Fietspad als parkeerplaats

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#16 Bericht door aiai »

Mijn persoonlijke ervaring met prioriteren van meldingen is dat ook de hoeveelheid meldingen, de hoeveelheid melders en de frequentie van melden een positieve invloed kunnen hebben.
Er moeten uiteraard keuzes gemaakt worden omdat de capaciteit altijd beperkt is (of die te beperkt is of dat die niet altijd even efficiënt wordt ingezet laat ik hier buiten).

In het geval waar ik over spreek ging het over geluidsoverlast gecombineerd met drugsgebruik en uiteindelijk huiselijk geweld. De laatste twee zaken kennen sowieso een hogere prioriteit, maar nadat ik het hele woonblok had ingelicht hoe je in Nederland contact op kan nemen met "Politie, geen noodgeval" en ze gevraagd alle bevindingen steeds direct te melden stond de politie binnen de kortste keren met een arrestatie team in de achtertuin van de persoon waar het om ging. Want in plaats van 1 brave melder werd het log-systeem opeens geconfronteerd met tientallen meldingen van tientallen verschillende personen.

Ofwel, zet vooral ook anderen in die hinder ondervinden en meld met zijn allen altijd alle voorvallen, ook dezelfde. De kans is zeer groot dat het vermelde probleem opeens flink stijgt in de managementsrapportages ;-)

Joos
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 10:55
Postcode: 9000
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#17 Bericht door Joos »

eeuwige reiziger schreef:
trikelover schreef:Eigenlijk is een maar 1 doeltreffende methode en dat is de politie bellen om de nodige vaststellingen te laten doen zo kan dit probleem mee opgenomen worden in de statistieken en als gevolg daaraan meegenomen worden in het beleid.
Eigenlijk wel, maar de vraag is altijd of de politie wel veel zin zal hebben om voor zoiets uit te rukken. Toen ik indertijd een ongeval had met de Versatile, was het ook teveel gevraagd om af te komen... "Is er iemand gewond, mijnheer?" "Neen, tja, dan moet je het maar zelf oplossen, mijnheer!"

Ik heb me voorgenomen om voortaan iedere belemmering van dat fietspad fotografisch vast te leggen. Heb ik voldoende fotomateriaal, dan stap ik eens naar die mobiliteitsambtenaar die het blijkbaar onder zijn waardigheid vindt om op mijn meldingen te reageren. Eerlijk gezegd heb ik het een beetje gehad met de gemeente Aalter als het op fietsvriendelijkheid aan komt...
Aangaande die laatste zin, dito.
En dat afschuiven op anderen, ook een terugkerend verhaal.
Als ik aan een stadsbestuur iets meld over schade aan een brug over het water dan verwijzen ze naar "Waterwegen & Zeekanaal".
Als ik het "eigen" belastingskantoor een vraag stel dan verwijzen ze naar het Gewest.
Als ik de vraag daar stel dan verwijzen ze naar het lokale kantoor.
Nog in Aalter: Mariahovelaan. Daar is zo een grind / aarde pad met een rij bomen tussen pad en baan. Je ziet er in het donker geen zak want de bomen schermen de verlichting af. Het is een dubbelrichtingspad maar kruisen of inhalen is onmogelijk zonder in de modder naast het pad opzij te gaan. Zeg maar te stoppen. Op een stuk van enkele honderden meter is dat "fietspad" zelfs maar een aardewegel van 30 cm breed. Enkele jaren terug stonden er rechthoekige blauwe borden, je mocht er rijden, je moest niet. Op een dag werden die borden stillekes vervangen door ronde "MOETEN".
Een beetje verder weg van Bellem, volgende gemeente Warandestraat, borden die een fietsroute aangeven en wijzen naar de plaats, centrum. Realiteit: het asfalt loopt een honderd meter verder dood aan de spoorweg, en je wordt verondersteld een tractorpad, zijnde 2 voren aarde met een hoge richel graspollen ertussen, en vol putten / plassen, een km te volgen.
Rotpolitici, in beide gemeenten. Kunnen zeggen dat ze een fietsroute hebben. En de enige moeite die ze doen, met andermans geld, is bordjes plaatsen. Daar houdt het mee op. Geen asfalt, verharding, ....
Ik kom overal kamions en geparkeerde auto's tegen op fietspaden. Je wilt gewoon rechtdoor, maar je moet almaar zigzag rijden tussen palen en over drempels. Klote bij regenweer wanneer je een bril draagt en het zo al moeilijk is.
En allemaal zogezegd in de naam van veiligheid. Ze bombarderen een vroeger troittoir tot een fietspad, en je wordt verondersteld langsheen de gevels en voorbij de hoeken van huizen te zoeven. Chauffeurs die komen uit zijstraten moeten eigenlijk wel stoppen op het fietspad, want ervoor, voor de dikke lijn om te stoppen, zien ze niet of er iets afkomt.
Je moet niet stappen naar die ambtenaar. Gebruik een lokaal blad of eender welke publicatie. Ze reppen zich pas als hun wanprestaties voor de ogen van teveel te kijk worden gezet.

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#18 Bericht door erde »

Vandaag naar Ieper gefietst met mijn fietskar Loker----Ieper de ganse weg fietspad . :) redelijk goed.
Op de scherpenberg staat kamion geparkeerd op het fietspad, .... ik efkes vragen aan de bestuurder, Meneer waarom moet jij op het mooie brede fietspad parkeren??
Er is toch plaats hier op de parking ? antwoord: het stond hier vol met auto's en er was geen plaats, ik heb dan maar hier geparkeerd om te lossen.
Ik antwoord: en nu zijn de auto's weg over uw kamion gereden ??
Kreeg een aangezicht terug van gij onnozelaar rij door :evil: :evil: .
Soms zou je zelf beschaamd zijn een vraag te stellen, ....
2 km verder, als ik moet oversteken na het rond punt, een wagen met franse nummerplaat op het fietspad zodoende kan ik niet oversteken op de normale oversteek voor fietsers . :twisted: :twisted:
In Ieper rij ik aan de kant, op een oprit, om iets uit mijn kar te lossen en binnen te dragen. Kom terug op mijn fiets als ik wil opstappen komt er een bestelwagen langsgereden voor de oprit zodoende dat ik niet meer weg kan. :twisted: :twisted: Dan maar beetje wachten tot die ook gelost heeft en terug bij zijn wagen komt. Sorry meneer had niet gezien dat jij net ging vertrekken #-o .
Ik antwoord, had mij beter platgereden dan moest ik hier niet meer weg . Sorry sorry meneer.
Keer terug naar huis, staat er wel weer niet ene bestelwagen op het fietspad, ik dan maar op risico , mijn arm uitsteken op de rijbaan rijden. Gelukkig niet veel verkeer. Ben nog veilig thuisgeraakt ook.
Voila 't is weer een keer gezegd. met al die kl ... chauffeurs, dat ze hun wagen op de rijbaan zetten. hij staat daar meestal wel reglementair, maar ze durven niet , uit schrik dat er een ander zal oprijden.
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#19 Bericht door Wouter D »

de paar keer dat ik mijn telefoon uithaalde om een foto te nemen van hun manoevre werd ik zo kwaad bekeken dat ze me konden afschieten met hun ogen.
stel dat je zo een foto doormailt daar de lokale politie, hoeven ze daar niet perse iets mee te doen, maar kunnen ze mij dan iets maken? bvb onder het mom van schending van de privacy of zo?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#20 Bericht door Lex »

erde schreef:...Voila 't is weer een keer gezegd. met al die kl ... chauffeurs, dat ze hun wagen op de rijbaan zetten. hij staat daar meestal wel reglementair, maar ze durven niet , uit schrik dat er een ander zal oprijden.
Hier in de straat net hetzelfde. Ook veel wagens die op het voetpad geparkeerd staan. Er staat regelmatig zelfs een flikkenwagen bij. Deze zou toch veel beter moeten weten. En dan maar klagen dat ze overal te snel rijden. Ze hebben de oplossing gewoon op het voetpad staan.
Maar dat zal de boerenmentaliteit zijn in deze streek. Ze doen maar op. Gelijk het parkeren voor het fietsenrek aan de plaatselijke supermarkt. Gisteren stond er nog eentje geparkeerd met een mindervalidenkaart. Er was aan de andere kant van de deur nog een parkeerplaats vrij voor mindervaliden, maar weet niet als dit ook het geval was toen diene mens aankwam. Maar daarmee verplaatst de mindervaliden gewoon het probleem. Had misschien ook een papier moeten ophangen:"Als je mijn parkeerplaats inneemt, neem dan ook maar mijn fiets!" :twisted:

Joos
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 10:55
Postcode: 9000
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#21 Bericht door Joos »

erde schreef: Voila 't is weer een keer gezegd. met al die kl ... chauffeurs, dat ze hun wagen op de rijbaan zetten. hij staat daar meestal wel reglementair, maar ze durven niet , uit schrik dat er een ander zal oprijden.
Aan de andere kant, de banen werden de voorbije decennia overal versmald, voor die gescheiden fietspaden. De sinds verdwenen baanbreedte, asfalt uitgebroken en vervangen door stroken aarde met struiken.
Vaak is het zo dat 2 kamions elkaar nog moeilijk kunnen kruisen zonder in de berm te moeten gaan. Of kamions uit zijstraten die hun draaicirkel niet meer hebben, en telkens ploegen door die strook aarde, waardoor er daar dikke modderpoelen liggen op dat "gescheiden" fietspad.
Dito voor de parkeerstroken. Gewoon te smal voor de kamions. Ze staan met hun linkerwiel op de witte lijn, en toch versperren ze het halve fietspad.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#22 Bericht door Helen »

Ik ben geen fan van gescheiden fietspaden, zoals ze het hier in België begrepen hebben :-x
Vond het veel fijner met één glad asfalt over heel de breedte van de weg, met fietspad-streeplijnen aan de kant. Dan kon ik op het fietspad rijden (dat even glad was als de rijbaan) met prima zicht (én gezien worden). Als er al een obstakel op het fietspad stond, of er sprong een voetganger voor mijn neus, kon ik uitwijken naar de rijbaan zonder te verongelukken over stoepranden, haagjes, betonbalkjes, enz.
Die goeie ouwe tijd :roll:

Joos
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 10:55
Postcode: 9000
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#23 Bericht door Joos »

Helen schreef:Ik ben geen fan van gescheiden fietspaden, zoals ze het hier in België begrepen hebben :-x
Vond het veel fijner met één glad asfalt over heel de breedte van de weg, met fietspad-streeplijnen aan de kant. Dan kon ik op het fietspad rijden (dat even glad was als de rijbaan) met prima zicht (én gezien worden). Als er al een obstakel op het fietspad stond, of er sprong een voetganger voor mijn neus, kon ik uitwijken naar de rijbaan zonder te verongelukken over stoepranden, haagjes, betonbalkjes, enz.
Die goeie ouwe tijd :roll:
Yep. Die laatste zin is exact mijn gedacht.
Ik kom soms oude foto's tegen. Van banen hoe ze vroeger waren. Het waren letterlijk en figuurlijk symbolen van vooruitgang. En dan flits tijdmachine naar nu. Op veel plaatsen kun je als fietser niet meer inhalen omdat de ruimte er niet meer is en je gevangen zit tussen drempels. En hoe zot is dat niet, dat tweerichtingsfietspaden maken?
Waar ik vroeger heel de tijd gewoon rechts kon rijden naar de bestemming, moet ik nu om de haverklap van de ene naar de andere kant van de baan, rakelings door die overdreven bochten overal laverende tussen paaltjes en overheen drempels en andere brol, aangelegd met rode klinkers die door die abrupt geforceerde bochten door het remmen overal in putten ingedrukt zijn. Op de baan maken ze voor de auto's geverfde en andere scheidingen maar voor fietsers doen ze net het omgekeerde: ze gooien ze samen. De paden vaak te smal zodat je bij tegenliggers noodgedwongen met je fietstassen door de struiken moet brushen.
En de staat van de fietspaden is algemeen gezien veel minder dan die van de autobaan. Soms zelfs door hun struiken-bezigheids onderhoud. Bvb in Deinze, baan naar Nazareth > Gavere, de kilometer voor het E17 op/afritcomplex. Vorig jaar in de zomer zag ik plots overal brokken asfalt op en naast het fietspad liggen. De zijkanten van het pad zaten vol met inkalvingen die er voordien niet waren. Ik kon de verklaring ervoor niet eens gissen. Tot ik bij het terugkeren de "dader" zag. Een soort graskantsnijmachine, groot log lawaai-ding, ja op het smalle fietspad, waarvan de messen de asfalt in brokken losmaaide. En de hoog zittende chauffeur bleef maar verder doen, alsof ie geen graten zag in het beschadigen van de fietspadranden. Ongelooflijk. Ik vond het niet eens nodig om daar gras af te rijden. Het was amper 15 cm hoog, belemmerde niet het zicht of zo.

Ik moet door al die bazar om ergens niet te blijven haperen almaar focussen op nabij; en meestal net op plaatsen / momenten waar je zou moeten rondkijken naar aankomende auto's.
Vroeger werd de fietspad - baanstrook meegestrooid in de winter. Nu gaat dat niet meer en moeten ze apart rijden met mini strooiwagentjes of handmatig, wat ze meestal nalaten, of veel later pas doen, nadat je erdoor moeten sukkelen hebt. Sommige banen hebben verlichting maar aan 1 kant, waardoor hun rijen struiken de helft van het fietspad in het donker houden, zodat je ijzel of rommel niet meer ziet.

Veiliger? Bah. De kwalen door hun moeienissen zijn erger dan de kwalen die ze zogenaamd tegen willen gaan.
Ja, er zijn autobestuurders (en ook fietsers) die te snel rijden volgens situaties. Hun "aanpak" is iedereen mee-straffen. Een heel bevolkingsdeel / groep straffen voor wat enkelingen doen, waar hebben we dat nog gezien in de geschiedenis?
Quasi overal is Staat bezig met alternatieven te saboteren. Eenrichting, lokaal verkeer, tot bruutweg: betonblokken die de baan afsluiten. De kleinere verbindingen tussen gemeenten: asverschuivingen, drempels, afblokken van rijvakken zodat chauffeurs daar niet meer kunnen kruisen zonder dat de 1 voor de ander moet stoppen.
Het is niet moeilijk om files te maken. En dat is dan ook wat we steeds meer zien.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#24 Bericht door crash-quest-dummy »

Je kan ook vragen aan de persoon of hij even de politie wil bellen. (uitzonderlijk werkt dat, echt waar ! :lol: )
Als ie daar niet op ingaat, aanbellen in de buurt en een telefoon vragen om de politie te bellen. Dus de lokale sociale controle aanspreken in de buurt.

Als het bij een bedrijf is, als het kantooruren zijn, binnen stappen en vragen of je even de bedrijfsleiding kan spreken. Bedrijven zijn gevoelig voor veiligheid van het woon-werk verkeer want daar betalen ze verzekeringspremies voor.

Indien er een bedrijfsnaam op het voertuig staat, het bedrijf contacteren. Vermoedelijk weten bedrijfsleiders niet wat hun chauffeurs op de weg uitvreten.

Als het Bart De Wever is die net Johan van Overtvelt aan het aanwerven is en eventjes het juiste huis aan het zoeken is op het fietspad :roll: , gewoon uit de weg kijken :twisted: (been there, done that)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#25 Bericht door Ronnius »

Lex schreef: Hier in de straat net hetzelfde. Ook veel wagens die op het voetpad geparkeerd staan.
Een jaar geleden heb ik 2 meldingen gedaan aan stad Gent. Dit met foto en al zodat ze konden zien hoe moeilijk het voor fietsers (eerste melding) en voetgangers (tweede melding) gemaakt werd. Het ging over het volledig blokkeren van een uitrit van een fietspad dat door een park gaat en het blokkeren van zebrapad en onzichtbaar maken van een verkeerslicht (en parkeren op het zebrapad en stoep met een bestelwagen)
De melding werd doorgestuurd naar de lokale politie. Daar kreeg ik persoonlijk antwoord van dat ze het zeer erg vonden en het prioriteit gingen geven. Een jaar later... en er is niets veranderd.
Lex schreef:Gelijk het parkeren voor het fietsenrek aan de plaatselijke supermarkt.
Aan het Dampoort "shoppingcenter" hebben ze paaltjes voor de ingang van de supermarkt moeten plaatsen.
De auto's werden blijkbaar zo dicht tegen de deur geparkeerd dat je niet eens meer deftig de winkel in of uit kon.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#26 Bericht door Lex »

Ronnius schreef:
Lex schreef: Hier in de straat net hetzelfde. Ook veel wagens die op het voetpad geparkeerd staan.
Een jaar geleden heb ik 2 meldingen gedaan aan stad Gent.
Heb hier eens een boekje van de gemeente gekregen waar in stond dat je oa onveilige situaties kon doorgeven. Heb dat dan ook in een heel beleefde mail gedaan. Heb er reactie op gekregen waarbij ze vroeg om welke straat het ging en ... dat was het. Dat was in april. In december heb ik nog een mail terug gestuurd met de vermelding dat ik zéér geduldig was geweest en dat nog altijd dezelfde wagens op het voetpad staan. Maar zonder reactie. Er zal de een of ander dikke nek wonen zeker?

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#27 Bericht door Peter J »

Heb hier melding gemaakt van een bestelwagen die steeds gedeeltelijk op het fietspad parkeert, telkens opnieuw. Ik begrijp wel waarom het gedaan wordt, het gaat namelijk over een parkeerstrook naast de N146 en da's een erg drukke baan met eigenlijk een parkeerstrook die maar net breed genoeg is voor bestelwagens. Het risico dat je spiegel eraf wordt gereden tijdens de nacht is niet denkbeeldig, dit belet echter niet dat ik vind dat het fietspad moet vrij blijven. Ik heb hiervan een foto gemaakt en deze doorgestuurd naar de lokale politie, reactie blijft tot nu toe uit...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#28 Bericht door Ronnius »

Peter J schreef:Het risico dat je spiegel eraf wordt gereden tijdens de nacht is niet denkbeeldig
Dat de spiegel eraf gereden wordt vind ik nog het minste.
Hoeveel, langs de straat, geparkeerde auto's worden er in een jaar total loss gereden?
Ik denk niet dat ik die hoop ijzer wil zien.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#29 Bericht door Lex »

Peter J schreef:... Ik begrijp wel waarom het gedaan wordt, het gaat namelijk over een parkeerstrook naast de N146 en da's een erg drukke baan met eigenlijk een parkeerstrook die maar net breed genoeg is voor bestelwagens. Het risico dat je spiegel eraf wordt gereden tijdens de nacht is niet denkbeeldig, dit belet echter niet dat ik vind dat het fietspad moet vrij blijven. ...
Op de baan Hasselt-Eindhoven staan ze ook om dezelfde reden een deel op het fietspad geparkeerd. Maar als je als automobilist een beetje van uw verstand gebruikt en wat minder egoïstisch bent dan verleg je uw probleem niet naar de fietsers maar parkeer je ergens anders. Het kan toch niet zijn dat je als automobilist (1 persoon) je probleem verlegt naar al de fietsers die er op die tijd langskomen?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#30 Bericht door bicky »

Ronnius schreef:Dat de spiegel eraf gereden wordt vind ik nog het minste.
Hoeveel, langs de straat, geparkeerde auto's worden er in een jaar total loss gereden?
Ik denk niet dat ik die hoop ijzer wil zien.
Alle auto's die in prak worden gereden is goed voor uw broodloon hé Ronny :mrgreen:

Plaats reactie