een claxon vervangen door een alarmsirene

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

een claxon vervangen door een alarmsirene

#1 Bericht door k@rolus »

Zijn er mensen die een alarmsirene hebben in hun velomobiel en hun ervaringen kwijt willen ? Heeft iemand al een confrontatie met de arm der wet ?
Laatst gewijzigd door k@rolus op do 24 dec 2015, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: een alarmsirene vervangen door een claxon

#2 Bericht door Peter J »

Ik had dat op mijn eerste Milan, op mijn huidige staat een claxon en dat is een goede zaak.Met de arm der wet heb ik nooit problemen gehad aangaande mijn "sirene" op de eerste Milan, maar dat is omdat me nooit gevraagd is wat erop stond... denk ik. In theorie moet je een bel hebben die tot op 20 meter hoorbaar is, dit lijkt me niet echt makkelijk te verwezenlijken op (in) een velomobiel...
Andere confrontaties met de arm der wet heb ik de laatste dagen wel gehad, tot 2 maal toe op 2 dagen... Allebei omdat ik gebruik maakte van de rijbaan en niet van het fietspad.
Eerste keer was het gesprek iets minder aangenaam, maar uiteindelijk mocht ik mijn weg gewoon verder zetten (op de rijbaan) [-o<
Tweede keer was wel een fijn gesprek en het ging deze agent vooral om mijn eigen veiligheid en welzijn en ook daar kon ik gewoon verder op de rijbaan... =D>
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: een alarmsirene vervangen door een claxon

#3 Bericht door bicky »

k@rolus schreef:Zijn er mensen die een alarmsirene hebben in hun velomobiel en hun ervaringen kwijt willen ? Heeft iemand al een confrontatie met de arm der wet ?
niet tevreen van je claxon?
ik ben nu aan het kijken om de mijne te pimpen naar 12V ipv 6v, gaat hij een pak luider.
via voltageconverter kost me dat maar 3€5 voor een geluid gelijk aan autoclaxon

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een sirene

#4 Bericht door k@rolus »

bicky schreef: niet tevreen van je claxon?
ik ben nu aan het kijken om de mijne te pimpen naar 12V ipv 6v, gaat hij een pak luider.
via voltageconverter kost me dat maar 3€5 voor een geluid gelijk aan autoclaxon
Ik heb enkele problemen met het gebruik van mijne claxon:
- fietsers en voetgangers menen een auto te horen en blijven gewoon verder rijden
- autobestuurders horen me niet
- mijn batterij is heel vlug plat...

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: een alarmsirene vervangen door een claxon

#5 Bericht door k@rolus »

Peter J schreef:Ik had dat op mijn eerste Milan, op mijn huidige staat een claxon en dat is een goede zaak.
Waarom is dat een goede zaak ?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

ik heb gewoon een fietsbel.
tip : gebruik een speciale herkenbare bel zoals een enkele ping of een dingdong. Na een tijdje weten de andere fietsers die zich op ongeveer hetzelfde moment jouw route volgen wie er aan komt, en gaan ze achter mekaar en opzij zonder eerst om te kijken waarbij ze de controle over hun voertuig een tikkeltje verliezen.
uiteraard moet je wel rekening houden met tragere weggebruikers.

voor toeterende outomobilisten heb ik een blaastoeter bij die flink wat herrie maakt : ik kan dat dus ook.

voor de momenten waarop een outomobilist zijn toeter gebruikt trek ik instinctief gewoon mijn keel open, en ik denk dat dat luider is dan mijn toeter en sneller bij de hand. Werkt ook bij oordopjes toeristen en dames die uittrekselslezend nietsvermoedend het fietspad oversteken.

als je een sirene nodig hebt :shock: zou ik een andere route kiezen, het algemene stress niveau laten zakken, je kilometriek thuislaten of gewoon vroeger vertrekken.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: een alarmsirene vervangen door een claxon

#7 Bericht door Peter J »

k@rolus schreef:
Peter J schreef:Ik had dat op mijn eerste Milan, op mijn huidige staat een claxon en dat is een goede zaak.
Waarom is dat een goede zaak ?
- Mijn claxon is merkelijk luider dan mijn sirene was.
- De sirene wordt door fietsers en voetgangers ook niet herkend als zijnde een aankomende "fietser"
- Bestuurders van gemotoriseerde voertuigen zijn nogal "hardhorig", lees... willen je niet horen ! ! !
- Ik heb een LiPo-accu van 7.4 V en 12.4 A en daar doe ik toch wel een poosje mee, ik heb geen idee wat mijn claxon verbruikt maar ik heb
wel een vermoeden dat hij de grootste verbruiker is in het ganse elektrische circuit. Een goede reden om hem niet om de haverklap te
gebruiken of misbruiken... ;)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#8 Bericht door k@rolus »

crash-quest-dummy schreef:
als je een sirene nodig hebt :shock: zou ik een andere route kiezen, het algemene stress niveau laten zakken, je kilometriek thuislaten of gewoon vroeger vertrekken.
Som moet je gewoon op een plaats zijn waar veel winkelcentra gelegen zijn . Als de wegen dichtslibben is winkelen met de velomobiel het beste alternatief voor mij.
Ik ben enkel op zoek naar een manier waarop ik mijn aanwezigheid kenbaar kan maken aan de andere weggebruikers ,als dat nodig is.

Dit nog terzijde....
Op drukke plaatsen hou ik een aangepaste snelheid aan, zodat een noodstop steeds mogelijk is .
Als velomobilist vind ik ,dat als ik niet genoeg opval in het verkeer ,ik er alles moet aan doen om dat wel te zijn....
In 90% van de gevallen gebruik ik mijn bel of ziet men mijn flikkerende lampen ...

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#9 Bericht door Lex »

Als het mooi weer is is het altijd wat drukker op het jaagpad. En heb inmiddels ook al een deel fratsen gezien van fietsers dat je denkt:"What the F...!" En mijn ervaring leert mij dat een bel/claxon/toeter gewoon niet werkt bij een deel van de mensen. God weet waar die met hun gedachten soms zijn. Roepen is dan behoorlijk effectief.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#10 Bericht door Wouter D »

ik heb al gemerkt dat als ik bij mooi weer op een jaagpad rij, ik beter niet te snel rij :-) als de voorliggers niet te traag rijden, blijf ik er wel eens achterhangen zonder te bellen... om te achterhalen hoe lang het duurt tegen dat ze me door hebben. :-) bij de een duurt dat veel langer dan bij de andere

ik ben nogal een voorstander van zo een dong ding bel. probleem bij de quest is, dat ik die niet bij de voetgaten kan zetten zonder dat ik em mee heb met mijn voeten

als eens aan een bel-alarm gedacht?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#11 Bericht door Lex »

spruitje schreef:ik heb al gemerkt dat als ik bij mooi weer op een jaagpad rij, ik beter niet te snel rij :-) als de voorliggers niet te traag rijden, blijf ik er wel eens achterhangen zonder te bellen...
Het is wel een jaagpad hee... #-o

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#12 Bericht door Ronnius »

Naast de claxon heb ik in de Orca ook een --> toeter <-- zitten zitten.
Dat werkt beter op een jaagpad, ze schrikken er duidelijk minder erg van dan van de claxon.
Maar sommige mensen horen duidelijk niet, of zijn niet gewoon dat er nog anderen zich op dezelfde weg bewegen.
Of ze denken gewoon eigenaar van de weg te zijn.

Wat ik wel geleerd heb is het jaagpad proberen te vermijden als iedereen daar wil zijn.
Vooral op zaterdag en zondagnamiddag in de zomer.
Die zondagtoeristen zijn niet gewoon dat er ook op het jaagpad regels zijn.
Dat heb ik heel hard geleerd in de ligfiets leerperiode, waarbij ze me zowat letterlijk van het jaagpad afreden
terwijl ik me nog teveel moest concentreren op het leren liggen.

En voor bvb het woon-werk verkeer verkies ik een route die duidelijk langer is
dir omdat ze minder stress gevoelig is, minder druk verkeer maar ook aangenaam om te fietsen.

En tegenover mensen die denken een voorrang van rechts en links te kunnen opeisen (terwijl ze een omgekeerde driehoek voor zich staan hebben) en dus de fietser aan de linkse kant (tov hun rijrichting) van de weg willen van de weg rijden... daar kan niet veel tegen doen. Dit laatste heb ik vrijdag mogen ervaren. In nood reed ze blijkbaar liever op mij in dan op de auto's die eraan kwamen (en waar ze ook voorrang op moest geven).

Verder heb ik wel net voordeel een supermarkt op 200 meter van mijn voordeur te hebben (en binnen een straal van 1 km zo een stuk of 6 denk ik).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#13 Bericht door Wouter D »

zou je niet elektronisch kunnen bellen, zoals bvb een gepimpte gsmtune, of krijg je dat niet luid genoeg

zoals dit maar dan zonder dat wekker geluid en het echte bel geluid
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#14 Bericht door k@rolus »

spruitje schreef:zou je niet elektronisch kunnen bellen, zoals bvb een gepimpte gsmtune, of krijg je dat niet luid genoeg

zoals dit maar dan zonder dat wekker geluid en het echte bel geluid
Hmm, of men dat zal horen is idd de vraag.... Het gedacht is wel goed...

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#15 Bericht door CapoJan »

De Orca is standaard enkel uitgerust met een claxon. Het is ook mijn ervaring dat fietsers dat geluid meestal niet associëren met een fiets en dus niet opzij gaan. Ik heb een eenvoudige bel toegevoegd. Niet erg luid, maar het werkt wel. Voor de hardhorenden volgt na enkele keren bellen de claxon. Tegen dan hebben ze meestal wel door dat het misschien wel voor hen bedoeld is.
Maar een sirene, neen, dat zit er niet in. Ik zie er de meerwaarde ook niet van.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie