3-voudige teleurstelling

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#16 Bericht door Wouter D »

Wie heeft je die alleweder eigenlijk verkocht en tegen welke prijs?

als je achterwiel zo stug is, is de kans reëel dat je je achterwiel beter helemaal vervangt of minstens de naaf.

kogellagers die niet gemonteerd zijn horen helemaal niet vrij rond te draaien, indien dat wel het geval is, duidt dit op het ontbreken van smering en kan je ze beter vervangen. als je de binnenring met duim en wijsvinger van de ene hand en de buitenring met de andere hand vast neemt, moet je ze wel kunnen verdraaien zonder inspanning en zonder dat je duidelijk wrijving van metaal op metaal voelt. je hebt een minimale wrijving van je dichtingen en van het metaal door het vet van de smering. Is dit niet ok -> vervangen

zijn de lager gemonteerd in je wielen dan is het uiteraard wel goed dat je wielen blijven draaien, Is dat niet het geval dan kan dat aan je lagers of aan je remmen liggen,
indien je wiel scheef gemonteerd is of je velg verbogen, kan je dat fenomeen ook krijgen, maar dat heb je meestal eerder al opgemerkt.

waarschijnlijk ontploft je achterband door materiaalmoeheid. door de leeftijd van de band, mogelijk heeft je alleweder voor je hem kocht (heel) lang stilgestaan, ook al beweert de verkoper van niet.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#17 Bericht door Mugtango »

Voor wat het achterwiel betreft: dat had ik idd bij mijn testrit niet gemerkt, temeer daar ik voor de eerste keer in een velomobiel zat en dacht dat het moeilijk op gang komen geheel te wijten was aan het gewicht in combinatie met mijn sterk verwaterde conditie. Het wiel/de naaf laat ik dus zeker nakijken, dat is geen spek voor mijnen bek :!:

Die ontplofte achterband, dat was mijn eigen schuld. ik had de aanwezige binnenband vervangen door eentje die ik nog liggen had. In plaats van die band te vervangen terwijl het wiel er af was, deed ik dit pas nadat ik het wiel terug op de fiets geplaatst had. Hierdoor ben ik er blijkbaar in geslaagd de binnenband op 2 plaatsen rond zijn as te draaien, waardoor die dus 2 keer gekneld zat. Dat samen met het gewicht van de Alleweder bij het weer neerzetten was voldoende voor vuurwerk... De buitenband bleef ongeschonden.

Wat die lagers betreft: daar wist ik nu niet zeker of je nog enige weerstand mocht ondervinden of niet. Ze blijven niet los in de hand draaien, maar draaien verder wel soepel. Op het wiel gemonteerd, blijft het wiel wel draaien. Hier is er dus goed nieuws: die lagers lijken dus nog in orde :)

En om je eerste en ook de je laatste vraag te beantwoorden: ik betaalde nog 1700 € voor de eFAW. De ondersteuning van Cyclone werd pas vorig jaar door fietser ingebouwd, en de bijgeleverde batterij van 24v 12 Ah brengt mij op volledige ondersteuning toch al zo'n 30 km ver (langere rit heb ik nog niet gedaan, dus moet de volledige actieradius nog uittesten, maar ik heb schrik om met dit achterwiel zonder ondersteuning te vallen). De vorige eigenaar gaf trouwens toe dat de Alleweder veel had stilgestaan, en uit onze gesprekken bleek voldoende dat hij eigenlijk nooit goed geweten heeft wat hij gekocht had. Ik geloof nog steeds in de goedheid van de mens, en wil dus niet alle problemen in zijn nek schuiven. de kans bestaat dat ook hij teleurgesteld was van de behaalde snelheden, maar niet door had dat het aan het achterwiel lag. Namen ga ik hier dus niet meer noemen.

In elk geval, nogmaals iedereen bedankt voor de vele tips, suggesties en technische ondersteuning. Ooit zal die 'raket' rijden zoals het hoort....de microbe heeft gebeten dus we gaan er mee door. :P
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#18 Bericht door Brechtix »

Hallo, openingsuren aangepast op de website, dank voor de tip.
De rest kunnen wij inderdaad oplossen.
En gefeliciteerd!
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#19 Bericht door Mugtango »

vind ik vandaag dit onderwerp terug : http://www.gentseliggers.net/forum/view ... hp?p=76181

Dat achterwiel zelf herstellen zit er dus al niet meer in.... :(

@ Brecht(ix) : 2 maal bedankt !!! :wink:
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#20 Bericht door CapoJan »

Herstellen kan nog altijd, maar anders: nieuwe naaf halen en je wiel herspaken. Mislukt het, dan heb je er niets aan verloren, want het was al stuk. Leuke bezigheid en erg leerrijk.

Of je maakt gebruik van de gelegenheid om je wiel met derailleur te vervangen door eentje met een versnellingsnaaf (maar dan liefst meteen een degelijke). Dat vind ik nog altijd interessanter met dat kleine achterwiel: die derailleur vangt ongelooflijk veel vuil en je ketting hangt ook erg laag.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#21 Bericht door Mugtango »

Ja Jan, ik begrijp en volg je voorkeur voor de versnellingsnaaf perfect. En het onderhoudsarme aspect spreekt mij ook sterk aan. Maar er is 1 héél groot nadeel: ik heb een enkelvoudige achterbrug. Dus tenzij jij weet waar ik een dubbele achterbrug op de kop kan tikken of kan laten maken, telkens voor een schappelijk prijsje, zal ik het voorlopig met een derailleur moeten blijven doen.
En mijn probleem blijft hetzelfde: een wiel spaken is voor mij een grote onbekende en laat ik dus liever over aan geoefende handen (en mensen met het juiste materiaal).
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#22 Bericht door Brechtix »

Ik heb nog de enkele achterbrug inclusief wiel liggen van mijn FAW indertijd. Had die vervangen door een dubbele omwille van de wegligging, dus met dat wiel was AFAIK niet veel mis.
Voor al uw problemen: Fietser Solutions!
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#23 Bericht door Wim -de roetsende »

Een Alleweder is natuurlijk geen snelle VM, maar tussen de 25 en de 30km/u zou een enigszins getraind iemand er toch mee moeten kunnen fietsen. Kruissnelheid bedoel ik dan.

Ik zou als eerste echter wel de aandrijving vervangen en lagers kosten echt heel weinig geld. Dus gewoon vervangen die handel en lekker gaan fietsen of heb je de fiets gekocht om te knutselen ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#24 Bericht door CapoJan »

Mugtango schreef:Ja Jan, ik begrijp en volg je voorkeur voor de versnellingsnaaf perfect. En het onderhoudsarme aspect spreekt mij ook sterk aan. Maar er is 1 héél groot nadeel: ik heb een enkelvoudige achterbrug. Dus tenzij jij weet waar ik een dubbele achterbrug op de kop kan tikken of kan laten maken, telkens voor een schappelijk prijsje, zal ik het voorlopig met een derailleur moeten blijven doen.
En mijn probleem blijft hetzelfde: een wiel spaken is voor mij een grote onbekende en laat ik dus liever over aan geoefende handen (en mensen met het juiste materiaal).
Juist. Niet gedacht aan die enkelvoudige achterbrug #-o
Dat wiel van Brecht kan je dus wel uit de nood helpen. Ondertussen kijk je rustig rond voor een dubbele achterbrug (advertentie op ligfiets.net zetten, bijvoorbeeld, of mailen naar velomobiel.nl die de stukken voor de oude Alleweders hebben) en dan kan je nadien alle kanten uit.

Niet te lang wachten, want het fietsseizoen is ondertussen aangebroken!
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#25 Bericht door aiai »

CapoJan schreef:of mailen naar velomobiel.nl die de stukken voor de oude Alleweders hebben)
Zo'n anderhalf a twee jaar geleden hadden ze er geen meer liggen bij Velomobiel.nl.
Wel gaf Theo me toen aan dat als er meerdere mensen tegelijkertijd een dubbele brug willen hebben ze deze waarschijnlijk wel willen lassen. Hij dacht toen aan 3 tot 5 personen/achterbruggen minimum.

Maar bel ze zeker even, je weet nooit wat er met de voorraad is gebeurd ;-)

Zelf twijfel ik, omdat ik een enkele brug ook prettig vindt, maar als ik de prijs in orde vind doe ik waarschijnlijk mee.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#26 Bericht door Mugtango »

Hallo aiai,

Ook ik twijfel tussen het voordeel van de enkele achterbrug (bandenwissel ed) en de voordelen van de dubbele achterbrug (naafversnelling ipv derailleur, sneller reservewielen/-naven te vinden). aangezien het achterwiel waarschijnlijk toch een total loss wordt, heb ik intussen ook al een mailtje gestuurd naar velomobiel.nl

Het wordt voor mij dus een mix tussen volgende zaken:

- Brecht kan zijn oude achterwiel nog vinden en ik kan daar voorlopig mee verder
- ik gooi mijn oude achterwiel volledig open, kijk of het idd enkel de lagers zijn die vervangen moeten worden. Leren spaken kan altijd denk ik dan.
- ik ga op zoek naar een volledig nieuw wiel, 20 inch, enkelzijdige ophanging (maar vind ik op het eerste zicht niet zomaar direct terug, tenzij voor prijzen > 200 euro)
- Velomobiel.nl laat weten dat er een betaalbare dubbele achterbrug is/ kan gemaakt worden en dan gaan we daar voor, samen met een naafversnelling

Ik hou je dus op de hoogte van hun antwoord.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#27 Bericht door Wouter D »

ik zou eens een mailtje doen naar m-gineering.nl mogelijk kunnen zij uw wiel op zijn geheel reviseren. dan ben je zeker. zelf heb ik goeie ervaringen met hen prijs/kwaliteit
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#28 Bericht door Mugtango »

Terwijl Brecht nog volop aan het zoeken is naar zijn oude achterwiel, heb ik vandaag gedacht: slechter dan het nu is, kan niet. Dus: achterwiel afgehaald, band er af, spaken losgemaakt en de naaf in het midden opengemaakt. Er zaten 2 lagers in het wiel. Eên nog in relatief goede conditie. De tweede had geen afgesloten zijkant meer. De 'balletjes' waren zichtbaar, maar er ontbraken duidelijk enkele. Verder heel veel losse metaalsplinters in de lager. Oorzaak gevonden denk ik dan.
Met 2 andere oude lagers die ik nog liggen had de naaf weer opgevuld.
Dankzij een vooraf genomen foto, de spaken weer op dezelfde manier ingevlochten.
Grootste probleem: ik heb niet het materiaal om een wiel uit te lijnen. Logische redenering: alle spaken zijn even lang, dus als ik ze allemaal even diep in de spaaknippel draai, dan zal de naaf toch ongeveer in het midden zitten en het wiel ongeveer recht zijn :-) Als ik nu het wiel laat draaien kan ik een heel beperkte knik zien en belangrijk: het wiel blijft draaien....
Dus tot Brecht zijn wieltje vind, kan ik mezelf voorlopig redden, morgen eens een testrit maken. Zal dan ook eens foto van de kapotte lager plaatsen.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#29 Bericht door CapoJan »

Simpelste wielrichter: je zet je wiel in de achterbrug en bevestigt er een schroevendraaier, potlood, ... op (op die achterbrug) met touw, tie-rap, ... Als je wiel vrij draait, kun je makkelijk checken waar er iets fout zit en het grof bijstellen door de juiste nippels aan te draaien. Je kunt er maar van leren.
Voor één ding opletten: die oude aluvelgen zijn niet echt sterk. Als je de boel te strak aanhaalt,trek je de nippels door de velg. Niet onmiddellijk wellicht, maar het wiel kan dan wel wat sneller sneuvelen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: 3-voudige teleurstelling

#30 Bericht door fcapri »

hoe zit het ondertussen met deze FAW? rijd alles al een pak beter? of heb je ergens anders nog een topic lopen waar je faw meer besproken wordt.
toevallig hier terecht gekomen bij het op zoek zijn achter een achterbrug

Plaats reactie