crash-quest-dummy schreef:
Waarom schijnen outo's toch zo nodig meer in de kant ? : tegenliggers op het andere rijvak zullen ze niet verblinden, maar fietsers en voetgangers dat mag dan weer wel ? Wat staat er in de wegcode ? Wat wordt er precies nagekeken tijdens de outocontrole ?
Naast landbouwschool heb ik nadien ook nog automechanica (avondschool) gevolgd.
Daardoor weet ik ook iets van de autolichten.
De dimlichten van een auto zijn niet afgesteld in een vlakke lijn.
Naar links schijnen ze lager, naar rechts schijnen ze hoger.
De reden is heel simpel:
- lager naar links is om de tegenliggers niet te verblinden (klinkt heel logisch).
- hoger naar rechts is om de berm te verlichten zodat ze niet allemaal tegen bomen/vangrails/verlichtingspalen/muren knallen en in grachten duikelen (hoewel het soms niet echt lijkt te helpen).
Vroeger zat het verlichtingspatroon vooral in het glas voor de lamp.
Daar zit een structuur in zodat je in het midden een vlakke lijn hebt die naar links omlaag en naar rechts omhoog gaat. Dat kan je mooi zien als je in het duister tegen een muur gaat staan met de lichten aan. Hoe het nu zit met de led verlichting weet ik niet maar dat is blijkbaar niet zo gemakkelijk om af te stellen zoals bij de vroegere verlichting (ondanks hun miljarden budgetten bij ontwikkeling). Want veel van deze verlichting verblind behoorlijk. Iedereen, ook de autobestuurders.