Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#16 Bericht door scuri »

eeuwige reiziger schreef:
Of anders gezegd: alle fietsen zijn rijwielen, maar niet alle rijwielen zijn fietsen. Bij het lezen van artikel 2 - zware kost, zeg! - valt me trouwens op dat "fiets" niet gedefinieerd wordt. "Auto", "bromfiets", "motorfiets", "rijwiel"... wel, maar niet "fiets". :? Vreemd, toch?!
Jozef Van Breuseghem van de Temse Fietsersbond zegt het zo in zijn uitstekende versie wegcode voor fietsers hier te downloaden:
Wat is een fiets eigenlijk in de betekenis van de wegcode? Dat vinden we bij de bepaling van een “rijwiel” bij artikel 2.15.1:
2.15.1. "Rijwiel": elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

Een fiets is dus een rijwiel op twee wielen, voortbewogen door pedalen of handgrepen. Er zijn ook rijwielen met drie, vier en meer wielen, maar die worden niet als fiets benoemd. Er kunnen heel wat toestellen onder het begrip “rijwiel” vallen: stadsfietsen, racefietsen, mountainbikes, ligfietsen, roeifietsen, handbikes, tandems, velomobielen, bakfietsen, zelfs billen-karren, bierfietsen, … Wanneer de voortbeweging gebeurt door middel van pedalen of van handgrepen, dan is het een “rijwiel”. Alleen als het ook nog op slechts twee wielen rijdt, mag het een fiets genoemd worden. Dat is belangrijk, want sommige regels zijn wel geldig voor fietsen, maar niet voor de andere rijwielen.

De bepaling van artikel 2.15.1 gaat nog verder:
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Er mag zelfs een elektrische hulpmotor op een rijwiel staan met een maximum vermogen van 0,25 kW die helpt ‘trappen’ tot maximum 25 km/u. Ook dan blijft het een “rijwiel”.
Al vind ik dat je gelijk hebt dat men eerder eruit moet afleiden wat een fiets is. Had men dat niet beter ietwat explicieter kunnen formuleren?

En mobiel vlaanderen geeft een overzichtje van de fietstypes volgens de wetgeving (al staan de bronnen er niet bij).
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#17 Bericht door fcapri »

artikel 82 geeft die omschrijving van die fietsen. maar t zit wat verborden in onduidelijke tekst. daarom hebben veel fiets websites dit vertaald in een schone tabel. er zullen vast nog wetteksten zijn die expliciet uitzonderingen vermelden voor koertsfietsen, MTB's of fietsen met kleine wielen.
5° Behalve wanneer ermee gereden wordt tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, zijn de reflectoren vooraan en achteraan, de reflectoren op de pedalen en de zijdelingse signalisatie niet verplicht voor:

a) de fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm banden niet inbegrepen.

b) de fietsen die uitgerust zijn met een koersstuur alsook met banden met een doorsnede van ten hoogste 25 mm, en die, daarenboven, geen bagagedrager achteraan hebben.

c) de alle-terreinen-fietsen, uitgerust met banden met een minimumsectie van 38 mm voor de wielen met een diameter van 650 mm en van 32 mm voor de wielen met een diameter van 700 mm, met minimum 2 versnellingsraderen bediend vanaf het stuur en die daarenboven geen spatborden en geen bagagedrager achteraan hebben.

De fietsen, bedoeld onder b) en c) moeten evenwel vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren wanneer ze met ten minste één spatbord uitgerust zijn.
eeuwige reiziger schreef: Of anders gezegd: alle fietsen zijn rijwielen, maar niet alle rijwielen zijn fietsen. Bij het lezen van artikel 2 - zware kost, zeg! - valt me trouwens op dat "fiets" niet gedefinieerd wordt. "Auto", "bromfiets", "motorfiets", "rijwiel"... wel, maar niet "fiets". :? Vreemd, toch?!
in principe zijn het allemaal rijwielen, maar het woord 'fiets' is blijkbaar aangenomen als je rijwiel minder dan 75cm breed is.
82.4. Afmetingen.
82.4.1. De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.
82.4.2. De breedte, met inbegrip van al de uitstekende delen, van een aanhangwagen getrokken door een fiets mag niet meer bedragen dan 1,00 meter.
82.4.3. De breedte, met inbegrip van al de uitstekende delen, van een aanhangwagen getrokken door een drie- of vierwieler mag niet meer bedragen dan de breedte van het trekkend voertuig.
let dus ook op bij die aanhangers. een max 75cm breedte fiets mag een aanhanger trekken van 1meter breed.
een trike van 1m10 breed mag een aanhanger trekken van 1m10 breed
een velomobiel van 78cm breed mag maar een aanhanger hebben van MAX 78cm!!!

het enige wat me stoort is het woord "fietsers" iedereen neemt maar aan dat men in een velomobiel ook een fietser is. nogthans spreekt artikel 82.1.2 over "1° Berijders van een drie- of vierwieler moeten..."

en dat zou ik logischer vinden. ze zeggen dan ook overal in de wet dat 'fietsers' met 2 naast elkaar mogen rijden op de rijbaan, en automatisch nemen wij aan dat velomobielen dit ook mogen terwijl dat wat onlogisch is.
immers een 3/4wieler mag tot 2,5meter breed zijn.
een velomobiel van 1,5m breed zou dus samen met een trike mogen rijden die 1,5meter breed is, en dat past niet op de rijbaan (max is 2m60 in belgie)

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#18 Bericht door scuri »

fcapri schreef:
artikel 82 geeft die omschrijving van die fietsen. maar t zit wat verborden in onduidelijke tekst. daarom hebben veel fiets websites dit vertaald in een schone tabel. er zullen vast nog wetteksten zijn die expliciet uitzonderingen vermelden voor koertsfietsen, MTB's of fietsen met kleine wielen.
Wat ik nog minder snap is dat in NL in de wegcode driewielers ook beschouwd worden als fiets (hier vermeld bij de verlichtingsvoorschriften, via dit bericht op dit forum aangebracht). Blijkbaar is een 'fiets' bij 'ons' een rijwiel op twee wielen (+ andere criteria uiteraard) en een drie- of vierwieler een rijwiel? En ik die dacht dat een gewone trike ook een fiets was. Ben ik nu aan het flippen of is de wegcode aan het flippen.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#19 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef: in principe zijn het allemaal rijwielen, maar het woord 'fiets' is blijkbaar aangenomen als je rijwiel minder dan 75cm breed is.
Hier geef je een draai aan de wetteksten die er niet in te vinden is. Anders zou een DF volgens je redenering een "fiets" zijn. Van voorwiel naar het andere voorwiel meet een DF immers 67 cm. Het feit dat het om een driewieler gaat, zorgt ervoor dat we al niet meer spreken over een fiets.

... en dat past niet op de rijbaan (max is 2m60 in belgie)
Ik veronderstel toch dat dit cijfer niet op de breedte van de rijbaan slaat? In Vlaanderen hanteert men immers variabele minimumbreedtes naar de gelang het snelheidsregime van een bepaalde weg.

scuri schreef:Wat ik nog minder snap is dat in NL in de wegcode driewielers ook beschouwd worden als fiets (hier vermeld bij de verlichtingsvoorschriften, via dit bericht op dit forum aangebracht). Blijkbaar is een 'fiets' bij 'ons' een rijwiel op twee wielen (+ andere criteria uiteraard) en een drie- of vierwieler een rijwiel? En ik die dacht dat een gewone trike ook een fiets was. Ben ik nu aan het flippen of is de wegcode aan het flippen.
Inderdaad, je flipt. :lol: #-o 8-[

Een trike is een driewieler en is naar de Belgische reglementering bijgevolg geen fiets.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#20 Bericht door fcapri »

eeuwige reiziger schreef:
fcapri schreef: in principe zijn het allemaal rijwielen, maar het woord 'fiets' is blijkbaar aangenomen als je rijwiel minder dan 75cm breed is.
Hier geef je een draai aan de wetteksten die er niet in te vinden is. Anders zou een DF volgens je redenering een "fiets" zijn. Van voorwiel naar het andere voorwiel meet een DF immers 67 cm. Het feit dat het om een driewieler gaat, zorgt ervoor dat we al niet meer spreken over een fiets.
en waar wordt omschreven dat een 'fiets' enkel 2 wielen heeft?
een rijwiel is iets van 2 of meer wielen. dus elke fiets is ook een rijwiel. wanneer spreken ze specifiek over een fiets' volgens de wet? wanneer die max 75cm breed is.
in de bepalingen (artikel 2) bestaat 'fiets' niet eens. daar is het rijwielen. ook bromfietsen kunnen 2 of meer wielen hebben.
ze geven alleen meer gunsten aan 'fietsen' en die krijgt een DF dan ook allemaal.
enkel de 'verplichting' dat fietsen op het fietspad moeten, daan valt de DF weer uit omdat het een 3 wieler is.
een 'éénrichtingsstraat met uitzondering van fietsen' mag die dan wel weer in omdat hij minder dan 75cm is en onder fiets valt, en gewone rijwielen niet.

naar gewoonte hebben ze de wetteksten weer goed verknoeid. ze geven wel bepalen van rijwielen, maar overal in de wetteks spreken ze van fietsen. terwijl een fiets nergens bepaald wordt.
eeuwige reiziger schreef:
... en dat past niet op de rijbaan (max is 2m60 in belgie)
Ik veronderstel toch dat dit cijfer niet op de breedte van de rijbaan slaat? In Vlaanderen hanteert men immers variabele minimumbreedtes naar de gelang het snelheidsregime van een bepaalde weg.
2m50/2m60 is het maximum van voertuigen dat op de rijbaan mag rijden. een voertuig van 2m65 mag niet op de rijbaan, ook al is de rijbaan 5meter breed.
er zal wel ergens een uitzondering op landbouwvoertuigen zitten.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#21 Bericht door Peter J »

fcapri schreef:2m50/2m60 is het maximum van voertuigen dat op de rijbaan mag rijden. een voertuig van 2m65 mag niet op de rijbaan, ook al is de rijbaan 5meter breed.
er zal wel ergens een uitzondering op landbouwvoertuigen zitten.
Met alle respect.... Nog nooit gehoord van "uitzonderlijk vervoer" ?
Daar zitten wel andere dingen tussen dan enkel landbouwvoertuigen hoor. ;)
Bvb. het transport van landbouw- of wegenwerkmachines kan perfect mits aanbrengen van de nodige signalisatie,
als de afmetingen echt extreem worden hoort zo'n transport te gebeuren onder begeleiding. :)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#22 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef: en waar wordt omschreven dat een 'fiets' enkel 2 wielen heeft?
Al eerder gaf ik aan dat er inderdaad in de wegcode geen specifieke omschrijving staat. Alleen wordt dat wel duidelijk uit de opsomming:
2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
Twijfel je aan de omschrijving "fiets", dan kan je best de Franse tekst erop naslaan. :x :x :x Erg, he?! Een van die Belgische absurditeiten... #-o
2.15.1. Le terme "cycle" désigne tout véhicule à deux roues ou plus, propulsé à l'aide de pédales ou de manivelles par un ou plusieurs de ses occupants et non pourvu d'un moteur, tel une bicyclette, un tricycle ou un quadricycle.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#23 Bericht door fcapri »

ja, ik weet het wel. in het frans spreken ze over 2wieler, 3wielers, 4wielers, terwijl we in het nederlands spreken over fietsen en rijwielen.
in het frans is artikel 2.15.1 dan ook zo omschreven en geven ze daarna bepalingen aan 2wieler, 3wieler, 4wieler.
in het nederlands komt er in dat artikel dan ineens 'fiets' tevoorschijn waarbij geen beschrijving staat wat het is.
als je beide wetteksten vergelijkt, dan zou een 2wieler uit het frans overeenkomen met het woordje 'fiets' in het nederlands.

in het frans spreken ze dan ook over 'cyclist' en dat zou je dan moeten vertalen naar 'rijwieler'.
Peter J schreef:
fcapri schreef:2m50/2m60 is het maximum van voertuigen dat op de rijbaan mag rijden. een voertuig van 2m65 mag niet op de rijbaan, ook al is de rijbaan 5meter breed.
er zal wel ergens een uitzondering op landbouwvoertuigen zitten.
Met alle respect.... Nog nooit gehoord van "uitzonderlijk vervoer" ?
Daar zitten wel andere dingen tussen dan enkel landbouwvoertuigen hoor. ;)
Bvb. het transport van landbouw- of wegenwerkmachines kan perfect mits aanbrengen van de nodige signalisatie,
als de afmetingen echt extreem worden hoort zo'n transport te gebeuren onder begeleiding. :)
net daarom.
uitzonderlijk breed vervoer moet dan met begeleiding over de baan.
zelf al is de breedte binnen de norm, maar ben je 1cm te hoog, is het nog uitzonderlijk vervoer.

je kan moeilijk begeleiding gaan voorzien om 2 velomobielen naast elkaar op de weg toe te laten.

het ging er mij om dat er in de wet geschreven staat dat fietsers met 2 naast elkaar mogen rijden op de rijbaan.
ook wordt er altijd gesproken dat iemand in een velomobiel (=rijwiel) ook nog steeds een fietser is.
volgens die 2 regels, zouden velomobielen (=rijwielen) met 2 naast elkaar mogen rijden op de rijbaan. echter mogen 3/4wielers tot 2.5meter breed zijn. en die mogen NIET naast elkaar rijden dan, maar dat staat nergens beschreven.

daarom ga ik er nog altijd van uit dat een bestuurder van een 3wieler GEEN fietser is.
in artikel 82 wordt dan ook duidelijk een verschil gemaakt tussen een 'fietser' en een 'berijder van een drie/vierwieler'. en dan worden wel vele regels duidelijk in de wet.
Laatst gewijzigd door fcapri op ma 21 nov 2016, 8:38, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#24 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:ja, ik weet het wel. in het frans spreken ze over 2wieler, 3wielers, 4wielers, terwijl we in het nederlands spreken over fietsen en rijwielen.
in het frans is artikel 2.15.1 dan ook zo omschreven en geven ze daarna bepalingen aan 2wieler, 3wieler, 4wieler.
in het nederlands komt er in dat artikel dan ineens 'fiets' tevoorschijn waarbij geen beschrijving staat wat het is.
als je beide wetteksten vergelijkt, dan zou een 2wieler uit het frans overeenkomen met het woordje 'fiets' in het nederlands.
Ja, maar met die correctie dat de tegenhangers in het Nederlands "fiets, driewieler en vierwieler" zijn. Rijwiel" komt in het Frans overeen met "cycle".

fcapri schreef:daarom ga ik er nog altijd van uit dat een bestuurder van een 3wieler GEEN fietser is.
in artikel 82 wordt dan ook duidelijk een verschil gemaakt tussen een 'fietser' en een 'berijder van een drie/vierwieler'. en dan worden wel vele regels duidelijk in de wet.
Hier zoek je toch wel spijkers op laag water, omdat je volgens mij geen onderscheid maakt tussen bestuurder en voertuig. Door dat laatste zijn er bepaalde toepassingsverschillen, niet door het eerste.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#25 Bericht door fcapri »

en daar wringt het schoentje.

ofwel zijn alle bestuurders van rijwielen = fietsers, dan dan moeten ze artikel 82 gaan aanpassen door GEEN onderscheid te maken tussen fietsers (artikel 82.1.1) en berijders van drie- of vierwielers (artikel 82.1.2).
en dan kom je uit zoals de franse tekst het zegt.
als je dat zo vertaald, dan mag een velomobiel ook gewoon een éénrichtingsstraat in waar een onderbord staat uitgezonderd fietsers. en dat is nu niet van toepassing.
dus daar gaan ze wel een verschil maken tussen een fietser (op een 2wieler) en een fietser (op een 3wieler).

want nu wordt het nog leuker dan. een éérichtingsbord met dit teken:
Afbeelding
ten gunste van fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
daar mogen dan fietsen door, 3wielers, 4wielers (want het zijn allemaal fietsers terwijl 3/4wielers tot 2,5meter breed mogen zijn)
2wielige bromfietsen klasse A ook, 3wielige bromfietsen klasse A NIET

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:en daar wringt het schoentje.

ofwel zijn alle bestuurders van rijwielen = fietsers, dan dan moeten ze artikel 82 gaan aanpassen door GEEN onderscheid te maken tussen fietsers (artikel 82.1.1) en berijders van drie- of vierwielers (artikel 82.1.2).
Eigenlijk niet, hoor. Als je beide artikels leest, merk je dat dit niet gaat over de status van de berijder dan wel over het voertuig en de technische vereisten die ermee samenhangen. Dat valt ook af te leiden uit het feit dat dit artikel deel uitmaakt van de technische bepalingen (titel IV).
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#27 Bericht door fcapri »

idd,
het gaat over technische voorschriften, en daar zitten ze in het eerste punt te zeveren dat ge uw licht moet aanzetten wanneer je geen 200meter ver kan zien. dat heeft dus NIKS met de technische voorschriften te maken.
maar toch een verschil gaan neerschrijven tussen een fietser en een berijder van een 3-4wieler.

daar had enkel mogen staan
82.1.1
1° vooraan moet het licht van een fiets wit of geel zijn, achteraan rood

82.1.2
1° vooraan moet het licht van een 3/4 wieler wit of geel zijn, achteraan rood.

en gedaan. door daar nu opzettelijk fietsers en daarna berijders van 3/4wielers te gebruiken, ga ik er vanuit dat fietsers =/= berijders van rijwielers.
ze hebben het nodeloos ingewikkeld gemaakt, en zo onduidelijk geschreven dat er discussie kan ontstaan.

ik ga er vanaf nu vanuit dat berijders van rijwielen ook gewoon fietsers zijn, en ik rijd alle straten door waar zo een bordje staat 'uitgezonderd fietsen'.
als ze me dan ooit eens tegen houden, ben ik benieuwe welke regels een agent zal bovenhalen om mij te bekeuren. ik zal dan ook verwijzen naar de franse artikels indien nodig.

ook altijd handig voor andere trikes en velomobielrijders die zulke baantjes nemen. want heb hier op het forum toch al veel gelezen dat velomobielen geen éérichtingsverkeers tegen het verkeer mogen nemen als er een bord staat 'uitgezonderd fietsers'

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#28 Bericht door blackarmor »

het is de fiets die de verlichting moet hebben niet de fietser ;) , het ene gaat over het vervoersmiddel de andere over de bestuurder ervan . schrap dees het is dus enkel de reflectoren de verlichting slaat op het geheel van fiets en fietser :s
imo allemaal fietsers maar technische vereisten verschillen tussen 2 en meer wielen
dat van die reflectoren is imo logisch voor de breedte aan te geven , idioter is de vereiste van reflectoren op de pedalen ( vrijstelling voor wielgroote onder de 500 mm telt hier niet )
alhoewel diegene die mij daar een boete voor schrijft da zelf mag gaan uitleggen aan de politierechter zenne.
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#29 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef: ik ga er vanaf nu vanuit dat berijders van rijwielen ook gewoon fietsers zijn, en ik rijd alle straten door waar zo een bordje staat 'uitgezonderd fietsen'.
als ze me dan ooit eens tegen houden, ben ik benieuwe welke regels een agent zal bovenhalen om mij te bekeuren. ik zal dan ook verwijzen naar de franse artikels indien nodig.
Mocht je een onderscheid maken tussen berijder en voertuig, stelt het probleem zich eigenlijk niet. Die onderborden gelden immers alleen voor fietsers. Lees: tweewielers. Dat blijkt ook uit een ministerieel besluit uit 1976:
3° De volgende opschriften kunnen de betekenis van het verkeersbord C1 beperken :

a) ten gunste van fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, door aanvulling met een onderbord van het model M2 of M3, bedoeld in artikel 65.2. van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb ... 64-hs2art9
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#30 Bericht door fcapri »

ik lees daar nu eenmaal geen tweewielers, maar fietsers.
en daar zit het hele probleem.

voor de ene zijn berijders van 3/4wielers ook gewoon fietsers. maar als je dan alle gunsten van fietsers wil gebruiken, dan is het woordt fietser alleen geldig voor 2wielers
in artikel 9 geven ze de schone omschrijving dat fietsers (=> de persoon dus) verplicht het fietspad mogen volgen, en dat 3/4 wielers (=>het voertuig) het fietspad mogen volgen

je hebt
fiets(en)= het voertuig
fietser= de persoon op het voertuig
3/4wieler(s)= het voertuig
de berijder van een 3/4wieler (zoals gebruikt in artikel 82) = de persoon op de 3/4 wieler

zoals capojan in een ander topic al aanhaalde:
Fcapri: om het helemaal ingewikkeld te maken
- in de wegcode wordt wel degelijk een onderscheid gemaakt tussen een fiets (twee wielen) en een rijwiel (twee of meer wielen)
- maar wie rijdt met zo'n ding, is een fietser. Het aantal wielen speelt daarbij geen rol. Er bestaat niet zoiets als een 'rijwieler'.

M.a.w. als het reglement iets zegt als 'uitgezonderd fietsen', gaat het om het voertuig. Twee wielen dus. Als gesproken wordt over 'fietsers', gaat het ook om wie met een rijwiel rijdt!

Bij twijfel: de Franse versie van onze wegcode raadplegen :mrgreen:
zoals ook in de franse text "cyclistes" gebruikt wordt voor "une bicyclette, un tricycle ou un quadricycle."

nog altijd, om het schoon te maken.
bij de verbodsborden staat
68.4.
1° Een onderbord van het model M2 bedoeld in artikel 65.2. moet het verkeersbord C1 aanvullen wanneer het verbod niet geldt voor de fietsers.
en dan 65.2
65.2. De betekenis van een verkeersbord kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een wit opschrift of symbool op een rechthoekig onderbord met blauwe achtergrond dat onder het teken bevestigd is.

De onderborden betreffende de fietsen en tweewielige bromfietsen hebben evenwel zwarte opschriften en symbolen op witte achtergronden en zijn van één van de volgende modellen :
en bordje m2 in kwestie
Afbeelding

ze gooien maar wat in het rond ivm het woord 'fietsers', 'fietsen', 'rijwielen',... en de ene wet verwijst naar de andere terwijl ze toch van term veranderen.

en dan nog een specialeke:
Afbeelding verboden voor bestuurders rijwielen

en nu...
Afbeelding rijwielen of fietsen? wat betekend dat pictogram van een fiets nu???
bij C11 is dat fietspictogram dus algemeen voor rijwielen, maar bij dat onderbord M2 is IDENTIEK hetzelfde pictogram dus enkel voor fietsen (2wielers)? en bij dat laatste ???
moeten wij gaan ruiken wanneer de wet het ene of het andere bedoelt?

en deze
Afbeelding
moogt ge daar nu wel of niet met een 3wieler op (bord van een fietsroute: trajecten voor fietsers waar het veilig, comfortabel en aangenaam fietsen is.)

Plaats reactie