Verblinding door tegenliggers en door regen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Verblinding door tegenliggers en door regen

#1 Bericht door gentenoare »

Een paarpuntjes waar ik graag wat tips had meegekregen om zelf beter te zien bij ritten in het donker en bij regenweer in het donker

Verblinding door tegenliggers: soms is het bijna gokken om het juiste traject te houden, ik focus op de rand van de weg of op een lijn maar ok t blijft een beetje gokken en soms fel vertragen om zeker het goede spoor te houden.

Zichtbaarheid doorheen vizier bij regenweer en reflectie van tegenliggers.

Bij regenweer in het donker last van inspattende fijne druppels onder het vizier door in de ogen, vanaf een 35 km per uur, snelheid minderen is dan de boodschap, maar handige tips zijn welkom.

En tot slot de combinatie van dit alles.

Snelheid en rijgedrag aanpassen is mijn eerste maatregel maar handige tips steeds welkom
Alvast bedankt

E WAW 263 1100 km
Traject Ottenburg Mechelen 40 km quasi zonder fietspaden
E WAW 263

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#2 Bericht door Helen »

Had je al een mini-viziertje? Werkt prima tegen opspattende waternevel.
Zie ook http://metdefietsonderweg.blogspot.be/2 ... er-20.html
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#3 Bericht door KarelJ »

donker + regen vind ik zelf ook moeilijk (ondanks het kijken tussen vizieren, ...)
tegen verblinding helpt zo'n bril met gele glazen heel goed (of een helm zoals een casco speedster met een geel vizier), maar als het regent, wordt een bril al snel hinderlijk.

een minivizier waar je kan over kijken en een pet waar je net onder kijkt, helpen nog het beste voor mij. maar voorzichtigheid is de beste maatregel.

regen wanneer het klaar (niet donker) is, vind ik minder een probleem (dankzij bril + pet of helm met vizier)

het mag van mij nu terug een periode koud en droog worden

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#4 Bericht door dmd »

Ik heb mijn fietsbril aan zo een koordeke gehangen zodat ik die snel kan afgooien als ik helemaal verblind wordt (typisch als het fietspad links ligt). Zonder bril en met het vizier op een kier zie je namelijk een pak meer!
Verder: als je verblind wordt, probeer je dan zo veel mogelijk te focusen op de rand van het fietspad (witte stippelijn is handig).
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#5 Bericht door Wim -de roetsende »

Ik heb naast de spiegels 2 van die Chinese lichtkanonnen. Ook al word ik verblind, dan kan ik toch nog de overgang tussen asfalt en berm/gras zien.

Wim -die de lichtkanonnen wel aan de bovenkant heeft afgeschermd om anderen niet te verblinden
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#6 Bericht door KarelJ »

Ik heb ook goede verlichting, maar dat is niet alijd voldoende.

Gisterenochtend hebben mijn hersenen een rare kronkel gemaakt.

Ik reed toen het nog donker was (+ aan het regenen) op de rijbaan in Baaiegem en er zat een lijnbus achter mij (die mooi achter mij bleef). Ik werd plots verblind door een tegenligger (SUV achtige wagen met hogere lichten) die een maneuver aan het doen was. Ik fietste daarom naast de lichten in de veronderstelling dat ik vrij snel wel weer zou zien waar ik was en aangezien de rijbaan daar vrij breed is, maakte ik mij geen zorgen. Eenmaal voorbij de wagen moest ik vaststellen dat ik ondertussen in een bocht naar rechts op de verkeerde weghelft (vak voor tegenliggers) aan het rijden was. De verblindende tegenligger reed blijkbaar niet op de weg, maar was zijn maneuver aan het doen op het naastliggende fietspad+berm.

Het was wel even schrikken dat ik op de verkeerde weghelft aan het rijden was.

Ik kon mooi terug opschuiven naar rechts en ben dankbaar dat de lijnbuschauffeur mij niet aangereden heeft. Hij/Zij kon evengoed veronderstellen dat ik aan het afslaan was naar links of aan het oversteken was naar het linksliggend 2-richtingsfietspad.

Ik bijf nog even experimenteren bij regenweer+donker, maar als ik voor mijzelf geen aanvaardbare/veilige oplossing vind, dan zal ik op zo'n dagen in het vervolg toch eerder de trein nemen in plaats van de velomobiel. Waarschijnlijk heeft niet iedereen zoveel problemen met in het donker rijden bij regenweer, maar voor mij is het erg lastig op zo'n momenten.

Gelukkig regent het bijna nooit :D

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#7 Bericht door Wim -de roetsende »

Dit zijn inderdaad wel gevaarlijke situaties.

De laatste tijd valt mij ook op dat er steeds meer auto's met hun mistlampen aan rijden of van die verschrikkelijke felle dagverlichting helemaal onderaan de bumper van de auto. Hierdoor word ik ook behoorlijk verblind.

Ook erg vind ik van die achteropkomende automobilisten die willen zien 'wat ik ben' of zich gewoon niet realiseren dat er meer voertuigen met spiegels op deze aarde rondrijden en dus hun 'groot licht' aanzetten, terwijl ze nog achter mij rijden en/of mij willen gaan inhalen. Dan word ik dus echt volledig verblind door het licht in mijn eigen spiegels. Meestal doe ik dan de alarmlichten aan en ga vreselijk slingerend midden op de weg voor hen rijden. Dit helpt gelukkig 9 van de 10 keer. Dimmen ze hun groot licht nog niet, dan zet ik na het inhalen al mijn verlichting op standje 'verblinden'. Kunnen ze even voelen hoe dat is.

Wim -die verder heel relaxt en ontspannen in het donker fietst
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#8 Bericht door Beinsberger E »

Ik moet gelukkig niet meer in het donker te rijden, maar in de tijd dat ik woon werk reed had ik ook veel last van auto-lichten, gelukkig liep het merendeel van mijn route over afgescheiden fietspaden.
Tegenwoordig vind ik de autoverlichting steeds meer hinderlijk zelfs als ik zelf met de auto rij, en zeker bij nat wegdek op onverlichte wegen. De moderne auto-lampen zijn steeds sterker en zeker met al die SUV op de weg waardoor de lampen zo al van op een hoger punt schijnen. Dus ik denk dat lig-fietsers altijd in het nadeel zullen zijn. :(

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#9 Bericht door aiai »

Misschien moet ik mijn aluminium Alleweder weer eens flink poetsen.....

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#10 Bericht door Lex »

Nu en dan heb ik op mijn woon/werkroute een automobilist die zijn grootlichten aan laat. :evil: Maar diegene die mij het meest verblind met lichten zijn bij mij fietsers. Regelmatig dat ik drie wielrenners tegen kom met verblindende lichten. We zijn als liggers zeker niet de enige die investeert in goede fietsverlichting. Alhoewel ik ongetwijfeld ook wel behoorlijke verblindende verlichting heb op mijn Waw. Maar ben van mening dat dit bij druk verkeer meer zichtbaarheid oplevert.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#11 Bericht door aiai »

Met fietsers merk ik dat ook wel, maar nog niet zo vaak.

Bij mij zit er ook een redelijke bak licht voorop als ik alles aan zet, 3x80 lux. Ondanks de nette afkapping van de lichtbundel geven scooterrijders (welke andere brommer zie je tegenwoordig nog?) regelmatig groot licht als ze me tegemoet komen. Mijn vermoeden is dat ze niet gewend zijn dat ze hun eigen lichtbundel niet meer zien, precies datgene dat ik met zwakker licht of sterkere verlichting van auto's bij automobilisten heb die me tegemoet komen.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#12 Bericht door rik »

Natuurlijk heeft de sterkte van licht te maken met "verblinding of niet", maar ook de afstelling ervan is van belang. Regelmatig als ik in het donker rij probeer ik de hoogte van de lampen van de strada af te stellen. Ik stel ze zo laag mogelijk af, net op het punt dat ik nog voldoende weg zie. Als ik ze dan iets hoger zet ga ik enkel de bomen verlichten en dat is dus niet nodig :lol: . Ik merk in het verkeer ook dat dat werkt, want ik krijg bijna geen grote lichten meer op mij gericht! =D> :)
DF 269
Ice sprint1 26"

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#13 Bericht door aiai »

Dat richten heb ik ook gedaan toen ik in het donker er achter kwam dat de boomtoppen er mooi bij stonden ;-) En ik wil anderen ook niet verblinden, ik weet immers hoe vervelend dat is.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#14 Bericht door Ronnius »

Ik probeer de koplamp af te stellen dat ik er een maximum aan licht van heb, zonder een ander te verblinden.
Bij de Cyo T van B&M en ook de koplamp in de Orca (ene dan, de ander doet dienst als grootlicht)
blijkt dat dit is als je nog net de bovengrens van de (afgetopte) lichtbundel op het wegdek ziet.
Ga je erboven dan ga je verblinden, maar ook gaat er dan veel licht verloren,
want het schijnt ergens waar je niets aan hebt.

Verder heb ik ook ondervonden dat als ik de poort inrij naar de garagebox
de bovenste lijn van de lichtbundel tot net boven de poort
van de eerste box moet komen, op de lijn tussen de poort en de golfplaten.
Dit is zowel bij de Grasshopper, de Sprint 26 als bij de Orca.
Zo kan ik, telkens ik s' avonds de poort inrij, zien of de lamp nog goed staat.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#15 Bericht door gentenoare »

Bedankt voor de vele reacties, ik heb toch ook al een paar vieze situaties meegemaakt.

Morgen pet bij de hand en bril met gele glazen, even testen hoe dit gaat. Ik zoek ook een product om de oppervlaktespanning van mijn vizier en mijn bril te verlagen zodat druppels fijner worden en door de snelheid naar zijkant en omhoog geduwd worden. Heeft iemand daar ervaring mee?
E WAW 263

Plaats reactie