Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#1 Bericht door Brechtix »

Ik heb geprobeerd een zo degelijk mogelijke studie te maken van de wetgeving over elektrische assistentie in velomobielen en heb daar de volgende paper over geschreven.

http://nl.fietser.be/diensten/wetgeving

Als iemand daar iets noodzakelijks kan aan toevoegen, een fout of tekort vindt, of anderszins een nuttige bijdrage kan leveren aan het onderwerp, hoor ik het graag.
Dat mag hier in deze topic, maar gelieve niet zomaar iets te roepen dat je zelf niet degelijk geresearched hebt, zodat we iets hebben aan deze thread. Merci!
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

In de Nederlandstalige tekst is sprake van fietsen. In de Engelse tekst is sprake van 'pedal cycles', dus mogen we aannemen dat ook rijwielen als de velomobiel hieronder vallen.
Ook de vertaling in een aantal andere talen gaat in dezelfde richting.

In het Frans wordt de omschrijving "cycles à pédalage assisté" gebruikt. Slaan we de Franse wegreglementering (artikel R. 311-1) erop na dan heeft "cycle" de volgende omschrijving:
6-10. Cycle : véhicule ayant au moins deux roues et propulsé exclusivement par l'énergie musculaire des personnes se trouvant sur ce véhicule, notamment à l'aide de pédales ou de manivelles.

6-11. Cycle à pédalage assisté : cycle équipé d'un moteur auxiliaire électrique d'une puissance nominale continue maximale de 0,25 kilowatt, dont l'alimentation est réduite progressivement et finalement interrompue lorsque le véhicule atteint une vitesse de 25 km/h, ou plus tôt si le cycliste arrête de pédaler.
https://www.legifrance.gouv.fr/affichCo ... 0006841575


In de Duitse vertaling staat "Fahrräder mit Pedalantrieb". Hier werd dus niet gekozen voor specifieke termen als "Zweiräder" of "einspurige Räder". Het merkwaardige is dat er in de Duitse wegcode geen definitie te bespeuren valt van wat een "Fahrrad" eigenlijk is. Wel in de Oostenrijkse (90/01, §2), waaruit blijkt dat het om een verzamelbegrip gaat.
22. Fahrrad:

a) ein Fahrzeug, das mit einer Vorrichtung zur Übertragung der menschlichen Kraft auf die Antriebsräder ausgestattet ist,
b) ein Fahrzeug nach lit. a, das zusätzlich mit einem elektrischen Antrieb gemäß § 1 Abs. 2a KFG 1967 ausgestattet ist (Elektrofahrrad),
c) ein zweirädriges Fahrzeug, das unmittelbar durch menschliche Kraft angetrieben wird (Roller), oder
d) ein elektrisch angetriebenes Fahrzeug, dessen Antrieb dem eines Elektrofahrrads im Sinne des § 1 Abs. 2a KFG 1967 entspricht;
https://www.ris.bka.gv.at/Dokument.wxe? ... OR40147675


Merkwaardig genoeg wordt de wetgeving in Luxemburg met een Franse pen opgesteld. Ook hier dezelfde teneur. In artikel 2 §2.15 staat het volgende:
a) Cycle: véhicule qui a deux roues au moins et qui est propulsé exclusivement par l’énergie musculaire des personnes se trouvant sur ce véhicule, notamment à l’aide de pédales ou de manivelles.

b) Cycle électrique: véhicule routier à deux roues au moins, avec ou sans siège:
– qui est propulsé exclusivement par l’énergie fournie par un moteur électrique dont la puissance nominale continue maximale ne dépasse pas 0,5 kW;
– dont la vitesse maximale par construction ne dépasse pas 25 km/h.

c) Cycle à pédalage assisté: véhicule routier à deux roues au moins qui est propulsé conjointement par l’énergie musculaire de la ou des personnes qui se trouvent sur ce véhicule et par l’énergie fournie par un moteur auxiliaire électrique, dont
– la puissance nominale continue maximale ne dépasse pas 0,25 kW;
– l’alimentation est réduite progressivement si la vitesse du véhicule augmente et interrompue dès que le véhicule atteint une vitesse de 25 km/h, ou plus tôt, si la ou les personnes qui se trouvent sur le véhicule arrêtent de pédaler.
http://www.legilux.public.lu/leg/a/arch ... 3/a033.pdf
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#3 Bericht door crash-quest-dummy »

hmm die tekst gaat over :

"HOOFDSTUK I
ONDERWERP, TOEPASSINGSGEBIED EN DEFINITIES
Artikel 1
Onderwerp

1. In deze verordening worden de administratieve en tech­
nische voorschriften vastgesteld voor de typegoedkeuring van
alle in artikel 2, lid 1, bedoelde nieuwe voertuigen, systemen,
onderdelen en technische eenheden

2. In deze verordening worden de voorschriften vastgesteld
voor het markttoezicht op voertuigen, systemen, onderdelen en
technische eenheden die overeenkomstig deze verordening aan
goedkeuring worden onderworpen. In deze verordening worden
ook de voorschriften vastgesteld voor het markttoezicht op
voertuigdelen en uitrustingsstukken voor dergelijke voertuigen."


Ik lees : waaraan welk type voertuigen aan moet voldoen en hoe te keuren.
Joepie voor de velomobiel(al-dan-niet-bio-hibride-(zelfs-tot-45km/h)bouwer die zijn product en/of de onderdelen ervan niet moet laten homologeren (dure tijdrovende bezigheid) etc.
Ik lees niet : dit of dat type voertuig wordt door de wegcode gezien als zus of zo.

vooral :
"3. Deze verordening laat de toepassing van de wetgeving
inzake verkeersveiligheid onverlet"
doet me twijfelen of de selectieve artikel sprokkeling een juridische basis is om
te menen dat :

"Deze rijwielen zijn uitgesloten van classificatie als motorvoertuig"

Volgens mij is je besluit te kort door de bocht.
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef: Ik lees : waaraan welk type voertuigen aan moet voldoen en hoe te keuren.
Joepie voor de velomobiel(al-dan-niet-bio-hibride-(zelfs-tot-45km/h)bouwer die zijn product en/of de onderdelen ervan niet moet laten homologeren (dure tijdrovende bezigheid) etc.
Ik lees niet : dit of dat type voertuig wordt door de wegcode gezien als zus of zo.
Euh, de toelichting van Brecht gaat toch alleen over velomobielen met een ondersteuning overeenkomstig de wettelijke bepalingen?!

Ik lees immers:
Fietser.be houdt volgende strategie aan:
  • - We waken er over dat de elektrische assistentie een meerwaarde blijft maar geen noodzaak.
  • - Eventuele veranderingen in de lezing van de wet kunnen gereprogrammeerd worden.
  • - Standaard houden we ons aan een limiet van 250W nominaalvermogen, dit is meer dan voldoende voor een snelle velomobiel.
  • - Af fabriek staat de cut-off op 25 km/u geprogrammeerd, dit is voldoende als acceleratie-assist en voldoende als all-round hybride aandrijving voor stad en berg.
Ongetwijfeld zal je nog altijd sneller kunnen rijden met een velomobiel, maar daar gaat de wetgeving nu eenmaal niet over.

Wel blijf ik me verbazen over de kronkelige redeneringen van de wetgever. Wagens worden uitgerust met ongelooflijk veel paardenkracht, waarbij men er ogenschijnlijk van uitgaat dat een automobilist wijs genoeg is met zo'n bom aan energie om te gaan. Is er iets meer dan 250 Watt mee gemoeid - over hoeveel paardenkracht spreken we dan? - dan gaan de alarmbellen af. Dan komt de keizer-koster met het vermanend vingertje. De samenhang lijkt me echt wel zoek.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#5 Bericht door trikelover »

De auto is een heilige melkkoe voor de staat. Van waar zouden ze anders het geld halen voor oa hun snoepreisjes en grote lonen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:De auto is een heilige melkkoe voor de staat. Van waar zouden ze anders het geld halen voor oa hun snoepreisjes en grote lonen.
... maar ook voor onze sociale zekerheid. Of zoals Cruijf het indertijd zei: "Elk voordeel heb z’n nadeel". :wink:

Wel denk ik dat de gedachte alleen al aan een begrenzing de autowereld doet gruwelen en dat de machtige autolobby dus wel overeenkomstig zijn invloed op Europees niveau laat gelden. Nochtans zijn wagens in een land als Japan al vele jaren op 180 km/u begrensd. Uiteindelijk toch heel ruim.

Alleen vindt men in Europa de snelheid van elektrische fietsen dan weer wel een nijpend probleem. De fiets heeft natuurlijk geen machtige vrienden... :x
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#7 Bericht door sailor11647 »

eeuwige reiziger schreef: Alleen vindt men in Europa de snelheid van elektrische fietsen dan weer wel een nijpend probleem.
niet echt
de snelheid van een electrische fiets is net als van een andere fiets onbegrensd
de ondersteuning moet evenwel stoppen aan 25 km/u
wil je sneller ondersteund zijn, dan val je in een andere categorie, met bijhorende regels inzake rijbewijs, verzekering en inschrijving e.d.
dit geldt ook voor VM's

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

sailor11647 schreef:niet echt
de snelheid van een electrische fiets is net als van een andere fiets onbegrensd
de ondersteuning moet evenwel stoppen aan 25 km/u
wil je sneller ondersteund zijn, dan val je in een andere categorie, met bijhorende regels inzake rijbewijs, verzekering en inschrijving e.d.
dit geldt ook voor VM's
De wetgeving is bekend, maar de vraag lijkt me eerder te zijn of er enige redelijke samenhang gevonden kan worden voor de bestaande regels. Dan heb ik zo mijn twijfels, vooral als je eventjes alle puzzeltjes bijeen legt en ook eens kijkt wat er allemaal achter de schermen van de Europese besluitvorming bekokstoofd wordt.

Indertijd hebben een aantal belangengroepen bij de EU gepleit om de bestaande regels op elektrische fietsen te versoepelen. Of een fiets nu tot 25, 35 of 45 wordt ondersteund, het blijft een voertuig dat fundamenteel verschillend is van een brom- of motorfiets. Met een pedelec geraak je geen meter vooruit als je ook niet gaat trappen. Bij een motorvoertuig steekt het toch iets anders in elkaar.

Nu wordt de snellere elektrische fiets in een richting geduwd waar die eigenlijk niet in past, waardoor een bestuurder ook niet langer wordt beschouwd als een zwakke weggebruiker. De gevolgen zijn dan ook veel ruimer en breder dan sommigen denken. Daarenboven kan je de snelle pedelec toch moeilijk in hetzelfde hoekje plaatsen als die stinkende sigaar op twee wielen! :x

Onder elkaar kunnen we de superioriteit van de ligfiets dan wel bezingen, we moeten niet blind zijn voor de werkelijkheid, nl. het ligfietsgebeuren blijft nu eenmaal een randgebeuren. Bij Jan met de pet is niet de ligfiets in alle mogelijke varianten een mogelijk alternatief voor de wagen, maar wel de snelle elektrische fiets. Daarom ook beschouw ik de jongste wetgeving eigenlijk een stap in het voordeel van de auto.

Daarom ook sluit ik me aan bij wat Sarah Martens van Mobiel21 heeft geschreven over dit onderwerp:

http://mobiel21.blogspot.be/2015/07/nie ... speed.html
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#9 Bericht door blackarmor »

nog een dikkere miserie is voor mensen die geen fortuinen willen uitgeven aan een fiets die allerlei eigen dingen implementeerd die ervoor zorgen dat je zeker zelf niks eraan kan doen
ja ze zien er mooi uit maar ze hebben allemaal dezelfde ziektes
je kan een deftige kit ineen steken voor iets minder dan 1000 euro waar je de vrijheid hebt om defecte cellen en andere onderdelen makkelijk te vervangen
ben nu aan een kit bezig
cycle analyst v3 150 euro ( dus instelbaar voor legale settings en je ziet tenminste wat er gaande is ipv een balkje dat voor geen bal klopt )
emb 9 fet controller 25 amp max ( deze is programeerbaar en ook sensorless te krijgen en met regen als je een direct drive motor hebt) 100 tot 150 euro
voor de moment een simpele 8fun 36v motor maar zou de bionx die ik heb willen opengooien en de controller eruitgooien ( die dus zo niet werkt zonder de eigen bionx brol ) rond de 250 euro
simpele 36v 10s bms max 40 amp 20 euro
voor de moment gerecupereerde samsung 22l cellen maar die gaan vervangen worden door 50 samsung 35e 10s5p +-300 euro voor 36v 17000 mah
kabels en etc komt nog op een 100 max

dus geen zever van 800 euro voor een
kleine batterij met een bms die ervoor zorgt dat u cellen in slaap leeg getrokken worden en dat ge geen nieuwe cellen kan steken of een andere batterij kunt steken zoals bionx :evil:
tot 25 kph geen probleem voor de moment zolang je niets voorhebt maar eens daarboven is het een andere zaak
je kan ze gewoon niet inschrijven dus je kan ze niet verzekeren dus ...
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#10 Bericht door eeuwige reiziger »

blackarmor schreef: (...)
tot 25 kph geen probleem voor de moment zolang je niets voorhebt maar eens daarboven is het een andere zaak
je kan ze gewoon niet inschrijven dus je kan ze niet verzekeren dus ...
Ja, met alle miserie van dien! De Belgische wetgever heeft nagelaten een systeem uit te werken zoals de TÜV in Duitsland. Hierdoor zullen mensen hun zelf uitgeruste snelle fiets nooit kunnen regulariseren. Dergelijke fietsen hebben niet alleen geen COC, maar kunnen er in België zo goed als geen krijgen (tenzij iemand zo gek is een smak geld neer te leggen om de homologatieprocedure te betalen). In Duitsland is dat echter allemaal voorzien, technisch als wettelijk. Bij ons, eens te meer, één grote soep.

http://www.gentseliggers.net/forum/view ... 48#p130548
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#11 Bericht door crash-quest-dummy »

was nu net niet de bevinding van Brecht dat voor een trike je mag samenstellen wat je wil als je zadel maar laag genoeg staat ?
om niet van de weg geplukt te worden moet je dan van een fiets overstappen op/in een trike.
right ?

(waar je ermee mag rijden en of je verzekerd moet zijn blijft een andere vraag)
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:was nu net niet de bevinding van Brecht dat voor een trike je mag samenstellen wat je wil als je zadel maar laag genoeg staat ?
om niet van de weg geplukt te worden moet je dan van een fiets overstappen op/in een trike.
right ?
Mij komt het eerder voor dat Brecht concludeert dat de Europese richtlijnen uiteindelijk helemaal niet zo glashelder zijn als het om velomobielen gaat. Hoe een aantal zaken in die ambtelijke tekst bedoeld zijn en welke toepassing ze horen te kennen, is, bij gebrek aan de nodige jurisprudentie of een duidelijke vertaling naar Belgisch recht, nog steeds een groot vraagteken.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#13 Bericht door CapoJan »

trikelover schreef:De auto is een heilige melkkoe voor de staat. Van waar zouden ze anders het geld halen voor oa hun snoepreisjes en grote lonen.
Dat wordt vaak gezegd, maar in een rapport dat De Standaard enkele jaren geleden publiceerde, bleek het tegendeel waar te zijn. Elke auto kost elke Belg handenvol geld! Ondanks het geklaag van automobilisten over hoeveel ze moeten afdragen, zijn de kosten voor de staat nog veel hoger.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#14 Bericht door CapoJan »

Nog een duit in het zakje. Veel speed pedelecs maken gebruik van een Bosch middenmotor (of iets gelijkaardigs), die 350W levert. Dat betekent flink 'stoempen' om 45 te rijden en een beperkte autonomie. In de praktijk haal je daarmee eerder 35 als kruissnelheid. Dat is waar Sarah het over heeft. Maar ook de ontwikkelingen staan niet stil. Je hebt bijvoorbeeld de Stromer ST2 met een 500W motor, die naar het heet moeiteloos die 45 haalt... De wet lijkt altijd achter de feiten aan te hollen.
Eeuwige Reiziger heeft wel een punt, vind ik. Als je met een motorfiets of auto rijdt, is er zo goed als geen limiet op het potentieel qua vermogen of snelheid (met alle gevolgen van dien). Daar wordt moord en brand geschreeuwd zodra je het over ISA of een andere vorm van opgelegd snelheidsbeperking hebt. Voor bromfietsen en e-bikes gelden plots andere normen: daar wordt de maximum snelheid bepaald door het voertuig en niet door de bestuurder.
Bizar: de gevolgen van te hoge snelheid met een fiets zullen er vooral zijn voor de bestuurder. Wie met een auto (noem het een kinetisch wapen van anderhalve ton) te snel rijdt, zal vaak anderen tot slachtoffer maken. Toch wordt dat als 'normaal' beschouwd.

Het feit dat de wetgever het vertikt om hier grondig over na te denken en de krijtlijnen uit te zetten voor de komende decennia (lees: mensen uit de auto halen en de e-bike promoten, omdat je dan toch tenminste beweegt en minder files veroorzaakt), maar klasseert de snelle e-bike gemakshalve als bromfiets. Ondanks veel grote woorden over 'mobiliteit van de toekomst' en 'alternatieven voor de auto', lijkt de praktijk toch op andere zaken te wijzen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#15 Bericht door blackarmor »

de mobiliteit van de toekomst is voor hun dan ook geen fiets maar een zwaar gesubsidieerde electrische wagen die ze hopen hier in een zwaar gesubsidieerde fabriek te maken .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Plaats reactie