Schellebelle - Uitbergen = opnieuw via de dijk.

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Schellebelle - Uitbergen = opnieuw via de dijk.

#1 Bericht door Ronnius »

Ik heb het nergens kunnen lezen, maar vorige week kreeg ik van iemand te horen dat je opnieuw via de dijk van het belveer (Schellebelle) naar Uitbergen kan rijden.
Omdat ik toen in Uitbergen was heb ik het direct gecontroleerd en idd. de kleine dijk is onlangs geasfalteerd.
Er zijn wel nog 2 euvels, aan de brug zijn nog enkele meters grind en halverwege de dijk zijn spoorbielzen op het asfalt gelegd.
Het laatste omdat ze met het zwaar materieel het asfalt niet zouden stuk rijden als ze de schepen met aanvul materiaal lossen.
De grindstrook kon ik probleemloos nemen, bij de bielzen moest ik het asfalt verlaten en even op de aarde ernaast rijden.
Maar ook dat ging met de Orca zonder uitstappen.

Deze week zijn ze wel het asfalt an het vernieuwen aan het belveer (vanaf Aard tot voorbij het cafe).
Gisteren kon ik daar met d eOrca niet door, de weg was uitgeschept, wellicht wordt deze week aangevuld en geasfalteerd.

--> de link naar de locatie <--
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Schellebelle - Uitbergen = opnieuw via de dijk.

#2 Bericht door paulheyndrickx »

Dat is goed nieuws! Dringend eens uitproberen.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Schellebelle - Uitbergen = opnieuw via de dijk.

#3 Bericht door Ronnius »

Deze avond nog eens tot in Uitbergen gereden.
De werken in Schellebelle (belveer) zijn zover dat het asfalt is gegoten.
Verschiet niet, ga in niet volle vaart van Aard over naar het jaagpad voorbij het belveer.
Omdat het donker was heb ik het niet helemaal goed kunnen zien,
maar het jaagpad opzich leek me breder dan de weg aan het cafe en langs de ingang naar het veer.
Het zal er wel eens conflicten geven tussen deze die van en naar het veer willen en deze die willen doorsteken van Uitbergen naar Aard en omgekeerd, want het leek me er behoorlijk smal.

Zal het later nog een in daglicht gaan bekijken.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Schellebelle - Uitbergen = opnieuw via de dijk.

#4 Bericht door KarelJ »

Gisteren heb ik nog eens de langere route naar huis genomen en ben daar dan ook gepasseerd.

Aan het veer is het inderdaad smaller. Ze hebben daar een soort driehoekconstructie gemaakt (sorry geen foto genomen) waardoor je uit de 3 richtingen eigenlijk voor de constructie moet beslissen waar je naar toe wilt (splitsing, kiezen tussen links of rechts - als je b.v. rechts aanhoudt en dan eigenlijk toch naar links moest, dan kan je nadien onmogelijk je bocht halen om toch nog naar links af te draaien)

Ergens tussen het veer en Uitbergen is er ook nog eens 5m onverhard (en verhoogd + losse aarde/zand, dus zeker opletten daar). Ter hoogte van de brug van Uitbergen is er ook een stuk onverhard.
Gans het stuk tussen het veer in Schellebelle en Uitbergen is naar mijn gevoel ook 1 aaneenschakeling van bochten. Er is amper een stuk rechtdoor. En het ligt nog overal vol met modder/aarde/zand, dus het is (zeker in het donker) opletten geblazen. Volledig afgewerkt zal het (overdag) waarschijnlijk wel een leuk stukje worden om te fietsen (als er niet te veel struiken/bomen langs het pad gezet worden die het zicht in de bochten wegnemen)

Sowieso is het zelfs nu al een hele verbetering ten opzichte van de jarenlange omleiding (die niet persé veel langer was, maar wel veel gevaarlijker (smalle straatjes met onoverzichtelijke bochten + slechte kwaliteit van wegdek))

Ik wacht nu terug een aantal maanden om nog eens langs daar te fietsen. Op mijn lange woonwerkroute die langs daar loopt heb ik immers op andere plaatsen nog meer dan 5 km extra aan omleidingen (ik ben onderweg gestopt met tellen hoeveel keer ik moest omrijden of een stuk terugkeren en een andere route zoeken als er zelfs geen omleiding voorzien was bij de vele werken die overal al weer lange tijd aanslepen). De komende maanden rij ik terug mijn kortere route over Oosterzele.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Schellebelle - Uitbergen = opnieuw via de dijk.

#5 Bericht door Ronnius »

Gisteravond ben ik 2 keer in het donker overgereden.
Het is er nu veel vuiler dan de eerste keer dat ik er over reed.
Maar de eerste keer lag het asfalt er hooguit een week ofzo.

Onder de brug ligt er nog een stuk grind.
Maar het ander stuk is wel degelijk geasfalteerd.
Maar er liggen treinbielzen over om het asfalt niet
naar de haaien te rijden bij het laden en lossen van de schepen.

Er zijn ook 2 bruggen over de afwatering.
Deze zijn spijtig genoeg niet in het verlengde van de de dijk,
maar telkens met een kronkel ervoor en erna.
Niet echt handig als je de dijk wil gebruiken als fietssnelweg, zeker in het donker.

Gisteren kon ik wel de GPS track gebruiken die de vorige keer was gemaakt.
Bijlagen
kleine dijk.jpg
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Schellebelle - Uitbergen = opnieuw via de dijk.

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

Was er vroeger geen sprake geweest om zowel op de grote dijk als op de overloopdijk een fietspad aan te leggen? Of zou het op de overloopdijk alleen om een wandelpad gaan? In een of andere brochure heb ik iets van die aard gelezen, maar met de jaren komen er blijkbaar gaten in m'n geheugen... :oops:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Schellebelle - Uitbergen = opnieuw via de dijk.

#7 Bericht door Ronnius »

Er zal wel op beide dijken een jaagpad aangelegd worden.
Maar enkel de kleine dijk (overloop dijk) is nu reeds klaar.
(en gelukkig ook al geasfalteerd)
Aan de andere zijn ze nog bezig.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Schellebelle - Uitbergen = opnieuw via de dijk.

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef:Er zal wel op beide dijken een jaagpad aangelegd worden.
Maar enkel de kleine dijk (overloop dijk) is nu reeds klaar.
(en gelukkig ook al geasfalteerd)
Aan de andere zijn ze nog bezig.
Ok. Indertijd heb ik er nog aan gedacht foto's te nemen voor het begin van de werken. Jammer genoeg ben ik daar toen niet meer op tijd geraakt.

Ondertussen de informatie ook weer gevonden:

http://www.sigmaplan.be/nl/projectgebie ... se_Meersen
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Schellebelle - Uitbergen = opnieuw via de dijk.

#9 Bericht door Ronnius »

Ergens vorige week er nog eens gepasseerd en toen waren de treinbielzen die er lagen
om het jaagpad te beschermen tegen het zwaar vervoer weggehaald.
Ook aan/onder de brug ligt op het grind een laag asfalt.
En je kan er nu ook een rondje rijden op het asfalt.

Wel ergerlijk is is het bochtenwerk dat ze in het jaagpad hebben verwerkt.
Vooral 's nachts valt dat tegen. Je hebt dan beter deftige verlichting
en je zit beter niet steeds op je km teller te kijken.

Alleen aan het belveer hebben ze er een draak van gemaakt.
Paaltjes en hekkens die me speciaal lijken geplaatst om de fietser te ontmoedigen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Schellebelle - Uitbergen = opnieuw via de dijk.

#10 Bericht door paulheyndrickx »

Ronnius schreef:Ergens vorige week er nog eens gepasseerd en toen waren de treinbielzen die er lagen
om het jaagpad te beschermen tegen het zwaar vervoer weggehaald.
Ook aan/onder de brug ligt op het grind een laag asfalt.
En je kan er nu ook een rondje rijden op het asfalt.

Wel ergerlijk is is het bochtenwerk dat ze in het jaagpad hebben verwerkt.
Vooral 's nachts valt dat tegen. Je hebt dan beter deftige verlichting
en je zit beter niet steeds op je km teller te kijken.

Alleen aan het belveer hebben ze er een draak van gemaakt.
Paaltjes en hekkens die me speciaal lijken geplaatst om de fietser te ontmoedigen.

Op de linkeroever (Schellebelle Aard en Uitbergen) vind ik het heerlijk fietsen. Akkoord, er liggen wat bochten in, maar alsmaar rechtdoor is toch ook maar saai. Het wegdek raakt afgewerkt en proper. Het overstromingsgebied is een feest voor planten en vogels. Er is meer landinwaarts nog een dijk voorzien, maar ik weet niet hoever het er nu mee staat. Aan het veer hebben ze vertragende infrastructuur voorzien. Hek, zebrapad, verhoogde inrichting, rode verf. Terecht. In de weekends en op zonnige vakantiedagen zijn er nogal wat voetgangers de naar het belveer moeten en niet wensen overhoop geknald te worden. Het terras is een gekende stopplaats voor groepen en als die stoppen of vertrekken kan dat wel eens een kluwen geven. Dat is nu eenmaal zo. Daar moet je dan maar mee leren leven. Ondertussen één van mijn favoriete scheurstukken.
Op de rechteroever (Schellebelle Dorp) is de verbinding met Wetteren afgewerkt, ondanks het eerdere verzet van de bewoners. Mooi en veilig. Eergisteren wel een groepje spelende kinderen waarvoor ik moest vertragen, maar zoals ik nu overal kan lezen: 'Het jaagpad is er voor iedereen'

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Schellebelle - Uitbergen = opnieuw via de dijk.

#11 Bericht door Ronnius »

paulheyndrickx schreef:Aan het veer hebben ze vertragende infrastructuur voorzien. Hek, zebrapad, verhoogde inrichting, rode verf. Terecht. In de weekends en op zonnige vakantiedagen zijn er nogal wat voetgangers de naar het belveer moeten en niet wensen overhoop geknald te worden.
Toen we er met een groepje passeerden op een drukke zondag konden we nauwelijks langs muur en ingang van het belveer passeren. Er stonden zoveel fietsen geparkeerd en dat samen met de paaltjes was een bijna een niet te nemen barriere, dat was toen echt een probleem.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie