Pagina 2 van 3

Re: Obelix

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 13:20
door rik
Obelix schreef: vr 25 sep 2020, 13:09 De man van de takeldienst uit het Mechelse zei dat het de tweede VM op enkele dagen tijd was die ze afsleepten. De andere fiets was betrokken bij een ongeval.
Dat was dan waarschijnlijk Lars Zwinnen met zijn Quattrovelo.

Re: Obelix

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 17:48
door bicky
erg vervelend dat er dan zich altijd iets voordoet na een onderhoud.
bij mijn mango brak de krans van het achterwiel de week nadat hij groot onderhoud had gehad.

Re: Obelix

Geplaatst: wo 30 sep 2020, 9:46
door Ronnius
Hier bij de Orca begaf het vrijwiel tussen motor en "versnellingsbak" het een paar dagen na een groot onderhoud na de panne (met takelen door de vab) vorige winter.

Ik kon wel verder en eigenhandig naar fietser rijden, die enkel aan de andere kant van de stad zit.

Re: Obelix

Geplaatst: ma 12 okt 2020, 8:53
door Obelix
Ik heb sinds dit weekend de fiets terug en er werd door Etienne op advies van velomobiel.nl een extra verstevigingsplaatje toegevoegd, speciaal voor zware rijders en voor onvoorzichtige rijders die vaak op een slechtwegdek moeten rijden... :?

Ondertussen ook al 4 woonwerkritjes de e-ondersteuning kunnen testen. Het zoemende geluid van de motor is wennen, als je dat niet gewoon bent, lijkt het alsof er iets mis is met de fiets. Het starten vanuit stilstand vind ik ook niet fijn. Vanaf 15 km/u ondersteunt hij tot 28-30km/u en valt dan stil. Optrekken gaat sneller en met veel minder energie. Ook kleine hellingen gaan aanzienlijk vlotter. Morgen de eerste rit naar Brussel, dus dan kan ik de echte hellingen gaan testen.

Ik kwam wel bijna zweetloos toe op het werk. Het waren wel telkens maar ritjes van 16km, maar normaal gezien sta ik dan al nat van het zweet. De tijdswinst is ongeveer een 5-tal minuutjes. Er valt op dat traject weinig echt te klimmen, maar op mijn traject naar Brussel verwacht ik meer tijdswinst. Het uiteindelijke doel van de ondersteuning is om vanaf nu weer 7 op 7 te fietsen zonder rustdagen te moeten inlassen. En ook om 's avonds na de woonwerkkilometers (70km) zonder zware benen op de judomat te kunnen staan.

Ik merk wel dat ik bijna 2 maanden heb stilgelegen (door de ombouw, het lange onderhoud en de pech met de achterophanging), want nadat de motor stopt, is het een hele prestatie om de fiets richting de 35 of de 40km/u te brengen. De voorbije maanden heb ik vooral mijn bovenlichaam getraind, maar daar ben je in de VM niet veel mee.

Er is wel 1 ergerlijk probleem, waar ik me volgens Etienne geen zorgen om moet maken: de trapas kraakt licht wanneer ik stevig op de pedalen duw. Volgens hem is er geen reden tot ongerustheid en komt dit wel vaker voor. Zijn DF zou daar een voorbeeld van zijn. Ik heb dit vroeger echter nog nooit ervaren en sinds het plotse breken van de achterbrug reed ik de voorbije dagen met een bang hartje rond. Maar uiteindelijk ben ik content om vaarwel te zeggen tegen de trein en vanaf heden weer lekker te kunnen fietsen naar mijn werkplekken.

Re: Obelix

Geplaatst: wo 10 feb 2021, 19:33
door Maddox
Obelix schreef: vr 25 sep 2020, 13:09 De voorbije weken kreeg de Strada een grondig onderhoud bij EMvelomobiel. Helaas weinig echt geniet van gehad: tijdens één van mijn eerste ritjes ging het fout. De L-profiel van de achterbrug brak af en ik kon onmogelijk verder rijden.

De fiets werd via de takeldienst van AG-verzekering opnieuw naar Etienne gebracht. Dat wordt weer een poos met de trein rijden :evil:

De man van de takeldienst uit het Mechelse zei dat het de tweede VM op enkele dagen tijd was die ze afsleepten. De andere fiets was betrokken bij een ongeval.
Ik vermoed dat ik die andere was. Ik heb in diezelfde periode en in die omgeving een bijna ongeval gehad -1 week met Grey Ghost- waarbij de 2 voorbanden sneuvelden en de hele boom paraplu stond. Het bijna deel was dat ik de auto ontweek die fluks de bocht nam aan Penneke Dop. De stoep aan de wegenwerken was nogal hoog.
En ja, ook AG verzekering.

Re: Obelix

Geplaatst: wo 10 mar 2021, 11:04
door Obelix
De laatste weken last van een regelmatig tikkend/krakend/soms schurend geluid achteraan, enkel tijdens het fietsen en dus niet wanneer het wiel draait zonder bestuurder in de fiets. Het geluid is er echter niet altijd en klinkt soms anders: de ene keer licht tikkend als een kapotte spaak, de andere keer als metaal dat tegen plastic schuurt.

Samen met Etienne - via foto's en video - verschillende mogelijkheden overlopen: lagers, scheurend aluminium, spaakbreuk, etc... Zonder resultaat. Gisterenavond alsnog de fiets 'even' naar Elen gebracht voor een grondige inspectie. De enige mogelijke oorzaak die Etienne vond was de velg van het achterwiel. Deze is op verschillende plaatsen aan het inscheuren. De dunne scheurtjes beginnen vlak bij de spaak en zijn dan links en rechts van de spaak ongeveer 1cm groot. Dat wordt een nieuw achterwiel.

Re: Obelix

Geplaatst: wo 10 mar 2021, 22:39
door Helen
Dat klinkt nog als een oplosbaar probleem. Hopelijk zijn de geluidjes weg met een nieuw wiel :)

Re: Obelix

Geplaatst: za 13 mar 2021, 22:39
door Maddox
Hmm, met de lokale wegen en fietspaden hier, is het niet verbazingwekkend dat we wielen stuk rijden. Ik had de indruk (en uw bijnaam in gedachte) dat we beide bij de "zware jongens" horen.

Re: Obelix

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 9:57
door fcapri
ik vind het nog meevallen in wielbreuk. de enige 2 die kapot gegaan zijn, is door tegen trottoir te rijden omdat een auto ineens denkt voorrang te hebben op een fietspad.

wat bij mij veel kapot gaan, zijn de dempers. mijn achterdemper was kapot, vervangen door ééntje van een quest, maar die was na 1jaar ook al kaduuk. heb dan een extra honda camino voorveer bij de demper bij gestoken, maar ook daarmee ging die snel achteruit. heb achteraan dan omgebouwd naar een brommer achterveer+demper, maar ook die is al lek na een jaar.(gelukkig moet je die per set kopen, en zit de 2de erin nu).
http://www.cwad.be/projectpics/brommervering-2.jpg

de baan roeselare torhout is de ergste en daar t meeste schade gehad.
vooraan bij aankoop heb ik de voorpoten volledig in orde gezet met nieuwe bussen, die zijn al volledig gaar ondertussen. probeerde al nieuwe te bestellen maar velomobiel.nl antwoord niet op emails. dit allemaal op nog geen 5jaar tijd.

de volgende dat ik ga proberen, zijn regelbare quad schokdempers met vering

Re: Obelix

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 11:52
door rik
fcapri schreef: zo 14 mar 2021, 9:57 vooraan bij aankoop heb ik de voorpoten volledig in orde gezet met nieuwe bussen, die zijn al volledig gaar ondertussen. probeerde al nieuwe te bestellen maar velomobiel.nl antwoord niet op emails. dit allemaal op nog geen 5jaar tijd.
Denk dat je bij Etienne van EMvelomobiel meer succes gaat hebben met deze te bestellen.

Re: Obelix

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 15:05
door fcapri
rik schreef: zo 14 mar 2021, 11:52
fcapri schreef: zo 14 mar 2021, 9:57 vooraan bij aankoop heb ik de voorpoten volledig in orde gezet met nieuwe bussen, die zijn al volledig gaar ondertussen. probeerde al nieuwe te bestellen maar velomobiel.nl antwoord niet op emails. dit allemaal op nog geen 5jaar tijd.
Denk dat je bij Etienne van EMvelomobiel meer succes gaat hebben met deze te bestellen.
bji zo een oude faw zijn die onderdelen nogal eens afwijkend tov de jongere VM's.
oa mijn voorwielen hebben verschillende lagers, de veringen verschillen. quest demper moest ik ook al aanpassen.
ik weet dat ik bij theo direct de goeie onderdelen in huis heb, maar ze moeten wel antwoorden op mails dan

Re: Obelix

Geplaatst: ma 15 mar 2021, 9:32
door Obelix
Maddox schreef: za 13 mar 2021, 22:39 Hmm, met de lokale wegen en fietspaden hier, is het niet verbazingwekkend dat we wielen stuk rijden. Ik had de indruk (en uw bijnaam in gedachte) dat we beide bij de "zware jongens" horen.
Als judoka in de +100kg die ook enkele keren per week aan krachttraining doet, ben ik inderdaad geen pluimgewicht, :lol:
Ik lig al meer dan 10 jaar en eigenlijk heb ik nog nooit miserie gehad met kapotte wielen. En het is nu niet dat mijn ritten over biljartlakens gaan, integendeel.

Re: Obelix

Geplaatst: ma 15 mar 2021, 9:33
door Obelix
fcapri schreef: zo 14 mar 2021, 15:05
rik schreef: zo 14 mar 2021, 11:52
fcapri schreef: zo 14 mar 2021, 9:57 vooraan bij aankoop heb ik de voorpoten volledig in orde gezet met nieuwe bussen, die zijn al volledig gaar ondertussen. probeerde al nieuwe te bestellen maar velomobiel.nl antwoord niet op emails. dit allemaal op nog geen 5jaar tijd.
Denk dat je bij Etienne van EMvelomobiel meer succes gaat hebben met deze te bestellen.
bji zo een oude faw zijn die onderdelen nogal eens afwijkend tov de jongere VM's.
oa mijn voorwielen hebben verschillende lagers, de veringen verschillen. quest demper moest ik ook al aanpassen.
ik weet dat ik bij theo direct de goeie onderdelen in huis heb, maar ze moeten wel antwoorden op mails dan
Nog nooit miserie gehad met onbeantwoorde mails vanuit Flevoland, integendeel. Aan die dienstverlening kunnen velen een puntje zuigen. Misschien even bellen zodat ze hun spambox kunnen checken?

Re: Obelix

Geplaatst: ma 15 mar 2021, 9:34
door Obelix
Helen schreef: wo 10 mar 2021, 22:39 Dat klinkt nog als een oplosbaar probleem. Hopelijk zijn de geluidjes weg met een nieuw wiel :)
De fiets is ondertussen weer klaar en kan donderdag afgehaald worden, ik ben benieuwd!

Re: Obelix

Geplaatst: ma 10 jul 2023, 13:17
door Obelix
Strada 125 is niet meer…



van mij... 😉

Na lang wikken en wegen de knoop toch doorgehakt en begin februari een nieuwe Carbon Strada besteld bij de jongens in Flevoland. Ik was het beu om met de regelmaat van de klok ouderdomskwaaltjes te moeten (laten) fixen aan de fiets. Ik kreeg van Theo en Allert nog een mooie prijs voor de oude Strada van bouwjaar 2012 met 60.000 km op de teller. De ondersteuning werd door Theo vakkundig gedemonteerd, gereviseerd, ingevet en gemonteerd in de nieuwe fiets.

Ondertussen heb ik bijna 2.000 km aan woon-werkverkeer op de teller en behoudens een probleem met de glijbussen van de voordempers (waren niet genoeg ingevet en klopten als gek) tijdens mijn eerste ritten, heb ik weinig negatiefs te melden over deze nieuwe fiets. Ik rijd er nu mee sinds half mei en ben meer dan tevreden. De fiets is 6 kg lichter en merkbaar stijver. Dit zie ik vooral bij het probleemloos lang aanhouden van een hogere kruissnelheid.

Ook de Carbon-versie is geen fiets om uitzonderlijke snelheden te halen, maar door de betrouwbaarheid, het comfort en de wendbaarheid vind ik het merkwaardig dat hij nog zo weinig gekozen wordt door velonauten.

Ik hoop op minstens evenveel veilige kilometers als met de oudere versie.