Jullie ervaringen met 20/26 of 26/26

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
LexWinter
Supporter
Berichten: 12
Lid geworden op: di 20 mei 2014, 21:17
Postcode: 1980

Jullie ervaringen met 20/26 of 26/26

#1 Bericht door LexWinter »

Joe de Liggers,

Momenteel ben ik wat op de 2de handsmarkt aan het kijken (zie ook mijn andere posts). Onderstuur lijkt me wel het meest aangename. Qua merken zie ik regelmatig Nazca en Optima opduiken, af en toe ook Challenge.

Heeft iemand ervaring met de betrouwbaarheid van deze drie merken? Challenge - daarvan had ik opgevangen dat het bedrijf het niet makkelijk heeft en op hun modellen kaderbreuk durft al wel eens voorkomen (zeker beladen). Klopt dit? En kent iemand Optima en de modellen goed?

Ik zoek dus een niet al te zware toeringfiets, eventueel ongeveerd zijn, 20/26 of 26/26 - dat laatste weet ik nog niet goed.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Jullie ervaringen met 20/26 of 26/26

#2 Bericht door CapoJan »

Aangezien je stelt "onderstuur lijkt me wel het meest aangename", ga ik er maar van uit dat je geen ervaring hebt met ligfietsen? Standaard antwoord in dat geval: testen, testen en nog eens testen.
Onderstuur is subliem wat zicht betreft (niets in de weg), maar je vangt wel wat meer wind.

Wat kaderbreuk e.d. betreft, is het moeilijk. Van Challenge zal je allicht het meeste lezen, aangezien zij - voor zover ik weet - met voorsprong de grootste verkoop realiseerden in Vlaanderen en Nederland. Hoe meer fietsen er zijn van een merk, hoe meer klachten je zal lezen.

Er zijn nog merken, he. Meestal zijn het de componenten die de kwaliteit bepalen, niet het merk van de framefabrikant.

Succes met de zoektocht.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Jullie ervaringen met 20/26 of 26/26

#3 Bericht door scuri »

Geen idee of een Performer een optie is, niet zo gekend in onze contreien: http://www.performer.com.tw, in Gent is er iemand die ze verkoopt: https://www.facebook.com/FiShBikes.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Jullie ervaringen met 20/26 of 26/26

#4 Bericht door dmd »

scuri schreef:Geen idee of een Performer een optie is, niet zo gekend in onze contreien: http://www.performer.com.tw, in Gent is er iemand die ze verkoopt: https://www.facebook.com/FiShBikes.
FiSh zit hier ook op het forum en rijdt ook regelmatig een tocht mee van de Gentse liggers. Stuur hem eens een pm bij interesse... Het is de moeite om daar eens te gaan kijken!
Quest 581 - M5 CHR

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Jullie ervaringen met 20/26 of 26/26

#5 Bericht door Mugtango »

Hallo LexWinter,

Zoals reeds werd aangehaald: testen blijft de beste manier om te weten hoe het voor jiu aanvoelt.
Los daarvan wil ik wel kort op je vraag antwoorden: ik rij nu een dikke 10 jaar met een Optima Dragon, dit is een fiets met een 20" voorwiel en een 26" achterwiel. En tevens voorzien van een direct sturend onderstuur.

Mijn eerste ervaringen waren er van vallen en opstaan. Met een direct onderstuur is elke kleine handbeweging aan het stuur onmiddellijk merkbaar, wat een zeer nerveus stuurgedrag met zich meebrengt. Maar eens je het onder de knie hebt, merk je daar eigenlijk niks meer van en kan je heel relaxed fietsen.

Je vraag ging echter over de wielen. Het grote voordeel voor mijn minder lange benen is de gemakkelijke opstap en steunname bij stilstand dankzij het kleine voorwiel, terwijl het grotere achterwiel er toch voor zorgt dat ik tijdens het fietsen ongeveer op dezelfde hoogte kom als de modale aotubestuurder (SUV's daargelaten). Daardoor voel ik mij toch veilig in het verkeer en vertrouw ik er op dat men mij niet kan verwijten onzichtbaar te zijn.
Vergelijken met een 26" voorwiel kan ik niet, maar mijn vermoeden gaat dat het een verschil maakt bij het op- en afstappen en eerder een racefietskarakter zal hebben dan een tourkarakter. Wie dat anders ervaart, spreek mij maar gerust tegen.

Hopelijk ben je hier wat mee.

Nog even aan toevoegen: altijd bereid om je even met mijn fiets te laten testen.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Jullie ervaringen met 20/26 of 26/26

#6 Bericht door Ronnius »

Het is niet omdat je met 20-20 inch wielen rijdt dat je laag bij de grond ligt.
Ik heb een Grasshopper en een Toxy Flite, beide hebben 20 inch wielen (ook achteraan).
En toch zit ik vrij hoog, dit omdat de zitting niet tussen maar boven de wielen is geplaatst.
Zo zijn er ligfietsen met een groot achterwiel waar de ligger toch veel lager ligt dan ik.

Ik kom toch met mijn hoofd hoger de modale personenauto uit.
Ook al rij ik maar met 20 inch wielen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Ronaldp
Nieuweling
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 20:44
Postcode: 8265bs
Fiets: Alleweder A2
Locatie: Kampen, Nederland
Contacteer:

Re: Jullie ervaringen met 20/26 of 26/26

#7 Bericht door Ronaldp »

Ik heb een challenge Hurricane gehad, en een optima condor.

De Hurricane is een erg snelle fiets, de condor was een hoge comfortabele fiets. Het overzicht is met 26 inch wielen gewoon groter.
Daarentegen is het op en afstappen vaak wel een uitdaging. De condor was echt hoog. (En ik ben 1,94, met lange benen).

De Hurricane had een bovenstuur, en de condor een onderstuur, en als ik nu weer zou moeten kiezen werd het weer een onderstuur versie. Het rijdt veel comfortabeler, er zit je niets voor je borst. Bovendien vond ik het niet fijn om mijn handen boven mijn buik te houden.

Ga proefrijden
Bij vlagen ben ik geniaal.... Op het moment is het echter windstil.
http://www.gelesnuit.blogspot.nl

Plaats reactie