De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

eeuwige reiziger schreef:
mario schreef:En waar koopt ge die? (wat kost dat?)
Versatile (7800)
Cab-Bike (6762)
Quest (5672)
WAW (5800)
Mango (4500)
Leiba (4500)
Alligt Alleweder (bij de Nederlandse fabrikant: 3500 - bij de Duitse fabrikant: 3300)
http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=1221

"Hoe zou het nog zijn met...?" De afgelopen dagen is die vraag wel meermaals in me opgekomen. Dat komt ervan als je naar het einde van het jaar in die diepste lagen van het forum zit te wroetelen en het stof van vele jaren doet opwaaien... Je ziet namen opduiken die allerlei herinneringen oproepen. 't Hoort bij het weeïg gevoel van het oudejaar, zeker?!

In een draad van welgeteld tien jaar geleden stond er een veelbetekenend prijsoverzicht. Ondertussen is de velomobielwereld natuurlijk ingrijpend veranderd: net als onder de liggers tekenden de veranderingen zich in alle richtingen af. Ook een komen en gaan, al bleven de meesten met volgehouden passie aan de weg timmeren.

Even Paul D'Hoore achterna? Hoe ging de wijzer van de geldbarometer?

2005 2010 2015
Versatile (7800) (7800)
Orca (7500) (7850)
Cab-Bike (6762)
Quest (5672) (5950) (6250)
Strada (5750) (5850)
WAW (5800) (6074) (6594)
Mango (4500)
Mango Plus (5490) (5650)
Mango Sport (5950) (6150)
Leiba (4500) (4999) (4999)
Leiba Stream (5499) (5499)
AAW alu (3500) ( ? ) (3995)

Bij alle velomobielproducenten gaan de prijzen dus de hoogte in. Wel is het enigszins gevaarlijk met dergelijke overzichten af te komen en er overhaaste conclusies uit te trekken.

Uit het overzicht zou je bijvoorbeeld kunnen afleiden dat de prijssetting van de Versatile/Orca vrij stabiel is gebleven. Bekijken we het hele plaatje, dan wordt het toch wat anders. In 2003 werd de Versatile immers op de markt gebracht aan een introductieprijs van 5980 euro. Nadat er een goede tien exemplaren waren afgeleverd, werd bij Flevobike groot alarm geslagen. Prompt kwam er een bestelstop en kort erna een forse prijsverhoging.

Soms is er sprake van een hele doorontwikkeling die zich natuurlijk vertaalt in de cijfertjes. Een WAW uit 2005 valt niet meer te vergelijken met de WAW die in 2014 het daglicht zag. De laatste generatie Sinner Mango kan je eigenlijk niet meer in dezelfde categorie plaatsen als de Mango van de oorspronkelijke producent.

Daarnaast laten velomobielprijzen zich eigenlijk moeilijk met elkaar vergelijken. Het lijkt verd.md veel op het ondoorgrondelijk struikgewas van de telecomtarieven. :x Sommige modellen zijn vrij "basic", maar kunnen met talrijke opties uitgerust worden, wat het prijskaartje dan weer verhoogt. Wat dan bij de ene producent in lijst van de opties staat, zit bij een andere al in het basismodel.

Nu ja, wees vergevensgezind, want een mens moet ergens beginnen.

Een gedetailleerder overzicht vind je trouwens op bicky's blog, al dateren de prijzen daar van 2011. Tijd voor een vergelijkende update, Birger? Allee, an 't wèrk! :wink: O:) :mrgreen:

http://bickyenzijnfietsen.blogspot.be/2 ... g-een.html
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#2 Bericht door trikelover »

ik vermoed dat we dit lijstje best aan vullen met een aantal modellen oa een aantal nieuwere modellen
2005 2010 2015
Versatile (7800) (7800)
Orca (7500) (7850)
Cab-Bike (6762)
Quest (5672) (5950) (6250)
Strada (5750) (5850)
WAW (5800) (6074) (6594)
Mango (4500)
Mango Plus (5490) (5650)
Mango Sport (5950) (6150)
Leiba (4500) (4999) (4999)
Leiba Stream (5499) (5499)
AAW alu (3500) ( ? ) (3995)
Milan SL/GT( ? ) (6950)
Velayo (5640)
DF (8150)
Quest XS (6550)
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:ik vermoed dat we dit lijstje best aan vullen met een aantal modellen oa een aantal nieuwere modellen
Milan SL/GT( ? ) (6950)
Velayo (5640)
DF (8150)
Quest XS (6550)
Natuurlijk, daar zoeven de nieuwe modellen de lijst al binnen! :wink:

Op een oude prijslijst uit september 2010 staat 6750 euro voor de toenmalige Milan MK2. Voor een Milan in koolstof moest je toen 1900 euro erbij leggen. :shock: :shock: :shock: De Milan SL is geboren in 2010. Dezelfde prijs.

De DF stamt uit 2014.

In 2012 zag de QuestXS het levenslicht. Toen geprijsd aan 5950.

Eind 2013 werd de productie van de Velayo stilgelegd. :cry: Best wel een interessant project uit Duitsland, maar naar mijn aanvoelen niet echt passend bij de Nederlandse en Vlaamse fietsmobiliteit met zijn fietspaden, -doorsteken, -tunnels e.d.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#4 Bericht door trikelover »

2005 2010 2015
Versatile (7800) (7800)
Orca (7500) (7850)
Cab-Bike (6762)
Quest (5672) (5950) (6250)
Strada (5750) (5850)
WAW (5800) (6074) (6594)
Mango (4500)
Mango Plus (5490) (5650)
Mango Sport (5950) (6150)
Leiba (4500) (4999) (4999)
Leiba Stream (5499) (5499)
AAW alu (3500) ( ? ) (3995)
Milan SL/GT( 6750) (6950)
Velayo (5640) sedert eind 2013 kan je deze voorlopig niet meer bestellen
DF (8150)
Quest XS (5950)(6550) vanaf 2012 gebouwd
Evo k (7800)
Lijst aangepast
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef: Lijst aangepast
Bedankt!

Weet er trouwens iemand hoe je op dit forum daar een mooi tabelletje van maakt? Ik had de cijfertjes netjes in kolommen getypt, maar bij het posten ging het iedere keer weer verkeerd.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#6 Bericht door Jan.E »

Naar mijn gevoel kosten de nieuwe generatie lichte velomobielen rond de 8000 euro en meer. Dat vind ik al aardig veel geld. De evo k kan ook nog bij in het lijstje.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#7 Bericht door trikelover »

2005 2010 2015
Flevobike
  • Versatile (7800) (7800)
    Orca(7500) (7850)
Velomobiel.nl
  • Quest (5672) (5950) (6250)
    Quest XS (5950)(6550) vanaf 2012 gebouwd
    Quatrovelo (7500)
    Strada (5750) (5850)
Fietser.be
  • WAW (5800) (6074) (6594)
Sinnerbikes
  • Mango (4500)
    Mango Plus (5490) (5650)
    Mango Sport (5950) (6150)
Raderwerk
  • Milan SL ( 6750) (6950)
    Milan GT ( 6750) (6950)
    Milan 4.2 (9865)
Leiba
  • Leiba (4500) (4999) (4999)
    Leiba Stream (5499) (5499)
Go one
  • Evo k (7800)
    Evo R(8000)
Sunrider
  • Sunrider (7295)
    Sunrider veloquad (8295)
Intercitybike
  • DF (8150)
Alligt
  • A4 (3500) ( ? ) (3995)
    A6 (4995)
Fortschritt Fahrzeugbau
  • Velayo (5640) sedert eind 2013 kan je deze voorlopig niet meer bestellen
Cab-Bike (6762)
Ondertussen de lijst een beetje ingedeeld per fabrikant en nog een aantal modellen zijn er bij gezet zoals de Evo K
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

Jan.E schreef:Naar mijn gevoel kosten de nieuwe generatie lichte velomobielen rond de 8000 euro en meer. Dat vind ik al aardig veel geld.
Wat je daar zegt?! :wink: De nullen tikken tegenwoordig zo snel aan dat het zwart voor mijn ogen wordt. Bij sommige Duitse producenten vragen ze soms vrij grote bedragen voor eenvoudige opties. Ik kan me wel voorstellen dat de gemiddelde Duitser er wel iets warmer in zit dan de gemiddelde Belg.
trikelover schreef: Ondertussen de lijst een beetje ingedeeld per fabrikant en nog een aantal modellen zijn er bij gezet zoals de Evo K
Laat maar komen. Hoe vollediger, hoe beter! Dan mogen we natuurlijk ook niet de nieuwe modellen uit de Leibastal vergeten. Toch wel merkwaardig dat ook de snellere Leibamodellen maar niet lijken door te breken op de Nederlandse en Belgische markt. Hun prijszetting lijkt me nochtans zonder meer haalbaar, zeker als je die vergelijkt met de andere Duitse velomobielen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#9 Bericht door trikelover »

eeuwige reiziger schreef: Laat maar komen. Hoe vollediger, hoe beter! Dan mogen we natuurlijk ook niet de nieuwe modellen uit de Leibastal vergeten. Toch wel merkwaardig dat ook de snellere Leibamodellen maar niet lijken door te breken op de Nederlandse en Belgische markt. Hun prijszetting lijkt me nochtans zonder meer haalbaar, zeker als je die vergelijkt met de andere Duitse velomobielen.
over welke optie heb jij het dan? Als ik een zie in de mijn lijst dan staat de Milan met al de opties die ik wil op iets meer dan 8000€ wat gewoon past tussen de rest van de prijzen die ik heb van alle andere velomobielen. Ok er zijn er die afgemonteerd (zoals ik zou willen) goedkoper zijn maar ook nog duurdere.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#10 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef: over welke optie heb jij het dan? Als ik een zie in de mijn lijst dan staat de Milan met al de opties die ik wil op iets meer dan 8000€ wat gewoon past tussen de rest van de prijzen die ik heb van alle andere velomobielen. Ok er zijn er die afgemonteerd (zoals ik zou willen) goedkoper zijn maar ook nog duurdere.
Aha, wat lees ik daar?! :D :D :D Jaja, waar het hart van vol is, loopt de mond van over, nietwaar?! :mrgreen: En ik maar zwijgen, he?! #-o

Geen paniek, hoor. Ik dacht niet aan de Räderwerk, maar wel in de eerste plaats aan Beyss. Voor verlichting en knipperlichten bijvoorbeeld moet je daar zomaar eventjes 700 euro neertellen. Nu verwondert mij dat eigenlijk niet, daar de producten van Beyss eerder evolueren naar pure koerspaarden en volgens mij steeds minder te situeren zijn in het segment van de "pendelvelomobielen".
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#11 Bericht door trikelover »

eeuwige reiziger schreef:Aha, wat lees ik daar?! :D :D :D Jaja, waar het hart van vol is, loopt de mond van over, nietwaar?! :mrgreen: En ik maar zwijgen, he?! #-o
Dit wil toch niks zeggen over mijn eventuele keuze. Ik heb gewoon voor alle Velomobielen in de lijst ook nog eens een prijs opgemaakt met alle opties die ik wou.
eeuwige reiziger schreef: Geen paniek, hoor. Ik dacht niet aan de Räderwerk, maar wel in de eerste plaats aan Beyss. Voor verlichting en knipperlichten bijvoorbeeld moet je daar zomaar eventjes 700 euro neertellen. Nu verwondert mij dat eigenlijk niet, daar de producten van Beyss eerder evolueren naar pure koerspaarden en volgens mij steeds minder te situeren zijn in het segment van de "pendelvelomobielen".
het is omdat je alle Duitse Velomobielen over 1 kam scheert dat ik reageerde.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#12 Bericht door crash-quest-dummy »

De gezondheidsindex (lees levensduurte) is in 10 jaar tijd met 20% gestegen.
Dat een fiets die in 2005 5000EUR kost er nu 6000EUR kost is dus aannemelijk.
Of het delocaliseren van arbeid naar lagere loonlanden (is een herverdeling dus à priori niet op tegen) daar mee in zit is een open vraag.
Duurdere materialen geven duurdere modellen.
Velomobielen die handiger (lees met minder arbeidsuren) te maken zijn zouden goedkoper moeten worden evenals grotere reeksen.
Nog steeds geen doorbraak van modellen die zoals een automobiel gerobotiseerd van de band rollen. Er is dus nog ruimte voor verbetering, maar daarvoor moet de energie (of het afval van energieproductie) nog flink wat duurder worden.
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef: Dit wil toch niks zeggen over mijn eventuele keuze. Ik heb gewoon voor alle Velomobielen in de lijst ook nog eens een prijs opgemaakt met alle opties die ik wou.
Jaja... :wink: :D

Eindelijk ben je uit de kast gekomen!

http://leutigefiets.blogspot.be/2016/01 ... keuze.html

Leuk te horen dat er nu ook aan de deze kant van de Schelde een Milan zal rondtoeren. Is dit de eerste SL in België of heeft Peter ook dit type al in huis gehaald?

Jij gaat dus volop voor snelheid: licht en stijf. Als ik me niet vergis, zit die Milan ergens rond vijfentwintig kilo en zijn er weinig rendementsverliezen omdat er geen verliespost is als achtervering. Laat je traject dat doe?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#14 Bericht door trikelover »

eeuwige reiziger schreef:Leuk te horen dat er nu ook aan de deze kant van de Schelde een Milan zal rondtoeren. Is dit de eerste SL in België of heeft Peter ook dit type al in huis gehaald?

Jij gaat dus volop voor snelheid: licht en stijf. Als ik me niet vergis, zit die Milan ergens rond vijfentwintig kilo en zijn er weinig rendementsverliezen omdat er geen verliespost is als achtervering. Laat je traject dat doe?
Het is een SL wat maakt dat dit waarschijnlijk de eerste is in Belgïe wat Peter zijn Milan is een GT

Gewicht GT= 32kg en SL=28kg
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: De Grote Geldbarometer 2005 - 2010 - 2015

#15 Bericht door Peter J »

eeuwige reiziger schreef: Is dit de eerste SL in België of heeft Peter ook dit type al in huis gehaald?
Neen eeuwige reiziger, ik hou het bij een GT. :wink:
Mijn eerste Milan was nummer 8 in de reeks van prototypes en nu rijd ik met de GT 23 rond.
Een SL is net iets te smal voor mij aan de schouders... :roll: ... En, ik heb graag vering rondom. :D
Snelheid is bij mij nooit een punt geweest, een makkelijke in- en uitstap des te meer, vandaar ook mijn keuze.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Plaats reactie