Verblinding door tegenliggers en door regen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#31 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:Waarom schijnen outo's toch zo nodig meer in de kant ? : tegenliggers op het andere rijvak zullen ze niet verblinden, maar fietsers en voetgangers dat mag dan weer wel ? Wat staat er in de wegcode ? Wat wordt er precies nagekeken tijdens de outocontrole ?
Even opgezocht. Wat blijkt? Achter iemand rijden met groot licht is niet toegelaten vanaf een bepaalde afstand. Artikel 30.1. :
De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :

(...)

c) wanneer het voertuig een ander voertuig op minder dan 50 meter afstand volgt, behalve wanneer het inhaalt;
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /199-art30
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#32 Bericht door k@rolus »

bicky schreef:
eeuwige reiziger schreef: Is maar de vraag wat het geeft als je met een dekje of schuimdeksel rijdt. Ik heb dan geen zin in geklungel dat me misschien in een benaderde situatie brengt.
heb al meerdere keren de spiegels bijgesteld vanonder het schuimdeksel of met mijn kap en nog nooit moet klungelen
Foefelen vanonder de schuimkap is niet aan te raden wanneer je magneten gebruikt om deze vast te zetten. Bij de geringste windvlaag mag je je kap gaan zoeken op het veld... #-o

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#33 Bericht door Ronnius »

crash-quest-dummy schreef: Waarom schijnen outo's toch zo nodig meer in de kant ? : tegenliggers op het andere rijvak zullen ze niet verblinden, maar fietsers en voetgangers dat mag dan weer wel ? Wat staat er in de wegcode ? Wat wordt er precies nagekeken tijdens de outocontrole ?
Naast landbouwschool heb ik nadien ook nog automechanica (avondschool) gevolgd.
Daardoor weet ik ook iets van de autolichten.
De dimlichten van een auto zijn niet afgesteld in een vlakke lijn.
Naar links schijnen ze lager, naar rechts schijnen ze hoger.
De reden is heel simpel:
- lager naar links is om de tegenliggers niet te verblinden (klinkt heel logisch).
- hoger naar rechts is om de berm te verlichten zodat ze niet allemaal tegen bomen/vangrails/verlichtingspalen/muren knallen en in grachten duikelen (hoewel het soms niet echt lijkt te helpen).

Vroeger zat het verlichtingspatroon vooral in het glas voor de lamp.
Daar zit een structuur in zodat je in het midden een vlakke lijn hebt die naar links omlaag en naar rechts omhoog gaat. Dat kan je mooi zien als je in het duister tegen een muur gaat staan met de lichten aan. Hoe het nu zit met de led verlichting weet ik niet maar dat is blijkbaar niet zo gemakkelijk om af te stellen zoals bij de vroegere verlichting (ondanks hun miljarden budgetten bij ontwikkeling). Want veel van deze verlichting verblind behoorlijk. Iedereen, ook de autobestuurders.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#34 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef:Vroeger zat het verlichtingspatroon vooral in het glas voor de lamp.
Daar zit een structuur in zodat je in het midden een vlakke lijn hebt die naar links omlaag en naar rechts omhoog gaat. Dat kan je mooi zien als je in het duister tegen een muur gaat staan met de lichten aan. Hoe het nu zit met de led verlichting weet ik niet maar dat is blijkbaar niet zo gemakkelijk om af te stellen zoals bij de vroegere verlichting (ondanks hun miljarden budgetten bij ontwikkeling). Want veel van deze verlichting verblind behoorlijk. Iedereen, ook de autobestuurders.
Wie heeft nog de tijd meegemaakt van de gele lampen bij onze zuiderburen? Indertijd reisden mijn ouders meestal 's nachts. Om de tijd te doden - toen waren er nog geen zoethoudertjes als smartphones, tablets of mediaspelers op de achterbank - speurden mijn broer en ik soms naar de lichten van aankomende wagens. Geel licht van de Fransen. Wit licht van de rest. De witte lichten schenen over het algemeen ook veel feller. Bij al dat lichtgeweld van tegenwoordig zou een mens nog voorstander worden van "l'exception française"!

Ik heb trouwens al altijd de indruk gehad dat het wit licht van de huidige generatie fietslampen minder goed oneffenheden op het wegdek doet oplichten. De lichtopbrengst is natuurlijk vele malen hoger, maar de Sigmaatjes in de Versatile gaven precies een duidelijker aftekening. Dat was toch het eerste wat me opviel toen de Sigmalampjes aangevuld werden met Luxeons van 3 Watt (niet lachen :mrgreen: dat was toen echt wel top!).
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#35 Bericht door trikelover »

Dit licht niet aan de felheid van de lampen maar de lichtkleur doordat men meer en meer het koud wit licht opzoekt ( geven meer licht voor zelfde vermogen) word het contrast kleiner. Zo heb ik moeten ondervinden met de Versatile dat ik soms niet eens zag waar de asfalt eindigde en gras begon. Dan eens de een test gedaan met een ouderwetse halogeenlamp en toen was het duidelijk dat je daarmee wel veel meer contrast had ondanks veel lager lichtsterkte.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Verblinding door tegenliggers en door regen

#36 Bericht door paulheyndrickx »

Ik draag een Alpina fietsbril met 'Varioflex' glazen die zich enigszins aanpassen aan aan de lichtintensiteit. Dus oranje glazen in het donker. Het licht van de koplampen wordt getemperd. Andere objecten en obstakel zijn even goed te zien.

Plaats reactie