onderhoud lagers boegspriet

Alles aangaande roeifietsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pggm
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 22:42
Postcode: Nederland
Fiets: Thys 209
Locatie: Montfoort
Contacteer:

onderhoud lagers boegspriet

#1 Bericht door pggm »

Beste medeliggers,

Als nieuw lid op dit forum zal ik me kort introduceren (hier vind je een uitgebreider verhaal over mij: http://ligfietsforum.forum2go.nl/peter-t15.html). Sinds 1996 rij ik op ligfietsen en wat mij betreft ga ik er nog jaren mee verder... Het roeifietsen bevalt me heel goed en ook met dit koude en gelukkig droge weer ga ik er dagelijks mee naar mijn werk (12 km enkele rit).

Nu heeft het onderste lager waarmee de voetenslede om de boegspriet zit wat speling en om nu hiervoor op en neer naar Middelburg te rijden wil ik liever niet vanwege de grote afstand. Heeft iemand van jullie ervaring met het zelf vervangen van zo'n lager? Zo ja, kun je dan kort uitleggen hoe ik hiervoor te werk moet gaan?

Met vriendelijke ligfietsgroeten, Peter
Thys 209, WAW068, Dahon IOS XL, M5 LowRacer Tailbag (in herbouw)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: onderhoud lagers boegspriet

#2 Bericht door bicky »

heb je al gemaild met derk zelf? of zelf gebeld?
Je krijgt altijd een mooi antwoord en aan de telefoon kan hij veel uitleggen (weet ik uit eigen ervaring)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: onderhoud lagers boegspriet

#3 Bericht door Pleeboy »

zit met een bout vast op een excentrische bus, maar ik weet niet of die bus perst is of je die gewoon uit het lager kan nemen (denk het laatste)
je moet wel een dunne steeksleutel van 11mm hebben om de excenter weer af te stellen.
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: onderhoud lagers boegspriet

#4 Bericht door Wouter D »

ik gebruik daarvoor een sleuteltje zoals bij een gewone popnageltang geleverd word, dat past precies en is maar 1mm dik
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
pggm
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 22:42
Postcode: Nederland
Fiets: Thys 209
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: onderhoud lagers boegspriet

#5 Bericht door pggm »

Pleeboy schreef:zit met een bout vast op een excentrische bus, maar ik weet niet of die bus perst is of je die gewoon uit het lager kan nemen (denk het laatste)
je moet wel een dunne steeksleutel van 11mm hebben om de excenter weer af te stellen.
Dank je, ik ga eens kijken of ik het zo los kan maken.
Thys 209, WAW068, Dahon IOS XL, M5 LowRacer Tailbag (in herbouw)

Gebruikersavatar
pggm
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 22:42
Postcode: Nederland
Fiets: Thys 209
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: onderhoud lagers boegspriet

#6 Bericht door pggm »

spruitje schreef:ik gebruik daarvoor een sleuteltje zoals bij een gewone popnageltang geleverd word, dat past precies en is maar 1mm dik
Bedoel je ook een dunne steeksleutel?
Thys 209, WAW068, Dahon IOS XL, M5 LowRacer Tailbag (in herbouw)

Gebruikersavatar
pggm
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 22:42
Postcode: Nederland
Fiets: Thys 209
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: onderhoud lagers boegspriet

#7 Bericht door pggm »

pggm schreef:
Pleeboy schreef:zit met een bout vast op een excentrische bus, maar ik weet niet of die bus perst is of je die gewoon uit het lager kan nemen (denk het laatste)
je moet wel een dunne steeksleutel van 11mm hebben om de excenter weer af te stellen.
Dank je, ik ga eens kijken of ik het zo los kan maken.
Ik zie een bout met 2 lagers (1 in de ring en 1 voor de slede die vervangen moet worden) en iets excentrisch. En volgens mij moet de hele ring er eerst af, en dan is er inderdaad een hele platte boutkop van iets van 11 mm.
Thys 209, WAW068, Dahon IOS XL, M5 LowRacer Tailbag (in herbouw)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: onderhoud lagers boegspriet

#8 Bericht door Pleeboy »

inderdaad, ring er even af (1lager los) en dan kan je bij kapotte. succes!
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: onderhoud lagers boegspriet

#9 Bericht door Wouter D »

ik bedoel een plat steeksleutjes, maar kan er lijk gaan afbeelding van vinden. dat sleuteltje heb je nodig om je lager bij te regelen, om je lager dichter of verder van de boegspriet te zetten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
pggm
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 22:42
Postcode: Nederland
Fiets: Thys 209
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: onderhoud lagers boegspriet

#10 Bericht door pggm »

Bedankt voor jullie adviezen, het zal nu wel gaan lukken (ik heb nog een platte steeksleutel voor bij mij WAW, die past); nu nog een nieuw lager kopen... Ik heb nu een NBK 608-2RS, maar wil liever een sterker product (ik heb nu al de 2e keer een versleten lager in 1½ jaar tijd), enig idee wat beter is dan NBK? SKF?
Thys 209, WAW068, Dahon IOS XL, M5 LowRacer Tailbag (in herbouw)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: onderhoud lagers boegspriet

#11 Bericht door Wouter D »

als dat hetzelfde lager is dat zo snel slijt moet je je de vraag stellen of je het lager goed hebt afgesteld. of evt na de servicebeurt van derk thys iets moest bijgesteld worden. Als het telkens een ander lager is, kan ik erin komen. In de industrie gaat men bij een toestel waar een lager van versleten is, alle lagers in eens vervangen. dan heb je gelijke slijtage van alle lagers en moet je niet voor elk versleten lager gans uw systeem demonteren.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
pggm
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 22:42
Postcode: Nederland
Fiets: Thys 209
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: onderhoud lagers boegspriet

#12 Bericht door pggm »

spruitje schreef:als dat hetzelfde lager is dat zo snel slijt moet je je de vraag stellen of je het lager goed hebt afgesteld. of evt na de servicebeurt van derk thys iets moest bijgesteld worden.
Dat lager is 11 maanden geleden door Derk zelf nagezien/vervangen en daarvóór was het nieuw (omdat ik de fiets nieuw heb aangeschaft). Ik heb inmiddels sinds vandaag contact met Derk over deze onderhoudskwestie. Dit onderste lager tegen de boegspriet is een zwak punt omdat er aardig wat trekkracht (omdat je tijdens de haal ook een opwaartste component in je trekkracht hebt) en ook zijdelingse kracht (omdat de rol vooraan de boegspriet een stukje van met midden van de boegspriet af staat) op komt. Dit zijn eigenlijk geen normale belastingen voor een lager. Tel daarbij de relatief kleine draaifrequentie op de roeifiets, waardoor de smering niet optimaal is (wel bij hoge frequentie), dan zie je dat het lager best wel wat te lijden heeft door dit gebruik. Ik heb ook geinformeerd bij een SKF dealer en die zegt dat er bij SKF geen andere lagers van deze maat zijn met afdichtingen aan beide kanten. In overleg met Derk en mede door jullie hulp ga ik het lager zelf vervangen.
Thys 209, WAW068, Dahon IOS XL, M5 LowRacer Tailbag (in herbouw)

Plaats reactie