EHBO bij VM

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

EHBO bij VM

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Op het Duitse forum loopt al enkele maanden een boeiende draad over de vraag hoe er omgegaan wordt met een velomobielrijder die in zijn voertuig vastgekneld raakt. Hoe zullen hulpdiensten daarmee omgaan? Of hoe ga je om met het risico dat je van het jaagpad in het kanaal sukkelt en de klikpedalen niet onmiddellijk mee willen? Op een blog van een Nederlandse velomobilist stond nog maar onlangs het verhaal te lezen hoe hij van de dam in een diepe poldergracht was gesukkeld en slechts met hulp uit de velomobiel kon worden bevrijd.

Op velomobilforum.be is er iemand op het idee gekomen een soort instructieblad te maken voor de hulpdiensten, eine Rettungskarte. Op het eerste gezicht lijkt dit wel interessant, maar is het dat in de praktijk ook? Gaan hulpdiensten niet veel eerder intuïtief te werk gaan?

http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... elo.42077/
http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... ead.43832/
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: EHBO bij VM

#2 Bericht door trikelover »

Ik heb ooit een filmpje gezien waarbij het ehbo personeel een persoon uit de velomobiel moesten krijgen dus er zijn wel veiligheidsdiensten die bezig zijn met deze problematiek
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: EHBO bij VM

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:Ik heb ooit een filmpje gezien waarbij het ehbo personeel een persoon uit de velomobiel moesten krijgen dus er zijn wel veiligheidsdiensten die bezig zijn met deze problematiek
Gelukkig!

https://www.youtube.com/watch?v=n2jL-gF0Jqg
https://www.youtube.com/watch?v=SwPGnj4COtE
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: EHBO bij VM

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

kwam ook al in het Nederlandsche vrijdagsbericht aan bod.
de clou zat 'm in iemands droge opmerking dat ze in geval van levensgevaar je velomobiel van je af zullen pellen met een knipschaar.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: EHBO bij VM

#5 Bericht door Ronnius »

Je kan een website maken over hoe iemand uit een VM halen na een ongeluk.
Je maakt dan een barcode en plaatst die op je VM.
Met een beetje geluk is bij een crash je barcode intact en bereikbaar om te scannen.
Als ze daarna dan de website gelezen hebben kunnen ze je er uit halen.
Maar tegen dan ben je wellicht dood.

Ik denk dat het wellicht veel moeilijker is
iemand uit een verhakkelde auto of
vrachtwagen cabine te halen dan uit een velomobiel.
Maar daar hebben ze vrij veel ervaring.

(deze voormiddag zag ik ze al een auto van de vangrails op een afrit plukken)
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: EHBO bij VM

#6 Bericht door Lex »

Daniël heeft ook al zo een filmpje gemaakt. Dit met een vm zonder voetgaten.
Zie wel niemand in de filmpjes het hooft immobiliseren. Dus het zal niet tgv een ongeval zijn waarom de bestuurder het bewustzijn heeft verloren.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: EHBO bij VM

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef: de clou zat 'm in iemands droge opmerking dat ze in geval van levensgevaar je velomobiel van je af zullen pellen met een knipschaar.
Ik vermoed ook dat brandweermannen in zulke omstandigheden gewoon met de botte bijl op het doel afgaan. Dat lijkt me ook maar logisch. Materiaal is vervangbaar, mensen niet. Daarom stelde ik mij de vraag hoe nuttig dergelijke "reddingskaarten" eigenlijk wel zijn.
Ronnius schreef: Ik denk dat het wellicht veel moeilijker is
iemand uit een verhakkelde auto of
vrachtwagen cabine te halen dan uit een velomobiel.
Maar daar hebben ze vrij veel ervaring.

(deze voormiddag zag ik ze al een auto van de vangrails op een afrit plukken)
Wellicht zal de kans ook veel kleiner zijn dat je bij een aanrijding in de velomobiel gekneld raakt. Glasvezel heeft de neiging te scheuren, carbon te versplinteren en aramide te "vefrommelen". Jammer dat er geen crashtests met velomobielen worden uitgevoerd - maar ja, welke velomobielproducent zou over die kredieten kunnen beschikken? Al hebben ongevallen toch al aangetoond dat een velomobiel een vrij grote beschermingsgraad biedt. Gelukkig!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie