Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijving?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin

#16 Bericht door scuri »

CapoJan schreef:Overkapping met twee wielen? Ik vrees dat zoiets enkel geschikt is voor circuits... e-ondersteuning en overkappen, dan wordt het bij Flevobike een E-Orca, lijkt me.
Let wel op: een ondersteuning tot 45 km/u die je ook zo gebruikt, zal je autonomie serieus beperken. Dat vraagt heel wat vermogen!
Discussies over S-Pedelecs vind ik soms grappig. Zoals hier gesteld vreet het energie en gaat het in de praktijk meestal niet zo snel.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin

#17 Bericht door Ronnius »

scuri schreef:Discussies over S-Pedelecs vind ik soms grappig. Zoals hier gesteld vreet het energie en gaat het in de praktijk meestal niet zo snel.
Dit is de tweede keer in een paar maand dat ik dit te lezen krijg.
Zal het dan toch allemaal wat overroepen zijn (gewoon uit onwetendheid).

Ik kan me verder wel voorstellen dat een Cruzbike wil gaan slingeren als je aan het trappen bent (en dus moet gaan tegensturen) zeker als je lange benen hebt. Bij de gewone fietsen merk ik het, met mijn 1,92m heb ik niet de kortste benen en als ik blijf trappen en laat het stuur van de trike los dan wil die ook gaan slingeren.
Maar wat ik me ook afvraag is wat het sturen met je benen (vooral knieën, bekken) doet bij het bochtenwerk met een Cruzbike.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin

#18 Bericht door DennisTheMenace »

Kunnen we eens een poll starten wie er allemaal een cruzbike wil testen?

+1 :)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin

#19 Bericht door bicky »

Ronnius schreef:Zal het dan toch allemaal wat overroepen zijn (gewoon uit onwetendheid).
Inderdaad. meeste roepen iets dat ze denken ipv te testen.
Met mijn flevobike had ik nooit stuur problemen bij hard trappen en daar stuur je met je benen. Maar de cranks zitten daar wel hoger dan bij een cruzbike.

Heb al filmpjes gezien over de cruzbike en het zouden heel eenvoudige fietsen zijn om mee te rijden, de ideale starterfiets.
Maar heb er geen ervaring mee, testen.??

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin

#20 Bericht door Ronnius »

bicky schreef:Heb al filmpjes gezien over de cruzbike en het zouden heel eenvoudige fietsen zijn om mee te rijden, de ideale starterfiets.
Maar heb er geen ervaring mee, testen.??
Nee dank u, mijn geld is bijna op en de garage bijna vol :?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Vrijwiel
Supporter
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 10:07
Postcode: 3628Ap
Fiets: Vrijwiel MBB
Contacteer:

Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin

#21 Bericht door Vrijwiel »

Beste Belgische ligfietsers, Ik ben Olaf Glasmacher, ontwikkelaar en bouwer van de Vrijwiel fietsen. Vorig jaar ben ik ermee begonnen de Vrijwiel MBB te ontwerpen. Meer hierover kunnen jullie op mijn blog www.vrijwiel.blogspot.nl of mijn website www.vrijwiel.nl vinden.

Twee weken geleden vroeg Birger aan mij om hier op het forum iets te vertellen over mijn ervaringen met de Vrijwiel MBB.
Het volgende schreef ik terug: (Denk bij mijn beschrijvingen eraan dat het mijn kindje is, dus als ik en keer niet objectief genoeg ben dan weet je waar het vandaan komt.)

"Afgelopen weekend heb ik met mijn vrouw en schoonzussen een tocht naar noord Brabant gemaakt allemaal op MBB fietsen. Het bijzondere eraan was dat één van mijn schoonzussen de dag ervoor voor het eerst een rondje met deze fiets heeft gefietst. Dus om iets over de vraag te zeggen of het makkelijk is om erop te fietsen: Voor sommige mensen meer dan voor andere. Ik had zelf wat langer nodig om zeker op een MBB te fietsen. Mijn vrouw fietste er na nog geen 5 minuten proberen mee weg en een vriendin stapte op en fietste een rondje zonder zichtbare moeite. Een goede motoriek helpt waarschijnlijk om de startfase te verkorten.
De MBB is in mijn ogen de perfecte mix tussen ligfietsen en de korte ketting van de gewone fiets. Geen lange ketting, geen katrollen en geen ketting lawaai.

Tot nu toe heb ik op mijn fietsen allemaal derailleurversnellingen toegepast, maar uiteraard zou het ook mogelijk zijn om een versnellingsnaaf te gebruiken. In dat geval zou zelfs een kettingkast kunnen worden aangebracht.

Een andere belangrijke vraag is de tractie in de stijging. Ik geef toe dat ik vorig jaar voor de zomervakantie ook zo mijn twijfels erover had. In de praktijk viel het erg mee, we reden vanuit Nederland door Duitsland naar Praag en van daar verder naar Dresden. Natuurlijk heb je bij een MBB minder gewicht op je aangedreven wiel dan op een achterwiel aangedreven fiets. Dit uitte zich in de Duitse Bergen daarin dat het voorwiel op een steile helling ging slippen. Dit kwam voornamelijk voor op losse grindpaadjes en op natte bemoste wegen. In het begin ergerde ik me erover tot dat ik het vergeleek met mijn ervaringen op de gewone fiets. De hellingen waren meestal zo steil dat ik op de gewone fiets, ondanks de betere tractie, ook had moeten afstappen omdat ik niet de kracht zou hebben gehad de pedalen te trappen (mijn vergelijking gaat over een trekking fiets met bepakking). Het relatief grote theoretische nadeel blijkt dus in de praktijk erg mee te vallen. Ik wil niet zeggen dat er helemaal geen verschil is, maar voor een reisfiets is het verschil zo klein dat de voordelen van de MBB ligfiets bij verre overwegen.

Vaak wordt ook gevraagd of men niet constant aan het stuur moet trekken omdat men het met de trappers altijd weer omver duwt. In het begin is dit zeker het geval. Als beginnende fietser helpt het om aan het stuur te trekken om de sturende krachten van de benen op te vangen. Hoe langer men op een MBB fietst (en dan heb ik tot nu toe alleen maar op de Vrijwiel MBB's gefietst) Hoe ronder de beenbeweging wordt en hoe makkelijk je kunt loslaten. Inmiddels kan ik heel ontspannen fietsen zonder mijn handen te gebruiken, iets wat ik op een gewone fiets nooit heb geleerd. De benen nemen een deel van het sturen over zodat je met je handen belangrijkere dingen kunt doen zoals snoep uit de fietstassen halen."

Een verslag over de fietstocht van vorig weekend zal ik binnen kort op mijn blog plaatsen. uiteraard met foto's van de fietsen.

Als jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groeten uit Nederland,

Olaf Glasmacher :)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin

#22 Bericht door bicky »

Bedankt voor je antwoord, Olaf.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin

#23 Bericht door aiai »

Beste Olaf,

Dank voor je reactie. Ga lekker door met bouwen. Ben benieuwd wat er uit Vrijwiel nog voor moois voortkomt.

svdaele
Neo Prof
Berichten: 248
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin

#24 Bericht door svdaele »

Interessant. Bedankt, Olaf.

Ik heb zelf een Raptobike midracer gekocht owv de kettinglengte en -bevuiling. Doordat hij via 2 rollen aan de headset loopt, heb je nog altijd een langere ketting dan bij een bukfiets. Wel slechts 2 (eigenlijk iets meer dan anderhalf of zo, maar halve kettingen worden niet zoveel verkocht...) kettingen ipv de 3 kettingen van de standaard RWD ligfiets.

Wat de slijtage betreft, ben ik het niet helemaal eens met het argument dat een ketting ook 3x langer meegaat.
In theorie zal dat wel kloppen, maar mijn fiets wordt elke dag gebruikt (ook bij regenweer en als er gestrooid is), staat in een niet-verwarmde (en relatief vochtige) garage en met 2 kleine kinderen kom ik er niet toe om ze af te drogen bij thuiskomst.
Mijn kettingen slijten dus behoorlijk snel door de weerelementen, niet omdat ze x aantal keer door mijn derailleur gegaan zijn. Daarvoor maakt het maw niet uit hoelang ze zijn.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
Wieltje
Supporter
Berichten: 10
Lid geworden op: di 09 dec 2014, 10:43
Postcode: 9000
Contacteer:

Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin

#25 Bericht door Wieltje »

Heel interessant, Olaf! Ik zal de blog zeker in de gaten houden.

Ietwat off topic: heb je de site zelf gebouwd? Ik wil namelijk voor mijn eigen bedrijfje zelf een website gaan bouwen en ben op zoek naar een eenvoudige manier om dat te doen. Ik heb bij dit bedrijf twee domeinen geregistreerd en dacht eraan om daar ook zo´n sitebuilderpakket te bestellen (daar schijn je geen technische kennis voor nodig te hebben namelijk). Ben benieuwd of je me bepaalde software kunt aanraden?

Vrijwiel
Supporter
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 10:07
Postcode: 3628Ap
Fiets: Vrijwiel MBB
Contacteer:

Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin

#26 Bericht door Vrijwiel »

Hallo allemaal, mijn excuses voor de late reactie. Ik ben op vakantie en heb niet altijd internet, ik kijk ook niet regelmatig, vakanatie is immers vakantie ;)

Bedankt voor de positieve reacties, het is altijd erg motiverend om iets dergelijks te lezen.

Over slijten van de ketting: Ik weet niet of er iemand al onderzoek naar heeft gedaan of dat er een formule bestaat om zoiets te kunnen berekenen, maar mijn ervaring is dat juist de lange ketting meer slijt dan de korte. Of dat te maken heeft met een slechte uitlijning of de hogere krachten die door de verhoogde weerstand optreden of dat het alleen maar tussen mijn oren zit kan ik niet zeggen.

@Wieltje: Mijn vrouw heeft de site voor mij gebouwd. Ze heeft zich gewoon een beetje in html verdiept en wat avonden geknutselt. Ik zelf gebruik one.com daar heb je gratis ook een bruikbaar programma bij dat volgens mij erg eenvoudig te begrijpen is. Als je een super professionele site wilt neem even contact op met http://kleine-ursache.de/moritz (Engels of Duits) Een erg goede web designer uit Duitsland.

Gebruikersavatar
kurtvandeveire
Neo Prof
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 jan 2015, 1:56
Postcode: 9060
Fiets: Quest 280
Locatie: Zelzate, Flanders, Belgium
Contacteer:

Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin

#27 Bericht door kurtvandeveire »

[

E-ondersteuning à 45 km/h vreet energie, dat klopt - op een Flyser S met een accu van 15,4 Ah/36 V kan ik max. 140 km rijden, in ECO-stand, dus op het laagste vermogen. Daarmee kan ik met goed stampen en meewind of bergaf ca. 30 km/h, meestal lig ik tussen 18 km/h - 25 km/h. Zo gaat de accu op mijn woon-werktraject (ca. 60 km/dag) 2 dagen mee, de verlichting zit ook op de accu en daarmee moet ik ook rekening houden.
Off-topic. Discussies over S-Pedelecs vind ik soms grappig. Zoals hier gesteld vreet het energie en gaat het in de praktijk meestal niet zo snel. Nochtans maakt men iedereen bang van S-Pedelecs en vindt men dat het motorfietsen zijn of moeten worden. Nochtans bewijzen studies dat ze niet gevaarlijkers zijn dan andere fietsen. Als ik mijn ervaring meedeel zijn er die zeggen: "ja maar, in de toekomst zullen de batterijen en motoren veel energie-efficiënter zijn..." Zo kunnen we bezig blijven.[/quote]

als je kruissnelheid met je S-Pedalecs maar rond de 25 km/h ligt waarom zou je dan niet overwegen om een velomobiel te kopen?
daar rij je zonder enige vorm van ondersteuning al vlugger mee en je kan er het hele jaar door mee rijden zonder te moeten omzien naar de weersomstandigheden.
en is je huidig traject niet geschikt dan kan je altijd een andere route kiezen want eens je met een velomobiel gereden hebt dan maakt het je niet veel uit als je wat kilometers moet omrijden.
je hebt vandaag de mijne ook gezien en die heb ik achteraf uitgerust met een ondersteuning en die gebruik ik enkel om aan de verkeerslichten en op drukke kruispunten vlotter te kunnen vertrekken. ik doe met mijn accu om en bij de 600 km
Don't limit your challenges.
Challenge your limits

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Waarom zo weinig tweewielerligfietsen met vooraandrijvin

#28 Bericht door bicky »

Vrijwiel schreef:Over slijten van de ketting: Ik weet niet of er iemand al onderzoek naar heeft gedaan of dat er een formule bestaat om zoiets te kunnen berekenen, maar mijn ervaring is dat juist de lange ketting meer slijt dan de korte. Of dat te maken heeft met een slechte uitlijning of de hogere krachten die door de verhoogde weerstand optreden of dat het alleen maar tussen mijn oren zit kan ik niet zeggen.
Ketting op mijn zephyr ging 10.000 km mee. 3 maal zolang als de ketting op mijn koersfiets.
De ketting slijt normaal minder omdat hij minder over de tandwielen gaat en zou dus langer moeten meegaan.

VM ketting is dan nog categorie apart, die wordt niet vuil en gaat bijna eindeloos mee. mijnen zit nu op 50.000km

een langere ketting kost wel meer tijd om volledig proper te kuisen.
Bij vuil slijt hij sneller, maar dat ligt aan de eigenaar en niet aan de lengte van de ketting

Plaats reactie