Eindelijk.... Een Nazca Fuego

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego

#46 Bericht door scuri »

CapoJan schreef:
(...) Ligt het zwaartepunt dan te hoog? Ik denk het niet. Het is wel zo dat het gewicht dan helemaal achteraan op het frame ligt. Indien dat niet stijf genoeg is ('t is tenslotte de bagagedrager en niet het frame zelf), kan de boel beginnen slingeren. Vergelijk het min of meer met fietstassen vol boodschappen. Ook dat voel je. (...)
Je hebt gelijk denk ik. Ik zie ook dat die bagagedrager aan het stoeltje is bevestigd bij een Fuego, zou dat ook meespelen? Dat lijkt me allemaal niet zo stijf. Ook daarom lijkt me onderaan het frame geen slechte plaats voor de accu - maar dus eerder voor de stijfheid dan. :wink:
(Als ik twee volle Ortliebtassen met boodschappen vervoer op mijn Flyer bukker (2 x 7 kg schat ik) voel ik dat ook soms slingeren achteraan, beetje akelig. Nochtans ziet de bagagedrager er sterk uit - maar is misschien misleidend, want hij is er apart op gevezen - en het frame is supersterk.)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego

#47 Bericht door Wouter D »

Beste,

Mag ik u eens vragen wat uw hulpaandrijving incl batterij kost in aankoop en evt waar je het aankoopt?

MVG

Wouter Delanote
mel schreef:Hallo,

Toch nog even de mening vragen van meer ervaren liggers.
Nu ik de batterij op het bagagerekje heb geplaatst ben ik er meer en meer van overtuigd dat i.v.m. evenwicht en stabiliteit ik de batterij beter lager kan plaatsen, de batterij weegt immers +/- 3 kg en het lijkt me nu ineens veel meer logisch dat ik deze 3 kg zo laag mogelijk tegen de grond plaats.
Hier een foto van de fiets met de geplaatste batterij. Een andere mogelijk lagere plaats zou het frame zijn waar nu het fluogroene lampje hangt.

Ik hoor het graag.

Afbeelding
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego

#48 Bericht door mel »

Vraag me niet waarom maar ik blijf er redelijk van overtuigd dat een (batterij)gewicht het best zo laag mogelijk wordt gemonteerd.
Een voorbeeld: als ik op mijn job met een vorklift rij en ik til de last enkele meter hoog en maak al rijdend een bocht ( verboden handeling, maar puur hypothetisch ) dan is de vorklift heel wat minder stabiel ( of mss wel gevaarlijk onstabiel :shock: ) dan dat ik hetzelfde zou doen met de last zo laag mogelijk bij de grond... het lijkt me logisch dat ik dit verschijnsel op mijn fiets ook te merken zal zijn.
Ik ga de mogelijkheid eens bekijken en het wss gewoon proberen....hebben we weer wat te knutselen :D

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego

#49 Bericht door CapoJan »

Je vorklift staat ook weer op drie of vier wielen en heeft dus een steunvlak. Bij een fiets ligt dat anders. Het antwoord vind je hier.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego

#50 Bericht door Wouter D »

Graag had ik eens een volledige foto van je fiets mét ondersteuning
ook ben ik benieuwd naar de technische gegevens
en de totale kostprijs.

Ik stuurde mel daar een PB over maar hij heeft het duidelijk niet in de gaten. :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego

#51 Bericht door scuri »

CapoJan schreef:
Je vorklift staat ook weer op drie of vier wielen en heeft dus een steunvlak. Bij een fiets ligt dat anders. Het antwoord vind je hier.
Mjah, die pagina legt in het begin iets uit over steunpunt/zwaartepunt in combinatie met omvallen waarbij het traagheidsmoment een rol speelt. Een bukker valt trager dan een ligger, bovendien zijn de voeten iets dichter tegen de grond bij een bukker waardoor hij sneller kan reageren bij een mogelijke val. Dat is allemaal goed en wel tot een bepaalde (trage) horizontale snelheid. Niet onbelangrijk: hier corrigeren we als mens, als levend object zeg maar, zélf de verhouding steunpunt/zwaartepunt, we moeten iets doen.
Bij het fietsen krijgen we zelfs te maken met een steunlijn, zo lezen we op die pagina. Hetgeen de zaak al complexer maakt. Een fietser 'oscilleert' als het ware.
Jammer dat de video's niet afspelen op die pagina. Hier vond ik een filmpje over zwaartepunt en steunpunt - want dat wist ik toch niet zo goed meer. Over steunlijn vind ik niet direct iets op internet, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Vanaf we snelheid opbouwen en we met reële bijkomende zijdelingse krachten (bvb. wind) te maken krijgen zitten we met een ander/bijkomend verhaal, want dan komen andere krachten in het spel. De oneffen oppervlakte (de weg) geeft ook allerlei stoten en dus krachten.
Hier komt dan o.a. stijfheid van een fiets om de hoek kijken. Daarover wordt niks gezegd op die fietsica pagina.
Eens men begint te slingeren krijgt men zoveel zijdelingse krachten van alle kanten dat het lastig wordt om het geheel recht te houden.

Zal een paal van 30 m hoog vroegtijdiger afkraken met een massa van 500 kg bevestigd: of aan de top, of onderaan bij de grond - onderhevig aan wind? Als hij afkraakt zal het een een paar seconden duren eer het de grond raakt, maar we zullen een dikke sterke arm nodig hebben om dit tegen te houden.

M.a.w.: zou een ligger minder stabiel rijden à bvb. 30 km/h - in rechte lijn en in bochten - dan een bukker? Indien ja, dat zou dit als een nadeel gelden voor een ligfiets en dan zou dit op alle ligfietssites moeten te lezen zijn.
M.a.w.: bij een bakfiets (twee wielen): gaan we een massa van 60 kg liever zo laag mogelijk houden of liever op 1 m hoogte of ergens tussenin?
Dus: wat is de impact van substantieel extra dode massa aan het frame in reële fietssituaties?

De vraag bij de Fuego is dus complexer. We voegen extra dode massa toe, in dit geval nog eens op een vrij slap gedeelte van de fiets heb ik de indruk en ook langs achter. Wat is het impact van een extra vrij zware massa op een fiets(frame) en het rijgedrag, bij snelheid? Beter hoger of lager plaatsen? Beter achteraan, vooraan, of in het midden? Op een stijf of op een slapper deel? (op dat laatste weten we het antwoord)
Een knappe bol zou ons kunnen helpen. Iemand hier in de zaal? ;-)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:05, 2 keer totaal gewijzigd.

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego

#52 Bericht door antony »

zijn we hier op wetenschappelijk forum ?
probeer het gewoon uit kost veel minder tijd dan typen denk ik zo .
dan weet je ook zeker .
is net als soep de ene wilt zout de andere niet
hou het simpel .

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego

#53 Bericht door mel »

Op aanvraag hier enkele fotos van de ondersteuning:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego

#54 Bericht door scuri »

@ mel
Een klein vraagje, mel.
Als je het achterwiel zou uitnemen voor bvb. een herstelling, moet je dan de fietscomputer resetten? Indien ja, kan je dit zelf of moet je daarvoor naar de fietszaak?
Ik ken een aantal mensen die zich een pedelec aanschaften met een achternaafmotor. Telkens als ze het wiel eraf (zouden) nemen, moeten ze noodgedwongen naar hun fietsenmaker die een speciaal toestel heeft om de zaak weer te 'ijken(?)'. De consument wordt daarover meestal niet geïnformeerd, noch via webpagina's van de merken, noch door de fietsenmaker. Dus ze staan voor een verrassing als ze een eerste keer het wiel eraf nemen.
Dit is één van de redenen waarom ik koos voor een middenmotor: deze types kennen nl. dat euvel niet.
Ik heb wel ergens gelezen dat bepaalde nieuwe naafmodellen dit 'probleem' niet meer vertonen - al vind ik de bron niet meer.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Eindelijk.... Een Nazca Fuego

#55 Bericht door mel »

De 2 motoren die onder mijn fietsen staan kan je zonder problemen afkoppelen.

Plaats reactie