Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rijden

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij

#16 Bericht door rik »

Beinsberger E schreef:Ik vind dat snelheid en veiligheid niet goed samen gaan of het nu over fietsen auto's of andere voertuigen gaat, als iedereen zich aan de wettelijke snelheden zou houden en de verkeersregels zou respecteren dan dit soort discussies niet nodig, dus dat iedereen maar eens de hand in eigen boezem steekt. [-X
Het is dat ik het zelf niet beter kon zeggen! :wink: 8) =D>
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij

#17 Bericht door erde »

rik schreef:
Beinsberger E schreef:Ik vind dat snelheid en veiligheid niet goed samen gaan of het nu over fietsen auto's of andere voertuigen gaat, als iedereen zich aan de wettelijke snelheden zou houden en de verkeersregels zou respecteren dan dit soort discussies niet nodig, dus dat iedereen maar eens de hand in eigen boezem steekt. [-X
Het is dat ik het zelf niet beter kon zeggen! :wink: 8) =D>
Inderdaad, als we iedereen respecteren zijn er ook geen fietspaden meer nodig. :roll: :oops:
Misschien is dat reeds voor overmorgen, ie weet. :? :?
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij

#18 Bericht door Jo2p »

Ik denk niet dat dit wetsontwerp of proefballonnetje het gaat halen. Ze zijn vergeten dat in de wetgeving in Nederland nergens staat dat een fiets een gekalibreerde snelheidsmeter moet hebben. Het komt niet voor bij de inrichtingseisen. Dus hoe moet nu een bestuurder van een fiets uitmaken hoe hard hij/zij rijdt? Als er heel veel fietsers zijn schiet het zoiezo niet op en als je alleen op de weg bent heb je geen referentie.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij

#19 Bericht door rik »

Jo2p schreef:Ik denk niet dat dit wetsontwerp of proefballonnetje het gaat halen. Ze zijn vergeten dat in de wetgeving in Nederland nergens staat dat een fiets een gekalibreerde snelheidsmeter moet hebben. Het komt niet voor bij de inrichtingseisen. Dus hoe moet nu een bestuurder van een fiets uitmaken hoe hard hij/zij rijdt? Als er heel veel fietsers zijn schiet het zoiezo niet op en als je alleen op de weg bent heb je geen referentie.
Als bestuurder van een fiets ben je verplicht om te weten aan welke snelheid je op elk moment mag rijden. Het ligt aan jezelf of je dat wil controleren of niet. Maar als je beslist om geen snelheidsmeter op je fiets te plaatsen, kom dan ook niet klagen dat je beboet wordt als je te hard rijdt. Het is je eigen verantwoordelijkheid.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij

#20 Bericht door Ronnius »

Voor zover ik weet moet een fietser in Nederland zich niet houden aan de snelheidsbeperkingen.
Een fietser kan in Nederland dus niet beboet worden omdat hij te snel zou rijden.

In België is het even anders. Hier moet je je wel aan de snelheidsbeperkingen houden.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij

#21 Bericht door CapoJan »

Ronnius schreef:Voor zover ik weet moet een fietser in Nederland zich niet houden aan de snelheidsbeperkingen.
Een fietser kan in Nederland dus niet beboet worden omdat hij te snel zou rijden.

In België is het even anders. Hier moet je je wel aan de snelheidsbeperkingen houden.
Dat is weer een staaltje Belgische logica: je moet je aan de beperkingen houden, maar een snelheidsmeter maakt geen onderdeel uit van de wettelijk noodzakelijke onderdelen van een fiets #-o
Trouwens: hoeveel fietsers zouden verhoudingsgewijs te snel rijden en wat zijn de gevaren daarvan?
Bij een auto of motor die te snel rijdt, is de kans groot dat de slachtoffers anderen zijn. Wie met de fiets te snel rijdt, maakt meer kans om zelf het slachtoffer hiervan te zijn.

Los daarvan zou je de regels dan helemaal gelijk moeten maken: ofwel in alle auto's ook snelheidsbeperkingen inbouwen (ISA) ofwel ook (elektrische) fietsen en bromfietsen extern beperken, zoals dat nu voor auto's gebeurt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij

#22 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef: Dat is weer een staaltje Belgische logica: je moet je aan de beperkingen houden, maar een snelheidsmeter maakt geen onderdeel uit van de wettelijk noodzakelijke onderdelen van een fiets #-o
'n Beetje zoals het Belgisch drugsbeleid... Binnen bepaalde grenzen mag je softdrugs gebruiken, maar kweek, verkoop en bezit zijn nog steeds illegaal.

Ja, hallo...?!

Soms kan je het sommige fietsers ook niet echt kwalijk nemen. In vergelijking met Nederland vertoont onze fietsinfrastructuur een schrijnend gebrek aan samenhang. Dan gaan mensen improviseren. Met alle gevolgen van dien!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie