Gent centrum vanaf Zelzate.

Je favoriete fietsroutes
Bericht
Auteur
joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Gent centrum vanaf Zelzate.

#1 Bericht door joop »

Nog altijd ben ik op zoek naar de gemakkelijkste en veiligste fietsroute om vanaf Zelzate West in Gent te komen, met name de Ferdinand Lousbergskaai. De tunnel onder de R4 in Zelzate rij ik sinds kort =D> Flitsend door en tot aan Elslo gaat het fluitend. Wat een prachtig fietspad! Maar daarna wordt het snel minder. De route langs de R4 na Elslo is niet zo plezierig op dat smalle strookje langs de snelweg, om maar te zwijgen van het kruispunt bij de Mac, het stuk naar de Meulestedebrug, de Vliegtuiglaan en daarna nog eens het Dampoortplein. Oef . . Deze week reed ik tot aan de pont in Langerbrugge. Maar ik ben niet overgestoken omdat ik niet goed weet of er aan de andere oever een velomobielvriendelijker route te vinden is naar het centrum. Ik ben niet goed bekend daar. Ik zag foto's op diverse blogs van een stalen fietsbrug ter hoogte van de Weba. Is dat iets ?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Gent centrum vanaf Zelzate.

#2 Bericht door Wouter D »

loopt er van wachtebeke naar Gent geen LF30? als er geen respons komt, kan ik nog wel eens een antwoordje doen, maar wil eerst de kans geven aan de kenners
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gent centrum vanaf Zelzate.

#3 Bericht door Ronnius »

Ik heb wel een route om vanaf de tunnel onder de R4 in Zelzate in Sint-Amandsberg te geraken.
En deze is via het genoemde veer en nieuwe stalen fietsbrug.
En de F. Lousbergkaai is ook die kant van Gent.
Zo rij je rond Gent zelf, dwars door Gent van noord naar zuid (of omgekeerd), doe me daar niet aan denken.
Maar misschien dat er andere wel een te doene weg hebben van noord naar zuid.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: Gent centrum vanaf Zelzate.

#4 Bericht door joop »

Ronnius, ik dacht ook aan jou toen ik de vraag stelde omdat ik weet dat je zo soms rijdt. Ik herinner me je filmpje. Je hebt het ooit eens laten zien met een routekaartje.
Heb je nog zoiets ? Of anders doen we eens een toertje samen en rijden we tot daar.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Gent centrum vanaf Zelzate.

#5 Bericht door CapoJan »

Zoals Ronnius al stelt: aan het eind van dat fietspad, komende van Zelzate, volg je niet de R4. Je gaat linksaf naar Langerbrugge en neemt daar de overzet. Daarna rij je door tot aan de verkeerslichten, waar je rechtsaf gaat. Dat fietspad (lekker breed en mooi geasfalteerd) volg je tot aan die fietsbrug (van in een velomobiel voelt het eerder als een tunnel aan, want links en rechts heb je stalen wanden). Die brug kan hier en daar een probleem vormen met de Quest, want met de Orca zijn de bochten net te halen #-o
Via openrouteservice is het vrij makkelijk om de verdere route uit te stippelen. Er zijn dan wel heel wat mogelijkheden, afhankelijk van hoe bereid je bent om je in gemengd verkeer te begeven. Piece de résistance: langs de Damooort naar de Lousbergskaai rijden :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gent centrum vanaf Zelzate.

#6 Bericht door Ronnius »

Joop, nu dat mijn benen het weer blijken te doen zie ik een toertje wel zitten.
Als je niet dringend in Gent moet zijn kunnen we anders ff wachten tot de Orca in Gent aangekomen is
(Laatste update: gepland eind deze maand).
Dan kunnen we een eindje "velomobielen".

Ik heb ook een deel van een track gemaakt:
--> vanaf de "bruikbare" tunnel in Zelzate tot in de F. Lousbergkaai <--
Het is niet de kortste weg, en misschien weten andere een betere...
Nog andere gaan misschien lachen met de route die ik zou rijden.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: Gent centrum vanaf Zelzate.

#7 Bericht door joop »

Ha, bedankt, Ronnius, dat zocht ik. Ook Jan bedankt voor de aanwijzing tot de stalen brug. we gaan het daar eens verkennen. en ik lees natuurlijk wel op je blog van zodra de Orca in Gent is gearriveerd. Dan plannen we de 'maiden trip'. :D

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gent centrum vanaf Zelzate.

#8 Bericht door Ronnius »

Doen we zeker, misschien willen andere velomobilisten dan ook nog meedoen.

Ik heb reeds gehoord dat er interesse is naar een tocht die kant van Gent.
Velen (net als ik) willen de nieuwe doorgang in de tunnel in Zelzate zelf uitproberen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
kurtvandeveire
Neo Prof
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 jan 2015, 1:56
Postcode: 9060
Fiets: Quest 280
Locatie: Zelzate, Flanders, Belgium
Contacteer:

Re: Gent centrum vanaf Zelzate.

#9 Bericht door kurtvandeveire »

als ik kan dan rij ik graag eens mee met jullie.
de fietstunnel neem ik bijna elke dag dus die ben ik al goed gewoon.
het is enkel een beetje uitkijken dat je geen tegenligger hebt als je erin of eruit komt maar voor de rest is het gemakkelijk te doen.
Don't limit your challenges.
Challenge your limits

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Gent centrum vanaf Zelzate.

#10 Bericht door Wouter D »

Ronny, bij nr 13 rij je de Kennedybaan op. ik zou eerder verkiezen om de langerbruggestraat verder af te rijden naar centrum Oostakker, Van daaruit de Gentstraat richting Gent tot je je route weer kruist. Op Kennedybaan heb je tegenwoordig wel een mooi fietspad, maar het blijft een drukke baan met veel uitlaatgassen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gent centrum vanaf Zelzate.

#11 Bericht door Ronnius »

spruitje schreef:bij nr 13
Kilometer 13 van de track.
spruitje schreef: rij je de Kennedybaan op. ik zou eerder verkiezen om de langerbruggestraat verder af te rijden naar centrum Oostakker, Van daaruit de Gentstraat richting Gent tot je je route weer kruist. Op Kennedybaan heb je tegenwoordig wel een mooi fietspad, maar het blijft een drukke baan met veel uitlaatgassen
Daar heb je wel een punt.
Hoewel, het kan daar in Oostakker druk zijn
en zo erg braaf wordt daar ook niet altijd gereden.
(misschien omdat ze de drukte van de expressweg te snel af willen zijn)

Zo mis je wel de nieuwe stalen brug.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Gent centrum vanaf Zelzate.

#12 Bericht door CapoJan »

spruitje schreef:Ronny, bij nr 13 rij je de Kennedybaan op. ik zou eerder verkiezen om de langerbruggestraat verder af te rijden naar centrum Oostakker, Van daaruit de Gentstraat richting Gent tot je je route weer kruist. Op Kennedybaan heb je tegenwoordig wel een mooi fietspad, maar het blijft een drukke baan met veel uitlaatgassen
De Gentstraat ligt er afgrijselijk bij, met enkele vervelende verkeersdrempels, en het is er druk. Ik verkies ook het nieuwe fietspad langs de Kennedylaan. Waar je het meeste uitlaatgassen opsnuift, zal van het moment van de dag afhangen :wink: Wil je het nog rustiger, dan neem je het nieuw aangelegde fietspad langs de Geeraard Van den Daelelaan (in het havengebied, tussen het Sifferdok en de Kennedylaan). Beetje om, maar amper verkeer, vermoed ik (moet ik nog eens gaan verkennen).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gent centrum vanaf Zelzate.

#13 Bericht door Ronnius »

De route wordt bij deze opnieuw in leven geblazen.
De reden is dat fietser verhuisd is en de Orca is aangekomen.

Ik heb de track wat aangepast omdat de nieuwe locatie van fietser de andere kant van Gent is.
--> hier de track nog eens <--
Wat mijn vraag is hoe het gesteld is met de route vanaf Evergem als de route van de Expressweg weggaat tot aankomst op de Trekweg.
Dan gaat het dwars door de haven en daar heb ik weinig ervaring en geen zicht op.
Met name is die Ringvaartweg Wondelgem (en het verlangde Ringvaartweg Mariakerke) een goeie/veilige plek om te liggen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Ringvaartweg-Wondelgem

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef: Wat mijn vraag is hoe het gesteld is met de route vanaf Evergem als de route van de Expressweg weggaat tot aankomst op de Trekweg.
Dan gaat het dwars door de haven en daar heb ik weinig ervaring en geen zicht op.
Met name is die Ringvaartweg Wondelgem (en het verlangde Ringvaartweg Mariakerke) een goeie/veilige plek om te liggen.
Vroeger nam ik altijd het fietspad - nu ja, het gekende "zelfmoordstrookje" - van de parallel lopende R4 om naar Evergem of noordelijker te gaan. Dit jaar heb ik het eens aangedurfd de Ringvaartweg te nemen en dat is me goed bevallen. Sedertdien laat ik de R4 bijna steeds links liggen.

Aan beide zijden van de Ringvaart wordt er wel al enige tijd gewerkt aan de vernieuwing van de kademuren, maar de doorgang was tot voor kort geen enkel probleem. Ergens eind juli nam ik weer die route, maar werd toen geconfronteerd met hekkens. Omdat het zondagavond was, besloot ik het te wagen en negeerde de verbodsborden. Wat verder zag ik onmiddellijk de reden: over een afstand van meerdere honderden meters lagen er op het jaagpad grote hopen enorme brokstukken van de oude kademuren. Ondertussen zijn we natuurlijk een goede maand verder, dus kan het er nu wel al anders uitzien.

Surrealisme is in België natuurlijk nooit ver weg... Ook bij openbare werken. Of misschien juist daar vooral. Alhoewel de werken aan de kademuren dus nog niet voltooid zijn, werd een deel van de Ringvaartweg toch al heraangelegd. Heel logisch, nietwaar?! Ik hou mijn hart dus al vast hoe het nieuw asfalt er na het opruimen van al dat puin zal uitzien... Eveneens surrealistisch is dat er bij de aanleg geen enkele fietsinfrastructuur werd voorzien.

Bijna steeds neem ik de brug van de Wondelgemkaai en dus niet die van de N456, wat volgens mij iets vlotter fietst. Ook aan de kant van Mariakerke ziet mijn gebruikelijke route er iets anders uit: ik rij niet tot aan de Brugse vaart, maar ga voor de sluis van Evergem linksaf, de Kaleweg in, om dan aansluiting te vinden bij de R4. Zo zit je snel op de brug van de Drongense binnenring en snij je een hele bocht af. Bijkomend voordeel: je staat dan ook niet voor verrassingen als het hekken bij de sluis eens gesloten zou zijn. Iets voorbij het nieuwe sluisgebouw werd immers een automatisch hekken geplaatst. Waarschijnlijk wel om toch eens gebruikt te worden... Je weet dus nooit.

Tot nu toe was ik al altijd verbaasd bijzonder weinig verkeer tegen te komen op de Ringvaartweg. Zelfs tijdens de week. Slechts enkele personenwagen. Aan de nummerplaat te zien hoogstwaarschijnlijk van schippers die met hun schip aan de kade liggen.

Bijkomend voordeel van de Ringvaartweg: er is minder gevaar op lek rijden, want er ligt nogal wat rommel op het fietspaadje van de R4. Wel opletten voor enkele bijzonder vervelende, slecht uitgevoerde overgangen tussen beton en asfalt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gent centrum vanaf Zelzate.

#15 Bericht door Ronnius »

Bedankt voor de uitleg.
Ik had al eerder willen zien dat er een soort "short cut" moest zijn via de Kaleweg.
Maar deze is er dus wel degelijk.

Verder wist ik niet goed welke kant van de Langerbruggestraat ik op moest
om naar de Ringvaartweg te komen. Ik had dus voor de slechtste kant gekozen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie