De 100 km per dag uitdaging!

Alles aangaande roeifietsen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#76 Bericht door hmmm »

Februari is voorbij, zonder noemenswaardig aantal (roei)fietskilometers.

Een rugblessure gooit roet in al mijn plannen. Helaas nog steeds geen goed medisch advies opgezocht, maar na de enkele korte ritjes afgelopen tijd had ik een stuk meer last dus het is niet zo lastig de conclusie te trekken dat roetsen mijn rug momenteel geen goed doet. Volgende week staat er een BRM van 200 km op de agenda (in "groep"), hopelijk is de conditie nog afdoende om deze te rijden.

Hierna zal ik moeten kijken wat het doet voor mijn rug, als de klachten wederom een stuk sterker aanwezig zijn is het het einde van deze uitdaging :(. Ik hoop van harte dat er geen of amper klachten zijn na volgende week, anders zie ik ook mijn geplande fietsvakantieplannen als sneeuw voor de zon wegsmelten :( :(.

Gisteren mijn tweede fiets op orde gezet zodat ik toch enkele ritjes kan maken om het beetje opgebouwde conditie niet helemaal te laten verwateren.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Ga naar de dokter!

#77 Bericht door eeuwige reiziger »

@hmmm

Als ervaringsdeskundige - beschadiging van twee tussenwervelschijven - kan ik je slechts aanraden echt wel een dokter op te zoeken en je gedurende die tijd rustig te houden. De onderrug is een bijzonder kwetsbaar en gevoelig deel van ons lichaam. Nu wil ik je heus geen schrik aanraden, maar bij aanhoudende rugpijn raden dokters nu eenmaal die sporten af die voor een sterke rugbelasting zorgen. Roeien hoort daar bij.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#78 Bericht door Ronnius »

Evert, als je niet weet wat ik scheelt zou ik toch ook niet wachten om er te laten naar kijken.

Bij mij is het gelukkig anders, zolang mijn benen (en bij het roeien armen en buikspieren) het aankunnen kan ik maar beter blijven fietsen. Fietsen tot ik, bij manier van spreken, uitgeput naast de fiets lig of onderuitzak in de trike/Orca.
Ik heb ook rugproblemen, maar hier zijn het de spieren die wat kort van stof zijn (verkeerde maat meegekregen) bovenaan de rug en midden de rug zit ik met (te) zwaar ontwikkelde spieren.
De pijn die ik bovenaan de rug heb die gaat over door te bewegen, opstaan met pijnlijke rugspieren en daarna naar het werk fietsen leerde me dat zo een kleine 10 km ligfietsen de pijn al voor de helft reduceert. Als ik een eindje ga roeien gaat het nog sneller omdat de rug meer moet bewegen.
Anderzijds heb ik oefeningen gekregen om mijn buikspieren te versterken en ze te gebruiken ipv alles met de rug te doen. Daarbij is het roeien ook een hele goeie oefening. Van in het begin heb ik me bij het roeien voorgenomen om uit het zitje te komen bij het roeien en zo de rug te laten bewegen en de buikspieren aan te spreken. Dat de buikspieren wel eens luid protesteren als ik een tijd niet geroeid heb is daardoor ook de oorzaak. Ik roei niet als Wouter of Ymte (van horen zeggen) of Filip toen hij ging testen. Ik heb geleerd ver uit het zitje te komen dit speciaal voor de rug- en buikspieren. Daarom heb ik net ook een roeifiets gekocht, eerst wou ik een roeitrainer kopen, gelukkig heb ik dat nooit gedaan.

Zowel tegen de dokter als tegen de kinesist heb ik al meermaals, al lachend, gezegd blij te zijn dat het "maar" de spieren zijn en dat mijn (rug)skelet in orde is. En daar geven ze me wel gelijk in, ondanks de pijn kan het veel erger. En ik ken er genoeg met problemen aan de rug en nek wervels. Ik moet er niet aan denken...

En die 100 km uitdaging..., je gezondheid gaat echt wel voor hoor.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#79 Bericht door Wouter D »

inderdaad mee opletten, het zou niet de eerste keer zijn dat blijkt dat roetsen niet goed blijkt te zijn voor de rug van sommigen. Meestal ligt de oorzaak niet bij het roetsen zelf, maar blijkt de roets vooral de gevolgen geen goed te doen.

CQD en Pleeboy zijn daar twee voorbeelden van. Beide hebben iets aan de rug, CQD had (heeft?) een hernia en Pleeboy heeft ook iets aan zijn rug, wat weet ik niet juist. Niettegenstaande dat roeien echt hun ding was, zijn ze moeten stoppen, het gewone ligfietsen konden zij gelukkig wel aanhouden.

Je hebt maar één rug die het niet waard is hem stuk te maken als dat niet nodig is,
Je uitdaging kan uitgesteld worden, zonder dat het afstel hoeft te worden, je gezondheid is véél belangrijker
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Wouter
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 13:36
Postcode: 9000
Fiets: Flevo Racer
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#80 Bericht door Wouter »

Rugpijn en roeien gaan inderdaad niet zo goed samen. Zoals ik eerder ergens op het forum vermeldde heb ik vorig jaar ook een tijd niet kunnen roeifietsen vanwege rugklachten. De pijn en uitstraling in beide benen waren behoorlijk erg maar mijn ervaring heeft me geleerd dat rust roest. Dus uitgezocht wat nog mogelijk was zonder de pijn erger te maken. Enkel de mtb met baanbanden was nog een optie, de Flecoracer was ook niet te doen. Ondertussen is de zoveelste hernia in mijn wervelzuil bevestigd. Gelukkig heb ik de juiste mensen gevonden om mij weer op de been te helpen en rij ik ondertussen weer vrolijk rond met de roeier (geeft minder problemen dan de Flevoracer). Maar het is een lange weg en alles moet (voorlopig?) met mate en daar zijn roetsers niet altijd even goed in :roll:
Een goede diagnose van het probleem is belangrijk, dan langzaam weer opbouwen.
Variëren in beweging (verschillende fietsen/sporten) is ook belangrijk.
De 100km/dag zit er misschien niet meer in dit jaar maar er zijn nog genoeg nieuwe uitdagingen te bedenken!

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#81 Bericht door Pleeboy »

Klopt helemaal, geen 2 ruggen en 2 hernia's zijn hetzelfde, bij mij was het het krommen van de rug bij de terughaalbeweging en de schokken die mijn hernia en rug soms geen deugd deden, ik zeg soms, omdat de rugspieren dan door het roetsen wel weer aangesterkt werden en dus beter de schokken konden opvangen. Rare dingen, die ruggen!
Ik ben nu weer overgeschakeld naar een geveerde ligfiets en statische en eerder saaie rugoefeningen.
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#82 Bericht door Wim -de roetsende »

hmmm schreef:Februari is voorbij, zonder noemenswaardig aantal (roei)fietskilometers.

Gisteren mijn tweede fiets op orde gezet zodat ik toch enkele ritjes kan maken om het beetje opgebouwde conditie niet helemaal te laten verwateren.
Hmmm:
Ik lees en zie niets meer..... Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe het met je gaat?

Al ontdekt wat er met je rug aan de hand is? Lukt het al om weer te roeien? Ik wacht het af.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#83 Bericht door hmmm »

Wim -de roetsende schreef:
hmmm schreef:Februari is voorbij, zonder noemenswaardig aantal (roei)fietskilometers.

Gisteren mijn tweede fiets op orde gezet zodat ik toch enkele ritjes kan maken om het beetje opgebouwde conditie niet helemaal te laten verwateren.
Hmmm:
Ik lees en zie niets meer..... Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe het met je gaat?

Al ontdekt wat er met je rug aan de hand is? Lukt het al om weer te roeien? Ik wacht het af.
Bedankt voor de interesse Wim. De vermoedelijke diagnose van het euvel is een instabiele wervel, door te zwakke spieren langsheen de wervelkolom. Heb voorlopig afgezien van kine, omdat de oefening om deze te versterken erg lastig (goed) uit te voeren zijn. In het alledaagse leven heb ik er niet teveel last van en met mijn andere fiets heb ik geen noemenswaardige last tijdens of na het fietsen.

Deze uitdaging is faliekant mislukt. Je kan maar proberen uitdagingen te zoeken en deze met volle moed en motivatie tot een goed einde te brengen.

Het roeien lukt nog niet: zowel tijdens het fietsen als erna heb ik nog last. Hopelijk zorgen tijd en rust voor voldoende herstel en anders binnenkort alsnog kine. Graag zou ik tijdens de prachtige zomeravonden toch af en toe heerlijk sjezen met de roets ;).

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#84 Bericht door Wim -de roetsende »

hmmm schreef: Bedankt voor de interesse Wim. De vermoedelijke diagnose van het euvel is een instabiele wervel, door te zwakke spieren langsheen de wervelkolom. Heb voorlopig afgezien van kine, omdat de oefening om deze te versterken erg lastig (goed) uit te voeren zijn. In het alledaagse leven heb ik er niet teveel last van en met mijn andere fiets heb ik geen noemenswaardige last tijdens of na het fietsen.

Deze uitdaging is faliekant mislukt. Je kan maar proberen uitdagingen te zoeken en deze met volle moed en motivatie tot een goed einde te brengen.

Het roeien lukt nog niet: zowel tijdens het fietsen als erna heb ik nog last. Hopelijk zorgen tijd en rust voor voldoende herstel en anders binnenkort alsnog kine. Graag zou ik tijdens de prachtige zomeravonden toch af en toe heerlijk sjezen met de roets ;).
Duidelijk. Goed om te lezen dat je er in het dagelijkse leven weinig last van hebt. :D

Als je van tevoren al weet dat een uitdaging gaat lukken, dan is het ook geen uitdaging meer.

Die zomeravondroeifietstochten zijn je gegund. Ik wens je er een paar mooie toe.

NB: kine?
Tja, dat heb ik even in het Vlaamse woordenboek moeten opzoeken. Ik meende het uit de context al wel te begrijpen, maar voor de zekerheid toch even gekeken. Kinestherapeut=Fysiotherapeut. Leuk, weer wat geleerd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#85 Bericht door Ronnius »

Wim is zeker niet de enige die wou weten hoe het met je verder gaat.
Ik (en wellicht ook andere) zaten in stilte te wachten op nieuws.

En het Vlaamse "kine" is het Nederlandse "fysio".

Ik heb ondertussen ook het Roets kussen vervangen door het veel zachtere kussen dat op de Cirrus lag.
Ik kreeg (alweer) teveel last van "lumbalgiën" (zo schreef het de dokter toch), spieren en pezen rond de wervelkolom die pijnlijk worden. Door de druk die erop komt door op een te hard kussen te liggen. Het is iets dat niets met het ligfietsen te maken heeft, maar door het ligfietsen tot uiting is gekomen (het harde kussen van de Grasshopper en de spanzitting van de trike).
Bij mij is de remedie de buikspieren meer te gebruiken.

Het kussen van de roets was het enige harde kussen dat nog in gebruik was, en sinds de langere tochten (Middelburg - Gent) kreeg ik er last van. Bij de Grasshopper ligt een nieuw kussen, bij de trike ligt een stuk slaapmatje en in de Orca ligt een zacht en zeer rugvriendelijk (wellicht gebruikt in de VTX) kussen van Ice. De flite is de enige fiets met een kussen met een zachtheid waar mijn rug instant blij mee was
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: De 100 km per dag uitdaging!

#86 Bericht door Wim -de roetsende »

Ronnius schreef:Ik heb ondertussen ook het Roets kussen vervangen door het veel zachtere kussen dat op de Cirrus lag.
Ik kreeg (alweer) teveel last van "lumbalgiën" (zo schreef het de dokter toch), spieren en pezen rond de wervelkolom die pijnlijk worden. Door de druk die erop komt door op een te hard kussen te liggen.
"Zoveel hoofden, zoveel zinnen", zeggen wij dan.

Ik vind het kussen van de 209 juist heerlijk zacht EN er zit een uitsparing voor de wervelkolom in het stoeltje.

Daar kunnen veel ligfietsstoeltjesbouwers nog iets van leren. Ymte heeft ook een 209 en de DF is volgens mij de eerste VM waarin een stoeltje is gemonteerd met een uitsparing voor de wervelkolom. Dat heeft Ymte goed van Derk afgekeken :wink:

Een (te) zacht kussen lijkt mij trouwens niet fijn op een Roeifiets, want dan ben je constant jezelf in en uit het kussen aan het trekken en duwen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Plaats reactie