Trikes en Velomobielen: Wiegen

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Gesloten
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Trikes en Velomobielen: Wiegen

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Juist terug van een mooi tochtje, nl. de Poekebeekroute. 't Weer viel wel niet echt mee: veel wind en af en toe een spettertje, maar voor de rest heel rustig en bijzonder weinig verkeer onderweg. Op een bepaald moment voelde ik me Sint-Franciscus op de weg. Plotseling cirkelde er een ekster rond me heen en bleef daarna een tijdje boven me vliegen. Enkele kilometers verder vond een Duitse herdershond van een boerderij me blijkbaar een leuke speelgenoot en holde een hele tijd met me mee. Dierengezelschap dus.

Soms voel ik tijdens het fietsen m'n trike heel lichtjes heen en weer deinen, een soort wiegen. Dit is vooral het geval wanneer ik in een kleinere versnelling fiets en daarbij snel trap. Ga ik dan naar een hogere versnelling (waardoor ik ietsje trager ga trappen), dan heb ik er geen last meer van.

Normaal?

www.fietsroute.org/Poekebeekroute.htm

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Wiegen

#2 Bericht door Brechtix »

eeuwige reiziger schreef:Soms voel ik tijdens het fietsen m'n trike heel lichtjes heen en weer deinen, een soort wiegen. Dit is vooral het geval wanneer ik in een kleinere versnelling fiets en daarbij snel trap. Ga ik dan naar een hogere versnelling (waardoor ik ietsje trager ga trappen), dan heb ik er geen last meer van.
Daar zijn drie remedies tegen, in volgorde van impact:
- Klikpedalen
- Mooi rondspinnen
- Voorbanden en vering hard genoeg zetten.

Succes!
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Wiegen

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

Brechtix schreef:Daar zijn drie remedies tegen, in volgorde van impact:
- Klikpedalen
- Mooi rondspinnen
- Voorbanden en vering hard genoeg zetten.

Succes!
Bedankt voor de raad. We proberen het allemaal wel even uit tijdens een volgende tocht.

Hoe kunnen klikpedalen dat trouwens verhelpen?

Om de veringen aan te spannen moet ik eerst wel even de technische handleiding erop naslaan. Ik weet dat het er mooi staat in uitgelegd, maar ik ben er nog niet zo in thuis.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#4 Bericht door Johan Clerx »

Heb ook ondervonden dat de Alleweder minder wiegt nadat ik m van klikpedalen heb voorzien. Denk dat het komt omdat je de trappers vlotter kan rondkrijgen en omdat je gelijktijdig op zowel de linker als de rechter trapper kracht zet.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#5 Bericht door graddus »

kwestie van duwen en trekken aan de pedalen, waardoor je een mooiere cadans krijgt (vraag me nu alleen nog af waarom ik voor de tweede keer dit jaar mijn bracket los doormidden getrapt heb :evil: )

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#6 Bericht door Johan Clerx »

graddus schreef:(vraag me nu alleen nog af waarom ik voor de tweede keer dit jaar mijn bracket los doormidden getrapt heb :evil: )
gewoon veel te hevig...

Gesloten