een claxon vervangen door een alarmsirene

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#16 Bericht door Lex »

CapoJan schreef: Maar een sirene, neen, dat zit er niet in. Ik zie er de meerwaarde ook niet van.
Ik zie er de meerwaarde wél van in...
Tenminste als de bijhorende brandweerwagen ermee voorop rijdt. :lol:

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#17 Bericht door crash-quest-dummy »

een jaagpad dient om boten voort te jagen, geen dagjes toeristen op te jagen.

als je quasi ongehinderd wil sporten is een kano een vreedzaam alternatief.
er zijn ook varianten met trappers, zelfs draagvleugelligtrapboten.

uiteraard hangt het ook mij ook soms de keel uit :
er bestaan luidsprekers (schijteduur en een onaerodynamische vlakke plaat van 20x20cm) die heel gericht ultrasoon geluid wegzenden dat zichzelf omzet in desnoods zeer luid geluid zonder de rest van de omgeving te hinderen : kan je vanop afstand al een boodschap in het oor van voorliggers fluisteren :twisted:
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#18 Bericht door Markske »

Ik heb 3 verschillende geluidsinstallaties in mijn Mango, waarvan de eerste 2 standaard ingebouwd zijn:
-een gewone dingdong bel. Is het herkenbaarste, maar klinkt niet hard genoeg voor grotere afstanden dan pakweg 20 meter
-de claxon: klinkt harder, maar wordt regelmatig niet herkend als een fietser (toon is vrij hoog, te verwarren met vogels misschien)
-een scheidsrechtersfluitje: klinkt harder en wordt beter herkend omdat de begeleiders van groepen gepensioneerden dit ook gebruiken. Ook niet 100% effectief, maar gemiddeld beter dan de andere opties. In Nederland heb ik de indruk dat dit ook minder herkend (of meer genegeerd) wordt. Te hard fluiten is wel niet leuk voor je oren (met een beetje techniek kan je het geluid wel wat beter voorwaarts richten), en onder een kap zeker niet (en buiten de fiets hoor je het dan navenant ook niet :wink: )
Het nuttige met het aangename combineren

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: een alarmsirene vervangen door een claxon

#19 Bericht door eeuwige reiziger »

Peter J schreef: - Mijn claxon is merkelijk luider dan mijn sirene was.
- De sirene wordt door fietsers en voetgangers ook niet herkend als zijnde een aankomende "fietser"
- Bestuurders van gemotoriseerde voertuigen zijn nogal "hardhorig", lees... willen je niet horen ! ! !
Gelijkaardige ervaringen. Op mijn Versatile zat een claxon die een soort tsjilpend geluid maakte. Geen mens die het als een fiets herkende, waardoor er zich wel eens hilarische taferelen afspeelden. Ik herinner me nog een rit langs een jaagpad waarbij ik de aandacht probeerde te trekken van een naast elkaar fietsend ouder koppel, maar dat die bij het horen van de "claxon" naar boven keken... Meestal riep ik dan ook iets in de aard van "Opgelet, een UFO!" of "Pas op, schrik niet!" Dat bleek veel doeltreffender te zijn dan de claxon.

Hetzelfde heb ik meegemaakt tijdens het weekje WAW. Het schril geluid - een soort alarmsirene - wordt door fietsers niet geplaatst. Slechts heel uitzonderlijk werd naar achter gekeken. Ofwel was het te stil. Indertijd had ik ook een AirZound op de trike en die fietshoorn deed heel goed zijn werk. Daarom denk ik dat de fietshoorn in de eerdere WAW's eigenlijk de beste oplossing: luid en duidelijk.
crash-quest-dummy schreef: uiteraard hangt het ook mij ook soms de keel uit :
er bestaan luidsprekers (schijteduur en een onaerodynamische vlakke plaat van 20x20cm) die heel gericht ultrasoon geluid wegzenden dat zichzelf omzet in desnoods zeer luid geluid zonder de rest van de omgeving te hinderen : kan je vanop afstand al een boodschap in het oor van voorliggers fluisteren :twisted:
Ofwel kies je voor een vrij drastische oplossing: een bazooka op je velomobiel monteren. Jammer van die terugslag, maar anders heel effectief om niet gehinderd te worden. :mrgreen:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#20 Bericht door marksje »

...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#21 Bericht door crash-quest-dummy »

Stop Fueling Around

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: een claxon vervangen door een alarmsirene

#22 Bericht door aiai »

spruitje schreef:zou je niet elektronisch kunnen bellen, zoals bvb een gepimpte gsmtune, of krijg je dat niet luid genoeg

zoals dit maar dan zonder dat wekker geluid en het echte bel geluid
Zelf heb ik er nog geen oplossing voor, maar ik denk aan een "stukje electronica" waar je een mp3 op laadt.
Koppel die aan een kleine, maar luide, speaker.
Knopje er bij en spelen maar.

Ik denk dan vooral aan de Tour de France claxon.
Bijvoorbeeld:
http://mobcup.net/ringtones/2522/tour-toeter
of
http://www.toetershop.nl/tourtoeters/Tourtoeter-12v

Lijkt me heerlijk om af te spelen als velomobilist.

Zelf heb ik echter geen idee hoe je zo'n mp3 vast en direct afspeelbaar op een datadrager krijgt.
Ik heb ook geen idee wat de energieconsumptie is van zo'n "installatie".

Ook de "T-ford" claxon spreekt me wel aan:
http://www.toetershop.nl/standaard-toet ... ford-hoorn

Voor de handige en enthousiaste electronica knutselaar wellicht zo gepiept (alhoewel ik denk dat je er niet enorme omzetten mee zult draaien).

Plaats reactie