Fietspad als parkeerplaats

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#31 Bericht door Wouter D »

spruitje schreef:de paar keer dat ik mijn telefoon uithaalde om een foto te nemen van hun manoevre werd ik zo kwaad bekeken dat ze me konden afschieten met hun ogen.
stel dat je zo een foto doormailt daar de lokale politie, hoeven ze daar niet perse iets mee te doen, maar kunnen ze mij dan iets maken? bvb onder het mom van schending van de privacy of zo?
kan iemand eigenlijk eens antwoord geven op mijn vraag?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#32 Bericht door Peter J »

spruitje schreef:
spruitje schreef:de paar keer dat ik mijn telefoon uithaalde om een foto te nemen van hun manoevre werd ik zo kwaad bekeken dat ze me konden afschieten met hun ogen.
stel dat je zo een foto doormailt daar de lokale politie, hoeven ze daar niet perse iets mee te doen, maar kunnen ze mij dan iets maken? bvb onder het mom van schending van de privacy of zo?
kan iemand eigenlijk eens antwoord geven op mijn vraag?
Ben het niet zeker maar het zou me niet verbazen dat je last krijgt als de geviseerde bestuurder vindt dat zijn privacy geschonden is en klacht tegen je indient...
Je mag geen foto's maken van personen of herkenbare (identificeerbare) voorwerpen zonder toestemming van de eigenaar.
Ik heb een foto van een bestelwagen die steeds gedeeltelijk op het fietspad staat doorgestuurd naar de lokale politie maar daar is nog geen antwoord of reactie op gekomen...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#33 Bericht door luki »

Wouter,
er zijn twee aspecten die je moet onderscheiden na het nemen van een foto van een overtreder: je publiceert ze op FB of je geeft ze aan de politie.

Het eerste is verboden op basis van het recht op afbeelding. [-X
Hier vind je het zuiver juridische antwoord: https://www.privacycommission.be/nl/recht-op-afbeelding
Het kan wel als je de persoon (EN zijn nummerplaat) onherkenbaar maakt
zie http://www.zdnet.be/article/132321/foto ... -mag-niet/

Maar een foto nemen van een overtreding en aan de politie bezorgen is perfect in orde en legaal.
Meer zelf, het is een basisrecht van elke burger: het burgerarrest !!!

Particuliere aanhouding bij heterdaadbetrapping
Elke particulier mag iemand vasthouden, wanneer aan volgende voorwaarden cumulatief is voldaan:
- deze persoon moet een misdaad of een wanbedrijf hebben begaan;
- de particulier moet deze persoon op heterdaad hebben betrapt
- hij verwittigt onverwijld (dus zo snel mogelijk) de politie.

Om het niet te lang te maken: de aanhouding moet "subsidiair" zijn of maw nodig om tot arrestatie te leiden.
wanneer aan de hand van de nummerplaat van zijn wagen of op enige andere wijze kan worden geïdentificeerd is een aanhouding niet nodig en niet toegelaten.

Ergo: een foto nemen van een overtreder en aan de politie geven is een daad van goed burgerschap =D>

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#34 Bericht door crash-quest-dummy »

bij twijfel kan je nog altijd de overtreder zijn toestemming vragen :? :lol:
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#35 Bericht door Peter J »

luki schreef:Ergo: een foto nemen van een overtreder en aan de politie geven is een daad van goed burgerschap =D>
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat zo'n daad door de politie niet erg gewaardeerd wordt, het lijkt erop alsof ze niet graag gewezen worden op het feit dat er werk aan de winkel is...
LLDM-syndroom ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Ik heb tot op heden nog nooit een antwoord gekregen aangaande mijn meldingen...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#36 Bericht door luki »

klopt, de politie heeft dat niet graag. Maar de vraag was of het mag => elke burger mag het bewijs van een strafdelict overhandigen aan de politie. Of ze er iets mee doen kunnen we niet afdwingen

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#37 Bericht door bicky »

Ik heb ook nog foto's van aanhangwagens / auto's doorgespeeld naar politie die op het fietspad geparkeerd stonden.
Ik kreeg dan reactie dat er meer ging worden naar gekeken.

Heb soms al keer getwijfeld om naar de politie te bellen maar nog nooit gedaan.

Vroeger stak ik wel briefjes tss de ruitewisser of gaf ze persoonlijk. een uiterst doeltreffende en vredelievende aanpak


PS: ik heb de afwijkende discussie over de niets toe doende zaken en uitingen naar de vuilbak gekieperd.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#38 Bericht door Wim -de roetsende »

PS: ik heb de afwijkende discussie over de niets toe doende zaken en uitingen naar de vuilbak gekieperd.
Dankjewel =D>
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#39 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Ik heb ook nog foto's van aanhangwagens / auto's doorgespeeld naar politie die op het fietspad geparkeerd stonden.
Ik kreeg dan reactie dat er meer ging worden naar gekeken.
Op dat vlak heb ik eigenlijk best wel goede ervaringen. 't Lijkt het erop dat een probleem soms sneller wordt aangepakt als je de politie contacteert dan wanneer je het meldt bij de gemeente.
bicky schreef:Heb soms al keer getwijfeld om naar de politie te bellen maar nog nooit gedaan.
Vorig jaar werd ik op het jaagpad eens 's avonds laat met joyriders geconfronteerd: drie getuned sportkarretjes met voorin jonge kereltjes met bijhorende snapback en op de achterbank een aanhang gillende meiden. Kortom, alle clichés bevestigd. Eens thuis gekomen, per mail gemeld. 's Ochtends vroeg zat er al een antwoord in mijn mailbox. Van de hoofdcommissaris zelf. Hij gaf me daarin de raad in de toekomst dergelijke zaken onmiddellijk telefonisch te melden.

De mail eindigde als volgt:
Ik hoop dat u in de toekomst de politie verwittigt. U hoeft hiervoor ook niet ter plaatse te blijven. Samen kunnen we immers meer en beter!
Niet te luid zeggen, maar de goede flik bestaat! :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#40 Bericht door eeuwige reiziger »

Peter J schreef: Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat zo'n daad door de politie niet erg gewaardeerd wordt, het lijkt erop alsof ze niet graag gewezen worden op het feit dat er werk aan de winkel is...
LLDM-syndroom ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Gisteren ook weer eens prijs. Aalterbaan in Maldegem, een drukke vierbaansweg die trouwens over enkele jaren tot een volwaardige autosnelweg omgevormd zal worden. Aan beide zijden ligt er nu een afgescheiden fietspad. Heel handig voor wie snel en veilig van Aalter naar Maldegem wil fietsen.

Op weg naar Sint-Laureins bots ik vroeg in de ochtend ter hoogte van bouwonderneming Demeyere op een volledig versperd fietspad. Een hakselaar, aanhangwagentje, allerhande werkmateriaal... Heel het fietspad en zelfs de volledige tussenberm staat volledig volgesjouwd. Geen doorkomen aan. Enige mogelijkheid is de drukke rijbaan opzoeken. Ik spreek dan ook de werklieden - de heren Demeyere? - aan die de nabijgelegen haag aan het snoeien zijn. Mijn opmerkingen over fietsveiligheid worden bits beantwoord. "Gij moet zwijgen. Gij hebt hier niets te zeggen", klinkt het. Als ik nog opper dat je een fietspad niet zomaar mag afzetten, kreeg ik als antwoord: "Ik mag alles!"

Geen enkele redelijkheid, dus besluit ik dit volkomen nutteloos gesprek af te breken en naar het politiekantoor te fietsen, dat immers enkele straten verder ligt. Ik bel daar aan. 't Is immers nog buiten de kantooruren. Ik word vriendelijk ontvangen en er wordt me verzekerd dat ze de situatie ter plaatse zullen bekijken.

Hopelijk is dat gebeurd.

Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat mensen niet inzien in welke gevaarlijke situatie ze anderen kunnen brengen. Een fietspad langs een drukke verkeersader versperren doe je gewoonweg niet, tenzij er passende voorzorgsmaatregelen worden getroffen. En dat was hier helemaal niet het geval!

Plaats van het gebeuren:

Afbeelding
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#41 Bericht door crash-quest-dummy »

flink zo.
toch ineens gevraagd ook een GAS boete formulier op te maken ?
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#42 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:flink zo.
toch ineens gevraagd ook een GAS boete formulier op te maken ?
Niet echt, in mijn ogen volstaat een ferme bolwassing.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#43 Bericht door crash-quest-dummy »

Vraag is of 'mensen die alles mogen' voldoende hebben met een verwittiging.
Of wat versta jij onder een 'ferme bolwassing' ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#44 Bericht door Wouter D »

even naast de kwestie. mijn collega kreeg een boete omdat hij even geparkeerd stond op de busstopplaats... ff naar de bakker volgens hem.

Op zich vind ik het wel correct dat hij daarvoor een boete krijgt.

Maar hij kreeg nog een een extra boete omdat hij daar geparkeerd stond met zijn dubbele pinkers op. Dat snap ik eigenlijk niet zo goed.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#45 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef:even naast de kwestie. mijn collega kreeg een boete omdat hij even geparkeerd stond op de busstopplaats... ff naar de bakker volgens hem.

Op zich vind ik het wel correct dat hij daarvoor een boete krijgt.

Maar hij kreeg nog een een extra boete omdat hij daar geparkeerd stond met zijn dubbele pinkers op. Dat snap ik eigenlijk niet zo goed.
Heel eenvoudig: onrechtmatig gebruik van de richtingsaanwijzers is een overtreding van de eerste graad.
Het gelijktijdig gebruiken van de 4 richtingsaanwijzers dient dus niet om te gebruiken als u foutief parkeert (op het voetpad, fietspad, laad- en loszone, enz.) of bij het laden en lossen. Naast de parkeerovertreding kan u een bijkomende overtreding van 55 euro krijgen voor het gebruik van de 4 richtingsaanwijzers!
http://www.politie.be/fed/nl/vragen/ver ... aanwijzers
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie