Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#1 Bericht door Helen »

Dik een maand aan het pendelen op de HST-route Leuven-Brussel, en vandaag had ik voor de eerste keer prijs.
Ik zag in het donker de autolichten op het jaagpad (mag niet! Ik maakte me al breed :D )
Ze weken niet, en gezien ik niets meer zag met hun koplampen stopte ik dan maar. Ze zetten even ter info hun blauwe lichtjes aan.
Oeps. Mijn humeur was opperbest (ook al door de lekkere triple van de vrijdagse "Happy Hour" #-o ), maar toen werd ik toch een beetje ongerust :? :shock: .

Ok, ik zag iemand naar me toestappen.
- "Hoe rap gaat die?"
- "Dat hangt ervan af hoe hard je trapt."
- "Elektrische ondersteuning? Je weet toch van die ene ..."
- "Ja hoor, die op de Haachtsesteenweg. Maar de mijne gaat zo rap niet hoor."
- "Allez, zie maar dat het in orde is!"

Ik denk dat ze heel blij waren om eens zo'n ding van dichtbij te zien, een beetje zoals een hond van een wandelaar ("Nee madam, hij bijt niet hoor, hij is een beetje nieuwsgierig en wil enkel spelen :) )

Desalniettemin voel ik me toch niet helemaal goed bij het duimgas van de WAW.
Niet legaal voor zover ik begrepen heb:
- Geen trapondersteuning, werkt ook als je niet trapt
- Niet begrensd tot 25/h (hoewel ie boven de 25/h weinig zin heeft, en weinig gebruikt wordt, behalve als er een koersfietser te jennen valt :wink: )

Is het mogelijk om een begrenzer te plaatsen op de cyclone-motor, om toch min of meer "wettelijk" rond te rijden?
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#2 Bericht door KarelJ »

Je kan een "Cycle Analyst V3" plaatsen, zoals ik gedaan heb. Deze komt dan tussen de gashendel en de motor. Zo kan je perfect begrenzen op 25 km/u.
Ik heb ook ingesteld dat pas ondersteund mag worden boven 1 km/u.

Ik heb in mijn fietsenberging nog wel ergens liggen welke draadjes (kleur) onderbroken moeten worden tussen de gashendel en de motor om de Cycle Analyst er tussen te plaatsen.
Ik kan dat altijd doorgeven indien gewenst.

Ik heb ook het kabeltje van de snelheidssensor van de Cycle Analyst moeten verlengen.

Ik kocht de Cycle Analyst bij fietser.be

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#3 Bericht door Helen »

Dat klinkt goed!
Dan weet ik direct wat ik voor mijn verjaardag kan vragen :D
En ook nog akoestisch vilt binnenbekleding, dat zou me ook deugd doen 8)
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#4 Bericht door blackarmor »

duimgas mag eventueel wel gebruikt worden tot 6 km/hr maar je hebt in belgie zoizo een pas of torqeu sensor nodig om legaal te zijn
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#5 Bericht door Lex »

Helen schreef:Dat klinkt goed!
Dan weet ik direct wat ik voor mijn verjaardag kan vragen :D
En ook nog akoestisch vilt binnenbekleding, dat zou me ook deugd doen 8)
Daarbij stel ik me nog altijd de vraag bij hoe dat reageert op zweet. Komt dat los? Hoe goed is zoiets te reinigen? Absorbeert dat het zweet waardoor je meer gewicht mee hebt? Komen er geurtjes in?
Maar mooier is het zeker.

Gebruikersavatar
kurtvandeveire
Neo Prof
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 jan 2015, 1:56
Postcode: 9060
Fiets: Quest 280
Locatie: Zelzate, Flanders, Belgium
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#6 Bericht door kurtvandeveire »

ik heb geen ervaring met dat type motor maar ik denk dat brecht hem softwarematig kan regelen.
en Martin weet veel over de wetgeving ivm met duimgashendel.
volgens mij mag een wandelondersteuning wel want de nieuwere e-bikes hebben dat ook meestal zitten en is zoals hierboven vermeld max 6km/h.
een duimgashendel is dan weer verboden want daar kan je vlugger dan 6 km/h mee.

het vilt maakt je waw veel stiller en is eigenlijk luidsprekerbox bekleding. dat zou je zelf kunnen doen met behulp van een sterke lijmspray.

@lex zonder het vilt sweet je toch ook dus de hoeveelheid zweet blijft hetzelfde en tegen de eventuele geurtjes kan je altijd indien nodig Febreze gebruiken :)
Don't limit your challenges.
Challenge your limits

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#7 Bericht door Lex »

kurtvandeveire schreef:
@lex zonder het vilt zweet je toch ook dus de hoeveelheid zweet blijft hetzelfde en tegen de eventuele geurtjes kan je altijd indien nodig Febreze gebruiken :)
Zonder vilt zweet je idd ook. Maar zonder vilt is het makkelijk te verwijderen.
Maar Febreze gebruiken in een vm is naar mijn mening not done. (evenals roken :wink: )

Gebruikersavatar
kurtvandeveire
Neo Prof
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 jan 2015, 1:56
Postcode: 9060
Fiets: Quest 280
Locatie: Zelzate, Flanders, Belgium
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#8 Bericht door kurtvandeveire »

dat is waar en normaal gezien rook ik nooit als ik met de fiets ben maar ik had wegens prive zaken enorm veel stress en dit hielp me om wat kalmer te worden.
3 overlijdens op anderhalve week tijd is niet goed voor de tikker en de mentale gezondheid.
het is geen smoes om te roken tijdens het fietsen maar ik kreeg de hele tijd smsjes en vragen dat ik begon tilt te komen.
Don't limit your challenges.
Challenge your limits

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#9 Bericht door Lex »

3 overlijdens op een korte tijd is idd een hele boterham om te verwerken. Hoop dat het al beter gaat.

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#10 Bericht door SCORPION »

Een betere luchttcirculatie kan hier zeker voor een stuk helpen om het interieur van de vm ietwat af te koelen.
In de luchtvaart bestaan kleine plexiglas venstertjes die naar believen kunnen opgezet worden als air-scoop ofte luchthapper.
Deze naca air-scoop(s) worden veelal gemonteerd in de zijruit kant piloot (links) en zijn goed te regelen op de gewenste koele lucht stroom.
Ander regelbare koeler hieronder terug te vinden in de cataloog van Sporty's pilot shop.

http://www.nxtbook.com/nxtbooks/sportys ... liday/#/60

Birkenstock heeft een blauwe velomobiel op zijn site met de NACA - Airscoops; Prachtige machine !

http://speedbikes.ch/about/


@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#11 Bericht door gentenoare »

Gisteren mijn eerste blauwe ontmoeting in Steenokkerzeel.
Ik fietste op de weg en niet op het fietspad, ironisch genoeg omdat ik de uitrit van het politiekantoor ondanks een hoekspiegel, echt niet safe vind en net op het moment dat ik langsrij rijdt de politie volvo het fietspad op. Had ik op het fietspad gereden dan was ik waarschijnlijk hard in de remmen moeten gaan. Enfin...
Zwaailichten op en 400 meter verder aan de kant.
"op een weg waar max 70 km/h geldt moet jij op het fietspad" .
ik: "ik heb me goed geïnformeerd en ik denk dat ik wel op de weg mag"
"hoe rap rijdt dat ding"
ik: "zo rap als ik kan trappen en soms best snel 40 -45 zit er wel in, net als een mannen met de koersfiets"
"als er één in u gat rijdt ben je morsdood"
(ik heb nog nooit gevoel gehad niet zichtbaar te zijn geweest op een grote weg, al ben ik toch niet helemaal gerust met meer en meer rijdende smombies, na 5500 pendel km sinds 01/nov en een volle winter heb ik een veel veiliger gevoel dan met mijn gewone fiets)
"waar heb jij dat gelezen"
ik "de wegcode" (artikel wist ik niet meer)
"geef mij eens uw id kaart" en uw tel nr
"we zoeken het op en bellen u op om te laten weten hoe het zit"
"allez, voorzichtig hé"

vanaf nu dus artikel 9.1.2 in mijn hoofd geprent en een kopietje mee op mijn telefoon.

Uitkijkend naar mijn volgende fijne blauwe ontmoeting ....:-)
E WAW 263

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

gentenoare schreef: ...
"we zoeken het op en bellen u op om te laten weten hoe het zit"
"allez, voorzichtig hé"
Nog verder iets van gehoord?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#13 Bericht door fcapri »

gentenoare schreef:
vanaf nu dus artikel 9.1.2 in mijn hoofd geprent en een kopietje mee op mijn telefoon.
normaal hebben ze in de auto wel een boekje met de artikels in. dus kunnen ze dat ook ter plaatse opzoeken.

er zijn 4 artikels die van toepassing kunnen zijn.
2 - 9 - 43 en 82.

-artikel 2 waar de bepalingen instaan van de rijbaan dat ingericht is voor voertuigverkeer en waar in beschreven staat dat een rijwiel ook een voertuig is.
-artikel 9 die dan zegt dat fietspad voor fietsers is en wij daar ook 'mogen' rijden (maar de oorspronkelijke plaats is dus de rijbaan volgens artikel 2)
-artikel 43 specifiek over fietspaden en fietsers waar ik in staat dat je medefietsers niet mag hinderen noch in gevaar brengen (dus aan 45km/h op een 2richting fietspad is potentieel gevaarlijk waarbij je als velomobiel de keuze kan nemen op de baan te blijven)
-artikel 82: die omschrijft wat een fiets en rijwiel is en wat de wettelijke eisen zijn omtrent verlichting, reflectoren,... ook daar staat dat een fiets MAX 75cm breed is (zou je een agent hebben die blijft aanhouden dat jij met een fiets rijd, kan je hier ook aantonen dat een velomobiel door zijn breedte ook onmogelijk een fiets kan zijn).

al ge die 4 artikels al kunt opsommen, gaat ge direct mogen doorrijden, want zo goed zijn die mannen ook niet op de hoogte van de wet

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef: -artikel 82: die omschrijft wat een fiets en rijwiel is en wat de wettelijke eisen zijn omtrent verlichting, reflectoren,... ook daar staat dat een fiets MAX 75cm breed is (zou je een agent hebben die blijft aanhouden dat jij met een fiets rijd, kan je hier ook aantonen dat een velomobiel door zijn breedte ook onmogelijk een fiets kan zijn).
De omschrijvingen in artikel 2 laten geen enkele twijfel over de aard van een velomobiel.
2.15.1 Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
Of anders gezegd: alle fietsen zijn rijwielen, maar niet alle rijwielen zijn fietsen. Bij het lezen van artikel 2 - zware kost, zeg! - valt me trouwens op dat "fiets" niet gedefinieerd wordt. "Auto", "bromfiets", "motorfiets", "rijwiel"... wel, maar niet "fiets". :? Vreemd, toch?!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#15 Bericht door gentenoare »

eeuwige reiziger schreef:
gentenoare schreef: ...
"we zoeken het op en bellen u op om te laten weten hoe het zit"
"allez, voorzichtig hé"
Nog verder iets van gehoord?
het bleef ijzingwekkend stil vanwege de blauwe kant
E WAW 263

Plaats reactie