Vlaggetje!

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#61 Bericht door marksje »

Je kiest voor een ligfiets toch ook voor de betere aerodynamica en zo'n vlagje verprutst dat volledig.
Ik weet, en ik heb al gezocht hier op het forum maar niet gevonden, dat hier iemand ooit rondreed met een vlaggenstokje met daarop een gestroomlijnd "stroboscoop"-lampje, eentje zoals er op de vleugels van een vliegtuig staan, met een zeer korte maar zeer sterke flits. Que stroomlijn en zichtbaarheid, zowel overdag als 's nachts, lijkt mij dit stukken beter dan een vlagje.

En... De fietsers klagen over de auto- en vrachtwagenbestuurders, en... de auto- en vrachtwagenbestuurders klagen over de fietsers, het is steeds "de andere" die in de fout gaat ; Best eerst eens de hand boven eigen hoofd houden en als zwakste, defensief rijden en dus rekening houden met de fout die de andere nog niet gemaakt heeft maar wel eens zou kunnen maken.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Vlaggetje!

#62 Bericht door scuri »

marksje schreef:
Je kiest voor een ligfiets toch ook voor de betere aerodynamica en zo'n vlagje verprutst dat volledig. Ik weet, en ik heb al gezocht hier op het forum maar niet gevonden, dat hier iemand ooit rondreed met een vlaggenstokje met daarop een gestroomlijnd "stroboscoop"-lampje, eentje zoals er op de vleugels van een vliegtuig staan, met een zeer korte maar zeer sterke flits. Que stroomlijn en zichtbaarheid, zowel overdag als 's nachts, lijkt mij dit stukken beter dan een vlagje.
Hm, een interessant punt. Ik heb gegoogled naar zo'n 'stroboscoop antennelampje' maar buiten een klein lampje op Amazon e.d. kwam ik niet. En ook: zou dat wel legaal zijn in het verkeer? Anderzijds kwam ik tijdens het webzoeken iets tegen als LED light whip of whip light (zweeplicht). Zoals dit op Aliexpress en hier ziet men een man zo'n zweeplicht buigen en ermee slaan om de robuustheid te bewijzen. Met een RGB model kan men kleuren kiezen. Sommigen bouwen ze zelf door LED strips om de antenne te wikkelen. Maar the big question is dan: is zo'n zweeplicht voldoende helder overdag? Misschien is zelfbouw mogelijk :idea: : een LED zweeplicht combineren met op de top een fel knipperend LED daglicht. Dan natuurlijk nog aansluiten op een accu en controller... hetgeen net boven mijn technische vaardigheden gaat #-o al kan men tegenwoordig veel opzoeken en veel vragen zoals hier. :)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Vlaggetje!

#63 Bericht door scuri »

marksje schreef:
En... De fietsers klagen over de auto- en vrachtwagenbestuurders, en... de auto- en vrachtwagenbestuurders klagen over de fietsers, het is steeds "de andere" die in de fout gaat ; Best eerst eens de hand boven eigen hoofd houden en als zwakste, defensief rijden en dus rekening houden met de fout die de andere nog niet gemaakt heeft maar wel eens zou kunnen maken.
Volledig mee eens. Ik wou daar niet op ingaan, omdat het off-topic is in deze zaak, er zijn nu eenmaal voor- en tegenstanders over vlagjes, antennes, lichtjes. Het is dezelfde discussie als fluohesjes, reflectie, helmen, enz. Verkeersgedrag is complex in het steeds drukker wordend verkeer. Daarbij is infrastructuur zelfs het meest bepalend in ons rijgedrag, zie de 3 E's. Als chauffeur haat ik vele infrastructurele gebreken in VL omdat ik soms moet rijden en moet staan waar ik het voor fietsers onveilig vind (bv. pal op een fietspad om het verkeer te zien - ga maar eens na hoe frekwent dat is). We zitten in een geschift landje als het om mobiliteit gaat: er is niks wetgevend noch coherent rond duurzaam veilig verkeer en naast crap infrastructuur scoren we slecht op handhaving en educatie. De kans op ongevallen en het aantal ongevallen met fietsers is in VL significant hoger, ook enkelvoudige ongevallen, dan bv. in écht fietsland NL. Veel mensen zijn ook om beurten een andersoortige weggebruiker: fietser, voetganger, chauffeur, OV-gebruiker, bromfietser, ... Daarnaast blijven we allemaal mensen, een ongeluk zit soms in een klein hoekje, ook ongewild; en zotten zijn er altijd. Voorts: mag niemand meer bepalen hoe hij/zij zich bijkomend wil beveiligen binnen de wettelijke en/of redelijke grenzen of om deels sociale redenen (gemoedsrust bij geliefden)? Want anders komen we dichtbij een dictatuur. Constant een vinger uitsteken naar de ander lost niks op - al mag men gerust de frustraties eens uiten en zaken signaleren. Voilà, het moest eens van mijn hart; ik kom er in deze topic niet op terug.

Ik dank je om constructief mee te denken over vlagje vs licht. Ik vind dit forum fijn op dit vlak: men probeert meestal de andere te helpen door eigen ervaring en ideeën mee te delen om naar een best mogelijke oplossing te streven.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#64 Bericht door marksje »

nog eens gezocht op het forum i.v.m. dat flitslicht en hier gevonden.
"Bakker" is niet meer actief op het forum maar "Luc Willaert" passeert hier af en toe nog wel.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Vlaggetje!

#65 Bericht door scuri »

marksje schreef:
nog eens gezocht op het forum i.v.m. dat flitslicht en hier gevonden. "Bakker" is niet meer actief op het forum maar "Luc Willaert" passeert hier af en toe nog wel.
Dank voor jouw zoekwerk. :) Maar is dat niet een redelijk groot licht (zoals op die foto van de velomobiel)? De oude links in die topic liggen niet meer goed. Maar het is wellicht iets in die trant van Velleman? Dat is vrij groot. M.a.w. iets als een signaallamp? Ik dacht dat het eerder ging om een klein lichtje dat aan de top van een antenne kon, zoals dit dingetje, hier bij Amazon, te monteren op een antenne maar dat wellicht niet veel geeft. Misschien moet ik dan toch eerder zoeken richting klare LED-strips die met kleuren in te stellen zijn en snel kunnen knipperen (YouTube). Ik heb al begrepen dat er tussen die LED-strips onderling heel wat kwaliteitsverschil zit.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#66 Bericht door eeuwige reiziger »

marksje schreef:Je kiest voor een ligfiets toch ook voor de betere aerodynamica en zo'n vlagje verprutst dat volledig.
Dat geldt des te meer bij een velomobiel. Je gaat dan immers voor een fiets waarvan de bouwers soms wel eens de limieten aftasten van wat haalbaar is om toch maar een zo laag mogelijke luchtweerstand te bereiken. Je kan toch niet meer op het hart trappen van een velomobielontwerper dan afkomen met een vlaggetje...

Op het Duitse forum loopt er een draad over de luchtweerstand die een vlaggetje veroorzaakt. Daarin schreef iemand dat het een veel grotere invloed heeft dan de meesten denken. Ik schrok er zelf van. Voor wat het waard is natuurlijk.
Ein aerodynamisches Velomobil (Milan,Ks,DF) kommen auf eine effektive Frontfläche (Cw Wert * Frontfläche) von ca. 0,04-0,05m². Die Frontfläche eines normalen Radlers auf einem etwas sportlicherem Tourenrad entspricht 0,6m²! Also das 20fache!
Um den Luftwiderstand eines Velomobil zu verdoppeln, reicht es aus ein Brettchen mit der Größe von 0,03m² -> 17cm Kantenlänge zusätzlich in die Luft zu hängen. Eine größere Flagge die auch noch die Strömung auf der Oberfläche des Fahrzeuges stört, richtet erheblich größeren "Schaden" an.
http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... ost-775169

scuri schreef: Hm, een interessant punt. Ik heb gegoogled naar zo'n 'stroboscoop antennelampje' maar buiten een klein lampje op Amazon e.d. kwam ik niet. En ook: zou dat wel legaal zijn in het verkeer?
Onze warme bakker uit Nieuwpoort had indertijd een signaallamp achteraan de Q bevestigd. Toen was dat sowieso niet legaal (wat hij ook toegaf, maar dat weerhield hem niet - zo kenden we onze bakker :wink: ), want de wegcode schreef tot 2006 voor dat fietslicht permanent hoorde te zijn. Nu is natuurlijk de vraag of zo'n stroboscooplicht al dan niet verblindend is. Ik denk evenwel dat een mens het allemaal niet zo ver moet zoeken. Er zijn goedkope oplossingen die ook zonder enige twijfel legaal zijn. Een B'Twin Vioo 300 bijvoorbeeld. Ok, 't is van de Decahtlon, maar zo'n lichtje is goedkoop en de lichtopbrengst is best ok: het wordt al herkend van op vierhonderd meter. Mits enig knutseltalent zo te bevestigen op een stok.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Vlaggetje!

#67 Bericht door scuri »

eeuwige reiziger schreef:
(...) Ik denk evenwel dat een mens het allemaal niet zo ver moet zoeken. Er zijn goedkope oplossingen die ook zonder enige twijfel legaal zijn. Een B'Twin Vioo 300 bijvoorbeeld. Ok, 't is van de Decahtlon, maar zo'n lichtje is goedkoop en de lichtopbrengst is best ok: het wordt al herkend van op vierhonderd meter. Mits enig knutseltalent zo te bevestigen op een stok.
Dat is een goed gedacht, en i.d.d. simpeler; ik zag dat ook af en toe op zo'n antenne. Ik ben eens gaan grasduinen naar mijn 'bookmarked' testsites (https://www.bikelightdatabase.com/ en http://www.mtbr.com/) en via de aangeraden achterlichtjes van Bikelightdatabase kwam ik bij de merken/modellen van Niterider, Cygolite, Light&Motion, en Serfas. Enkele van Moon Sport zien er ook prima uit. Helderheid, een snelle frekwentie en zo mogelijk met brede uitstralingshoek zijn m.i. de criteria; straf mag want is voor overdag en dat is iets anders dan 's nachts waar verblinding een rol speelt. Voor bevestiging op de dunne vlaggenstok bestaan er overschuivende rubberen ringen heb ik gezien.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#68 Bericht door eeuwige reiziger »

Jo2p schreef:Dat is toch wel erg vreemd. Ik zie een kind eerder dan de vlag. Maar dat men bij een velomobiel, een ding van ongeveer 80cm breed, ongeveer 230cm lang of nog langer en vaak een meter hoog dat NIET ziet en met zo'n vlaggetje van 15cm in ene wel. Ik denk dat dit soort lieden eens lang een oogspecialist moeten gaan en je kunt je afvragen of ze überhaupt wel mogen autorijden.
Ook fietsers lijden wel eens aan hetzelfde euvel. Je opmerking doet me onmiddellijk denken aan wat ik zelf heb meegemaakt in hartje Brugge, op een kruispunt met volledig vrij zicht. Op dat kruispunt staat een moeder met haar dochtertje stil. Op het ogenblik dat ik er vanuit rechts aankom, hoor ik de mama zeggen "Ja, doe maar!". Gelukkig reageerde ik snel, want anders hadden beiden zich in de flank van de Versatile geplant. En dan kwam de reactie: "Zeg, dat is gevaarlijk, zo'n ding! Ge ziet dat niet!" Ik antwoordde droogweg dat ze best bij de opticien langs ging en fietste verder. Als je een voorwerp van 94x243 niet ziet, tja, dan zijn we toch uitgepraat?

scuri schreef:Een bukfietser heeft dat specifiek probleem minder: hij ziet over die hagen én een uitrijdende chauffeur kan het fietsershoofd of de helm ervan detecteren. Een vlagje vervangt a.h.w. dat hoofd op passieve wijze in de hoop dat de chauffeur het boven de haag ziet. Een velomobieler zal daar wellicht op de rijbaan fietsen, dus dat geldt ook minder voor hem/haar.
Defensief rijden hoort naar mijn aanvoelen inderdaad bij een velomobiel. Alleen denk ik dat de geringe hoogte niet de oorzaak is van een aantal problematische situaties. Wel het blinde oog van veel andere weggebruikers. Achter het stuur heb ik mij er zelf al eens rekenschap van gegeven. Je trekt bij een kruispunt over en in een fractie van een seconde kwam bij mij het besef op dat ik eigenlijk niet echt aandachtig had gekeken. We zijn er wel allemaal eens schuldig aan. We kijken, maar zien niet.

In afwachting van een nieuwe velomobiel combineer ik nu de trike met een bukker (ja, ik ben een zondaar... vergeef me! :oops: ). Ondertussen ben ik al tweemaal van de weg gereden, waarvan een keer met ernstige schade aan de fiets. En het aantal problematische situaties kan ik al lang niet meer op een hand tellen. Op een bukker zit je inderdaad hoger, maar blijkbaar zorgt dat niet voor meer veiligheid, wel integendeel! De tien jaar dat ik met de Versatile heb rondgereden, waren veel veiliger dan wat ik nu op een korte tijd al heb mogen meemaken.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#69 Bericht door fcapri »

ik merk amper verschil tussen ligfiets en bukfiets.

ik ben verschillende keren van de baan gereden met een gewone fiets. autos die me voorbij gaan en dan een parkeervak in draaien, autos die me voorbij gaan en de eerste zijstraat/oprit in draaien....
met de ligfiets kom ik net hetzelfde tegen, er is maar 1 verschil.
met de bukfiets rijd ik zo een 22-25km/h in de stad, en moet je echt een auto hebben die u voorbij rijd en binnen de 10sec afdraait. zoniet draait die af voor de fiets er is.
met de ligfiets ga ik al 30-35 en afhankelijk van de baan tot over de 40km/h. als u dan een auto voorbij rijd, dan blijf je die een hele tijd volgen. die mag 30sec later nog indraaien (chauffeur is u allang vergeten) en dan plakt gij nog in zijn deur.
kort gezegd: de tijd tussen voorbijrijden en de aanrijding is veel groter bij ligfietsen doordat de snelheid hoger wordt. als een koersvelo zo snel rijd in de stad, rijd die tot grote ergernis altijd op de baan. ze hebben die wel zien rijden dan.

mensen onderschatten ook snelheid. ik kom het vaak tegen dat mensen uit een winkel komen en willen oversteken. ze lopen langs het voetpad, kijken eens achter hen en ze zien mij aankomen. en dan ineens lopen ze over. waarschijnlijk dachten die dat ik nog niet zo dicht genaderd was. ook bij autos zo, auto komt uit zijstraat, kijkt naar de weg en ziet mij afkomen. ze kijken naar de andere kant en rijdt de baan op. ik vol in de remmen met veel getoeter.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#70 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:ik merk amper verschil tussen ligfiets en bukfiets.
Bij een velomobiel merk(te) ik toch wel opvallende verschillen. Tegenliggers gaan niet zelden trager rijden en trekken veel sneller en veel meer naar de kant dan wanneer ze met een bukfiets worden geconfronteerd. Ook inhaalbewegingen gebeuren veel respectvoller.
fcapri schreef: ik ben verschillende keren van de baan gereden met een gewone fiets. autos die me voorbij gaan en dan een parkeervak in draaien, autos die me voorbij gaan en de eerste zijstraat/oprit in draaien....
met de ligfiets kom ik net hetzelfde tegen, er is maar 1 verschil.
met de bukfiets rijd ik zo een 22-25km/h in de stad, en moet je echt een auto hebben die u voorbij rijd en binnen de 10sec afdraait. zoniet draait die af voor de fiets er is.
met de ligfiets ga ik al 30-35 en afhankelijk van de baan tot over de 40km/h. als u dan een auto voorbij rijd, dan blijf je die een hele tijd volgen. die mag 30sec later nog indraaien (chauffeur is u allang vergeten) en dan plakt gij nog in zijn deur.
kort gezegd: de tijd tussen voorbijrijden en de aanrijding is veel groter bij ligfietsen doordat de snelheid hoger wordt. als een koersvelo zo snel rijd in de stad, rijd die tot grote ergernis altijd op de baan. ze hebben die wel zien rijden dan.

mensen onderschatten ook snelheid. ik kom het vaak tegen dat mensen uit een winkel komen en willen oversteken. ze lopen langs het voetpad, kijken eens achter hen en ze zien mij aankomen. en dan ineens lopen ze over. waarschijnlijk dachten die dat ik nog niet zo dicht genaderd was. ook bij autos zo, auto komt uit zijstraat, kijkt naar de weg en ziet mij afkomen. ze kijken naar de andere kant en rijdt de baan op. ik vol in de remmen met veel getoeter.
Juist, het element snelheid is nog niet aan bod gekomen, maar vormt inderdaad een gegeven dat andere weggebruikers niet incalculeren. Daarom ook vind ik een vlaggetje geen oplossing. Vlaggetjes associëren mensen met een traag rijdende kinderfiets, niet met een snelle sigaar. Ik denk dat het juist gevaarlijk wordt wanneer dit verwachtingspatroon niet overeenstemt met de werkelijkheid.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#71 Bericht door Wim -de roetsende »

eeuwige reiziger schreef: Juist, het element snelheid is nog niet aan bod gekomen, maar vormt inderdaad een gegeven dat andere weggebruikers niet incalculeren. Daarom ook vind ik een vlaggetje geen oplossing. Vlaggetjes associëren mensen met een traag rijdende kinderfiets, niet met een snelle sigaar. Ik denk dat het juist gevaarlijk wordt wanneer dit verwachtingspatroon niet overeenstemt met de werkelijkheid.
Hier ben ik het nou 100% mee eens. Dit is de reden dat ik niet met een vlaggetje rijd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#72 Bericht door eeuwige reiziger »

Wim -de roetsende schreef: Hier ben ik het nou 100% mee eens. Dit is de reden dat ik niet met een vlaggetje rijd.
Je kan je ook de vraag stellen waar een velomobiel het vaakst aangereden wordt. Achteraan, vooraan of de zijflank? Had een ongeval in die bepaalde gevallen vermeden kunnen worden door een vlaggetje? Op Nederlandse blogs lees ik wel eens over ongevallen op rotondes en oversteekplaatsen. En bij ons in Vlaanderen delen velomobielen niet zelden in de klappen op tweerichtingsfietspaden. Ik betwijfel of een vlaggetje in die omstandigheden de veiligheid verhoogt. Het vlaggetje staat nu eenmaal achteraan en waarschijnlijk wordt het pas opgemerkt als het grootste deel van de velomobiel al in de gevarenzone is gekomen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#73 Bericht door Wouter D »

Bij mij bied een vlaggetje oog de mogelijkheid om extra verlichting te plaatsen... Maar kom. Het zit voor een groot deel tussen onze oren
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#74 Bericht door CapoJan »

Bij onze zuiderburen is vorige maand een eigenaar van een splinternieuwe Mulsanne van de baan gereden. Als je afbeeldingen van de Mulsanne bekijkt, zie je dat die achteraan uitgerust is met twee rode ledstrips, hoog in de staart. De Mulsanne heeft ongeveer dezelfde verhoudingen als een Orca, dus die is redelijk hoog.
Het ongeval gebeurde op een rechte weg, waarbij de velomobiel van achteren aangereden werd. Lees het relaas maar eens op de site. Daar helpen zelfs tien vlaggen en knipperende verlichting niet bij.

Wat ik in het verleden las (Britse studie): hoe ervarener een automobilist, hoe gevaarlijker hij/zij wordt voor fietsers. :shock: De reden zou dit zijn: als automobilist scan je elk kruispunt op gevaar voor jezelf. Een fietser is geen gevaar, dus leer je erover te kijken. Vandaar 'ik had je niet gezien' bij een aanrijding. Dat is dan geen leugen: de hersenen negeren het silhouet van een fietser.

Bij velomobielen heb ik al vaak het volgende opgemerkt, indien automobilisten beginnen over hoe gevaarlijk die dingen zijn: het is bizar hoeveel mensen vanuit de auto zwaaien, wijzen, foto's of filmpjes maken van een velomobiel. Dan hebben ze die allemaal wel gezien. Maar zodra ze ergens menen 'die zal wel stoppen' en de velonaut rijdt toch door, dan is datzelfde voertuig plots zo goed als onzichtbaar... Dat neemt niet weg dat je defensief moet rijden, ervan uitgaan dat de wegen bevolkt zijn door idioten, die de meest ondoordachte maneuvers uitvoeren. Dat geldt evengoed voor een ligfiets, bukker, ... Zelfbehoud, heet dat.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#75 Bericht door bicky »

CapoJan schreef:Wat ik in het verleden las (Britse studie): hoe ervarener een automobilist, hoe gevaarlijker hij/zij wordt voor fietsers. :shock: De reden zou dit zijn: als automobilist scan je elk kruispunt op gevaar voor jezelf. Een fietser is geen gevaar, dus leer je erover te kijken.
De vraag is dus hoe je als fietser er gevaarlijker kan uitzien en een bedreiging kan vormen voor een auto.
een dikke bullbar voorraan?

Plaats reactie