrekken dan), 650W motor met accu pack erin en rondrijden als 'fiets'.
immers is elke brommer van minder dan 1000W die pedalen heeft nog steeds een fiets als die max 25 rijd

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#190 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:maar dat veranderd nu wel vanaf december 2016. dan MOET je ook een nummerplaat hebben, gelijkvormigheidsattest, inschrijving en verzekering voor bromfietsen klasse A en B.
maar ze hebben er weer iets van gemaakt.
Voor nieuw ingeschreven bromfietsen geldt dat al sedert 2014, maar er was in de wetgeving een overgangsperiode voorzien voor de oudere. Op het einde van dit jaar komt daar een einde aan.
een electrische brommer die autonoom kan rijden, waar je ook mee kan trappen, die 25km/h kan en minder dan 1000W BLIJFT een fiets en behoeft geen nr plaat.
terwijl een brommerke van max 50cc die 25km/h kan, soms ook trappers heeft solex, camino, amigo,...) wel een helm moet, wel een nr plaat, wel een inschrijving...
De wetgeving is opgebouwd rond een element dat volgens mij toch wel zinvol is, nl. de vraag of het voertuig al dan niet met spierkracht vooruit bewogen kan worden. Los van een aantal andere technische aspecten hebben we hier toch te maken met een fundamenteel verschil tussen "gewone" elektrische en gemotoriseerde fiets enerzijds en een bromfiets klasse A anderzijds.
wat dan nog erger is, bij verzekering van zo een gemotoriseerd rijwiel staat dan dat je ofwel een familiale ofwel een bromfiets verzekering moet hebben.
maar bromfietsverzekering is vanaf dit jaar voor nieuwe inschrijvingen gekoppeld aan de nr plaat, en MOET aangepast zijn voor december dit jaar voor reeds ingeschreven brommers.
hoe kan je nu een bromfiets verzekering halen voor een fiets die niet onder de brommers valt en geen nr plaat heeft.
dat zou hetzelfde zijn als ik een autoverzekering ga nemen op mijn velomobiel. dat lukt gewoon niet.
Eerlijk gezegd zou ik daar niet wakker van liggen. Verzekeringsmaatschappijen leveren bij het afsluiten van een bromfietsverzekering nu ook de nummerplaat af. In tegenstelling tot vroeger moet je dus niet langer langs twee loketten. Bijgevolg stelt het probleem zich niet. Bij een gemotoriseerde fiets krijg je van de maatschappij wel je verzekering maar geen nummerplaat. Klaar.
het opent natuurlijk een hele hoop deuren voor mij weer.
ik heb een honda amigo omgebouwd naar electrisch 650W motor, topsnelheid rond de 30-35km/h. ik heb speciaal een brommer genomen omdat die al papieren heeft. is veel makkelijker dan zelf zoiets te bouwen waar je nooit papieren voor hebt. echter wordt alles geweigerd omdat ik niet conform de gelijkvormigheidattest ben (wat een amigo trouwens niet eens heeft).
ik kan die nu wel bouwen, tandwielen wijzigen dat die max 25km/H rijd (en als een malle zal optrekken dan), 650W motor met accu pack erin en rondrijden als 'fiets'.
immers is elke brommer van minder dan 1000W die pedalen heeft nog steeds een fiets als die max 25 rijd
Voor oudere bromfietsen is er een regularisatieprocedure voorzien. Alleen geldt dat natuurlijk niet voor een bromfiets waar je zelf aan gesleuteld hebt. Geen idee hoe dat in zijn werk dan gaat.

Een bromfiets wordt echter nooit een fiets of een gemotoriseerde fiets, daar de technische beschrijvingen nu eenmaal anders zijn. Je laatste zin lijkt me bijgevolg dan ook een beetje voortvarend.
Laatst gewijzigd door eeuwige reiziger op vr 11 nov 2016, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#191 Bericht door fcapri »

met die laatste zin, bedoelde ik dan meer in mijn geval.

iets dat 2wielen heeft, met pedalen kan rijden, autonoom kan rijden, max 1000w en max 25km/h valt onder een fiets.
een fabrikant die electrische scooters maakt, kan nu evengoed gemotoriseerde rijwielen gaan bouwen en verkopen. die hoeven immers geen verzekering of nr plaat te hebben. enige dat je moet voorzien is pedalen

bv dit ding:
Afbeelding

autonomie 40km, 350watt en dat spul kost nog geen 245€. probleem is dat die een pak duurder worden als je de europese homologatie moet doorlopen. maar die zou je nu als fiets kunnen gebruiken

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#192 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:autonomie 40km, 350watt en dat spul kost nog geen 245€. probleem is dat die een pak duurder worden als je de europese homologatie moet doorlopen. maar die zou je nu als fiets kunnen gebruiken
Hoogstwaarschijnlijk niet, daar de technische specificaties nu eenmaal toch wijzen op een bromfiets.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#193 Bericht door scuri »

Hier ziet men hoe de EU-wetgever alles door mekaar klutst: e-tussenvormen deelt men maar liefst op in 3 categorieën en daarbinnen gaat men énkel ondersteuning (pedelec) nog eens vermengen met autonoom kunnen voortbewegen (e-bike). De reden daarvoor is dat men zitten foefelen heeft op hoog niveau. Alle landen, alle consumenten, alle 'tussenfietsers', het milieu, de duurzaamheid, de mobiliteit, de nationale wegcodes 'zitten' er nu 'mee'. Dank u, EU-hypocrieten die dansten naar de pijpen van de autolobby.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#194 Bericht door eeuwige reiziger »

scuri schreef: Hier ziet men hoe de EU-wetgever alles door mekaar klutst: e-tussenvormen deelt men maar liefst op in 3 categorieën en daarbinnen gaat men énkel ondersteuning (pedelec) nog eens vermengen met autonoom kunnen voortbewegen (e-bike). De reden daarvoor is dat men zitten foefelen heeft op hoog niveau. Alle landen, alle consumenten, alle 'tussenfietsers', het milieu, de duurzaamheid, de mobiliteit, de nationale wegcodes 'zitten' er nu 'mee'. Dank u, EU-hypocrieten die dansten naar de pijpen van de autolobby.
Is dat allemaal niet een beetje teveel azijn? Ik wil best geloven dat de Europese richtlijnen vanuit bepaalde perspectieven geen schoonheidsprijs verdienen, maar is het allemaal echt zo erg zoals je het voorstelt? Hoe anders had je het wel geregeld gezien? Welke wettelijke status had jij toegekend willen zien aan de elektrische fiets? Op welke wijze werd er dan best omgegaan met snelle pedelecs die tot 35, 45 of zelfs nog vlugger kunnen gaan?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#195 Bericht door gentenoare »

al die regelgeving vertraagt de innovatie en is die echt wel nodig
uitgangspunt zou moeten zijn: ben je een gevaar op de weg?
En dan maakt het weinig uit of je met een s pedelec of een koersfiets aan 35 of 45 km per uur rijdt.
Bergaf haal je met koersfietsen 60-80 km uur, so what, niemand heeft daar ooit een probleem van gemaakt.

Verder is het kwestie van respect in het verkeer voor tragere en zwakke weggebruikers.
En er zullen inderdaad wel hooligans zijn en conflicten, maar so what.

Al die regelgeving om mensen tegen zichzelf te beschermen... let it go en steek energie in betere infrastructuur.
E WAW 263

Plaats reactie