Pagina 2 van 2

Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 12:05
door rik
Beinsberger E schreef:Ik vind dat snelheid en veiligheid niet goed samen gaan of het nu over fietsen auto's of andere voertuigen gaat, als iedereen zich aan de wettelijke snelheden zou houden en de verkeersregels zou respecteren dan dit soort discussies niet nodig, dus dat iedereen maar eens de hand in eigen boezem steekt. [-X
Het is dat ik het zelf niet beter kon zeggen! :wink: 8) =D>

Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij

Geplaatst: vr 16 jan 2015, 12:45
door erde
rik schreef:
Beinsberger E schreef:Ik vind dat snelheid en veiligheid niet goed samen gaan of het nu over fietsen auto's of andere voertuigen gaat, als iedereen zich aan de wettelijke snelheden zou houden en de verkeersregels zou respecteren dan dit soort discussies niet nodig, dus dat iedereen maar eens de hand in eigen boezem steekt. [-X
Het is dat ik het zelf niet beter kon zeggen! :wink: 8) =D>
Inderdaad, als we iedereen respecteren zijn er ook geen fietspaden meer nodig. :roll: :oops:
Misschien is dat reeds voor overmorgen, ie weet. :? :?

Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij

Geplaatst: ma 11 jul 2016, 0:43
door Jo2p
Ik denk niet dat dit wetsontwerp of proefballonnetje het gaat halen. Ze zijn vergeten dat in de wetgeving in Nederland nergens staat dat een fiets een gekalibreerde snelheidsmeter moet hebben. Het komt niet voor bij de inrichtingseisen. Dus hoe moet nu een bestuurder van een fiets uitmaken hoe hard hij/zij rijdt? Als er heel veel fietsers zijn schiet het zoiezo niet op en als je alleen op de weg bent heb je geen referentie.

Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij

Geplaatst: ma 11 jul 2016, 9:07
door rik
Jo2p schreef:Ik denk niet dat dit wetsontwerp of proefballonnetje het gaat halen. Ze zijn vergeten dat in de wetgeving in Nederland nergens staat dat een fiets een gekalibreerde snelheidsmeter moet hebben. Het komt niet voor bij de inrichtingseisen. Dus hoe moet nu een bestuurder van een fiets uitmaken hoe hard hij/zij rijdt? Als er heel veel fietsers zijn schiet het zoiezo niet op en als je alleen op de weg bent heb je geen referentie.
Als bestuurder van een fiets ben je verplicht om te weten aan welke snelheid je op elk moment mag rijden. Het ligt aan jezelf of je dat wil controleren of niet. Maar als je beslist om geen snelheidsmeter op je fiets te plaatsen, kom dan ook niet klagen dat je beboet wordt als je te hard rijdt. Het is je eigen verantwoordelijkheid.

Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij

Geplaatst: ma 11 jul 2016, 12:52
door Ronnius
Voor zover ik weet moet een fietser in Nederland zich niet houden aan de snelheidsbeperkingen.
Een fietser kan in Nederland dus niet beboet worden omdat hij te snel zou rijden.

In Belgiƫ is het even anders. Hier moet je je wel aan de snelheidsbeperkingen houden.

Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij

Geplaatst: ma 11 jul 2016, 13:20
door CapoJan
Ronnius schreef:Voor zover ik weet moet een fietser in Nederland zich niet houden aan de snelheidsbeperkingen.
Een fietser kan in Nederland dus niet beboet worden omdat hij te snel zou rijden.

In Belgiƫ is het even anders. Hier moet je je wel aan de snelheidsbeperkingen houden.
Dat is weer een staaltje Belgische logica: je moet je aan de beperkingen houden, maar een snelheidsmeter maakt geen onderdeel uit van de wettelijk noodzakelijke onderdelen van een fiets #-o
Trouwens: hoeveel fietsers zouden verhoudingsgewijs te snel rijden en wat zijn de gevaren daarvan?
Bij een auto of motor die te snel rijdt, is de kans groot dat de slachtoffers anderen zijn. Wie met de fiets te snel rijdt, maakt meer kans om zelf het slachtoffer hiervan te zijn.

Los daarvan zou je de regels dan helemaal gelijk moeten maken: ofwel in alle auto's ook snelheidsbeperkingen inbouwen (ISA) ofwel ook (elektrische) fietsen en bromfietsen extern beperken, zoals dat nu voor auto's gebeurt.

Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij

Geplaatst: vr 15 jul 2016, 10:25
door eeuwige reiziger
CapoJan schreef: Dat is weer een staaltje Belgische logica: je moet je aan de beperkingen houden, maar een snelheidsmeter maakt geen onderdeel uit van de wettelijk noodzakelijke onderdelen van een fiets #-o
'n Beetje zoals het Belgisch drugsbeleid... Binnen bepaalde grenzen mag je softdrugs gebruiken, maar kweek, verkoop en bezit zijn nog steeds illegaal.

Ja, hallo...?!

Soms kan je het sommige fietsers ook niet echt kwalijk nemen. In vergelijking met Nederland vertoont onze fietsinfrastructuur een schrijnend gebrek aan samenhang. Dan gaan mensen improviseren. Met alle gevolgen van dien!