verzorging van de benen.

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

verzorging van de benen.

#1 Bericht door Ronnius »

Ik zou eens willen weten hoe een doorwinterde (lig)fietser die meer dan gemiddelde kilometers fietst zijn benen verzorgd.
Met meer dan gemiddelde kilometers heb ik het over verder dan over (zeg maar iets) + 5000 km/j.
Ik vraag het omdat ik in de winter 2014-2015 in een dal ben geraakt en er nu pas uitkom.
Blijkt dat het allemaal te maken had met te korte spieren en een zeer gebrekkige lenigheid.
Mijn benen liepen zeer snel vol (pijnlijk) en telkens moest ik een korte tijd stoppen met trappen om dan weer verder te kunnen,
en op kracht een brug naar boven haspelen was er ook niet meer bij.

Allemaal wellicht tot stand gekomen door het intens fietsen vanaf zomer 2010 (eerst gebukt) en vanaf zomer 2011 ook liggend.
Dit met een gemiddelde van 10 000 km/jaar. In 2012 had ik eerst problemen met verzurende benen.
Nadat dat verholpen was met magnesium ging het echt goed, in 2013 kon ik behoorlijke snelheden halen
(zie kanalentocht voor deze die erbij waren), ook al reed ik toen maar 8 000 km.
In 2014 ging het bijna evengoed, maar ik wist toen nog niet dat het eigenlijk helemaal niet meer draaide.
In oktober 2014 ging het plots niet meer. Ik wijde het aan de winter, maar in voorjaar 2015 bleef het aanhouden (nauwelijks beterschap).
Tot ik in augustus bij de juiste kinesist terecht kwam, die zeer snel tot de conclusie kwam dat de spieren veel te kort zijn en ik heel weinig lenigheid heb.

Na maanden van de juiste manier van stretching en (beperkt, wegens zeer pijnlijk) foamrollen rij ik nu sneller en soepeler dan de vorige zomer. En we gaan er nog verder op vooruit.

Maar ik zou eens willen weten hoe de die-hard fietsers, waarvan meer dan een paar meer kilometers draaien dan ik hun benen in orde houden.
Of zijn het enkel mijn benen die hulp nodig hebben (moet ook toegeven dat niet enkel in de benen de spieren naar de korte kant blijken te zijn, ook in de rug).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#2 Bericht door rik »

Het zal je waarschijnlijk niet veel helpen, maar ik heb mijn benen nooit "verzorgd" en toch geen problemen gehad. Ik vermoed dat het met de "aard van het beestje" te maken heeft, en dat het dus voor iedereen verschillend is! :wink: :lol:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#3 Bericht door bicky »

Mijn snelheid het laatste jaar is ook om te huilen.
Snel verzuurde benen zijn de oorzaak hiervan.
Enige tijd rust (1 week) blijkt niet te helpen.
Ik probeer nu mijn cadans op te drijven.

welke oefeningen doe je ?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#4 Bericht door Ronnius »

rik schreef:Het zal je waarschijnlijk niet veel helpen, maar ik heb mijn benen nooit "verzorgd" en toch geen problemen gehad. Ik vermoed dat het met de "aard van het beestje" te maken heeft, en dat het dus voor iedereen verschillend is! :wink: :lol:
Mensen die helemaal geen verzorging nodig hebben mogen dat ook melden hoor.
Het kan ook aantonen dat het "aard van het beestje" echt wel van toepassing kan zijn.
Ik wil ook best geloven dat er (genoeg) mensen zijn die geen (voelbare) problemen ondervinden,
en kunnen blijven fietsen zonder dat de spieren enige protest aantekenen.

Ik weet ook al langer dat mijn rugspieren ook aan de korte kant zijn.
Ik maak me er vanaf met de grap dat ik bij de aanmaak rugspieren die een maatje te klein zijn heb meegekregen.
Maar het is niet altijd zo plezant. Steeds weer die spieren rekken, steeds weer pijn hebben door te weinig te rekken.
Anderzijds, ik ken mensen genoeg met hernia's, defecte knieën, andere bot problemen, ...
Dan zeg ik wel eens tegen de kinesist en dokter "het zijn toch "maar" de spieren, het skelet is tenminste intact".
De reactie is dan steevast " het kon idd een veel erger".
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#5 Bericht door Ronnius »

bicky schreef:Mijn snelheid het laatste jaar is ook om te huilen.
Snel verzuurde benen zijn de oorzaak hiervan.
Enige tijd rust (1 week) blijkt niet te helpen.
Ik probeer nu mijn cadans op te drijven.

welke oefeningen doe je ?
Snel verzuurde benen, voelt het dan aan als branderig gevoel?
Dat als je stopt met trappen zeer snel weer overgaat (kwestie van seconden)?
Ik had dat ook in 2012, zelfs met 2 weken van absolute rust had ik na 2 kilometer al een verzurend (branderig) gevoel in de benen.
Ook hellingen kon ik niet meer boven, de bovenbenen (quadriceps) bleken gewoon in brand te staan en ik moest stoppen met trappen, bergop betekend dat dan afstappen omdat de pijn gewoon niet te harden was en stoppen anders betekende omvallen.
Een gesprek met de apotheker (die duursporters in huis heeft) raadde me magnesium aan.
En omdat het zo erg was zelfs de eerste week een dubbele dosis, na 2 weken voelde ik al een duidelijk verschil.
Ik neem (nog steeds) meta relax, op aanraden van de apotheek ga ik nu overschakelen naar een ander preparaat.
Magnesium preparaten kan je overal kopen (supermarkt bvb), maar ik ga wel naar de apotheek, ze kent me nu al behoorlijk en er zijn nogal wat verschillen, het een kan beter voor je zijn dan een ander. En het weten waarom het een wel en het ander niet is me veel waard.

Verder doe ik 3 oefeningen.
Bij elke oefening is het wel zeer belangrijk dat je ook je bekken naar voor kantelt.
Je merkt direct ook het verschil. De spieren worden direct veel meer gespannen, ondanks dat je bekken niet eens veel kantelt.

De derde oefening is 1 voet op een verhoog (stoel) plaatsen en dan je lichaam naar voor bewegen, je staande been gesterkt houden en je hiel op de grond, als je dan nog eens je bekken naar voor kantelt ga je het direct voelen in je bovenbeen.

Bij de foto van de vrouw vind ik dat ze haar (geknielde) been veel te schuin houdt. Je moet veel meer vanuit het bekken werken, dat kantelen gaat veel meer effect geven.

Bij de tekening van man tegen muur is het belangrijk dat je de hiel van het gestrekte been tegen de grond houdt, zo rek je je kuiten, als je dan ook nog je bekken kantelt ga je ook je bovenbeen gaan rekken.

De kinesist benadrukte ook steeds weer, niet vanuit je rug werken, maar je bekken kantelen, enkel je bekken, meer niet.
Ook als je je been naar achter omhoog trekt om de quadriceps te rekken (tijdens een fietstocht doe ik het op die manier) is het belangrijk dat je de knieën naast elkaar houdt en je bekken kantelt. Zonder het bekken te kantelen voel ik geen effect (daardoor wa sik vroeger steevast verkeerd bezig), eens ik het bekken kantel voel ik heel duidelijk te stretching.
Ik heb 2 foto's van het net geplukt:
lunges-300x300.jpg
lunges-300x300.jpg (13.5 KiB) 6538 keer bekeken
Bijlagen
oefening_01.gif
oefening_01.gif (12.89 KiB) 6538 keer bekeken
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#6 Bericht door Wouter D »

na elke tocht doe ik enkele stretchoefeningen

onderste afbeelding (oefening 1) is daar één van.
maar ook deze http://members.chello.nl/svdakke1/quad.htm
en deze http://members.chello.nl/svdakke1/stretch.htm
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#7 Bericht door Ronnius »

Spruitje, je eerste link en de foto van de vrouw heeft hetzelfde effect.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#8 Bericht door trikelover »

bicky schreef:Mijn snelheid het laatste jaar is ook om te huilen.
Kan dit niet een deeltje hiervan in ons hoofd zitten. Namelijk elk jaar als het koud word precies het zelfde probleem denk ik dan toch maar als ik mijn krachtmeter en mijn hartslagmeter nakijk blijkt er totaal geen probleem zelfde waarden al tijdens de andere dagen.

Ik zal zeker niet zeggen dat het bij andere personen ook zo is maar net zoals met andere dingen wennen ook snelheid en heb je dan na een tijd het gevoel dat je trage aan het rijden zijn.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#9 Bericht door Wouter D »

dankje Ronny, dat wist ik niet, al kan ik de oefening van de eerste foto niet overal doen he, als je tochten in groep rijd met pauzes zou je dat ook eigenlijk voor elke pauze moeten doen, als ik goed geïnformeerd ben.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#10 Bericht door FiSh »

Na een zware training of een lange rit gebruik ik 'Perskindol Active Gel' op de benen en sinds kort doe ik ook compressiekousen aan. Ik merk dat ik hiermee 's anderendags minder stijf ben.
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#11 Bericht door bicky »

trikelover schreef:
bicky schreef:Mijn snelheid het laatste jaar is ook om te huilen.
Kan dit niet een deeltje hiervan in ons hoofd zitten. Namelijk elk jaar als het koud word precies het zelfde probleem denk ik dan toch maar als ik mijn krachtmeter en mijn hartslagmeter nakijk blijkt er totaal geen probleem zelfde waarden al tijdens de andere dagen.

Ik zal zeker niet zeggen dat het bij andere personen ook zo is maar net zoals met andere dingen wennen ook snelheid en heb je dan na een tijd het gevoel dat je trage aan het rijden zijn.
Ik weet ook dat het niet alleen aan de benen zal liggen, de koude heeft er ook mee te maken. en mijn fietske is ook niet van de nieuwste, na 5 jaar en +50.000km zou groot onderhoud geen kwaad kunnen.

Maar toch heb ik regelmatig brandende bovenbenen, ook na een rustperiode.
Het is niet zo erg dat ik moet stoppen maar wel vervelend.
zal keer wat meer stretchen na het rijden. en een magnesium kuur proberen.

vorige jaren liet ik jaarlijks mijn bloed controleren en had dan geen grote tekorten

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#12 Bericht door Ronnius »

spruitje schreef:dankje Ronny, dat wist ik niet, al kan ik de oefening van de eerste foto niet overal doen he, als je tochten in groep rijd met pauzes zou je dat ook eigenlijk voor elke pauze moeten doen, als ik goed geïnformeerd ben.
Ik heb beide gedaan vandaag na thuiskomst van het werk.
De oefening van de eerste foto, daarmee kan je veel verder rekken dan met de klassieker, die je dan wel tijdens de pauzes in een tocht kan doen. Ik doe de oefening zoals op de foto thuis, op verplaatsing dus de klassieker (bvb na aankomst op het werk).
Of je dat bij elke pauze moet doen, weet ik niet.
Maar slecht is het zeker niet. Ik weet dat als ik ff een pauze neem, daarna altijd ff een heel stuk beter rij.
Ligt het aan de stretch of gewoon omdat de benen ff mogen pauzeren (bloeddoorstroming).
Ik weet bvb wel dat als ik bij het woon-werk verkeer ff moet afstappen om op het knopje te drukken (om groen te krijgen)
ik daarna steevast ferm uit de startblokken kan schieten. Het rijdt dan altijd een stuk beter, de benen hebben ff rust gehad, ik heb ook ff recht gestaan, maar niet gestretched, daar is geen tijd voor.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#13 Bericht door Pleeboy »

Letten jullie goed op jullie ademhaling? Ik kom hier 1 helling tegen, als ik op mijn gemakske rij, vergeet ik vaak "juist" te ademen. Ik rij die helling op en ben dan moe... Als ik aan een training bezig ben (1x / 2 maand :-( ) dan adem ik goed en merk ik het minder.
Dit zeg ik omdat ik weet dat er van die korte klimmetjes in Gent en omgeving zijn :-)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#14 Bericht door Mugtango »

En mag ik dan vragen wat we moeten verstaan onder 'juist' ademen? In een bepaalde cadans? Speciale techniek? Synchroon met de cadans van de benen?....
Ben benieuwd, want een helling doet mij steeds op mijn adem trappen....(en de hartslag de hoogte in schieten, maar kan natuurlijk ook allemaal te maken hebben met een conditie die van diep onder het stof komt en nog wordt opgebouwd)
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: verzorging van de benen.

#15 Bericht door trikelover »

Wat ik doe is als ik wil letten op mijn ademhaling is het interessant om vb om de 10 keer adem te halen door je neus ivm je neus of omgekeerd afhankelijk van hoe normaal ademt. het gevolg is dat je veel dieper gaat adem halen tijdens deze ene keer en zo neem je iets meer zuurstof op en kan je iets langer doorgaan.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Plaats reactie