vraagje aan de ervaren velomobielers

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

vraagje aan de ervaren velomobielers

#1 Bericht door Mugtango »

Omdat ik het woon-werkverkeer heel ernstig wil nemen, moet ik ook vooruit denken aan minder mooie dagen. Dus ook een velomobiel wordt overwogen. Maar omdat we ergens moeten starten, en ik wat schrik heb om er veel geld tegenaan te gooien, denk ik na over volgende instapper: http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... op-of-page

Graag jullie mening en aan- of opmerkingen. Zoals: wat zijn de belangrijkste punten die ik moet controleren als ik ga kijken en testrijden?

Met dank bij voorbaat voor jullie inbreng.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: vraagje aan de ervaren velomobielers

#2 Bericht door fujin »

Ik zou zeggen:

Ga eens proefrijden met een velomobiel bij een dealer bij u in de buurt.
En ga daarna eventueel eens proefrijden met de fiets die in de advertentie staat.
Er zijn grote verschillen in gewicht, wendbaarheid, opbergruimte, manier van sturen.

Wat is uw afstand om af te leggen voor woon - werk verkeer? En welk sort omgeving? Stad of buitenaf?

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: vraagje aan de ervaren velomobielers

#3 Bericht door Peter J »

Even mijn zeer persoonlijke mening... :)
Het lijkt mij verstandig om , indien mogelijk, iemand mee te nemen die toch al enige ervaring heeft met velomobielen.
Als totale leek lijkt het mij moeilijk een goed oordeel te vellen over de kwaliteit van het aangebodene, daarenboven
bezit deze Alleweder een elektrische assistentie wat maakt dat er toch heel wat meer fout zou kunnen zijn dan bij een
velomobiel zonder die ondersteuning.
Een testrit kan veel opheldering brengen, dit is zeker een vereiste om je een goed beeld te kunnen vormen van het
voertuig in kwestie, ik heb daar slechte ervaringen mee bij de aankoop van mijn eerste velomobiel. De verkoper had tal
van uitvluchten klaar waardoor de testrit eigenlijk beperkt werd tot een paar honderd meter en dat is echt onvoldoende.
Gelukkig waren de mankementen aan mijn velomobiel niet erg en een toenmalig collega-ligger (Edje uit Limburg) heeft
mijn velomobiel eens grondig onder handen genomen en ik heb er nadien ettelijke duizenden kilometers mee gereden en
er enorm van genoten.
Dus... goed uit je doppen kijken is erg belangrijk denk ik.
Succes met je zoektocht en hopelijk vindt je snel het gepaste model om jarenlang van te kunnen genieten.
Nog een waarschuwing, het ligfiets- en velomobielvirus is iets wat je nooit meer kwijtraakt en da's niet altijd even goed
voor je portefeuille... :mrgreen:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: vraagje aan de ervaren velomobielers

#4 Bericht door CapoJan »

Ik heb een tweetal jaren met zo'n Alleweder gereden en er ondersteuning ingebouwd. Dit is zo te zien een Flevobike Alleweder ofte A2 en dus zeker niet recent meer. Er staat eigenlijk erg weinig informatie bij, dus zal je moeten informeren.
- Benaderende kilometerstand, bijvoorbeeld.
- Kijk ook naar het versnellingssysteem, want er zit een 20" achterwiel in een Alleweder en daarbij vind ik een derailleur een serieus nadeel: vangt veel vuil op.
- Controleer ook de hoeken van de wielkasten, want zo'n Alleweder is in dun aluminium gemaakt en dat kan, zeker in die hoeken, wegcorroderen of scheuren door de belasting van de ophanging. Da's allemaal te herstellen en dat is ook niet erg ingewikkeld, maar het vraagt behoorlijk wat tijd en je moet het geschikte materiaal hebben.
- ophanging voor- en achteraan. De veerpoten kunnen ook slijten. Dan moet het binnenwerk vervangen worden. Ook weer: niet moeilijk, maar het vraagt weer wat tijd en opzoekwerk.
- Ondersteuning, dus met een accu. Dan zou je moeten weten hoe oud die is en welk type, want de meeste gaan pakweg drie à vier jaar mee en vervangen is niet goedkoop.
Voordeel: lage kostprijs en makkelijk om aan te werken

Zoals anderen ook al zegden: kies in functie van de af te leggen afstand en de soort route. In een stad is een velomobiel algauw in het nadeel, maar op lange, rechte wegen win je veel tijd. Ook de weerbescherming is niet te onderschatten. Een Alleweder heeft dan nog het voordeel dat het zeiltje eraf kan en in de zomer kan er zo veel frisse lucht binnen.

Alleweder: leuk ding, maar je moet bereid zijn om geregeld onderhoud te plegen. Vind je dat niet erg, dan kun je er veel plezier aan beleven.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: vraagje aan de ervaren velomobielers

#5 Bericht door Lex »

De velomobiel van de advertentie is niet de lichtste of de snelste van de hoop. Maar wel een van de goedkoopste.
Dit lijkt mij ook de ideale velomobiel om te proberen als je niet al te ver moet, geen fietsvergoeding krijgt en geen auto weg doet voor de velomobiel.
Krijg je echter fietvergoeding en je woon niet te dicht bij je werk (en/of je kan erdoor een auto weg doen) kan je velomobiel zichzelf terug betalen en opbrengen. En dan zou ik toch eerder opteren voor een lichter type.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: vraagje aan de ervaren velomobielers

#6 Bericht door aiai »

In Nederland (Marktplaats.nl) staat deze te koop (ook via ligfiets.net). Eigenaar (RonaldP) is ook op dit forum actief.
Ik kan de afstand naar de velomobiel vanuit je woonplaats niet inschatten (zit nu op mijn werk, dus ga zo weer verder met datgene waar ik voor betaald wordt en niet opzoeken hoe ver het is ;-)

Maar volgens mij heeft RonaldP zijn Alleweder net flink onder handen laten nemen door Velomobiel.nl.
Hier zit geen ondersteuning in, dat maakt het technisch eenvoudiger en minder risicovol v.w.b. investering in accu.

De Alleweder in België heeft een "klapdak", dat kan een voordeel zijn als dit technisch goed is uitgevoerd.
Een oplossing voor een Alleweder zonder "dak" is het velomobiel dakje van Flevobike. Die worden ook her en der tweedehands aangeboden.

Voor een Alleweder is vooral de "constructie" van belang. Capojan wees al op metaalmoeheid. Dat moet je niet hebben. Alle andere zaken zijn eenvoudiger te vervangen, maar zorg dat je zelf of een begeleider oog heeft voor die technische zaken, zodat je niet een heleboel "verborgen kosten" koopt.

Link naar marktplaats:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Succes met de keuze!

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: vraagje aan de ervaren velomobielers

#7 Bericht door Mugtango »

Laat mij beginnen met iedereen hartelijk te bedanken voor hun bedenkingen en inzichten.

Misschien eerst wat beter mijn situatie en mijn denkpiste schetsen:

woon-werk afstand (Gijzenzele - UZ Gent) bedraagt 12 km. Geen super grote afstand dus. Een enkele reis start met autoluwe wegen (lees: verlaten 'boerenwegels' in asfalt en beton), een behoorlijk fietspad, een 2-tal moeilijker kruisingen (overzicht, verkeer,...), 1 keer rode lichten en verder via de ringvaart vanuit Merelbeke tot aan de Ghelamco-arena en dan nog een klein stukje fietspad tot het UZ.
Ik kan genieten van een km-vergoeding. De wagen blijft normaal nog enkele jaren bij ons, tot beide kinderen groot genoeg zijn om zich wat meer zelfstandig met de fiets te verplaatsen.

Momenteel rij ik met een Optima Dragon (20/26) en schrik voor vrieskoude heb ik niet (daar bestaan kleren voor 8) ), maar in ons Belgenlandje valt toch ook regelmatig een drup water uit het hemeldak. Daar hou ik dan weer niet van. En het lijkt mij een luxe om, als je bijv aan de rode lichten moet stoppen, bij stilstand niet je voeten te moeten verplaatsen.

Mijn eerste idee was dus: trike ! En voor de mindere dagen met streamer. Maar daar kom ik al enkele problemen tegen: niet zo gemakkelijk 2-de hands te vinden voor een aanvaardbare (beginners)prijs en natuurlijk nog steeds minder droog dan een velomobiel. Het blijkt dat er hier mensen op het forum zijn die er dezelfde gedachtengang op nahielden. :wink:

Met zo'n afstand en nog een stuk onzekerheden over het al dan niet besmet geraken met het velomobiel-virus, lijkt een prachtmachine als een WAW mij niet echt kostenefficiënt. Daarom dus mijn zoektocht naar een minder dure instapper.

De advertentie zelf dan:
- de accu was idd het eerste waar ik mij vragen bij stelde. Ik zou er bij de onderhandeling over de eventuele kostprijs van uit gaan dat deze eigenlijk zonder accu geleverd wordt, gezien er geen sluitende manier bestaat om de staat van de accu te bepalen.
- een testrit is zowiezo een voorwaarde, en idd niet eentje van 100 m
- metaalmoeheid bij aluminium had ik al bij stil gestaan, maar wist niet goed waar die just te gaan zoeken. Dank aan Capojan om enkele zwakke punten aan te halen.
- knutselwerk: heb ik geen schrik van, en je kan idd regelmatig lezen dat een AW regelmatig eens op de operatietafel moet.

En na wat langer snuiterwerk zal de verkoper toch wel overtuigend uit de hoek moeten komen aangezien ik op ligfiets.net kon terugvinden dat hij dezelfde AW al in april vorig jaar probeerde te slijten aan 3000 €, maar hem nog steeds niet kwijt raakte.

Ik denk wel dat ik deze AW ga bekijken, maar ga me niet overhaast laten vangen. Het betere weer komt er aan, dus heb ik nog even tijd om uit te kijken.

De fiets van RonaldP zag ik ook al te koop staan, maar om dan zo'n 300km enkel te gaan rijden.... (dat zou een ander verhaal zijn mocht hij een e-orca voor 1000€ van de hand doen (onwaarschijnlijk), dan rij ik er zelfs 500 km enkel voor :) )


Zijsprongetje: @ PaulHeyndrickx : jouw groene e-orca kon ik vorig jaar al even bewonderen aan je werk, ik mocht daar gedurende 2 jaar de student spelen :wink:
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: vraagje aan de ervaren velomobielers

#8 Bericht door paulheyndrickx »

Mugtango schreef: Zijsprongetje: @ PaulHeyndrickx : jouw groene e-orca kon ik vorig jaar al even bewonderen aan je werk, ik mocht daar gedurende 2 jaar de student spelen :wink:
Betrapt op werken :!:

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: vraagje aan de ervaren velomobielers

#9 Bericht door Mugtango »

Een update:

ik ben vandaag de Alleweder van dichtbij gaan bekijken. Het is volgens mij idd een eFAW (vorm lamp vooraan, 'ingedeukte' neus of sleuf over de lengte van de neus, hoe beschrijf je zoiets in godsnaam,...)
De huidige eigenaar heeft er zelf weinig km's mee gedaan en aan zijn uitleg (of op bepaalde vlakken gebrek daaraan) heeft hij nooit beseft wat een velomobiel is of waarom hij dat ding eigenlijk kocht. Samen met zijn schoonvader knutselde hij dat kanteldak in elkaar. knap werk, maar toch enkele belangrijke zaken over het hoofd gezien: volledig dicht, dus bij regen zie je enkel nog de druppels op het plexiglas en na 5 minuten fietsen zie je ook die druppels niet meer door de condens op de binnenkant. Ben ik blij dat de testrit deze morgen in de regen verliep... 8)

Via de blog van Capojan had ik al duidelijk kunnen zien waar de zwakste punten in de carroserie zaten en ik moet zeggen dat ik geen scheurtjes of uitgesleten popnagels kon terugvinden.
Vooraan werken enkel de dagrijlichten, dus moet ik zelf nog een goede lamp voorzien tegen de donkere dagen. Achteraan duidelijke grote rode lichten en richtingaanwijzers. Op het eerste zicht stukken uit een auto. Lichten en claxon op 12v met een kleine loodaccu (relatief groot en zwaar natuurlijk), die wel mooi weggewerkt zit in het bagagecompartiment.

Versnellingen enkelvoudige derailleur, 8 versnellingen. Gestart in eerste, in het hellend terrein niet verder gekomen dan 6de (wel eens tot 8 geschakeld, maar te weinig kracht in de beentjes om vol te houden) en bij terugkomst gemerkt dat ik overwegend in 3de heb gereden. Binnenin enkel een kantelversteller (of hoe noem je dat) zoals ik als kind op de middenbuis van mijn koersfietsje had, zonder aanduiding op welk kransje je nu zit. Vond het soms wel wat moeilijker en zwaar trappen, maar ik heb natuurlijk geen referentie. Bij stilstand optisch wel vastgesteld dat er waarschijnlijk uitlijning nodig is van de wielen: linker wiel gaf de indruk recht te staan tov de carroserie terwijl het rechter wiel wat naar buiten neigde. Dus al zeker geen toespoor.

De ondersteuning: werd iets meer dan een jaar geleden ingebouwd door fietser.be. Op basis van de foto's op hun website gaat het over mij over de ondersteuning met Cyclone-motor, samen met duimgas. Gas geven doet ook de pedalen draaien, wat toch wel wat een raar gevoel geeft. De batterij van de ondersteuning was naamloos. Leek op een pakje dat was ingepakt met aluminiumfolie en waar enkel wat draadjes uit kwamen. Geen tekst op terug te vinden. De originele (problematische?) accupack van Cyclone? De aansluiting met de oplader was een soort XLR connector.
Samen met de inbouw van de ondersteuning werden blijkbaar ook de stuurstangen en balhoofden vernieuwd, eveneens door fietser.be

Samengevat: om het volledig naar mijn zin te krijgen dien ik:
- beide voorbanden te vervangen
- voorwielen uit tet lijnen
- verlichting vooraan voorzien
- eventueel richtingaanwijzers vooraan voorzien
- nieuwe pedalen (spd lijkt mij gemakkelijker, gewoon van op de ligger) en kortere crancks te steken (voelden te lang aan voor mijn korte beentjes + kwam soms met mijn hiel tegen de bodemplaat)
- risico nemen met de huidige accu's

Nog even met moeder de vrouw overleggen, maar ik acht de kans groot dat die binnenkort bij mij staat te blinken ('t is te zeggen, gecorrodeerd aluminium heeft nu niet bepaald een echt glanzende uitstraling :? )

Los daarvan nog enkele weetjes: de verkoper is hier nog actief geweest als 'thefriend', in zijn garage mocht ik verder aanschouwen : een Thys 222, een amerikaanse roeifiets (merk mij onbekend), een roei-trike, een Challenge Seiran, ik dacht ook een Optima Stinger te herkennen, een handbike van M5 die werd omgebouwd tot gewone trike, een uit de kluiten gewassen mountainbike.... duidelijk wel iemand die besmet is met een zeer gevaarlijk virus.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: vraagje aan de ervaren velomobielers

#10 Bericht door Pleeboy »

Ik herken de beschrijving van de man wel, een vriendelijk type hier op het forum, vond zijn zelfgemaakt dak idd wel "ingewikkeld"
over de fiets kan ik niet veel zinnigs zeggen, maar als hij al eens bij fietser.be is binnengeweest zal hij grotendeels wel in orde zijn...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: vraagje aan de ervaren velomobielers

#11 Bericht door CapoJan »

Op accupacks staat dikwijls geen merk. Ik heb er nu eentje van Crystalyte. Zit gewoon in krimpfolie verpakt. Er komen 2x 2 draden uit. Meer niet.
Probleem met zo'n accu is dat je niet kunt zien in welke staat die is. Het enige wat je kunt doen, is de capaciteit meten (hoeveel energie gebruikt kan worden van vol tot leeg); één slechte cel is voldoende om het pak onbruikbaar te maken.
Voor de rest klinkt het als een goed onderhouden Alleweder.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: vraagje aan de ervaren velomobielers

#12 Bericht door Mugtango »

Intussen staat de eFAW in mijn garage te blinken. Allez, grijs te wezen. Iemand enig idee om terug een mooi glanzend aluminium te krijgen? Of beter verven of laten bestickeren?
De wielen zijn er af, 1 gebroken spaak links voor. Trommelremmen gekuist en gesmeerd, 12v systeem volledig ontmanteld. Achteraan zaten 2 lichten met richtingaanwijzers van een aanhangwagen. Misschien wel duidelijk, maar niet direct elegant. Kabels waren met een dikke laag soldeer verbonden en dan plakband er over. Dit kan mooier en veiliger. Wil dan maar direct kijken om achterlicht te steken met stoplichtfunctie. Zou ook graag vooraa richtingaanwijzers hebben. Bij het naar huis rijden onder het zeiltje tegen de regen bleek de onmogelijkheid om met de arm een richting aan te geven. Zo stond aan een kruising een wagen te wachten om mij voorrang te geven, terwijl ik wist dat ik rechts wou afslaan. Lijkt mij ook een vorm van respect naar de autobestuurders dat ik mijn bedoelingen kenbaar maak.
Koplamp is ook besteld, B&M IQ cyo, geschikt voor 12v.
Van zodra de voorwielen van nieuwe banden zijn voorzien en de verlichting in orde gaat het richting Gent voor een algemene check-up en uitlijning bij fietser...
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: vraagje aan de ervaren velomobielers

#13 Bericht door CapoJan »

Proficiat!
Voor je knipperlichten kun je eens kijken of er geen geschikte led-kniopperlichten te vinden zijn naar jouw smaak, bedoeld voor moto's. Met 12V moet de keuze ruim zijn.

Mijn A2 was geverfd door de vorige eigenaar. Aluminium goed ontvetten, grondlaag erop en dan je kleurtje erover. Moeilijk kan dat niet zijn.
Voor wat die spaak betreft, ken je de weg op mijn blog wellicht al ;-)
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: vraagje aan de ervaren velomobielers

#14 Bericht door aiai »

Voor het poetsen: Belgom Alu (als ik het goed heb onthouden).
Kan met de hand en met de polijstmachine (ik heb eens die van mijn buurman geleend, gaf een prima effect).

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: vraagje aan de ervaren velomobielers

#15 Bericht door Mugtango »

Bedankt voor de reacties. Ik kijk nog even uit of ik ga voor een totale bestickering ( via het werk dan, anders vrij duur), een likje verf of de Belgom Alu.
Aangezien er momenteel zelfs geen banden meer op zitten, hoef ik mij niet dringend zorgen maken over het uiterlijk. Eerst zorgen dat het beestje weer rijdt.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Plaats reactie