Even (opnieuw) voorstellen.

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#16 Bericht door KarelJ »

Mugtango schreef:@ KarelJ : ja ik koos voor de extra kettingbescherming. Dat is niet de volledige kap zoals die vroeger bij de WAW's zonder achtervering om de ketting heen zat, maar eerder een bescherming tegen opspattend vuil afkomstig van je wiel.
zie http://www.katanga.eu/waw-300/ vanaf de 6 de foto, dat zwarte deel rechts van het wiel
Interessant, bedankt voor de info en de link naar de foto's.

Mijn 24V accu's van m'n waw hebben hun beste tijd gehad en ik ben nu aan het twijfelen om een nieuwe 24V accu te kopen, of een 36V accu + nieuwe middenmotor. Daarnaast zou een Rohloff interssant kunnen zijn.

Als ik dan alles optel vraag ik mij af of ik niet beter m'n huidige waw verkoop en een nieuwe koop met de opties die ik wil (+ met kettingbeschermer, lichten in neus, betere afwerking, eventueel vering (die ik nu niet echt mis), ...)

Als ik voor een volgende velomobiel bij de waw blijf en niet b.v. een quattrovelo koop (die ik ook interessant vind), dan kan ik natuurlijk op m'n huidige waw al de nieuwe motor, accu, rohloff plaatsen en die dan ooit overbouwen naar de nieuwe. Allemaal keuzes waar ik eens goed moet over nadenken...

Ik twijfel ook nog steeds of ik bij een e-ondersteunde velomobiel blijf in de toekomst. Met de de komende jaren nog geplande fietswegen, zou ik in theorie in de toekomst een vrij vlakke rit naar het werk kunnen hebben en dan is de e-ondersteuning misschien niet meer nodig (wel nog handig). Nu heb ik enkel een vlakke rit als ik 10 km extra rond rijd.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#17 Bericht door Mugtango »

Een Rohloff vind ik ook héél interessant, maar voor de beperkte km's die ik doe vond ik de meerprijs wat teveel van het goede.We praten dan toch van een goede 10% extra hé.

Als je spreekt van 24V accu's, dan neem ik aan dat je nu gebruik maakt van de Cyclone? Die zat oorspronkelijk op mijn FAW en werd door mij enkel gebruikt bij optrekken en klimmen. De vervanging door een middenmotor was voor mij de doorbraak om ipv enkele keren per week tot dagelijks pendelverkeer te komen. 's Morgens gaat het altijd zo goed... dat ik vergeet dat ik 's avonds nog terug moet. En daar helpt die motor 2 keer: ik verspeel iets minder krachten in de ochtend en wordt het 's avonds te lastig dan zet ik de ondersteuning een stapje hoger.
En daardoor wist ik ook direct: bij een nieuwe velomobiel wordt die motor over gezet.

Enne...wie zegt dat die fietssnelwegen niet de natuurlijke glooiing gaan volgen?
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Even (opnieuw) voorstellen.

#18 Bericht door KarelJ »

Mugtango schreef:Een Rohloff vind ik ook héél interessant, maar voor de beperkte km's die ik doe vond ik de meerprijs wat teveel van het goede.We praten dan toch van een goede 10% extra hé.

Als je spreekt van 24V accu's, dan neem ik aan dat je nu gebruik maakt van de Cyclone? Die zat oorspronkelijk op mijn FAW en werd door mij enkel gebruikt bij optrekken en klimmen. De vervanging door een middenmotor was voor mij de doorbraak om ipv enkele keren per week tot dagelijks pendelverkeer te komen. 's Morgens gaat het altijd zo goed... dat ik vergeet dat ik 's avonds nog terug moet. En daar helpt die motor 2 keer: ik verspeel iets minder krachten in de ochtend en wordt het 's avonds te lastig dan zet ik de ondersteuning een stapje hoger.
En daardoor wist ik ook direct: bij een nieuwe velomobiel wordt die motor over gezet.

Enne...wie zegt dat die fietssnelwegen niet de natuurlijke glooiing gaan volgen?
Ik heb inderdaad nog een Cyclone, met begrenzing (via cyclanalist) op 25 km/u, dus deze wordt inderdaad gebruikt bij klimmen/optrekken. Dat zou bij een middenmotor bij mij niet anders zijn, aangezien ik op het vlakke na optrekken meestal rond de 30 km/u rijd en dan werkt de ondersteuning toch niet meer.

De reeds ingeplande fietssnelwegen die ik zou kunnen gebruiken als ze volledig aangelegd zijn, lopen naast een spoorweg en zullen bijgevolg behoorlijk vlak zijn (terreinkennis).
De "korte" route (46 km) die ik nu meestal rijd, gaat over de rand van de Vlaamse ardennen en is niet vlak.
Mijn "lange" route (55 km) die volgt veel de Schelde.
Als alle fietssnelwegen die reeds gepland zijn de komende jaren, ook effectief aangelegd gaan zijn, dan ga ik een vlakke route hebben van ongeveer 45 km.
Uiteraard zal ook dan waarschijnlijk een trapondersteuning nog steeds handig zijn, want onze fietssnelwegen zijn geen snelwegen, maar wel paden met heel veel plaatsen waar je vanop de snelweg voorrang moet geven aan kruisende wegen, aan van rechtskomend verkeer en waar je regelmatig sterk moet vertragen om hindernissen (borduren, paaltjes, 90-graden bochten, ...) te ontwijken of omdat het zicht sterk beperkt wordt door begroeiing, ...
Een nieuwe middenmotor + accu zou waarschijnlijk sowieso kunnen overgebouwd worden naar een nieuwe velomobiel (los van de keuze van velomobiel).
Een Rohloff kan wel meegenomen worden naar een nieuwe waw, maar b.v. niet naar een quattrovelo.

Maar goed, ik ga dit onderwerp niet verder vervuilen. Nogmaals proficiat met de mooie nieuwe waw en bedankt voor het meedenken.

Plaats reactie