verzorging van de benen.

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#16 Bericht door Obelix »

Ik doe ook al jaren ongeveer 10.000km per jaar. Hier nooit last van verzuurde benen tijdens het rijden, soms wel last van zware benen na het rijden.

Sinds ik met de VM rijd, heb ik na het nemen van een fietsloze vakantie van enkele weken gegarandeerd last van pijnlijke ontstekingen in mijn knieholtes. Vooral de drang naar veel te snel te willen optrekken en de Brusselse hellingen zijn een hel voor mijn knieholtes.

Ook na mijn eindejaarsverlof steekt dit probleem weer de kop op. Vermoedelijk veel te zot gereden vorige week.Ik zal me de komende week moeten beperken tot heel kalmaan optrekken en de kruissnelheid zal slechts 30km/u worden...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#17 Bericht door Wouter D »

het kan wel zijn dat na de feestdagen dat probleem niet ongekend is, en het heeft niets met de feestdagen te maken. Het heeft te maken met ons gestel,
Ik ben geen kenner en geen docter, maar ik hou meestal mijn oren open als ik praat met mensen. hier en daar leer ik iets bij. Mijn lesgever fietshersteller leerde me op deze manier dat je in off-periode beter lichter trapt dan dat je je volliut geeft, In de winter (ok dit jaar is hij ver te zoeken) geldt deze stelling zeker. Bij kou kan je je makkelijker forceren dan op warme dagen.

wil je meer weten, zoek iemand die jonge wielrenners of sporters traint, die kan er heel waarschijnlijk meer over vertellen, en kom het vooral achteraf hier ook vertellen :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#18 Bericht door Pleeboy »

Om op de ademhaling terug te komen, bij inspanning concentreren op het ademen met de longen: borstkas vooruit laten komen, dan middenrif openzetten, daarna eventueel nog uwen "buik" vullen.
Bij zware inspanning: uitademen bij moment van kracht zettn, maar als je een trapfrequentie van 110 hebt moet je wat aanpassen natuurlijk :wink:

Iets wat het gemiddelde keldert, maar de benen veel rust geeft: eerste en laatste 5 minuten zeer rustig fietsen...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#19 Bericht door bicky »

Pleeboy schreef:Iets wat het gemiddelde keldert, maar de benen veel rust geeft: eerste en laatste 5 minuten zeer rustig fietsen...
Als ik thuis vertrek is de eerste 5 minuten rustig fietsen niet mogelijk want ik moet altijd een helling oprijden.

Ik heb de laatste 2 weken gelet op mijn ademhaling en merk daar wel wat beterschap. Als ik er niet op let adem ik te oppervlakkig en niet diep genoeg.
zal keer kijken voor een hartslagmeter zodat ik een beter inzicht krijg op de inspanning van mijn hart en longen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#20 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef: Mensen die helemaal geen verzorging nodig hebben mogen dat ook melden hoor.
Het kan ook aantonen dat het "aard van het beestje" echt wel van toepassing kan zijn.
Ik wil ook best geloven dat er (genoeg) mensen zijn die geen (voelbare) problemen ondervinden,
en kunnen blijven fietsen zonder dat de spieren enige protest aantekenen.
Eerlijk gezegd heb ik in al die jaren nog maar weinig problemen van die aard ondervonden. In het begin sukkelde ik wat met slapende voeten, de typische "recumbent butt" en soms prikkende knieën. Dat laatste zou wel eens weer de kop durven opsteken. Iets lichter fietsen is dan de boodschap.

Natuurlijk zou ik liegen, mocht ik beweren dat ik er iedere dag even fit bij loopt en met dezelfde kracht en moed uit fietsen ga. Er zijn wel eens mindere dagen dat het lastig(er) fietsen lijkt, dat de benen niet echt mee willen of dat je fiets wel niet vooruit te branden schijnt. Afgelopen woensdag overkwam me dat. Niet echt verwonderlijk, want de dag ervoor had ik in de vrieskou meer dan honderd kilometers gefietst.

Mijn eenvoudig recept is dan om de dag erop het iets rustiger te nemen. Vrijdag waren de batterijen weer opgeladen voor een snellere rit.

Wel vraag ik me af of we ons in het ligfietswereld soms niet te hoge eisen opleggen? 't Lijkt er wel op dat het steeds sneller en vlugger moet gaan. Er wordt naar mijn aanvoelen over snelheid heel wat visserslatijn gespuid. Ik heb zo mijn bedenkingen als er op bepaalde Nederlandse blogs wordt opgeschept in de aard van "rustig karrend aan vijftig km/u" en meer van dat. Eerlijk gezegd denk ik dat we ons niet mogen laten leiden door dergelijk gesnoef.

Ligfietsen gaat sneller, maar laten we het in ieder geval steeds menselijk houden. We zijn geen aliens met buitengewone krachten en onze velomobielen zijn geen UFO's.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#21 Bericht door Wim -de roetsende »

Wel vraag ik me af of we ons in het ligfietswereld soms niet te hoge eisen opleggen? 't Lijkt er wel op dat het steeds sneller en vlugger moet gaan. Er wordt naar mijn aanvoelen over snelheid heel wat visserslatijn gespuid. Ik heb zo mijn bedenkingen als er op bepaalde Nederlandse blogs wordt opgeschept in de aard van "rustig karrend aan vijftig km/u" en meer van dat. Eerlijk gezegd denk ik dat we ons niet mogen laten leiden door dergelijk gesnoef.
Ik weet in ieder geval dat er mensen zijn die hun meting pas starten als ze op snelheid en buiten de bebouwde kom zijn. Ze sluiten de meting ook weer af, voordat ze door het drukke stadsverkeer worden afgeremd. In feite meet je dan alleen het snelle en optimale gedeelte van je route.

Er zijn echter ook een aantal rijders die inderdaad grote afstanden afleggen met snelheden rond de 45km/u. Of ze dat nu in de winter ook lukt, is dan weer een geheel andere vraag.

Ik reed vorige week 's ochtends in de kou met redelijke inspanning net 30km/u. 's Zomers is dat dan toch 40km/u. Scheelt toch echt wel iets. In mijn geval in ieder geval.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#22 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef: Wel vraag ik me af of we ons in het ligfietswereld soms niet te hoge eisen opleggen?
Stel ik te hoge eisen als ik merk dat ik in 2015 duidelijk trager rij dan in bvb 2012-2013?
Als mijn benen dan steeds pijn beginnen te doen en ik geen brug meer deftig opraak.
Vorige winter had ik dagen van 18 km/u kruissnelheid.
In de voorjaar beterde dat nauwelijks, met steeds weer die pijn die opstak.
Dagen van rust, een week van rust... geen enkele beterschap.

Afgelopen week reed ik niet snel, door de vrieskou met de Brompton en me niet in het zweet rijden,
hield ik me aan een kruissnelheid van zo een 17 km/u met een verkorte woon-werk route.

Maar de weken ervoor reed ik nu sneller dan voorbije zomer.
Om een voorbeeld te geven, de eerste week van dit jaar reed ik op rechte stukken tot 28 km/u
richting werk (wat niet betekent dat ik zo graag ga werken), iets dat ik vorig jaar niet kon.
Hier waren het de spieren die sterk verkort waren (en dat nog steeds een beetje zijn)
en er is nog steeds beterschap op komst.

Na het rekken dat ik zowat elke dag doe, masseer ik, eigenhandig, elke week de benen.
Daarbij ga ik ook opzoek naar pijnlijke plaatsen en probeer deze eruit te halen.
Ervaring van de kine (schouders-rug) die ik nu al jaren krijg en zoeken op het internet heeft me veel geleerd.

Ik hoef geen 30 km/u met de open liggers halen.
Met de Orca hoeft de 30 km/u kruissnelheid geen 40 km/u te worden.
Maar soepele benen hebben en gemakkelijk meekunnen aan 25 km/u kruis met de open liggers
en 30 km/u met de Orca zonder dat de benen moeilijk doen, dat lijkt me wel prettig fietsen.

In 2013 reed ik mee in de kanalentocht, een kruissnelheid van 30 km/u werd me pas teveel na 100 km.
Waarbij ik dan ff aan 27 km/u op adem moest komen.
In 2015 zou ik niet eens gedurfd hebben zo een toch mee te rijden, omdat ik wist het niet aan te kunnen.
Dan lijkt het me toch raadzaam om actie te ondernemen en je kunnen in vraag te stellen.

voor deze die zich nu aangevallen voelen,
ook al klinkt het een beetje aanvallend,
het is noch als aanval noch als verdediging bedoeld
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#23 Bericht door Ronnius »

Wim -de roetsende schreef: Ik weet in ieder geval dat er mensen zijn die hun meting pas starten als ze op snelheid en buiten de bebouwde kom zijn. Ze sluiten de meting ook weer af, voordat ze door het drukke stadsverkeer worden afgeremd. In feite meet je dan alleen het snelle en optimale gedeelte van je route.
Hiermee bedrieg je eigenlijk alleen jezelf.

Ik zou de gps ook zo kunnen instellen dat hij enkel meet vanaf een snelheid van 27 km/u.
Een hoog gemiddelde zal ik wel hebben, maar over hoeveel meter spreken we dan #-o
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#24 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef: Stel ik te hoge eisen als ik merk dat ik in 2015 duidelijk trager rij dan in bvb 2012-2013?
Absoluut niet, het lijkt me juist een goede zaak dat je je fietsbeleving in vraag stelt wanneer het niet meer loopt in vergelijking met andere jaren of zoals je het verlangt. Mij was het eerder te doen het gegoochel met heel hoge snelheden in vraag te stellen. Ook al omdat de beginnende ligfietser daar wel eens moedeloos door kan worden, vooral omdat in onze tijd het internet door veel mensen als de eerste referentie wordt genomen.

Vele jaren geleden was ik eens op bezoek bij een ouder koppel in Maldegem. De man reed al heel lang met een ligfiets. Vele jaren langer dan de meesten op dit forum. Eigenlijk kwam ik daar maar wat tweedehands materiaal ophalen, maar uiteindelijk heb ik daar tot bijna 's avonds laat gezeten. Heel boeiende mensen. De man was ervan overtuigd dat de grootste fout in de ligfietswereld was steeds weer snelheid te benadrukken en de comfortbeleving nauwelijks in de verf zetten.

Ik ben wel blij dat er beterschap is en dat de zaken zich positief ontwikkelen. Misschien zijn sommigen onder ons wel zoals de natuur: cyclisch. Niet ieder jaar is de wijn even goed en niet iedere aardappeloogst levert dezelfde kwaliteit af. Je weet wel, de zeven vette en de zeven magere jaren.
Ronnius schreef: Hiermee bedrieg je eigenlijk alleen jezelf.
En je zadelt anderen op met een valse veronderstelling. Hoeveel beginnende ligfietsers zouden er niet het bijltje bij neergelegd hebben toen ze merkten dat ze al die fantastische snelheden niet wisten te bereiken?
Laatst gewijzigd door eeuwige reiziger op za 23 jan 2016, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#25 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef:De man was ervan overtuigd dat de grootste fout in de ligfietswereld was steeds weer snelheid te benadrukken en de comfortbeleving nauwelijks in de verf zetten.
Ik vind dat ook, maar dat vind ik over de hele maatschappij.
Het moet en zal vooruit gaan, en er wordt vergeten dat er nog iets is als genieten.

Voorbije week reed ik Bromptons gewijs naar het werk.
Dat was nog eens het ouderwets zwoegen naar het werk.
Met de ligfiets heb ik dat gevoel nog nooit gehad,
zelfs niet met stortregen of zware wind.
Dat is en blijft genieten tijdens de woon-werk rit,
ook al is het eindpunt niet zo geweldig.
Ook al zwoeg ik even hard (of harder) op de ligfiets (het zijn geen racers)
als op de Brompton, ik ervaar het niet op dezelfde manier.
Ik zal met de Brompton (of andere bukfiets) niet zo snel een ommetje
rijden als ik naar het werk ga (of er van kom), met de ligfietsen doe ik dat zowat altijd.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#26 Bericht door crash-quest-dummy »

Fietsers' HPEH (human powered elektric hybrid) doet adhv geleverd koppel en hartslag de elektromotor bijschakelen om overbelasting te vermijden.

Nu vraag ik me af welke installatie hetzelfde zou kunnen doen maar dan zonder elektromotor :
- koppel, hartslag en temperatuur/vochtigheid meten en alarm geven
- of meten en ook automatisch lichter schakelen
Stop Fueling Around

Plaats reactie