Roeifietsbabbelhoekje

Alles aangaande roeifietsen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Roeifietsbabbelhoekje

#1 Bericht door hmmm »

Hey mede roeifietsers,

Ik lees graag kleine, dagelijkse nieuwtjes over andere roeifietsers. Of het nu de eerste korte tochtjes zijn van enkele kilometers of grootse fietsvakanties. Of klein onderhoud aan de roets, of hoe lang het dyneema koord weet mee te gaan tijdens een slechte winter.

Mogelijk kunnen we hier allerlei kleinigheden delen die geen eigen topic waard zijn, maar mogelijk wel tof zijn voor anderen om te lezen? Kleine en grote beslommeringen, overpeinzingen, dromen en concrete plannen. Het kan maar een inspiratie en vorm van motivatie zijn voor anderen, of simpelweg een plek om wat te kunnen zeuren over je fiets daar waar collega's en vrienden je wat glazig aanstaren.

En om te tonen dat wij roeifietsers nog vertegenwoordigd zijn op dit forum, voor we ons plekje hier verliezen!

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#2 Bericht door Wim -de roetsende »

Vind ik een goed idee. Ik zal wel helpen met vullen.

Mocht je het leuk vinden om iets te lezen over roeifietsen, dan kun je zo nu en dan ook op mijn blog kijken.

Als je twitter hebt, dan weet ik nog wel iemand om te volgen. MM uit Amsterdam, hij is een echte woon-werk-verkeer-roeifietser.

Om maar direct te beginnen:
Hoe vaak maken jullie je boegspriet schoon? Ik meestal na 2 of 3 tochten.
En wat smeren jullie erop? Ik wd40. Op de 222 gebruikte ik gewoon vaseline, maar dat gaat zo irritant onder die rvs-strookjes van de 209 zitten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#3 Bericht door Wouter D »

ik roets veel te weinig maar ik maak hem eigenlijk schoon met een vod na elke rit en ik gebruik calciumvet om hem te smeren.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#4 Bericht door hmmm »

Schoonmaken van de boegspriet is een leuk onderwerp! Hier is dat, om eerlijk te zijn, eerder sporadisch. Op mijn oude 222 was de boegspriet na 30 000km nog steeds in goede staat, dus ik ga daar niet fanatieker in worden, temeer omdat de rvs-stroken op een 209 te vervangen zijn.

Ongeveer iedere week of 2 weken wrijf ik de boegspriet schoon en vervolgens wat vaseline erop en klaar. Beetje afhankelijk van de neerslag en viezigheid die ik onderweg tegenkom en hoe de voetenslee aanvoelt (of zich laat horen). Na regenbuien probeer ik het wat vaker te doen, tijdens droge periodes is er weinig reden om het iedere paar ritten te doen lijkt mij? Toen de fiets eergisteren een uurtje of 2 in de zon stond kwam er de overtollige vaseline van een hele winter uitgedrupt. Nu is het weer helemaal proper met een dun laagje vaseline :).

Waarom calciumvet ipv vaseline? Ik ken het niet, heeft het een voordeel tov goedkope en overal verkrijgbare vaseline? Je probleem met vaseline die onder de strookjes kruipt stoort mij niet, of ervaar ik niet Wim. Je wilt zeggen helemaal op het einde (aan de kant van het balhoofd)? Of gewoon dat de opstaande randjes 'rondom' de strookjes het lastig maken om ze helemaal proper te maken?

Zo meteen heerlijk het korte stukje naar het werk roetsen :D.

Oh, nu de lente er is, is het tijd om die lomp zware marathon band achteraan te vervangen door iets lichters. Van 't weekend eens werk maken om er weer een primo of kojak op te leggen, eens neuzen of ik nog wat heb liggen.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#5 Bericht door bicky »

Ik gebruik vaseline en zal ook iedere 4 ritten zijn (afhankelijk van het weer)
als het kraakt of sleept kuis ik de spriet vroeger.

Heb een 209 en die vaseline kruipt inderdaad veel aan de zijkantjen/randjes van de stroken.
Met keukenpapier en je vingernagel kan je er vuil blijven uitpeuteren.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#6 Bericht door bicky »

Ik verving achteraan de primo door de meegeleverde schwalbe durano en ben er tevreden over.
sneller, lekbestendiger en beter grip

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#7 Bericht door Wim -de roetsende »

Ik vind het met vaseline een beetje een vieze knoeiboel worden, vandaar de wd40.

Voor heb ik een 28-451 Durano (geen plus), achter een 40-559 Marathon Racer. Zomer en winter.

Ik had eerst Primo's. Voor heb ik een flinke klapband gehad en achter veel lekke banden. Ik ontdekte dat er kevlar-draadjes aan de binnenkant de binnenband lek prikten. Daarna had ik geen zin meer in Primo's.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#8 Bericht door Wouter D »

WD40 is eigenlijk quasi het slechtste wat je kan doen als het op smeren aankomt. WD40 is zeer dun en vluchtig, door dat hij zo dun is, los hij andere vetten, die aanwezig zijn op je boegspriet, op om vervolgens te vervliegen, resultaat: smering = NUL

als je naast je boegspriet ook nog eens in de buurt van je lagers komt gebeurt daar hetzelfde, WD40 is dun genoeg om tussen de dichtingen van je lagers te kruipen, lost daar het vet op waarmee je lagers zijn gesmeerd, en vervliegt snel: resultaat: smering = negatief

WD40 is goed om iets los te halen, omdat het overal tussen kruipt en het op dat ogenblik voldoende smering geeft. moest je het aanbrengen en een paar uur wachten, zou het wel eens minder goed werken.

Vaseline is een montagevet, calciumvet is een universeler vet, maar dit terzijde, Ik gebruik de goeikoper vaseline niet zo graag omdat er naar mijn ervaring teveel zand in kruipt en je meer vet nodig hebt voor hetzelfde resultaat.
Ik doe weinig roetskilometers (gemiddeld 1000 per jaar sinds ik een roeifiets heb, in begin was het veel en nu veel minder) denk dat ik nu vier of vijf jaar roets en ik ben nog steeds bezig aan mijn eerste pot vet. dus zo duur vind ik dat nu ook weer niet.
maar dat blijft ervarings gebonden. Alles beter dan WD40
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#9 Bericht door hmmm »

Wim -de roetsende schreef:Ik vind het met vaseline een beetje een vieze knoeiboel worden, vandaar de wd40.

Voor heb ik een 28-451 Durano (geen plus), achter een 40-559 Marathon Racer. Zomer en winter.

Ik had eerst Primo's. Voor heb ik een flinke klapband gehad en achter veel lekke banden. Ik ontdekte dat er kevlar-draadjes aan de binnenkant de binnenband lek prikten. Daarna had ik geen zin meer in Primo's.
Hmm, ik vind vaseline net erg proper. Een uurtje in de zon en alle viezigheid smelt als sneeuw voor de zon weg :). Ik zou nooit overwegen om met een andere vetstof de boegpsriet te smeren, tenzij er een duidelijk voordeel is... Het propere vaseline vet is net een voordeel.

Grappig hoe subjectief bandenkeuze is! De marathon racer ervaar ik als een VRESELIJKE band. Trager, vaker lek, lastig te centreren (de band is gewoon niet rond....) en verslijt vreselijk snel. De primo vooraan is onderhand ook aan vervanging toe, maar de afgelopen 6000km geen lekken meer... en dat voor een versleten band tijdens de wintermaanden.
bicky schreef:Ik verving achteraan de primo door de meegeleverde schwalbe durano en ben er tevreden over.
sneller, lekbestendiger en beter grip
Aha, nog een durano gebruiker. Toch eens overwegen. Is dat van dat lekbestendiger echt zo? De keuze voor primo's is grotendeels gebaseerd op het idee dat ze minder vaak lek gaan.... Onderweg naar het werk is dat toch een belangrijke factor :).

spruitje schreef: Vaseline is een montagevet, calciumvet is een universeler vet, maar dit terzijde, Ik gebruik de goeikoper vaseline niet zo graag omdat er naar mijn ervaring teveel zand in kruipt en je meer vet nodig hebt voor hetzelfde resultaat.
Ik doe weinig roetskilometers (gemiddeld 1000 per jaar sinds ik een roeifiets heb, in begin was het veel en nu veel minder) denk dat ik nu vier of vijf jaar roets en ik ben nog steeds bezig aan mijn eerste pot vet. dus zo duur vind ik dat nu ook weer niet.
maar dat blijft ervarings gebonden. Alles beter dan WD40
Aha, weer wat geleerd. Ik heb vooraan een spatbord, dat helpt enorm voor het voorkomen dat er zand/rotzooi op de boegspriet komt. Eenmaal er wat zand in de vaseline vermengd zit maakt het wel akelige geluiden ;). Af en toe kraakt de boegspriet wat tijdens regenbuien, is dat beter met calciumvet?

Wat was het gisteren heerlijk fietsen. Naar het werk in het zonnetje en na middernacht was het voldoende warm om in korte broek en t-shirt naar huis te roetsen. Daar kan ik zo van genieten :D.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#10 Bericht door Wim -de roetsende »

hmmm schreef: Grappig hoe subjectief bandenkeuze is! De marathon racer ervaar ik als een VRESELIJKE band. Trager, vaker lek, lastig te centreren (de band is gewoon niet rond....) en verslijt vreselijk snel. De primo vooraan is onderhand ook aan vervanging toe, maar de afgelopen 6000km geen lekken meer... en dat voor een versleten band tijdens de wintermaanden.
De Marathon Racer draadband is inderdaad een vreselijke band. Snel lek en traag.

Ik heb de vouwband-versie. Dat is een totaal andere band. Anders opgebouwd, betere lekbestendigheid, is erg makkelijk om te leggen en gewoon een erg fijne en snelle band.

Leuk.....banden. Zoveel hoofden, zoveel zinnen :-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#11 Bericht door Wim -de roetsende »

@Spruitje: Heb je wel eens wd40 gebruikt?

Het smeert juist erg fijn. Met vaseline kraakt de spriet verschrikkelijk als er korreltjes zand op komen.

Ik heb nu 12.000km geroeid en Derk Thijs heeft mijn lagers gecontroleerd. Was niets mee aan de hand. En een paar nieuwe lagertjes kosten niet echt heel veel geld.

Een zeer ervaren woon-werk-verkeer- en wedstrijdroeier uit Winterswijk (hij is ook nog eens professioneel fietsenmaker) heeft mij geadviseerd om wd40 te gebruiken.

Ik ben er content mee en het werkt/smeert goed.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#12 Bericht door Wouter D »

ik heb het inderdaad geprobeerd, Smaken verschillen zeker, net als bij de banden. ik vind het de discussie niet waard,
als jij je goed voelt met WD40 en derk thijs merkt niets op, dan zal het wel goed zijn zeker :)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#13 Bericht door Wim -de roetsende »

bicky schreef:Ik verving achteraan de primo door de meegeleverde schwalbe durano en ben er tevreden over.
sneller, lekbestendiger en beter grip
Welke maat heeft deze Durano?

Voor heb ik dus wel een Durano en die bevalt erg goed. Is ook iets smaller dan de originele Primo die erop lag. Daardoor is er iets meer ruimte tussen de band en het spatbord.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#14 Bericht door Wim -de roetsende »

spruitje schreef:ik heb het inderdaad geprobeerd, Smaken verschillen zeker, net als bij de banden. ik vind het de discussie niet waard,
als jij je goed voelt met WD40 en derk thijs merkt niets op, dan zal het wel goed zijn zeker :)
Tot nu toe vond ik het niet echt een discussie, dat hoeft van mij ook niet. Mag wel, maar daar gaat het wat mij betreft niet om.

Ik vind de informatie die jij gaf wel erg interessant om te lezen. Er valt altijd iets te leren en ik ga het er bij mijn volgende bezoekje aan Derk toch weer eens even over hebben.

Van welk merk is dat Calciumvet dat jij gebruikt? Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

Nogmaals, ik vind een discussie prima. Tot nu toe vind ik het echter een prima gesprek. :-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Roeifietsbabbelhoekje

#15 Bericht door bicky »

Achterop ligt er nu een 35-559. In de toekomst zou ik een dikkere band willen proberen. Meer keuze van binnen en buitenbanden. Maar zal nog een jaartje duren totdat deze versleten is. Iemand die weet wat de dikste band is die je kan leggen?
Zal dan ook weten hoe die lekbestendigheid is. Hopelijk goed, want ik sukkel nog altijd bij het opleggen van de kabels.

Ik heb 209 met Son naaf voorraan, montage van spatbord is jammer genoeg niet mogelijk.
Bij nat/vuil wegdek wordt de boegspriet dus snel vuil en kraakt. maar dat kan weinig kwaad volgens Derk.

WD40 is altijd een discussiepunt
Met WD40 zou ik geen ketting smeren (deed dit in beginjaren met mij koersfiets met vaste schakel tot gevolg)
Een boegspriet is een andere zaak.


het smeren van de boegspriet is volgens mij bijzaak. de lagers draaien rond en wrijven niet, dus wat is het nut

Plaats reactie