Jozef Van Breuseghem van de Temse Fietsersbond zegt het zo in zijn uitstekende versie wegcode voor fietsers hier te downloaden:eeuwige reiziger schreef:
Of anders gezegd: alle fietsen zijn rijwielen, maar niet alle rijwielen zijn fietsen. Bij het lezen van artikel 2 - zware kost, zeg! - valt me trouwens op dat "fiets" niet gedefinieerd wordt. "Auto", "bromfiets", "motorfiets", "rijwiel"... wel, maar niet "fiets". Vreemd, toch?!
Al vind ik dat je gelijk hebt dat men eerder eruit moet afleiden wat een fiets is. Had men dat niet beter ietwat explicieter kunnen formuleren?Wat is een fiets eigenlijk in de betekenis van de wegcode? Dat vinden we bij de bepaling van een “rijwiel” bij artikel 2.15.1:
2.15.1. "Rijwiel": elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
Een fiets is dus een rijwiel op twee wielen, voortbewogen door pedalen of handgrepen. Er zijn ook rijwielen met drie, vier en meer wielen, maar die worden niet als fiets benoemd. Er kunnen heel wat toestellen onder het begrip “rijwiel” vallen: stadsfietsen, racefietsen, mountainbikes, ligfietsen, roeifietsen, handbikes, tandems, velomobielen, bakfietsen, zelfs billen-karren, bierfietsen, … Wanneer de voortbeweging gebeurt door middel van pedalen of van handgrepen, dan is het een “rijwiel”. Alleen als het ook nog op slechts twee wielen rijdt, mag het een fiets genoemd worden. Dat is belangrijk, want sommige regels zijn wel geldig voor fietsen, maar niet voor de andere rijwielen.
De bepaling van artikel 2.15.1 gaat nog verder:
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
Er mag zelfs een elektrische hulpmotor op een rijwiel staan met een maximum vermogen van 0,25 kW die helpt ‘trappen’ tot maximum 25 km/u. Ook dan blijft het een “rijwiel”.
En mobiel vlaanderen geeft een overzichtje van de fietstypes volgens de wetgeving (al staan de bronnen er niet bij).