2de hands aankoop velomobiel
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
heeft fietser of een van de andere ooit een patent op zijn model gehad...
er zit in veel velomobielen gelijkaardige aspecten, en onderdelen
ik denk niet dat ze gaan procederen omdat er een model veel weg heeft van een ander.
schoenlepel... ik pas in de XL, ik kan ze zelfs mee fietsen, maar aangezien de kuip 6cm te smal is, kan ik er niet uit
er zit in veel velomobielen gelijkaardige aspecten, en onderdelen
ik denk niet dat ze gaan procederen omdat er een model veel weg heeft van een ander.
schoenlepel... ik pas in de XL, ik kan ze zelfs mee fietsen, maar aangezien de kuip 6cm te smal is, kan ik er niet uit
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Wim -de roetsende
- Kopman
- Berichten: 747
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
Velomobiel.nl heeft nooit een patent aangevraagd. Je mag dus gewoon Questen e.d nabouwen. Er zijn zelfs mensen geweest die de mal hebben mogen lenen.spruitje schreef:heeft fietser of een van de andere ooit een patent op zijn model gehad...
er zit in veel velomobielen gelijkaardige aspecten, en onderdelen
Dat vm's op elkaar lijken, lijkt mij logisch. Ze streven allemaal hetzelfde na. Namelijk een goede stroomlijn. Zie je ook bij de Battle Mountain recordraces. Al die fietsen gaan steeds meer op elkaar lijken.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
spruitje schreef:heeft fietser of een van de andere ooit een patent op zijn model gehad...
Wel, ik wil dat allemaal best geloven, maar er bestaat ook zoiets als goed nabuurschap. Hoe fietser.be en velomobiel.nl met elkaar omgaan lijkt me heel anders te zijn dan hoe Beyss aankijkt tegenover andere producten op de velomobielmarkt. Het roept bij mij toch enige vragen op.Wim -de roetsende schreef: Velomobiel.nl heeft nooit een patent aangevraagd. Je mag dus gewoon Questen e.d nabouwen. Er zijn zelfs mensen geweest die de mal hebben mogen lenen.
En ik betwijfel eerlijk gezegd dat men bij velomobiel.nl zich gelukkig zou voelen als iemand buiten hun wil Q's zou beginnen te produceren. Als ik het goed begrepen heb, worden er nu Q's in de VS geproduceerd. Alleen gebeurt dat wel met duidelijke afspraken tussen de twee betrokkenen.
Bekijk de velomobielmarkt van pakweg vijf of tien jaar geleden en je merkt dat er toen een heel sterke uiterlijke diversiteit bestond. Een Alleweder was geen WAW. En een Cab-Bike geen Mango. Enkel de WAW had toen die uitgesproken spitse vorm. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Beyss die vorm bewust heeft overgenomen, ook al omdat de Go-one Evolution het minder goed deed op de markt dan vooropgesteld.Wim -de roetsende schreef: Dat vm's op elkaar lijken, lijkt mij logisch. Ze streven allemaal hetzelfde na. Namelijk een goede stroomlijn. Zie je ook bij de Battle Mountain recordraces. Al die fietsen gaan steeds meer op elkaar lijken.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
Het is ook zo dat, net als bij tweewielige ligfietsen, het accent vooral op snelheid en rendement ligt. Dan kom je nogal snel bij een heel specifiek model terecht: lang, smal, met een zo klein mogelijk frontaal oppervlak. Velomobiel.nl deed het iets anders met de Quest (gesloten wielkasten), maar dat kan enkel indien je niet teveel korte bochten hebt op je route.
Toch zijn er enkele bizarre zaken. Bij onze noorderburen vond de WAW weinig genade, wegens 'geen achtervering'. Nu in hun eigen landje de DF geproduceerd wordt, speelt dat plots veel minder een rol
De Evo-K van Beyss zit daar ergens tussenin (was die ook niet ontworpen door Daniel Fenn?). Dit zijn allemaal modellen met als uitgangspunt 'hard rijden'. De Milans zijn dan nog verder uitgepuurd op dit vlak.
Toch zijn er enkele buitenbeentjes:
- Alligt maakt nog steeds Alleweders
- de Orca wijkt ook sterk af van die 'lage racers'
- velomobiel.nl zorgt voor nieuwe diversiteit met de Quattrovelo
- ook Flevobike heeft plannen in die richting, maar is hiervoor op zoek naar een investeerder en massaproducent om de prijs echt laag te krijgen
- dan is er nog een Australisch buitenbeentje: de Rotovelo
Dit zijn allemaal modellen waar topsnelheid minder belangrijk geacht wordt, maar waar het idee van de oorspronkelijke Alleweder speelt: weerbescherming, comfort en een redelijke snelheid (zeg 35 km/u). Praktisch inzetbaar dus.
Toch zijn er enkele bizarre zaken. Bij onze noorderburen vond de WAW weinig genade, wegens 'geen achtervering'. Nu in hun eigen landje de DF geproduceerd wordt, speelt dat plots veel minder een rol
De Evo-K van Beyss zit daar ergens tussenin (was die ook niet ontworpen door Daniel Fenn?). Dit zijn allemaal modellen met als uitgangspunt 'hard rijden'. De Milans zijn dan nog verder uitgepuurd op dit vlak.
Toch zijn er enkele buitenbeentjes:
- Alligt maakt nog steeds Alleweders
- de Orca wijkt ook sterk af van die 'lage racers'
- velomobiel.nl zorgt voor nieuwe diversiteit met de Quattrovelo
- ook Flevobike heeft plannen in die richting, maar is hiervoor op zoek naar een investeerder en massaproducent om de prijs echt laag te krijgen
- dan is er nog een Australisch buitenbeentje: de Rotovelo
Dit zijn allemaal modellen waar topsnelheid minder belangrijk geacht wordt, maar waar het idee van de oorspronkelijke Alleweder speelt: weerbescherming, comfort en een redelijke snelheid (zeg 35 km/u). Praktisch inzetbaar dus.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
Ging men er niet van uit dat de druppelvorm uiteindelijk het hoogste aerodynamisch voordeel bood in vergelijking met, laten we zeggen, de speer"?CapoJan schreef:Het is ook zo dat, net als bij tweewielige ligfietsen, het accent vooral op snelheid en rendement ligt. Dan kom je nogal snel bij een heel specifiek model terecht: lang, smal, met een zo klein mogelijk frontaal oppervlak. Velomobiel.nl deed het iets anders met de Quest (gesloten wielkasten), maar dat kan enkel indien je niet teveel korte bochten hebt op je route.
Mij is dat ook al opgevallen. Op sommige blogs van Nederlands DF-rijder lees je tussen de lijnen daar wel het een en ander over, maar ze schijnen door een ontkenningsfase te gaan. Misschien een chauvinistisch trekje?Toch zijn er enkele bizarre zaken. Bij onze noorderburen vond de WAW weinig genade, wegens 'geen achtervering'. Nu in hun eigen landje de DF geproduceerd wordt, speelt dat plots veel minder een rol
Naar ontwerp en uitwerking komt de Milan me als een eigen uitgekiemd en gerijpt model over. Aerodynamisch staat die velomobiel waarschijnlijk aan de top. Hoe Beyss een eigen WAW-kloon maakte, vind ik persoonlijk ethisch veel minder correct. En als je het uiterlijk van een model wil overnemen, doe dan op z'n minst de moeite de oorspronkelijke ontwerper op te zoeken.De Evo-K van Beyss zit daar ergens tussenin (was die ook niet ontworpen door Daniel Fenn?). Dit zijn allemaal modellen met als uitgangspunt 'hard rijden'. De Milans zijn dan nog verder uitgepuurd op dit vlak.
Gelukkig is die verscheidenheid er nog, maar mij bekruipt het gevoel dat er op dat terrein eerder sprake is van doorontwikkeling. Of misschien staat er op alles een limiet. Veel andere vormen voor een velomobiel zullen er uiteindelijk ook niet meer bedacht kunnen worden, niet?!Toch zijn er enkele buitenbeentjes:
- Alligt maakt nog steeds Alleweders
- de Orca wijkt ook sterk af van die 'lage racers'
- velomobiel.nl zorgt voor nieuwe diversiteit met de Quattrovelo
- ook Flevobike heeft plannen in die richting, maar is hiervoor op zoek naar een investeerder en massaproducent om de prijs echt laag te krijgen
- dan is er nog een Australisch buitenbeentje: de Rotovelo
Dit zijn allemaal modellen waar topsnelheid minder belangrijk geacht wordt, maar waar het idee van de oorspronkelijke Alleweder speelt: weerbescherming, comfort en een redelijke snelheid (zeg 35 km/u). Praktisch inzetbaar dus.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
- dmd
- Kopman
- Berichten: 687
- Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
- Postcode: 9041
- Locatie: Oostakker
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
Hey Capojan: de DF heeft weldegelijk een achtervering hoor maar ik snap wat je bedoeld.
Het gaat er vooral over wat je zoekt in een VM. Zoek je comfort, snelheid, maakt prijs uit...
Alle velomobiel en lijken zeer goed op elkaar, het gaat hem om de accenten.
Voor mij Is het zo dat ik snelst op het werk ben met de outo, goedkoopst met de trein +(vouw)fiets. Enige reden om te forenzen met de VM is dat ik me goed voel als ik aan sport doe, en ik kick daarbij op snelheid. Moest ik het geld nu liggen hebben was mijn DF al besteld;-)
Het gaat er vooral over wat je zoekt in een VM. Zoek je comfort, snelheid, maakt prijs uit...
Alle velomobiel en lijken zeer goed op elkaar, het gaat hem om de accenten.
Voor mij Is het zo dat ik snelst op het werk ben met de outo, goedkoopst met de trein +(vouw)fiets. Enige reden om te forenzen met de VM is dat ik me goed voel als ik aan sport doe, en ik kick daarbij op snelheid. Moest ik het geld nu liggen hebben was mijn DF al besteld;-)
Quest 581 - M5 CHR
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
Alleen staat die zo strak dat er waarschijnlijk nauwelijks verschil voelbaar is met een WAW, zeker als er achteraan een vette ballonband op het achterwiel zit. Ik herinner me de exacte woorden niet, maar op een blog schreef iemand dat bij een eerste testrit met de DF zijn ogen uit de kas trilden... Of iets gelijkaardig.dmd schreef:Hey Capojan: de DF heeft weldegelijk een achtervering hoor maar ik snap wat je bedoeld.
Heel zeker, en gelukkig is er die keuzemogelijkheid. Stel je eens voor dat we met z'n allen opgescheept zouden moeten zitten met een DDR-velomobiel. Voor iedereen gelijk. Enkel keuze in de kleur.Het gaat er vooral over wat je zoekt in een VM. Zoek je comfort, snelheid, maakt prijs uit...
Alle velomobiel en lijken zeer goed op elkaar, het gaat hem om de accenten.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 22 sep 2011, 20:40
- Postcode: 2400
- Fiets: DF 32
- Locatie: Mol
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
Ik kan de DF niet vergelijken met een Quest, maar het verschil met een WAW is toch wel voelbaar.eeuwige reiziger schreef:Alleen staat die zo strak dat er waarschijnlijk nauwelijks verschil voelbaar is met een WAW, zeker als er achteraan een vette ballonband op het achterwiel zit. Ik herinner me de exacte woorden niet, maar op een blog schreef iemand dat bij een eerste testrit met de DF zijn ogen uit de kas trilden... Of iets gelijkaardig.dmd schreef:Hey Capojan: de DF heeft weldegelijk een achtervering hoor maar ik snap wat je bedoeld.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
Als er achteraan een hard opgepompte raceband op de WAW ligt, twijfel daar ik niet aan. Met een vette ballonband wordt het echt anders, echt waar! Een WAW met of zonder ballonband maakt echt wel een wereld van verschil uit, iets wat ik zelf trouwens heb mogen ervaren.gerlo schreef: Ik kan de DF niet vergelijken met een Quest, maar het verschil met een WAW is toch wel voelbaar.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 22 sep 2011, 20:40
- Postcode: 2400
- Fiets: DF 32
- Locatie: Mol
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
Ik heb op de WAW altijd met een Big Apple gereden (behalve bij wedstrijden) op de DF rijdt ik met een Marathon en toch merk je het verschil. Ik heb 50.000km met de WAW gereden en bijna 19.000km met de DF, ik denk dat ik uit ervaring kan spreken.eeuwige reiziger schreef:Als er achteraan een hard opgepompte raceband op de WAW ligt, twijfel daar ik niet aan. Met een vette ballonband wordt het echt anders, echt waar! Een WAW met of zonder ballonband maakt echt wel een wereld van verschil uit, iets wat ik zelf trouwens heb mogen ervaren.gerlo schreef: Ik kan de DF niet vergelijken met een Quest, maar het verschil met een WAW is toch wel voelbaar.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3860
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
kan je ook wat specifieker zijn ivm het "verschil"?gerlo schreef:Ik heb op de WAW altijd met een Big Apple gereden (behalve bij wedstrijden) op de DF rijdt ik met een Marathon en toch merk je het verschil. Ik heb 50.000km met de WAW gereden en bijna 19.000km met de DF, ik denk dat ik uit ervaring kan spreken.
is dat positief? negatief?
is de wegligging beter bij waw of df? vering beter bij waw of DF?
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 22 sep 2011, 20:40
- Postcode: 2400
- Fiets: DF 32
- Locatie: Mol
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
Ik vind de weglegging beter, het is het best merkbaar op klinkerpaden of kasseiwegen. Met de DF kan ik die met een hogere snelheid nemen dan met de WAW, vooraleer ik het gevoel krijg dat ik begin te drijven.bicky schreef:kan je ook wat specifieker zijn ivm het "verschil"?gerlo schreef:Ik heb op de WAW altijd met een Big Apple gereden (behalve bij wedstrijden) op de DF rijdt ik met een Marathon en toch merk je het verschil. Ik heb 50.000km met de WAW gereden en bijna 19.000km met de DF, ik denk dat ik uit ervaring kan spreken.
is dat positief? negatief?
is de wegligging beter bij waw of df? vering beter bij waw of DF?
Klappen veroorzaakt door oneffenheden (vb verzakte betonplaten) zijn vergelijkbaar. Al gebeurde het met de WAW wel eens dat ik contact met mijn stoeltje verloor en heb ik dit nog niet zo gevoeld met de DF. Zowel bij mijn WAW als mijn DF is de voorwiel ophanging voorzien van de straffere rode veren.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
Dat mag je zeker!gerlo schreef: Ik heb op de WAW altijd met een Big Apple gereden (behalve bij wedstrijden) op de DF rijdt ik met een Marathon en toch merk je het verschil. Ik heb 50.000km met de WAW gereden en bijna 19.000km met de DF, ik denk dat ik uit ervaring kan spreken.
Op kasseien - en zeker de Brugse! - voel je inderdaad dat de verwerkingsgraad van de ballonband aan zijn limiet zit. De eerste dag dat ik met WAW de Brugse binnenstad, aan een flinke snelheid, langs de Katelijnestraat binnenreed, ervaarde ik dat onmiddellijk. Het leek alsof de velomobiel in het gestuiter aan het schuiven ging. Ik moet er onmiddellijk bij zeggen dat ook de Versatile, ondanks de vering, de neiging had hetzelfde gedrag te vertonen. Wel in mindere mate, al was rijden over kasseien ook geen pretje. Met de Versatile heb ik wel altijd met keikhard opgepompte banden gereden en stond de vering vrij hard.gerlo schreef: Ik vind de weglegging beter, het is het best merkbaar op klinkerpaden of kasseiwegen. Met de DF kan ik die met een hogere snelheid nemen dan met de WAW, vooraleer ik het gevoel krijg dat ik begin te drijven.
Klappen veroorzaakt door oneffenheden (vb verzakte betonplaten) zijn vergelijkbaar. Al gebeurde het met de WAW wel eens dat ik contact met mijn stoeltje verloor en heb ik dit nog niet zo gevoeld met de DF. Zowel bij mijn WAW als mijn DF is de voorwiel ophanging voorzien van de straffere rode veren.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
Ik heb het idee dat een ballonband (lage druk) vooral hoogfrequente trillingen kan wegfilteren (klinkers, kasseien ...). De vering dient eerder om de grote klappen op te vangen.
Enne: blijkbaar had ik het verkeerd voor wat de DF betreft. Weer wat bijgeleerd.
Enne: blijkbaar had ik het verkeerd voor wat de DF betreft. Weer wat bijgeleerd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3020
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: 2de hands aankoop velomobiel
Zowel met de Sprint 26 (geen vering) als de Orca (gisteren nog)eeuwige reiziger schreef:Het leek alsof de velomobiel in het gestuiter aan het schuiven ging. Ik moet er onmiddellijk bij zeggen dat ook de Versatile, ondanks de vering, de neiging had hetzelfde gedrag te vertonen. Wel in mindere mate, al was rijden over kasseien ook geen pretje. Met de Versatile heb ik wel altijd met keikhard opgepompte banden gereden en stond de vering vrij hard.
heb ik al meermaals ervaren dat beide vrij gemakkelijk gaan dansen op kasseien.
Soms letterlijk centimeters de een of andere kant op stuiteren.
De eerste keer met de Orca deed dat heel raar.
Met weinig ervaring opgesloten zitten in de Orca en dan
het geheel zich verzetten van links naar rechts of omgekeerd/terugkerend,
daar moest ik even aan wennen.