Vlaggetje!

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Vlaggetje!

#1 Bericht door Helen »

Ja, ik weet het. Een vlaggetje op een WAW is als een Donald Duck sticker op een Tesla.

Maar ik ben overstag gegaan. Gewoon om van het gezeur vanaf te zijn. En ook wel omdat ik in Brussel de slechte gewoonte heb om de sliert stilstaande auto's langs rechts op het fietspad voorbij te gaan. Als ik dan vooraan aan het licht sta, hebben de auto's uiteraard géén idee dat ik er ben.

Het mooist verwoordde Daniel Siepman het in zijn laatste reactie op zijn Flag-On-The-Bike:
Well, I'm not concerned about my safety, because I do not trust on the flag at all. Did 15 years without it. But the canned people seem to be happy with it, so I'll keep it. For now. :lol: =D> #-o

Gelukkig trek ik het me totaal niet aan hoe het eruitziet (hm, niet totaal, maar kom), en primeert functionaliteit.
Zo ziet mijn verminkte Sqwaw er nu uit:

Afbeelding Afbeelding

Ik heb al een stuk van de mast afgeknipt, maar het staat nog te hoog, denk ik.
Wat is de beste hoogte van een vlaggetje om als velomobiel in Brussel tussen de auto's gezien te worden? Boven het autodak uitsteken? De hoogte van het autoraam? (Een SUV staat dan weer wat hoger op de poten dan dit laag modelletje...)

Ben benieuwd naar de reacties morgen! En van de luchtweerstand...
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#2 Bericht door Ronnius »

Tot er een roept dat je een vlag op je onzichtbaar "ding" moet zetten...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#3 Bericht door Helen »

Het mooist verwoordde Daniel Siepman het in zijn laatste reactie op zijn Flag-On-The-Bike:
Well, I'm not concerned about my safety, because I do not trust on the flag at all. Did 15 years without it. But the canned people seem to be happy with it, so I'll keep it. For now.

Canned people, hoe bedénkt ie het #-o :lol: =D> :mrgreen:
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#4 Bericht door Lex »

Heb mij een paar maanden geleden ook maar een vlagje aangeschaft. Heb dit makkelijk opgelost door de bout bovenaan eruit te draaien en te wisselen door een (universele) antenne. Kan het niet echt aanzien hoe er soms een gat geboord wordt voor een vlaggemast erdoor te steken. #-o

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#5 Bericht door Ronnius »

Ik ben daar allemaal van afgestapt.
Wat ik ervaar is: wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.
Anders gezegd, wat baten fluo vest, verlichting en vlag als de autobestuurder met je geen rekening houden wil.

En... enkele jaren geleden reden alle kindjes met een vlag, hoeveel zie je er nu nog?
Ik zie meer ligfietsen met een vlag dan kinderfietsjes.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

pimpampet
Junior
Berichten: 42
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 0:11
Postcode: 2300
Fiets: waw022
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#6 Bericht door pimpampet »

Helen schreef:Het mooist verwoordde Daniel Siepman het in zijn laatste reactie op zijn Flag-On-The-Bike:
Well, I'm not concerned about my safety, because I do not trust on the flag at all. Did 15 years without it. But the canned people seem to be happy with it, so I'll keep it. For now.

Canned people, hoe bedénkt ie het #-o :lol: =D> :mrgreen:
Motorrijders gebruiken al heel lang de term "cagers" in het Engels, of "koekblikken" in het Nederlands.

pimpampet
Junior
Berichten: 42
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 0:11
Postcode: 2300
Fiets: waw022
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#7 Bericht door pimpampet »

Om iemand te zien, (met of zonder vlag), moet men wel eerst kijken.

Er mag een olifant naast jou auto staan, als je niet kijkt, zal je hem niet zien.

Anticiperen is de boodschap. Ik steek zelf wel eens op een rotonde met stilstaand verkeer, het verkeer links voorbij. Dat is altijd gokken.
Maar het is beter dan tussen het verkeer te blijven aanschuiven, omdat mensen die een rotonde oprijden vaak heel agressief reageren als ze zien dat het "gaatje" in de file dan toch opgevuld is met zo'n fietsding. Ik heb al mensen gehad die uitstapte om mij de weg naar het fietspad uit te leggen. :roll: , en niet altijd op een even vriendelijke manier. #-o

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#8 Bericht door aiai »

Helen schreef:Wat is de beste hoogte van een vlaggetje om als velomobiel in Brussel tussen de auto's gezien te worden? Boven het autodak uitsteken? De hoogte van het autoraam? (Een SUV staat dan weer wat hoger op de poten dan dit laag modelletje...).
Zo maar wat gedachten (zonder dat ik hier het vlaggen-schisma nieuw leven in wil blazen ;-).

1) Kan je de bestuurder van een auto aankijken via zijn/haar buitenspiegel, dan kan de bestuurder jou ook zien. M.a.w. Bij de voorste auto in de rij of iets naar achteren gaan staan zodat oogcontact mogelijk is of iets naar voren zodat de neus van Sqwaw wat voor de neus van de auto uitkomt. Dan kunnen ze je in ieder geval zien (welke effect dat heeft is uiteraard een tweede ;-)
2) Twee vlaggetjes op 1 "mast"? Een hogere en een lagere, voor de verschillende doorkijk hoogtes van de verschillende bliksoorten (middenklasser-blik, sport utility can, filly electric can).
3) Probeer eens een piratenvlag of anderszins afwijkende vlag, bijvoorbeeld zo'n zwaaiend handje. Voor het "huh?-effect".
4) Touwtje aan de vlaggenstok maken zodat je die kan bewegen (zwaaien) als je naast een "blik op wielen" staat. Het menselijk brein let ook op bewegende zaken (kan je het vlaggetje naar voren bewegen zodat de bestuurder die ook voorbij zijn/haar raam ziet komen. Vrolijk effect als je er bijvoorbeeld "goedemorgen" op zet ;-).
5) Lampje aan de stok bevestigen. Valt ook op bij veel mensen.

Maar dat laat onverlet dat er door alle weggebruikers (ook wij homo velomobilitas) vaak niet goed genoeg wordt opgelet. En dan zijn de neushoorns op wielen toch meestal het gevaarlijkst c.q. "de winnaar".

Ik ben benieuwd hoe het liggen in Brussel gaat bevallen en welke handelingen je ontdekt waar automobilisten de gewenste reacties op geven (beetje schuin er voor gaan staan werkt bij mij goed, maar mijn route kent, gelukkig, relatief weinig stukken waar ik samen met auto's op de weg zit).

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#9 Bericht door k@rolus »

Op mijn strada staat al bijna 2 maanden een vlaggenmast die 1,7 m hoog reikt ( onbelast) . Na wat experimenteren ,denk ik een" al bij al" , goed opvallende lichtmast te hebben gecreëerd.De mast is voorzien van 2 fluo-linten van om en bij de 40 cm lengte .
Aan de voor-en achterkant zijn stukjes ledstrip ingewerkt.
Ik merk nu duidelijk, dat wie kijkt , me werkelijk ziet als ik vanachter een haag of een maïsveld kom aangereden.
Wanneer het donker wordt , ben ik één en al licht .Je moet blind zijn om mij niet te zien .... ( zo zijn er helaas ook...)
Mijn gevoel van veiligheid is hierdoor wat toegenomen , al weet je nooit of iemand je ook echt heeft gezien...
aangepast2.jpg
aangepast1.jpg

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#10 Bericht door Wim -de roetsende »

Helen schreef:Ja, ik weet het. Een vlaggetje op een WAW is als een Donald Duck sticker op een Tesla.
Maar ik ben overstag gegaan. Gewoon om van het gezeur vanaf te zijn. En ook wel omdat ik in Brussel de slechte gewoonte heb om de sliert stilstaande auto's langs rechts op het fietspad voorbij te gaan. Als ik dan vooraan aan het licht sta, hebben de auto's uiteraard géén idee dat ik er ben.Ben benieuwd naar de reacties morgen! En van de luchtweerstand...
Op de foto's is duidelijk te zien, dat het vlaggetje bijna niet te zien is :?
De vlaggenmast van k@arolus met de twee fluo-linten valt m.i. veel meer op.
Het blijft een leuke discussie: vlaggetjes.
Als het maar niet zorgt voor een schijnveiligheid, dan is er op zich niet zoveel mis mee.

In een ander bericht heb ik deze reactie gepost:
15 jaar geleden toen ik met mijn Baron weer onderweg was naar huis, zag ik een paar honderd meter verderop een man lopen met een opvallende oranje jas.
Hij keek de hele tijd naar mij en toen ik dichtbij was, begon hij te schelden en sprak bij de volgende memorabele woorden: 'Ik zag je al aan het begin van de straat met die belachelijke kut-fiets van je, wat een ontzettend belachelijk laag en debiel ding. Je bent echt niet te zien met zo'n godv~*#~>-ding."
I rest my case.
Hij zag mij al op een afstand van een paar honderd meter en toch was ik niet te zien. Prachtig toch zo'n reactie. Eerst was ik even verbaasd en daarna heb ik, voor zover dat mogelijk is op een Baron, dubbel gelegen van het lachen. Thuis had ik nog een grijns op mijn gezicht.

Wim -die nu in een XS vol met verlichting en reflectie natuurlijk nog veel slechter te zien is dan op een 'kale' Baron

Ik heb de oplossing dus meer gezocht in verlichting en reflectie. In het donker kan namelijk niemand zien dat ik laag ben :D
Mijn verlichting zit op een hoogte die mensen van een fiets gewend zijn.

Voor tegenliggers zie ik er in ieder geval niet uit als een fiets :wink:
Voor het achteropkomend verkeer eigenlijk ook niet en verkeer van opzij weet helemaal niet wat ze zien :?

Zie hieronder op de foto's.
Bijlagen
Zelfs zonder verlichting ben ik in het donker redelijk zichtbaar.
Zelfs zonder verlichting ben ik in het donker redelijk zichtbaar.
Van opzij.
Van opzij.
Achteropkomend verkeer ziet dit.
Achteropkomend verkeer ziet dit.
Tegenliggers zien dit.
Tegenliggers zien dit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#11 Bericht door Wim -de roetsende »

k@rolus schreef:Op mijn strada staat al bijna 2 maanden een vlaggenmast die 1,7 m hoog reikt ( onbelast) . Na wat experimenteren ,denk ik een" al bij al" , goed opvallende lichtmast te hebben gecreëerd.De mast is voorzien van 2 fluo-linten van om en bij de 40 cm lengte .
Aan de voor-en achterkant zijn stukjes ledstrip ingewerkt.
Ik merk nu duidelijk, dat wie kijkt , me werkelijk ziet als ik vanachter een haag of een maïsveld kom aangereden.
Wanneer het donker wordt , ben ik één en al licht .Je moet blind zijn om mij niet te zien .... ( zo zijn er helaas ook...)
Mijn gevoel van veiligheid is hierdoor wat toegenomen , al weet je nooit of iemand je ook echt heeft gezien...
K@rolus, dit vind ik nou wel een mooi voorbeeld van een geslaagd 'vlaggetje'.

Of het echt helpt......dat weet uiteraard niemand, maar je wordt er vast niet slechter door gezien. :D

Dat is namelijk ook mijn argument voor al die reflectie en extra lampjes.

Nou ja, die twee lampjes bij de spiegels heb ik vooral om zelf beter te kunnen zien, als ik door de verlichting van auto's verblind wordt. Die staan namelijk precies gericht op de rand van asfalt en berm/gras, zodat ik weet tot hoever ik kan uitwijken.

Wim -het blijft toch een quest om goed zichtbaar te zijn in een QuestXS :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#12 Bericht door Helen »

Licht en reflectie had ik al zat (maar meer mag natuurlijk altijd, wordt aan gewerkt), maar de mensen bleven maar zagen over een vlaggetje, vandaar.

Mijn lampje dat op 40 cm hoogte op de vorige "mast" stond, is van de nieuwe vlaggenmast helaas naar beneden gedonderd (hing ergens beneden te bungelen), vanavond moet ik eens de bevestiging herbekijken.

Ik wilde graag een tekst op het vlaggetje zetten, maar twijfel nog tussen:
"Kijk, ik heb een vlaggetje!" (beetje lang :? )
"Nu content?" (beetje onvriendelijk :cry: )
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#13 Bericht door Beinsberger E »

Ik rij al enkele jaren met een vlagje nu op de alleweder en trike voorheen op de quest, zonder vlagje zagen tegenliggers (fietsers) mij blijkbaar niet alsof ze over je heen kijken, met een vlagje is dit fenomeen opgelost en gaan ze ruim op voorhand op zij, voor mij is het duidelijk en anders kan je zeggen baat het niet dan schaadt het niet. :roll:

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#14 Bericht door Koster »

Ik wilde graag een tekst op het vlaggetje zetten, maar twijfel nog tussen:
"Kijk, ik heb een vlaggetje!" (beetje lang :? )
"Nu content?" (beetje onvriendelijk :cry: )[/quote]

Van mij stond er op: "formidabele fietser"

Gebruikersavatar
kurtvandeveire
Neo Prof
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 jan 2015, 1:56
Postcode: 9060
Fiets: Quest 280
Locatie: Zelzate, Flanders, Belgium
Contacteer:

Re: Vlaggetje!

#15 Bericht door kurtvandeveire »

bij mij staat mijn vlag op ongeveer 1.60m met op de top 2 lampjes van Q-tech. de knipperen in verschillende modes en zijn niet zo groot van formaat zoals de gekende smart lampjes.
het voordeel van deze is dat ze met 2 rubberen ringen goed vast zitten.
de vlag komt van een winkeltje aan zee toen ik er toevallig eens was. deze is dubbel zo groot dan de kinderfietsvlag en koste amper 2 euro.
nu word ik beter opgemerkt.
ik vind persoonlijk dat indien de vlag te hoog boven de fiets uitsteekt dat de mensen het niet opmerken.
Don't limit your challenges.
Challenge your limits

Plaats reactie