hmmm schreef:
Is dat gemeten met gps/snelheden/afstanden, het gebrek aan vooruitgang? Misschien eens interessant om te kijken naar een hartslagmeter om wat objectiever te kijken op welke manier je de tijd besteed op of in de fiets beter kan laten renderen. Als ik het terug reken, komt het uit op "maar" een uurtje of 5 fietsen per week. Dat zal je optimaal moeten benutten (hoofdzakelijk intervallen) om met die beperkte tijd veel vooruitgang te boeken. Er bestaat veel literatuur over, maar bvb "The time crunched cyclist" gaat specifiek over trainen wanneer je maar 6 tot 8 uren per week ter beschikking hebt. Dit zullen dan veelal zeer intensieve trainingen worden!
Bedankt voor de tips.
Meestal rijd ik wel met hartslagmeter (en gps fietscomputer). Ik doe alleen niet altijd veel met die gegevens.
Op zich zou er wel progressie te maken moeten zijn, maar...
De meeste van mijn ritten zijn woon-werk-verkeer en dan is het eenvoudig:
's Morgens wil je geen intervallen trainen omdat je nog een dag moet werken en erna nog thuis wil geraken.
's Avonds kan er iets specifieker getraind worden, maar dat lukt lang niet altijd (zware werkdag, eventueel nog redelijk wat plannen 's avonds, weten dat je de dagen erna ook nog veel te doen/fietsen/zwemmen/wandelen/tuinwerken/klussen/... hebt, ...) In de meeste gevallen rijd ik dus ook 's avonds op een uithoudbaar tempo naar huis. Als ik echt voluit ga in het naar huis rijden, dan merk ik wel dat dit meestal op 50 km maar enkele minuten voordeel oplevert (want er zijn ook nog lichten, spoorwegovergangen, ander verkeer, voorrangssituaties, ...) en dat helpt dan ook niet echt om een volgende keer voluit te gaan...
Wat mij ook niet tot de snelste rijder maakt: bagage (altijd wel iets van eten, kleren, boodschappen, ... mee in beide richtingen), overgewicht (ga ik terug aan proberen werken de komende periode), banden (met snellere banden (kojak, durano, grand prix) ga ik inderdaad sneller, maar dan rijd ik elke week (ja elke week!) lek en dan leg ik al snel terug mijn marathon greenguards op - achteraan ligt zelfs een marathon plus tour), voorzichtigheid/hoffelijkheid (ik vertraag/stop liever eens te veel dan te weinig), woon-werk-routes, wegkwaliteit op routes, schrik om terug last van rug/knieën te krijgen (zoals in het verleden), zicht (1 oog is redelijk goed, 1 oog is bijna blind wat maakt dat ik in sommige omstandigheden moeilijker zie), rij/rusttijden (ik rij wanneer het past voor werk/gezin en dikwijls niet wanneer het terug het optimale moment is om te trainen), ...
Maar goed - ondanks al die excuses/uitvluchten - als ik mij er echt zou op toeleggen, dan zou ik waarschijnlijk wel iets sneller kunnen worden. Het is al of niet bewust een keuze om dit niet te doen momenteel (afwegen moeite/baten)
Ook grotere afstanden zijn occasioneel geen probleem en meer zou waarschijnlijk goed mogelijk zijn. Ik kies er echter meestal voor om mijn tijd anders te besteden (gezin/familie/vrienden, andere hobby's, ...)
Alle respect trouwens voor mensen die wel regelmatig hun grenzen verleggen (zonder hierbij te ver te gaan)