Pagina 1 van 1

Verbruik velomobiel

Geplaatst: di 22 sep 2015, 12:24
door Lex
De motor van een velomobiel verbruikt heel wat zuurstof. Zeker bij een wedstrijd. Maar hoe zit dat eigenlijk met de toevoer daarvan? Niet iedereen heeft een SPAI. Is een op een kier geopend ruitjeeigenlijk genoeg om voldoende zuurstof binnen te krijgen en de kooldioxide buiten te krijgen?

Re: Verbruik velomobiel

Geplaatst: di 22 sep 2015, 18:46
door Brechtix
Luchttoevoer is geen issue, koeling wel...

Re: Verbruik velomobiel

Geplaatst: di 22 sep 2015, 20:55
door aiai
Hmmm, nichemarkt voor "Freezysit". Extra assecoire zijn de "Freezysit" handlebars ;-)

Re: Verbruik velomobiel

Geplaatst: za 26 sep 2015, 12:48
door crash-quest-dummy
een VM verbruik ~40x minder dan een gemiddelde outomobiel en stoor dus zo'n 40x minder CO2 uit/km dan een outomobiel.
160g/km /40 = 4g/km is niet zo erg veel hé
(1mol CO2 weegt 44g, en 1 mol gas neemt bij 1atmosfeer en 25°C 24.8liter in : die ~4gram/km is dan iets meer dan 2 liter/km)
Moet vanzelf lukken lijkt me.

tijdens een wedstrijd mag je dat nog x1,5 doen, maar dat is nog steeds geen probleem.
(dan nog een correctie om van 25°C naar 37°C te gaan, maar ook dat zal best meevallen ...)

Re: Verbruik velomobiel

Geplaatst: za 26 sep 2015, 18:00
door Lex
Vraag me toch eigenlijk af hoe je aan al die cijfertjes komt?
Bij het rond surfen kwam ik dit nog tegen:

http://www.merckmanual.nl/mmhenl/print/ ... h038d.html
Voor de uitwisseling van zuurstof en kooldioxide stroomt er per minuut ongeveer 6 tot 10 liter verse lucht de longen in, waar per minuut, ook tijdens rust, ongeveer 0,3 liter zuurstof door de longblaasjes aan het bloed wordt afgegeven. Tegelijkertijd wordt evenveel kooldioxide uit het bloed aan de longblaasjes afgestaan en uitgeademd. Tijdens lichamelijke inspanning kan er wel 100 liter lucht per minuut worden ingeademd, waaruit dan per minuut 3 liter zuurstof kan worden gehaald. De snelheid waarmee het lichaam zuurstof opneemt is een bruikbare maat voor de totale hoeveelheid energie die het lichaam verbruikt.

Dus gaat er zo'n 100 liter per minuut zuivere lucht door. Maar om aan "zuivere" lucht te geraken moet er dan ook een constante air flow zijn van mínstens die 100 liter per minuut. Is dat haalbaar met alleen een ruitje op een kier?

Re: Verbruik velomobiel

Geplaatst: zo 27 sep 2015, 1:40
door aiai
De vragen zijn hoeveel liter zuurstof er in die 100 liter lucht zitten en vooral wanneer opname van zuurstof moeilijker en bij welke dichtheid van de CO2 de afgifte van CO2 moeilijker wordt.

Pas dan begin je je rot te voelen ;-)

Re: Verbruik velomobiel

Geplaatst: ma 28 sep 2015, 16:29
door Pleeboy
@Lexmark: in de door jouw geciteerde tekst staat dat de longen 3 liter zuurstof opnemen uit die 100 lucht die ingeademd worden,
Er zit 21 % zuurstof in de lucht, dus kan je theoretisch 7 minuten ademen op 100 liter lucht...
Met een kier van 1 x 20 cm moet er 50cm verplaatsing zijn om aan 1 liter te komen.
Bij een snelheid van 36km/u (10meter/seconde) en een effectieve efficiëntie van de luchthappende kier van 10%, komt er dus 400 liter lucht door.

Re: Verbruik velomobiel

Geplaatst: wo 30 sep 2015, 14:49
door kurtvandeveire
ik denk toch ook dat het afkoelen nog belangrijker is dan je zuurstoftoevoer.
uiteraard moet je genoeg lucht kunnen ademen maar het is in mijn geval tenminste dat als ik niet genoeg kan afkoelen mijn prestaties vlug dalen.