Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rijden
- PatRecumbent
- Kopman
- Berichten: 521
- Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
- Postcode: 3010
- Fiets: Go-One Evolution
- Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
- Contacteer:
Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rijden
Vandaag stond dit in De Standaard. Het zou ook gelden voor ligfietsers
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.
- erde
- Kopman
- Berichten: 731
- Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
- Fiets: challenge concept trike
- Locatie: Loker-Heuvelland
- Contacteer:
Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij
de soep wordt nooit zo heet gedronken zoals ze geschept wordt.
Weer een of ander politieker die van zich wil doen spreken.
Kilometriek wegdoen en geen mens die weet hoe snel je fietst.
Kilometriek is geen verplicht toestel op de fiets
Een fietser is niet verplicht te weten hoe snel hij fietst.
Kan van auto en brommer niet gezegd worden hé
Weer een of ander politieker die van zich wil doen spreken.
Kilometriek wegdoen en geen mens die weet hoe snel je fietst.
Kilometriek is geen verplicht toestel op de fiets
Een fietser is niet verplicht te weten hoe snel hij fietst.
Kan van auto en brommer niet gezegd worden hé
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij
Ik ben de media beetje spuugzat te worden. Als je concreet wil weten wat er aan de hand is moet je al verschillende bronnen raadplegen. en dan is het meestal nog koffiedik kijken.
http://nos.nl/artikel/2012028-op-fietsp ... -km-u.html
25km/u in bebouwde kom op fietspad.
40km/u buiten bebouwde kom op fietspad.
lijkt me geen slecht voorstel en binnen opzicht ook begrijpelijk.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150106_01460608
beetje vreemd artikel. in de hoofding wordt 25km/u aangehaald.
en eronder staat dan:
PS: Ook op brommer is Kilometriek niet verplicht naar mijn weten.
http://nos.nl/artikel/2012028-op-fietsp ... -km-u.html
25km/u in bebouwde kom op fietspad.
40km/u buiten bebouwde kom op fietspad.
lijkt me geen slecht voorstel en binnen opzicht ook begrijpelijk.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150106_01460608
beetje vreemd artikel. in de hoofding wordt 25km/u aangehaald.
en eronder staat dan:
Dit artikel geeft dan weer ander zicht op de zaak: http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... d_1_881825Als de maximumsnelheid 40 km/uur is, geldt dat ook voor de bestuurder van een speed pedelec'
fietsersbond schreef:ook zouden fietsers die sneller willen dan 30 kilometer per uur, de keuze moeten krijgen om op de weg te mogen fietsen.
PS: Ook op brommer is Kilometriek niet verplicht naar mijn weten.
- PatRecumbent
- Kopman
- Berichten: 521
- Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
- Postcode: 3010
- Fiets: Go-One Evolution
- Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
- Contacteer:
Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij
Niets beter dan ons forumbicky schreef:Ik ben de media beetje spuugzat te worden.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij
Directe aanleiding voor het advies is de opkomst van de speed pedelec, een nieuw type elektrische fiets. Officieel is deze 'hogesnelheidsfiets' een snorfiets, maar wie ook nog zelf trapt, kan met gemak meer dan 40 km/u rijden. Dat kan tot ongelukken leiden omdat het snelheidsverschil met andere fietsers te groot wordt.
dus krijgen we dan ook aparte wegen voor auto's en vrachtwagens want die hebben ook een verschillende topsnelheid .
oh wacht nee mischien niet omdat ze daar ( meestal ) niet zo idioot zijn het verkeer in 2 richtingen op een al te smal pad voor 1 richting te laten rijden . en je bent niet verplicht om die 40 + te rijden met je speedelec . veroorzaak je een ongeval draag dan je verantwoordelijkheid .
binnen de bebouwde kom zijn er imo ( expreswegen uitgezonderd ) geen fietspaden nodig . je maakt gewoon deel uit van het verkeer en hou rekening met anderen ( moeilijk voor de meesten blijkbaar )
dus krijgen we dan ook aparte wegen voor auto's en vrachtwagens want die hebben ook een verschillende topsnelheid .
oh wacht nee mischien niet omdat ze daar ( meestal ) niet zo idioot zijn het verkeer in 2 richtingen op een al te smal pad voor 1 richting te laten rijden . en je bent niet verplicht om die 40 + te rijden met je speedelec . veroorzaak je een ongeval draag dan je verantwoordelijkheid .
binnen de bebouwde kom zijn er imo ( expreswegen uitgezonderd ) geen fietspaden nodig . je maakt gewoon deel uit van het verkeer en hou rekening met anderen ( moeilijk voor de meesten blijkbaar )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
- erde
- Kopman
- Berichten: 731
- Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
- Fiets: challenge concept trike
- Locatie: Loker-Heuvelland
- Contacteer:
Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij
Beetje geduld,
In 2017 zal alles veranderen omtrent de wetgeving electrische fietsen en die van 40 km en die van 70 km/uur.
Nu nog beetje gedoogbeleid en dan zullen er geen problemen meer zijn
In 2017 zal alles veranderen omtrent de wetgeving electrische fietsen en die van 40 km en die van 70 km/uur.
Nu nog beetje gedoogbeleid en dan zullen er geen problemen meer zijn
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij
Je kunt natuurlijk ook de bron van al die berichtgeving raadplegen: http://www.fietsberaad.nl/?section=nieu ... 20fietspad
Dat geeft een duidelijk beeld van wat hun conclusie is, niet van wat de pers ervan maakt.
Het is wel Nederland en niet België, maar sommige conclusies zijn bizar: als je sneller wil fietsen dan 25, moet je op de rijbaan. Ja, hoor: ga ik even langs een gewestweg op de rijbaan rijden, waar auto's 90 mogen. O, neen, wacht: ik mag ook op het fietspad, maar dan aan maximum 25 Andere dingen zijn dan weer evident, want een basisgegeven bij snelheid is toch dat die altijd aangepast moet zijn aan de omstandigheden?
Binnen de trend om woon-werk verplaatsingen met de fiets te stimuleren, is dat een bizarre redenering. Is het Fietsberaad dan het Nederlandse equivalent van het BIVV?
Dat geeft een duidelijk beeld van wat hun conclusie is, niet van wat de pers ervan maakt.
Het is wel Nederland en niet België, maar sommige conclusies zijn bizar: als je sneller wil fietsen dan 25, moet je op de rijbaan. Ja, hoor: ga ik even langs een gewestweg op de rijbaan rijden, waar auto's 90 mogen. O, neen, wacht: ik mag ook op het fietspad, maar dan aan maximum 25 Andere dingen zijn dan weer evident, want een basisgegeven bij snelheid is toch dat die altijd aangepast moet zijn aan de omstandigheden?
Binnen de trend om woon-werk verplaatsingen met de fiets te stimuleren, is dat een bizarre redenering. Is het Fietsberaad dan het Nederlandse equivalent van het BIVV?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Kopman
- Berichten: 556
- Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
- Postcode: 2013
- Fiets: Flevobike Alleweder
- Contacteer:
Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij
We gaan het wel zien. Op ligfiets.net wordt ook verwezen naar wat de voorzitter van Fietsberaad over zichzelf schrijft op de de site van dit beraad. Erg geinig.
Ik blijf er bij, prima als je de rijbaan op moet bij snelheden hoger dan 30, maar dan ook graag de maximum snelheid op die rijbaan omlaag voor gemotoriseerd verkeer om de snelheidsverschillen tot de minimum te beperken (zeg 30 in de bebouwde kom, dan fiets je daar vlotjes langs. Als dat geen stimulans is om mensen uit de auto te krijgen
Ik blijf er bij, prima als je de rijbaan op moet bij snelheden hoger dan 30, maar dan ook graag de maximum snelheid op die rijbaan omlaag voor gemotoriseerd verkeer om de snelheidsverschillen tot de minimum te beperken (zeg 30 in de bebouwde kom, dan fiets je daar vlotjes langs. Als dat geen stimulans is om mensen uit de auto te krijgen
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij
binnenkort houden ze elke fietser tegen om op de rollen te zetten. ze zetten er dan een profrenner op en als je fiets sneller kan dan 25 krijg je een dikke boete
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- erde
- Kopman
- Berichten: 731
- Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
- Fiets: challenge concept trike
- Locatie: Loker-Heuvelland
- Contacteer:
Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij
En als je deze niet gelooft, zal ik een andere straffe vertellen.spruitje schreef:binnenkort houden ze elke fietser tegen om op de rollen te zetten. ze zetten er dan een profrenner op en als je fiets sneller kan dan 25 krijg je een dikke boete
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij
is het al 1 april of zo ?
Stop Fueling Around
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij
"maar wie ook nog zelf trapt, kan met gemak meer dan 40 km/u rijden". Dat moet je vooral eens proberen In de praktijk blijkt dat de meeste speedelecs veelal 30 à 35 rijden. Om 45 km/u te halen, moet je héél hard duwen op de pedalen. De motor moet dan ook zo hard werken dat de accu binnen de kortste keren leeg is.
De categorie "speedelec" is geschikt om snelheden tot 45 te halen, maar dat wil niet zeggen dat er zo hard mee gereden wordt. Als je die redenering aanhoudt, rijdt iedereen met zijn auto ook continu 180 en meer.
Het wordt wel makkelijk verteld, naar ik veronderstel vooral door mensen die er nog nooit mee gereden hebben.
Wat wel interessant is, is dat het een discussie uitlokte over fietssnelheden en (on-)aangepaste infrastructuur. Afhankelijk van de uitkomst, kan dat voor ligfietsers en velomobielrijders ook gunstig of ongunstig zijn.
De categorie "speedelec" is geschikt om snelheden tot 45 te halen, maar dat wil niet zeggen dat er zo hard mee gereden wordt. Als je die redenering aanhoudt, rijdt iedereen met zijn auto ook continu 180 en meer.
Het wordt wel makkelijk verteld, naar ik veronderstel vooral door mensen die er nog nooit mee gereden hebben.
Wat wel interessant is, is dat het een discussie uitlokte over fietssnelheden en (on-)aangepaste infrastructuur. Afhankelijk van de uitkomst, kan dat voor ligfietsers en velomobielrijders ook gunstig of ongunstig zijn.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij
mijn collega heeft nu zo opgefokte fiets gehuurd. tot 40km/u ondersteuning. en hij zegt dat dit haalbaar is.CapoJan schreef:"maar wie ook nog zelf trapt, kan met gemak meer dan 40 km/u rijden". Dat moet je vooral eens proberen In de praktijk blijkt dat de meeste speedelecs veelal 30 à 35 rijden. Om 45 km/u te halen, moet je héél hard duwen op de pedalen. De motor moet dan ook zo hard werken dat de accu binnen de kortste keren leeg is.
De categorie "speedelec" is geschikt om snelheden tot 45 te halen, maar dat wil niet zeggen dat er zo hard mee gereden wordt. Als je die redenering aanhoudt, rijdt iedereen met zijn auto ook continu 180 en meer.
Het wordt wel makkelijk verteld, naar ik veronderstel vooral door mensen die er nog nooit mee gereden hebben.
Wat wel interessant is, is dat het een discussie uitlokte over fietssnelheden en (on-)aangepaste infrastructuur. Afhankelijk van de uitkomst, kan dat voor ligfietsers en velomobielrijders ook gunstig of ongunstig zijn.
Gemiddelde van 33km/u (ondersteuning niet op 100%!!)
Hij geraakt wel niet op het werk met motor op vollen bak. Dan is het na 25km al gedaan.
-
- Kopman
- Berichten: 556
- Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
- Postcode: 2013
- Fiets: Flevobike Alleweder
- Contacteer:
Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij
Op ligfiets.net gaf iemand aan dat het om zeer lage aantallen gaat. In een Nederlandse krant schreef een columnist, over een ander onderwerp:"het is als het verbieden van snelwegen om enkele te hard rijdende automobilisten aan te pakken".
Die twee dingen samen vond ik wel een mooie combinatie. Is de speedpedelec een probleem? Zijn er veel ongevallen met snel fietsende fietsers waarbij andere verkeersdeelnemers letsel oplopen of materiele schade? En hoe verhoudt zich dat tot hoe dat bij andere verkeersdeelnemers is? Ik vermoed dat als je dat per uur vergelijkt het allemaal heel erg meevalt (per uur fiets/auto/vrachtwagen/velomobiel/ligfiets/etc.) voor de mensaangedreven een- en meerwielers.
Het lijkt er voor mij op dat we een kanon inzetten om een vlieg van de muur te schieten.
Maar goed, als het een radicale verlaging van de maximum snelheid in de bebouwde kom en, op met fietsen te delen wegen, daarbuiten zal leiden zie ik ee nog wel een voordeel in.
Die twee dingen samen vond ik wel een mooie combinatie. Is de speedpedelec een probleem? Zijn er veel ongevallen met snel fietsende fietsers waarbij andere verkeersdeelnemers letsel oplopen of materiele schade? En hoe verhoudt zich dat tot hoe dat bij andere verkeersdeelnemers is? Ik vermoed dat als je dat per uur vergelijkt het allemaal heel erg meevalt (per uur fiets/auto/vrachtwagen/velomobiel/ligfiets/etc.) voor de mensaangedreven een- en meerwielers.
Het lijkt er voor mij op dat we een kanon inzetten om een vlieg van de muur te schieten.
Maar goed, als het een radicale verlaging van de maximum snelheid in de bebouwde kom en, op met fietsen te delen wegen, daarbuiten zal leiden zie ik ee nog wel een voordeel in.
- Beinsberger E
- Kopman
- Berichten: 728
- Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
- Postcode: 3621
- Locatie: Rekem
- Contacteer:
Re: Nederland wil fietsers niet harder dan 25 km/u laten rij
Ik vind dat snelheid en veiligheid niet goed samen gaan of het nu over fietsen auto's of andere voertuigen gaat, als iedereen zich aan de wettelijke snelheden zou houden en de verkeersregels zou respecteren dan dit soort discussies niet nodig, dus dat iedereen maar eens de hand in eigen boezem steekt.