Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#31 Bericht door Ronnius »

fcapri schreef: 2m50/2m60 is het maximum van voertuigen dat op de rijbaan mag rijden. een voertuig van 2m65 mag niet op de rijbaan, ook al is de rijbaan 5meter breed.
er zal wel ergens een uitzondering op landbouwvoertuigen zitten.
Hoe breed de maximum breedte is weet ik niet.
Maar wel weet ik dat de maximum breedte van landbouwvoertuigen 3 meter is/was.
Ik heb nu wel gehoord dat ze nu allerhande signalisatie (al dan niet moeten) beginnen aan te brengen. Maar dat was vroeger niet zo.
Om maar iets te zeggen, zaaimachines hadden een werkbreedte van 3 meter.
Daardoor waren ze in werkelijkheid iets van 2m80 of 2m90.
Eggen waren ook rond de 3 meter, rotoreggen en schuddeggen waren 3 meter, triltandeggen waren 2m80.
Alles wat boven de 3 meter gaat wordt tegenwoordig opgevouwen, vroeger werd dat op een trailer meegetrokken.
Alleen pikdorsers mogen in de zomer op de weg komen met een breedte tot 3m60. Daar wordt jaarlijks een KB voor uitgegeven. De bredere trokken vroeger hun "mes of coupe" (maaibord) mee op een trailer, tegenwoordig vouwen ze dat ook op.

Daarnaast heb je nog de uitzonderlijk vervoer situaties, die al dan niet onder begeleiding rijden en die per rit een vergunning krijgen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#32 Bericht door marksje »

Als ge meer uitleg wilt i.v.m. wetteksten omtrent verkeer (interpretatie, rechtspraak, enz...) verwijs ik naar dit naslagwerkje. Weet wel, als ge u dit "boekje" aanschaft en u daarbij op de onmisbare errata abonneert, dit u jaarlijks nog eens enkele tientallen euri zal kosten. Dit werk is zowat de bijbel voor politierechters en advocaten.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#33 Bericht door Wouter D »

Hoe zat dat nu met die blauwe ontmoeting...

Ik dat we hier echt een wet-teksten topic nodig hebben. Want daar gooien sommigen onder jullie maar wat graag mee de laatste tijd.

DOEN? of NIET DOEN?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mijn eerste Blauwe Ontmoeting

#34 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:ik lees daar nu eenmaal geen tweewielers, maar fietsers.
en daar zit het hele probleem.
Toch bekruipt me de indruk dat je het al de hele tijd over blauwe aardappelen en blauwe sokken hebt. Je blijft naar mijn aanvoelen toch een aantal zaken door elkaar te gooien, omdat je je nogal blind staart op afzonderlijke elementen en daardoor het hele plaatje uit het oog verliest.

De reglementering is eigenlijk vrij duidelijk: bij onderborden gaat het om tweewielers, terwijl de andere borden naar rijwielen verwijzen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie