parijs

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

parijs

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

iemand een snelle fietsroute naar Parijs ? (zonder teveel hoogtemeters)
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

RAVeL

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:iemand een snelle fietsroute naar Parijs ? (zonder teveel hoogtemeters)
Wat dacht je ervan naar Brussel te fietsen om daar aan te sluiten bij het kanaal Charleroi-Brussel? Aan Waalse kant volg je dan de RAVeL 3 en 3bis naar Ronquières en La Louvière. Aan de zuidrand van La Louvière kan je aantakken op een oude spoorlijn die naar Binche gaat en vervolgens naar Erquelinnes. Dan sta je aan de grens, waar aan Franse kant de "Voie verte de la Sambre" begint. Grote stukken daarvan heb ik al afgefietst. Wel voor ogen houden dat de route langs jaagpaden en oude spoorlijnen niet altijd netjes aansluit. Soms staan de verbindingen ook met borden aangeduid; soms niet.

Eens voorbij Maubeuge is het waarschijnlijk mogelijk langs de kanalen tot aan Compiègne verder te fietsen. Daar kan ik evenwel niets over vertellen.

Een goede bron voor Waalse en Franse verbindingen is de webstek van Luc Beeusart. Veel beter dan de officiële sites die vaak niet of onvoldoende worden bijgewerkt.

http://velo-ravel.net/luc.html

Met interessante kaart:

http://www.velo-ravel.net/All_carte10.html
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: parijs

#3 Bericht door luki »

je kan de EV3 volgen
https://en.wikipedia.org/wiki/EV3_The_Pilgrims_Route

Heb er zelf geen ervaring mee. De route staat in de OpenFietsMap van Frankrijk, grote delen zien er ok uit maar er zijn ook stukken bij met "Unclassified bike route".

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: parijs

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

da's inderdaad het probleem.
de man die the fast lane organiseert nam die route ook al eens en was daar niet geheel over te spreken als het snel moet gaan.
hmm.
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Franse jaagpaden

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:da's inderdaad het probleem.
de man die the fast lane organiseert nam die route ook al eens en was daar niet geheel over te spreken als het snel moet gaan.
hmm.
Ook mag je niet vergeten dat veel Franse jaagpaden slechts halfverhard zijn en dat er niet zelden van oever gewisseld wordt. Ik heb dat ondervonden toen ik de Samber affietste. In België fiets je aan de linkeroever over beton en asfalt, terwijl je aan Franse kant een soort ternair zand onder de wielen krijgt en je meerdere keren van kant moet wisselen. Ondertussen schijnt men wel bepaalde stukken in beton te hebben heraangelegd.

Eventueel kan je ook nadenken over de route Rijsel-Parijs. Langs gewone wegen. Niet echt plat, maar wel grotendeels recht op recht.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: parijs

#6 Bericht door Wouter D »

ik weet niet hoe het er nu aan toe gaat in Frankrijk maar toen ik jaren geleden Sluis-Bologne-Sluis reed, viel het me op dat auto's en vrachtwagens veel meer respect hebben voor fietsers op de weg dan in België

Wat je volgens mij het beste kan doen is het forum van ons Franse vrienden eens raadplegen, volgens mij kunnen zij je het beste loodsen naar Parijs,
Indien Yver Bertin er op actief is, kan hij misschien met je delen welke route hij van Parijs naar Geraardsbergen volgde toen hij naar ons eerste ligfietstreffen op de Gavers kwam;
http://velorizontal.bbfr.net/forum

Ikzelf volg het forum niet omdat mijn Frans met haar op - onvoldoende is om het te kunnen volgen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: parijs

#7 Bericht door Jan.E »

Neem eens kontakt op met Peter Coppens, hij is in de zomer nog naar Parijs gefietst met de velomobiel.

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: parijs

#8 Bericht door dmd »

crash-quest-dummy schreef:da's inderdaad het probleem.
de man die the fast lane organiseert nam die route ook al eens en was daar niet geheel over te spreken als het snel moet gaan.
hmm.
Ik neem eind deze maand ook de voorgestelde route naar Parijs (climate express fast lane). Heb je een probleem met de hoogtemeters of met het groot aantal autowegen in de route?
Quest 581 - M5 CHR

Plaats reactie