3-voudige teleurstelling

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

3-voudige teleurstelling

#1 Bericht door Mugtango »

In eerdere berichten liet ik al weten rond Pasen een 3-de(?)-hands Alleweder op te kop getikt te hebben. Ik fietste dit exemplaar wel van bij de verkoper tot bij mij thuis, maar vond dat er wel wat werk aan de winkel was alvorens mij nogmaals op de openbare weg te begeven.

Na de meest noodzakelijke ingrepen vond ik deze voormiddag de tijd rijp voor een dubbele uitdaging. De eerste 'grote' rit en meteen richting fietser.be om wat praktisch en technisch advies ed.

1ste teleurstelling : hoewel de website van fietser.be zegt dat de winkel om 10u opent, staat op de deur aangegeven 10u30. Ik was dus iets meer dan 30 min te vroeg. Misschien een tip om de website aan te passen?

2-de teleurstelling: ik had het risico genomen om op goed geluk naar fietser.be te fietsen, zonder eerst de telefoon ter hand te nemen. Aan de ingang kon ik een briefje vinden: "Ik ben op verplaatsing. Terug tegen 11u30." Tja, ik moest tijdig terug thuis zijn, dus wachten of nog een ommetje fietsen zat er niet in. Mijn eigen schuld natuurlijk, ze melden héél duidelijk dat het aangeraden is eerst telefonisch contact op te nemen zodat je niet voor een gesloten deur staat.

MAAR:

3-de teleurstelling en tevens de reden waarom ik dit onder de rubriek 'beginners' plaats: ik kom gewoon niet vooruit....
Op een gewone, vlakke weg blijf ik steken in de laagste versnelling (kniesparend werken, hogere trapfrequentie enz...) en haal ik hoogstens 17 à 18 km/u. Met een gemiddelde snelheid van 14 km/u op mijn totale rit. Nu weet ik dat een Alleweder geen race-monster is, maar als je op dit forum rondsnuistert en ook bepaalde blogs leest, dan wordt toch steeds van hogere kruissnelheden gesproken.
Het gezond verstand laat mij al 3 mogelijke oorzaken opsommen en eventueel weerleggen:

1. slecht ingestelde snelheidsmeter.

klopt niet, want: wielmaat ingegeven na test met het krijtstreepje en 3 omwentelingen van het wiel. Google maps gaf voor de rit 14,7 km aan, de km-teller 14.8 en ik reed idd een dik uur over dit traject.

2. slechte conditie bestuurder.

Kan heel goed kloppen. De voorbije 3 jaar reed ik amper 100 km bij elkaar. Van zodra ik een hogere versnelling kies, voel ik dat ik te hard moet gaan stampen, de trapfrequentie neemt heel snel af en ik zou toch pijn beginnen voelen in de rechter knie.
Toch twijfel: sinds april begonnen met regelmatig even naar het werk te fietsen met de open ligger. 12km enkele reis en dat doe ik in 34 tot 38 minuten (afhankelijk van de richting :) ) Wat dus duidelijk wel hogere gemiddelden zijn. En schreef daar niet iemand in zijn verslag van het ligfietstreffen: " hier blijkt dat gewone ligfietsen toch niet kunnen tippen aan de velomobiel "(of toch iets in die zin)

3. slechte conditie/afstelling velomobiel.

Aangezien dit eigenlijk de eerste keer is dat ik met een velomobiel fiets, is het moeilijk daar uitspraken over te doen. Vandaar dus ook mijn ritje richting specialisten in Gent. Op de terugweg had ik een korte maar niet onbelangrijke afdaling. Met de ligfiets hoef ik niet veel bij te trappen om daar 40km/u te halen. Met de Alleweder haalde ik MET stevig bijtrappen net 38 km/uur. Zou het dus kunnen dat ik hier een oorzaak moet gaan zoeken? Kan bijv een betere sporing zo'n winst opleveren? Brecht en Ben maak jullie borst al maar nat, want ik vrees dat we heel wat zoekwerk zullen hebben als ik er nog eens in slaag tot bij jullie te komen.

Dus daarom ook: alle tips en/of geniale invallen: WELKOM !!!!
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Michel
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 11:18
Postcode: 2340
Locatie: Beerse
Velomobiel: WAW174
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#2 Bericht door Michel »

Klinkt bekend
Heb ook een 3de hands gekocht en mee naar huis gereden
Van uit Nederland naar huis +-50km
Een gemiddelde van +-18 km/u (GPS) en regelmatig krampen onderweg
omdat de trapas te ver weg stond >> onderweg de alleweder op zen kant
en bijstellen.
Thuis gekomen, spoor uitgemeten ,was redelijk ok
Alles nakijken ,blijven de remmen hangen ,wiellagers, enz.
Na een jaar woon werk zit mijn gemiddelde snelheid toch rond de 25 km/u
Maar het belangrijkste is ,genieten :D

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#3 Bericht door fujin »

" . slechte conditie/afstelling velomobiel"

Daar zou het wel eens in kunnen zitten.
Mijn Mango veerde de laatste tijd een beetje bij elke trapbeweging.
Het was net een schommelbootje.
Afgelopen weekend de sporing nagekeken: dat was dus de boosdoener.
1.5 cm toespoor is wat teveel van het goede.
Na bijstellen was het schommelen weg en rolde de fiets beter uit.

Natuurlijk zijn er tal van oorzaken van langzame fiets. Lagers, kettinglijn, slecht afgestelde trapafstand, eigen conditie, banden, etc etc. Maar iets sneller moet kunnen. let er wel op:echte snelheid komt pas als de rijder geoefend is.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

tips om sneller te fietsen

qua fiets :
sporing voorwielen (uitbolproef toepassen)
remmen checken
ketting smeren
snelle banden (liggen er al zomerbanden op ?)

qua 'tussen trappers en zetel' :
6 weken werkdagelijks rijden (aanzet ombouwen aandrijving)
1 jaar werkdagelijks rijden (verbeteren in- en uitlaat systeem, pomp, structuur drijfstang en scharnieren, ...)
brandstof
koelmiddel
zout

volledig herkenbaar :
De eerste rit retour Duffel Leuven haalden de bukkers mij ook in, maar 1 jaar later is me dat niet meer overkomen.

veel succes en geduld toegewenst (en niet te snel in de bochten hé).
Stop Fueling Around

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#5 Bericht door Mugtango »

Tja, ik moet eerlijk bekennen dat als je hier (en elders) steeds leest over kruissnelheden van 25 + , dan voel je je wat belabberd als je hoogstens 17km/u haalt en moet vechten om dat vol te houden.
Natuurlijk weet ik ook dat je bij de vermelde snelheden soms wel wat zout moet/mag toevoegen, maar toch.
Zoals steeds is ook Dr Google je vriend: ik kon ergens lezen van een geoefend ligfietser die de overstap maakte van een Fujin naar een Alleweder ook minstens 500 km nodig had om met de Alleweder sneller te gaan dan met zijn Fujin. Oef....ik maak nog een kans [-o<

De achterband, een Big Apple, liet ik zitten, die ziet er nog goed genoeg uit. De letterlijk tot op de draad versleten Vredestein Moiree ( of hoe schrijf je dat nu al weer?) vooraan zijn vervangen door Marathons. Ok, daarom geen echte snelheidsmonsters, maar meer dan 14km/u moet toch kunnen hé.

Staat nu nog op het programma: nakijken kettingrollen waarvan 1 zeker aan vervanging toe is omdat er een stuk uit de zijkant is afgebroken. Slijtage ketting? Geen idee hoe ik dat zelf kan vaststellen, idem dito voor het kransje achteraan. Ook moet ik nog een oplossing vinden voor het 'verspringen' van versnellingen, vnl 2, 3 en 4de hebben daar last van. In de fiets was nog een niet leer werkend computertje aanwezig, waarvan de km-stand op 30100 km stond. Maar ik heb geen idee of dat de werkelijke en/of totale afstand is die deze fiets reeds maakte.

Nu de eerste teleurstellingen werden doorgeslikt, doen we verder aan de technische verbeteringen EN werken we met veel geduld aan de conditie van de bestuurder..... hoewel dat geduld soms wel wat te wensen overlaat....
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#6 Bericht door bicky »

crash-quest-dummy schreef:sporing voorwielen (uitbolproef toepassen)
dat vergt wat extra uitleg. wat bedoel je met uitbolproef?

Gebruikersavatar
Michel
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 11:18
Postcode: 2340
Locatie: Beerse
Velomobiel: WAW174
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#7 Bericht door Michel »

nog een mooi filmke gevonden over uitlijnen
https://www.youtube.com/watch?v=PShUQwhDMpE

Verspringen van versnelling :Cassette versleten of derailleur afregelen
Laatst gewijzigd door Michel op do 14 mei 2015, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#8 Bericht door antony »

ik ga eerlijk de snelheden die ik hier zie op forum ,zijn mensen die al heel lang fietsen denk ik zo .
velomobiel zal wel iets sneller zijn maar is je keuze ,in begin wou ik ook snelheden halen .
nu is omgekeerde 20 is mijn snelheid ,en dan hoor je mensen roepen wat een slak gang dat maakt niet uit .
slechte afstelling kan wel iets of wat schelen ,dat heb zelf ondervonden ook de bande keuze maakt echt wel uit .
dan is ook de vraag welke afstanden wil je gaan doen ,maakt dit uit volgens me wel ,als ik nu zeg ik dat ik max 80 km zal ik 35 kunnen halen ,mits ik de trike wat aan pas
al gaat dit met big apple ook zeker .ik verkies plus 100 plus 200.

veel hangt echt af van je zelf ,ligfietsen vraagt tijd ik nu ruim 9000km op zitten nog geen jaartje en pas begint 200km echt goed te gaan
als weer mee zit ,als is gelijk vandaag is ben ik onderkoeld ,vet ligt bij iets te laag en gewicht ook .
maar goed zo heeft denk iedereen wel zijn eigen fiets demonen die ie moet temmen?

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#9 Bericht door Mugtango »

Uitbolproef in een héél beknopte uitleg: (of wat ik er van weet)

Zoek een helling en markeer je vertrekpunt. Neem plaats in je vm en laat je van de helling rollen. Markeer het punt waar je stil valt.

Pas nu je sporing aan en herhaal het bovenstaande. Let goed op dat je op dezelfde plaats start en in dezelfde lijn naar beneden gaat. Kijk opnieuw waar je stil staat.

Blijf je uitlijning aanpassen tot je de uitlijning vindt die je het verst brengt.

Wie dit wil aanvullen met nog wat meer aandachtspunten, ga je gang.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#10 Bericht door CapoJan »

Het regelen van de sporing van een Alleweder wijkt wat af van de meeste velomobielen: dat moet gebeuren terwijl iemand erin zit (sporing belast of onbelast is verschillend). Je kunt het natuurlijk oplossen door er gewicht in te leggen.
Een versleten of slecht onderhouden aandrijflijn vreet energie. Dus moet je zeker je kettingslijtage controleren. Daar bestaan simpele toestelletjes voor, die je bij de fietsenmaker haalt voor enkele euro's of je zoekt het even op op het web om het nadien op te meten (afstand tussen x schakels). Een versleten ketting doet de tandwielen extra snel slijten.
Zo uit het hoofd zit er er vooraan een kettingspanner (dat was bij de mijne toch het geval, maar die was met een versnellingsnaaf uitgerust) en achteraan, tegen de achterbrug aan, zit een kettingrol. Zowel de tandwielen als de lagers moet je nazien. Bij die kettingrol heb ik de lagers indertijd moeten vervangen, want die liepen vast en dat voelde ik heel duidelijk. Door de plaatsing vangen ze al het vuil van het achterwiel, dus dat moet je geregeld nazien.
Voor alle zekerheid kun je ook de wiellagers even controleren: zorg dat het wiel vrij draait (zet iets onder de velomobiel) en controleer of het lang genoeg blijft draaien. Kan een probleem met een lager zijn of een slepende rem.
Natuurlijk speelt conditie ook een rol. Stap op een gewone fiets en kijk welke snelheid je daarmee haalt over een redelijke afstand. Vergelijk dat met wat je haalt met de Alleweder; dat zou toch minstens hetzelfde moeten zijn.
Veel plezier ermee!
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#11 Bericht door aiai »

Mijn tip, eerst de sporing nalopen en stellen. Dan kettinglijn (ketting, tandwielen, derailleur) en remmen.

Mijn gemiddelde op woon-werk (28,5 km enkele reis) ligt iets hoger dan 25 km/u over alle kilometers die ik gefietst heb woon-werk. Dat is een route door drie "steden" en met veel stoplichten.
Mijn kruissnelheid (dus niet mijn gemiddelde snelheid) ligt in de winter tussen de 30 en 33 km/u (afhankelijk van neerslag, pekel die mijn ketting het leven zout maakt, donkerte, kou). In de zomer trok ik vorig jaar al kruissnelheden van 38 km/u. Met wat geluk zou ik dit jaar wellicht kruissnelheden van 40 km/u kunnen halen. Maar.... Dat is altijd hetzelfde stuk dat ik kan dromen. Ik heb geen idee wat mijn kruissnelheid wordt bij onbekende en langere routes.....

In beginsel ging ik veel langzamer en snelheid is niet mijn voornaamste doel. Zeer regelmatig in niet te veel tijd fietsen wel. Ook in de herfst en de winter. Ik rij ook met Schwallbe Marathons. Niet snel, ook niet snel lek (wel zo fijn bij woon-werk verkeer).

Succes!

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#12 Bericht door Mugtango »

@Capojan: op je blog heb ik idd intussen de foto's van je achterste kettingrol teruggevonden. Van zodra ik weer wat tijd kan vinden, gaat die er even af om na te kijken.
Ik kan beide voorwielen gemakkelijk vrij laten draaien, maar ja, wat is lang hé... wel heb ik bij het rijden steeds een krakend geluid thv het rechter wiel, niet bij vrij draaien. Dus ja, rollagers ook hier nakijken.
Een kettiingspanner zit er niet op (doet derailleur wel?), maar wel 1 kettingrol en 1 kettingtandwiel. Zal deze ook eens verwijderen en waarschijnlijk vervangen. Bij de kettingrol ontbreekt een stukje uit de wand, en bij het kettingtandwiel lijken de tanden mij eerder aan de korte kant.

Korte kanttekening ivm derailleur: de vorige eigenaar had als onderste kettingbuis (die onder de alleweder) een lange grijze electriciteitsbuis genomen tot juist voor de derri. Omdat die rigide buis niet gemakkelijk mee gaat nr links of rechts bij het schakelen had hij die buis met een tussenstuk verbonden met het onderste wieltje van de derri. Misschien mooi gezien van hem, alleen verlies je daardoor het effect van de derailleur als kettingspanner. Die constructie heb ik intussen dus wel al vervangen door een reguliere kettingbuis en ik liet enige afstand tussen de kettingbuis en het onderste derailleurwieltje.

Vrijdag toch de alleweder eens gebruikt voor woon-werk en gretig gebruik gemaakt van de ondersteuning. Op die manier haal ik nu wel een gemiddelde van 20 km/u. Maar dat zou dus ook zonder moeten kunnen hê, aangezien dat het gemiddelde is wat ik nu haal met de Dragon.

Besluit: nog wat onderhoudswerk en vooral véééél oefening voor de boeg....
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#13 Bericht door crash-quest-dummy »

Mugtango schreef:Uitbolproef in een héél beknopte uitleg: (of wat ik er van weet)

Zoek een helling en markeer je vertrekpunt. Neem plaats in je vm en laat je van de helling rollen. Markeer het punt waar je stil valt.

Pas nu je sporing aan en herhaal het bovenstaande. Let goed op dat je op dezelfde plaats start en in dezelfde lijn naar beneden gaat. Kijk opnieuw waar je stil staat.

Blijf je uitlijning aanpassen tot je de uitlijning vindt die je het verst brengt.

Wie dit wil aanvullen met nog wat meer aandachtspunten, ga je gang.
moeilijker is het inderdaad niet.
wel een dag kiezen met stabiele wind.
Stop Fueling Around

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#14 Bericht door Mugtango »

Ahum..... wat doet een mens zoal op een vrije zondagnamiddag met de wetenschap dat je je huis niet kan verlaten....

sleutelen aan de Alleweder dus....

Achterkant fiets gelift, goede draai gegeven aan het achterwiel en de tijd gemeten tot het stopt met draaien: 0 sec. :roll: oftewel: een stilstaand achterwiel.
Even goed op zoek gegaan hoe dat achterwiel van die as te krijgen, na even puzzelen en het besef dat ik dan de achterdemper eerst moet losmaken, het wiel ter hand genomen. Het lijkt alsof er in de kogellagers driehoekjes zitten ipv bolletjes...met wat moeite kan ik het wiel telkens een klein sprongetje laten maken. Lang en dwaas naar dat wiel gekeken, maar ik zie niet direct een mogelijkheid om die rollager(s) er uit te krijgen. Vervangen zal dus door meer geschoold personeel moeten gebeuren. :wink:

Dan maar meteen even die dikke kettingrol los gemaakt. Draaide nog relatief vlot om zijn as, doch liep maar hééél kort uit. Lagers uit genomen, één kan ik met de hand doen draaien, doch loopt niet zelf uit, de andere had wat meer overtuigingskracht nodig. Langdurig behandelen met siliconenolie gaf geen resultaat en aangezien het toch vervangen zal worden: WD40 er op gezet en iets losser gekregen. Tijdelijk beterschap dus.

Alles opnieuw gemonteerd, bandje terug opgeblazen, derailleur afgesteld en op naar de voorwielen en de twee aanwezige kettingtandwielen. Achterband op de grond, li voorwiel in de lucht... BOEM achterband ontploft... grote scheur in binnenband.

Voorwielen blijven vlot doordraaien, toch maar even de lagers er uit genomen, maar los in de hand kan ik ze niet laten doordraaien. Is dat normaal of horen die ook zo vlotjes rond te draaien?

Kettingtandwielen of eerder: wat daar nog van overblijft: geen O-ringen te zien, wel nog kleien restjes terug te vinden van de kunststof tanden. Lagers gesmeerd, maar geen grote zaken meer aan gedaan. Die 2 kettingwielen zal ik maar ineens volledig vervangen, lagers incluis...

Nu ben ik wel benieuwd of al deze ingrepen een echt merkbare invloed gaan hebben op het rijgedrag. Ik hoop het van harte.
Nu nog de tijd vinden om de nodige onderdelen aan te kopen en te monteren.

Slijtage kransje achteraan en slijtage van de ketting zal ik moeten overlaten aan het geoefende oog van de lokale fietsenboer en zijn tools. Maar ik vrees daar ook wel wat voor. Eén ding is zeker: sinds Pasen heb ik al behoorlijk wat fietstechniek bijgeleerd. Zo'n Alleweder is iid niet alleen goed voor de beentjes, maar ook voor de handjes en het kopke... :lol:
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#15 Bericht door CapoJan »

Zo'n stug achterwiel mag dan prima zijn om de conditie op peil te brengen, maar het is duidelijk de oorzaak van je lage snelheden. Die hele aandrijflijn lijkt wel aan een grote beurt toe! Je leert er heel veel mee (handig om je eigen fiets grondig te kennen, trouwens) en nadien kun je het resultaat des te meer appreciëren.
Een goed bestede namiddag, volgens mij. =D>
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie