Verbruik velomobiel

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Verbruik velomobiel

#1 Bericht door Lex »

De motor van een velomobiel verbruikt heel wat zuurstof. Zeker bij een wedstrijd. Maar hoe zit dat eigenlijk met de toevoer daarvan? Niet iedereen heeft een SPAI. Is een op een kier geopend ruitjeeigenlijk genoeg om voldoende zuurstof binnen te krijgen en de kooldioxide buiten te krijgen?

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Verbruik velomobiel

#2 Bericht door Brechtix »

Luchttoevoer is geen issue, koeling wel...
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Verbruik velomobiel

#3 Bericht door aiai »

Hmmm, nichemarkt voor "Freezysit". Extra assecoire zijn de "Freezysit" handlebars ;-)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Verbruik velomobiel

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

een VM verbruik ~40x minder dan een gemiddelde outomobiel en stoor dus zo'n 40x minder CO2 uit/km dan een outomobiel.
160g/km /40 = 4g/km is niet zo erg veel hé
(1mol CO2 weegt 44g, en 1 mol gas neemt bij 1atmosfeer en 25°C 24.8liter in : die ~4gram/km is dan iets meer dan 2 liter/km)
Moet vanzelf lukken lijkt me.

tijdens een wedstrijd mag je dat nog x1,5 doen, maar dat is nog steeds geen probleem.
(dan nog een correctie om van 25°C naar 37°C te gaan, maar ook dat zal best meevallen ...)
Stop Fueling Around

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Verbruik velomobiel

#5 Bericht door Lex »

Vraag me toch eigenlijk af hoe je aan al die cijfertjes komt?
Bij het rond surfen kwam ik dit nog tegen:

http://www.merckmanual.nl/mmhenl/print/ ... h038d.html
Voor de uitwisseling van zuurstof en kooldioxide stroomt er per minuut ongeveer 6 tot 10 liter verse lucht de longen in, waar per minuut, ook tijdens rust, ongeveer 0,3 liter zuurstof door de longblaasjes aan het bloed wordt afgegeven. Tegelijkertijd wordt evenveel kooldioxide uit het bloed aan de longblaasjes afgestaan en uitgeademd. Tijdens lichamelijke inspanning kan er wel 100 liter lucht per minuut worden ingeademd, waaruit dan per minuut 3 liter zuurstof kan worden gehaald. De snelheid waarmee het lichaam zuurstof opneemt is een bruikbare maat voor de totale hoeveelheid energie die het lichaam verbruikt.

Dus gaat er zo'n 100 liter per minuut zuivere lucht door. Maar om aan "zuivere" lucht te geraken moet er dan ook een constante air flow zijn van mínstens die 100 liter per minuut. Is dat haalbaar met alleen een ruitje op een kier?

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Verbruik velomobiel

#6 Bericht door aiai »

De vragen zijn hoeveel liter zuurstof er in die 100 liter lucht zitten en vooral wanneer opname van zuurstof moeilijker en bij welke dichtheid van de CO2 de afgifte van CO2 moeilijker wordt.

Pas dan begin je je rot te voelen ;-)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Verbruik velomobiel

#7 Bericht door Pleeboy »

@Lexmark: in de door jouw geciteerde tekst staat dat de longen 3 liter zuurstof opnemen uit die 100 lucht die ingeademd worden,
Er zit 21 % zuurstof in de lucht, dus kan je theoretisch 7 minuten ademen op 100 liter lucht...
Met een kier van 1 x 20 cm moet er 50cm verplaatsing zijn om aan 1 liter te komen.
Bij een snelheid van 36km/u (10meter/seconde) en een effectieve efficiëntie van de luchthappende kier van 10%, komt er dus 400 liter lucht door.
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
kurtvandeveire
Neo Prof
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 jan 2015, 1:56
Postcode: 9060
Fiets: Quest 280
Locatie: Zelzate, Flanders, Belgium
Contacteer:

Re: Verbruik velomobiel

#8 Bericht door kurtvandeveire »

ik denk toch ook dat het afkoelen nog belangrijker is dan je zuurstoftoevoer.
uiteraard moet je genoeg lucht kunnen ademen maar het is in mijn geval tenminste dat als ik niet genoeg kan afkoelen mijn prestaties vlug dalen.
Don't limit your challenges.
Challenge your limits

Plaats reactie