Verblinding door tegenliggers en door regen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#16 Bericht door gentenoare »

Helen schreef:Had je al een mini-viziertje? Werkt prima tegen opspattende waternevel.
Zie ook http://metdefietsonderweg.blogspot.be/2 ... er-20.html
l

Dag helen, nee voorlopig niet, Brecht had er mij eentje getoond maar naar ik begreep was dit nog niet helemaal productierijp. Maar ik begrijp dat jij er wel meteen mee rondrijdt?
E WAW 263

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#17 Bericht door Helen »

gentenoare schreef:
Helen schreef:Had je al een mini-viziertje? Werkt prima tegen opspattende waternevel.
Zie ook http://metdefietsonderweg.blogspot.be/2 ... er-20.html
l

Dag helen, nee voorlopig niet, Brecht had er mij eentje getoond maar naar ik begreep was dit nog niet helemaal productierijp. Maar ik begrijp dat jij er wel meteen mee rondrijdt?
Ik gebruik het wel in de regen. In Brussel centrum haal ik het er meestal af, omdat ik dan toch meer stilsta en trager rij.
Op de WAW III was het dacht ik redelijk standaard om een minivizier erop te zetten? Productierijp of niet :? :-)
Of het ook past op een WAW 4 weet ik niet.
Je mag altijd eens langskomen in Erps-Kwerps om het eens te proberen hé.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#18 Bericht door Lex »

Helen schreef:Had je al een mini-viziertje? Werkt prima tegen opspattende waternevel.
Zie ook http://metdefietsonderweg.blogspot.be/2 ... er-20.html
Ben ook een tijdje aan het experimenteren geweest met een regendeflector. Omdat je je vizier een stukje moet laten openstaan voor de condens, zie je de regendruppels zo binnenwaaien.
Mijn conclusie was dat je er zeker voor moet zorgen dat de wind ook onder het bijgeplaatst viziertje kan.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#19 Bericht door CapoJan »

Elke velonaut zal wel gelijkaardige ervaringen hebben.

Andere fietsers: vooral langs het jaagpad dat ik dagelijks gebruik, vormen andere fietsers een probleem. Deels omdat ze (toerfietsen) hun koplamp niet goed afgesteld hebben - de meesten kijken daar eigenlijk niet naar - en deels omdat die Chinese lichtkanonnen populair zijn bij MTB'ers en racefietsers. Die dingen geven licht in alle richtingen en zijn echt verblindend. Op een jaagpad heb je geen witte lijn aan de zijkant, dus dan wordt het rijden 'op de tast'. Ik ben het ondertussen zo beu, dat ik mijn schijnwerper (de rechter Cyo op de Orca schijnt recht vooruit) aanzet op zo'n moment.

Het minivizier: bij de Orca zit het enkele centimeters voor de opening. Sinds ik dat heb, gebruik ik de schuimkap amper. Op de WAW 4.0 zet Brecht het nu een heel eind voor de kap. Ik schat zo'n 20 cm. Zo creëert het een 'air bubble' en ook de meeste regen wordt net voldoende omhoog gestuwd om niet onder het vizier door te raken.

Enkel bij echte stortbuien - gelukkig erg zeldzaam - werken die dingen niet meer. Dan is de zichtbaarheid meestal van die aard dat iedereen vertraagt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#20 Bericht door gentenoare »

Wat ik geprobeerd heb

Gele bril (skibril voor in de mist) : werkt prima bij verblinding
Houding aanpassen: rechter zitten of meer liggen, door of onder vizier kijken...
Naargelang de omstandigheden aan te passen. Hoger zitten verbetert duidelijk het zicht op de weg en vermindert in mijn geval spatten in de ogen. Maar is dan weer minder goed bij straatlichten of tegenliggers


Pet: houd hoofd droog maar

Nog te proberen:
Deflector
Product aanbrengen op vizier aan binnen en buitenzijde om oppervlaktespanning van druppels te verkleinen zodat vizier meer spatwatervrij blijft. (Motorrijders zullen dit wel kennen)

Slagregen nog niet meegemaakt, benieuwd wat dit zal geven.

Aan te passen: stand van verlichting: moet breder schijnen

In bochten op landwegen zie je gewoon de bochten niet, scherp in de hoek kijken en recht gaan zitten helpt wel wat maar ik kom soms bedrogen uit zelfs op een parcours dat ik nu al 20 keer heb gereden.
E WAW 263

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#21 Bericht door eeuwige reiziger »

Helen schreef:Ik gebruik het wel in de regen. In Brussel centrum haal ik het er meestal af, omdat ik dan toch meer stilsta en trager rij.
Op de WAW III was het dacht ik redelijk standaard om een minivizier erop te zetten? Productierijp of niet :? :-)
Of het ook past op een WAW 4 weet ik niet.
In de optielijst van fietser.be staat - ik citeer - een "instelbare winddeflector op deksel". Op de WAW waarmee ik een weekje mocht rondtoeren, zat er eentje. Alhoewel ik geen grote liefhebber ben van plexi voor mijn neus, moet ik volmondig erkennen dat het toch een verschil maakt. Geen deflector en de windstroom heeft vrij spel, waardoor er geregeld fijne druppeltjes op je gezicht terechtkomen.

Geen idee of de ontwikkeling van dat viziertje al in de eindfase zit. Het zag er toch degelijk en stevig uit. Door de zuignappen staat niet alleen het stevig op de klep, maar laat zich tegelijkertijd ook gemakkelijk verwijderen.
Lex schreef: Ben ook een tijdje aan het experimenteren geweest met een regendeflector. Omdat je je vizier een stukje moet laten openstaan voor de condens, zie je de regendruppels zo binnenwaaien.
Mijn conclusie was dat je er zeker voor moet zorgen dat de wind ook onder het bijgeplaatst viziertje kan.
Onder? Waarom eronder?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#22 Bericht door Lex »

eeuwige reiziger schreef:
Lex schreef: Ben ook een tijdje aan het experimenteren geweest met een regendeflector. Omdat je je vizier een stukje moet laten openstaan voor de condens, zie je de regendruppels zo binnenwaaien.
Mijn conclusie was dat je er zeker voor moet zorgen dat de wind ook onder het bijgeplaatst viziertje kan.
Onder? Waarom eronder?
Als je niet zorgt dat de wind ook onder je voorruitje/winddeflector kan, dan criëer je een vacuum achter je ruitje waardoor de regendruppels terug naar de bestuurder afgebogen worden.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#23 Bericht door eeuwige reiziger »

Wim -de roetsende schreef: Ook erg vind ik van die achteropkomende automobilisten die willen zien 'wat ik ben' of zich gewoon niet realiseren dat er meer voertuigen met spiegels op deze aarde rondrijden en dus hun 'groot licht' aanzetten, terwijl ze nog achter mij rijden en/of mij willen gaan inhalen. Dan word ik dus echt volledig verblind door het licht in mijn eigen spiegels. Meestal doe ik dan de alarmlichten aan en ga vreselijk slingerend midden op de weg voor hen rijden. Dit helpt gelukkig 9 van de 10 keer. Dimmen ze hun groot licht nog niet, dan zet ik na het inhalen al mijn verlichting op standje 'verblinden'. Kunnen ze even voelen hoe dat is.
Vanmorgen vroeg maakte eentje het zo gortig dat ik wel naar een drastisch middel moest grijpen. Een groot deel van mijn woon-werkverkeer loopt langs onverlichte wegen. In de wintermaanden ben ik dus wel wat gewoon, maar die deze ochtend maakte het toch wel bont. Ik was nog maar net een lange dreef door het bos ingedraaid of ik zag in mijn spiegeltjes al een fel licht aankomen. Al snel moet hij me opgemerkt hebben, want hij minderde vrij abrupt snelheid. Goed, dat was toch positief, want die dreef is niet onmiddellijk heel breed. Aan zijn koplampen dacht hij waarschijnlijk niet. Hoe dichter hij kwam, hoe minder ik nog zicht had op de weg voor me. Ongenadig kaatsten de spiegeltjes het felle licht in mijn gezicht. Geen straatverlichting, waardoor ik op den duur geen hand meer voor de ogen zag. Uit voorzorg opgeschoven naar het midden van de weg begon ik ook trager te rijden. Nog steeds groot licht. Dan maar wat slalommen. Ook geen verandering. Ondertussen reed hij vlak achter me. Dan maar uitgebold en op de rem gaan staan. Toen ik aanstalten maakte om uit te stappen, ging het groot licht als bij wonder uit. Ellebogen. Sommigen worden er zonder geboren.

En deze avond was het ook vechten tegen een zee van licht, al was er maar weinig tegen te beginnen. Tussen Brugge en Beerneem gaat het kanaal door een grote brok natuurgebied. Na zonsondergang wordt het er dus erg donker. Dan is het meer dan eens opboksen tegen de nietsontziende lichtartillerie van de binnenscheepvaart. Ga je echter dezelfde kant uit als het schip, dan heb je wel een schitterende lichtstraat. Het heeft dan ook iets surrealistisch. Omgekeerd minder je echter best snelheid. De zwemkwaliteiten van de Mango zijn immers niet al te schitterend.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#24 Bericht door bicky »

Verblindend licht van achter is toch geen probleem?
Draai gewoon de spiegels iets naar buiten.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#25 Bericht door Wim -de roetsende »

bicky schreef:Verblindend licht van achter is toch geen probleem?
Draai gewoon de spiegels iets naar buiten.

Waar zijn die spiegels dan? Ik ben namelijk al verblind en ben alleen nog maar erg druk om de XS op de weg te houden en te zorgen dat ik niet naast de weg beland.

Verblinding van achteren vind ik dus ook erg gevaarlijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#26 Bericht door bicky »

Je kan je spiegels toch richten / draaien?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#27 Bericht door crash-quest-dummy »

Ik heb het geluk niet veel tussen de outo's te moeten rijden.
Ook sommige fietsers hebben soms geen benul van het verblindend effect van hun tegenwoordig straffe lichten.
Vooral de snellere fietsers/pedelecs hebben er een handje van weg om iedereen uit de weg te moeten willen kunnen schijnen.
Om niet in de kant te eindigen stuur ik er dan remmend recht op af. Een wederzijdse stop is niet zelden de enige oplossing. Dat geeft dan de ideale gelegenheid om de verblinder te melden dat ie de vogeltjes uit de bomen aan het schijnen is.
Er zijn naar mijn ervaring maximaal 2 zulke gelegenheden nodig om eenzelfde fietspadtegenligger de lichten te laten afstellen of de lichten te dempen bij tegenliggers.
Uiteraard is dit buiten jaagpad of fietsostrade onwerkbaar.
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#28 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Verblindend licht van achter is toch geen probleem?
Draai gewoon de spiegels iets naar buiten.
Indertijd was dat bij de Versatile een fluitje van een cent: je kon immers de stand van de spiegeltjes van binnenuit regelen. Op de meeste velomobielen staan er Cycle Stars en die laten zich heel gemakkelijk manipuleren. Van buitenaf. Is maar de vraag wat het geeft als je met een dekje of schuimdeksel rijdt. Ik heb dan geen zin in geklungel dat me misschien in een benaderde situatie brengt.
Wim -de roetsende schreef:Waar zijn die spiegels dan? Ik ben namelijk al verblind en ben alleen nog maar erg druk om de XS op de weg te houden en te zorgen dat ik niet naast de weg beland.

Verblinding van achteren vind ik dus ook erg gevaarlijk.
Waarschijnlijk heeft menig automobilist alleen maar de beste bedoelingen als die met groot licht dat "vreemd ding" probeert te identificeren, iets wat ik wel dagelijks merk op een stuk onverlichte steenweg. Een automobilist nadert je en daar gaat het groot licht even aan om ook weer even snel gedoofd te worden. Dat gedrag kan ik volledig begrijpen. Niet echter als zware koplampen je onverminderd van de weg proberen te stralen. Ok, het zal wel zo zijn dat sommige automobilisten er totaal geen idee van hebben dat ze ons op die manier verblinden, maar iemand moet hen toch eens proberen duidelijk te maken wat er aan de hand is, niet?!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#29 Bericht door bicky »

eeuwige reiziger schreef: Is maar de vraag wat het geeft als je met een dekje of schuimdeksel rijdt. Ik heb dan geen zin in geklungel dat me misschien in een benaderde situatie brengt.
heb al meerdere keren de spiegels bijgesteld vanonder het schuimdeksel of met mijn kap en nog nooit moet klungelen

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#30 Bericht door crash-quest-dummy »

ooit eens in Willebroek, op de rijbaan waar er ook een fietspad is, een outo achter me aan gekregen die niet eenvoudig inhaalde maar moest beginnen flikkeren met het grootlicht.
Ik had toen mijn 'zeer fout hoofdlicht' dat los in de fiets lag even al pinkend naar achteren gericht. Hij bleef gelijk vriendelijk op een aanvaarbare afstand, zonder flikkeren volgen.

Waarom schijnen outo's toch zo nodig meer in de kant ? : tegenliggers op het andere rijvak zullen ze niet verblinden, maar fietsers en voetgangers dat mag dan weer wel ? Wat staat er in de wegcode ? Wat wordt er precies nagekeken tijdens de outocontrole ?
Stop Fueling Around

Plaats reactie