Fietspad als parkeerplaats

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#46 Bericht door Wouter D »

das wel duidelijk, dat is iets wat 95% van de bevolking niet weet. mezelf inclusief
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#47 Bericht door CapoJan »

Er staan heel veel zaken in het verkeersreglement waarvan je zou verwachten dat elke automobilist het weet. In de praktijk weten ze het vaak niet.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#48 Bericht door rik »

CapoJan schreef:Er staan heel veel zaken in het verkeersreglement waarvan je zou verwachten dat elke automobilist het weet. In de praktijk weten ze het vaak niet.
Datzelfde geldt ook voor fietsers! :)
DF 269
Ice sprint1 26"

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#49 Bericht door blackarmor »

ja zoals dat een fietspad niet altijd een tweerichtingsbaan is ( en de betekenis van rode lichten enz enz enz ):evil:
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#50 Bericht door CapoJan »

Eigenlijk geldt dat voor elke categorie weggebruikers. Sommigen weten het gewoonweg niet, anderen trekken er zich niets van aan en nog anderen vinden de regels enkel van toepassing als ze in hun voordeel zijn...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#51 Bericht door Ronnius »

blackarmor schreef:ja zoals dat een fietspad niet altijd een tweerichtingsbaan is ( en de betekenis van rode lichten enz enz enz ):evil:
Klopt, zelfs ik heb 2 plaatsen waar ik bewust spookrij.
En op een van die plaatsen laat ik het licht ook voor wat het is.
En daar merk ik dat ik niet de enige ben, meer zelfs zowat alle fietsers doen het daar.
De veiligste manier om daar te rijden is "als" spook,
de veiligste moment is niet het groen, maar het rood (toch als je rechtsaf wil, oversteken doe je daar beter nooit).
Een groot en druk kruispunt waar geen rekening met de fietser wordt gehouden...
...we zouden ze moeten kunnen aanklagen, want levensgevaarlijk is het daar.
Als je al ziet hoeveel auto's daar tegen elkaar gereden worden
is het beste dat je kan doen de regels laten voor wat ze zijn en voor je eigen veiligheid zorgen.

En wat de betekenis van de rode lichten betreft, kom hier eens kijken op het kruispunt waar ik woon
en dat een paar 100 m verder, je hebt geen half nodig om te zien hoeveel autobestuurders kleurenblind zijn.
En beloof niet dat je ze allemaal een ontbijt wil geven, je zal een grote zaal moeten huren.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#52 Bericht door rik »

Ronnius schreef: En wat de betekenis van de rode lichten betreft, kom hier eens kijken op het kruispunt waar ik woon
en dat een paar 100 m verder, je hebt geen half nodig om te zien hoeveel autobestuurders kleurenblind zijn.
En de voetgangers bijvoorbeeld?
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#53 Bericht door Ronnius »

rik schreef:
Ronnius schreef: En wat de betekenis van de rode lichten betreft, kom hier eens kijken op het kruispunt waar ik woon
en dat een paar 100 m verder, je hebt geen half nodig om te zien hoeveel autobestuurders kleurenblind zijn.
En de voetgangers bijvoorbeeld?
Een hele poos ben ik daar ook door rood overgestoken.
Weet je waarom? Ze reden je van achteren gewoonweg omver.
Dat zag ik bij anderen gebeuren en ben zelf zo ook een paar keer bijna aangereden.
Ik wachtte tot uit de zijstraat geen verkeer meer kwam en dan stak ik over (door rood dus).
Nu wacht ik weer tot het groen wordt, maar als het al groen is als ik eraan kom steek ik niet meer over.
De autobestuurders hebben geen tijd, zag ik deze week nog bij anderen gebeuren.

Maar dat het er erg is blijkt ook uit het gedrag van autobestuurders.
Iets te regelmatig zie ik autobestuurders bij groen stapvoets en uitkijkend naar alle richtingen het kruispunt oprijden.
Tot ergernis van deze die achterop komen.
Het is zo erg dat auto's die stoppen voor rood ingehaald worden door de achterligger die vind toch nog door rood te "moeten".
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#54 Bericht door blackarmor »

en voor zo een zaken vind ik een dashcam een goed gerief .
deze week op de haachtse steenweg ook een lichte discutie gehad met ene die vond dat net rood niet telde ( het verkeer van de andere kant heeft langer groen s'morgens ) en mij dan nog even de les wou spellen dat het wel gevaarlijk is als fietser .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#55 Bericht door Ronnius »

blackarmor schreef:en voor zo een zaken vind ik een dashcam een goed gerief
Ik vind dat dat al lang verplicht zou moeten zijn.
Wetende dat je zelf, net als anderen, je daden aan het filmen bent...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#56 Bericht door Pleeboy »

Een ijzeren pin ipv airbag, de mensen zouden direkt rustiger rijden...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#57 Bericht door CapoJan »

Als weggebruikers de regels overtreden, zijn daar voornamelijk twee oorzaken achter te vinden.

Ofwel lappen ze de regels aan hun laars (of kennen ze niet) en dan zijn ze duidelijk in fout.

Ofwel is de infrastructuur niet in orde. Dan is de wegbeheerder eigenlijk in fout. Je dan wegstoppen achter 'reglement is reglement' is flauw. 'Spookrijden' op het fietspad kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van het feit dat het veel gevaarlijker is om de weg over te steken. Of er staan verkeerslichten die voor de fietsers geen enkel nut hebben (zo heb ik er weten staan rechts van een doorlopend fietspad, waar geen weg van rechts kwam). Logisch dat je er door rijdt dan.

't Is niet altijd zo eenduidig.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#58 Bericht door rik »

CapoJan schreef:Als weggebruikers de regels overtreden, zijn daar voornamelijk twee oorzaken achter te vinden.

Ofwel lappen ze de regels aan hun laars (of kennen ze niet) en dan zijn ze duidelijk in fout.

Ofwel is de infrastructuur niet in orde. Dan is de wegbeheerder eigenlijk in fout. Je dan wegstoppen achter 'reglement is reglement' is flauw. 'Spookrijden' op het fietspad kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van het feit dat het veel gevaarlijker is om de weg over te steken. Of er staan verkeerslichten die voor de fietsers geen enkel nut hebben (zo heb ik er weten staan rechts van een doorlopend fietspad, waar geen weg van rechts kwam). Logisch dat je er door rijdt dan.

't Is niet altijd zo eenduidig.
Volledig mee eens! :)
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#59 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Eigenlijk geldt dat voor elke categorie weggebruikers. Sommigen weten het gewoonweg niet, anderen trekken er zich niets van aan en nog anderen vinden de regels enkel van toepassing als ze in hun voordeel zijn...
Afgelopen dagen was het weer zover: TAC rally in Tielt. Op z'n zachtst verwoord: niet onmiddellijk mijn favoriete sport. Mijn grootvader placht echter te zeggen: "Zoveel deuren, zoveel sleutels". Ok, dan maar. Als alles volgens de afspraken en naar de veiligheidsnormen verloopt, kan ik er eigenlijk nog best mee leven. Maar...

's Ochtends was het al prijs. Nabij de Ondank stond een hele batterij rallywagens op een parkeerstrook naast het fietspad geparkeerd. Klaar voor de strijd. Tot daar geen vuiltje aan de lucht. Bij het naderen bleek evenwel dat ik me moest opmaken voor een rondje hordespringen. Opgesperde rechterportieren. Lekker op het fietspad. En om het geheel af te maken: de rallymannetjes (ook vrouwtjes?) er tussen. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ze zo vriendelijk waren plaats te maken toen ik eraan kwam.

Op naar de volgende hinderpaal op de Ruiseleedsesteenweg, waar er nabij een kruispunt en blijkbaar ook verzamelpunt voor volgers en supporters druk geparkeerd werd op... jawel... het fietspad. Zo'n mooie betonstrook dient daar toch voor, mijnheer?! Een opmerking aan de daar aanwezige seingevers leverde slechts een verbaasde blik op. Ik moest naar een begrafenis, dus besloot ik mijn tijd niet te verliezen aan een gesprek dat waarschijnlijk toch geen zin had.

De terugkeer verliep langs de Leie met daarna de doorsteek naar Aarsele. Door de rally was het in Aarsele onmogelijk de plattelandswegen te nemen. Dan maar naar de verschrikkelijke Neringenstraat: een volkomen uitgeteerde kasseiweg die niet zou misstaan in Parijs-Roubaix met ernaast een fietspad waar IS zich net had op uitgeleefd. Fietspad? Parkeerstrook, ja! De Neringenstraat stond aan de kant van het fietspad afgezoomd met vele tientallen wagens. De een al blitser dan de ander. Duidelijk niet het publiek dat enige voeling heeft met het fietsgebeuren. Dat merkte ik ook in de omgeving van Aarsele, waar volgers in alle richtingen reden en duidelijk geen weet hadden van wat die witte borden met zwarte tekening eigenlijk betekenen...

Ieder diertje zijn pleziertje, maar hopelijk houden we toch een beetje rekening met elkaar...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie