Fietspad als parkeerplaats

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Fietspad als parkeerplaats

#1 Bericht door luki »

In de Antwerpse haven ligt een mooi fietspad naast de Scheldelaan. Tot mijn verbazing stond er op een avond een franse truck geparkeerd, pal op het fietspad. Naast het fietspad is een brede parkeerstrook, waar geen kat te zien was , ruimte genoeg dus.
Heb de politie verwittigd. Waarom hij persé op het pad wou overnachten is mij een raadsel.
Bijlagen
truck.jpg

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#2 Bericht door crash-quest-dummy »

zo'n glad fietspad slaapt beter dan geparkeerd op een kasseistrook ?
geval van een trucker op de erwt ...
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#3 Bericht door marksje »

Dit komt vrij regelmatig voor bij buitenlandse vrachtwagenbestuurders; Zij herkennen die "open" stroken niet als fietspad; de borden D7 (verplicht fietspad) staan dan ook maar in het begin en op eventuele kruispunten. Blijkbaar zijn fietspaden in het buitenland duidelijker te zien. :roll:
(btw en als zich moeten verplaatsen terwijl ze aan het rusten zijn heeft dit ook wat voeten in de aarde want dan klopt hun tacho niet meer #-o ).
Conclusie : Fietspaden afschermen van de rijbaan of toch ten minste beter aanduiden. :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#4 Bericht door aiai »

Om de zoveel meter een plaatje van een fiets er op plakken in het wit schijnt al iets (met de nadruk op iets) te helpen.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#5 Bericht door Peter J »

marksje schreef:Dit komt vrij regelmatig voor bij buitenlandse vrachtwagenbestuurders; Zij herkennen die "open" stroken niet als fietspad
Als ik me niet vergis moet je op de hoogte zijn van de wegcode van het land waarin je je als bestuurder bevindt, dus met bovenstaande "verklaring"
ben ik het niet eens. Dat hen wakker maken om hun voertuig te laten verplaatsen problemen geeft met de tacho achteraf of beter gezegd hun rust-
en rijtijden dat kan best zijn, maar ook dat is geen argument om deze overtreding onbestraft te laten.
Ik ben het wel met je eens dat de aanduiding van een fietspad hier totaal ontbreekt en dat dit voor verwarring kan zorgen, de overheid en wegbeheerders
hebben nog veel werk te doen... en de door Ben Weyts uitgetrokken 22 miljoen euro zijn ruim onvoldoende om alle knelpunten weg te werken :!: :roll:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

na de opendeur van fietser.be te Gent in Dendermonde nog 2 Poolse truckers aangesproken die aan het wachten waren op maandagochtend met alle 12 de wielen op het fietspad.
vriendelijke jongens en zich inderdaad compleet van geen kwaad bewust.
misschien de bedrijfsleiders eens aanspreken om daarover met hun vervoerders afspraken over te maken.
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

marksje schreef:Dit komt vrij regelmatig voor bij buitenlandse vrachtwagenbestuurders; Zij herkennen die "open" stroken niet als fietspad; de borden D7 (verplicht fietspad) staan dan ook maar in het begin en op eventuele kruispunten. Blijkbaar zijn fietspaden in het buitenland duidelijker te zien. :roll:
(btw en als zich moeten verplaatsen terwijl ze aan het rusten zijn heeft dit ook wat voeten in de aarde want dan klopt hun tacho niet meer #-o ).
Conclusie : Fietspaden afschermen van de rijbaan of toch ten minste beter aanduiden. :wink:
Niet ver van het oprittencomplex van Aalter is het ook steevast prijs. Als ik daar naar de avond voorbij fietst, staat er de laatste tijd wel altijd een of meerdere buitenlandse vrachtwagens doodleuk op het fietspad geparkeerd. Wordt het gemeld, dan gaat de paraplu open. Lees meer:
Ik wil u bedanken voor uw melding over de verkeerssituatie ter hoogte van het fietspad op de N37 richting Tielt.

Ik kan u meedelen dat het fietspad reglementair is weergegeven met behulp van het verkeersbord D7 (fietser).

Het probleem dat u aankaart, nl. het parkeerbeleid, behoort niet tot de bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer, maar is een bevoegdheid van de gemeente. Ik raad u dan ook aan met hen contact op te nemen.
Alleen geeft de mobiliteitsambtenaar van Aalter nooit thuis.

Afbeelding
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#8 Bericht door trikelover »

Eigenlijk is een maar 1 doeltreffende methode en dat is de politie bellen om de nodige vaststellingen te laten doen zo kan dit probleem mee opgenomen worden in de statistieken en als gevolg daaraan meegenomen worden in het beleid.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:Eigenlijk is een maar 1 doeltreffende methode en dat is de politie bellen om de nodige vaststellingen te laten doen zo kan dit probleem mee opgenomen worden in de statistieken en als gevolg daaraan meegenomen worden in het beleid.
Eigenlijk wel, maar de vraag is altijd of de politie wel veel zin zal hebben om voor zoiets uit te rukken. Toen ik indertijd een ongeval had met de Versatile, was het ook teveel gevraagd om af te komen... "Is er iemand gewond, mijnheer?" "Neen, tja, dan moet je het maar zelf oplossen, mijnheer!"

Ik heb me voorgenomen om voortaan iedere belemmering van dat fietspad fotografisch vast te leggen. Heb ik voldoende fotomateriaal, dan stap ik eens naar die mobiliteitsambtenaar die het blijkbaar onder zijn waardigheid vindt om op mijn meldingen te reageren. Eerlijk gezegd heb ik het een beetje gehad met de gemeente Aalter als het op fietsvriendelijkheid aan komt...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#10 Bericht door trikelover »

eeuwige reiziger schreef:
Eigenlijk wel, maar de vraag is altijd of de politie wel veel zin zal hebben om voor zoiets uit te rukken. Toen ik indertijd een ongeval had met de Versatile, was het ook teveel gevraagd om af te komen... "Is er iemand gewond, mijnheer?" "Neen, tja, dan moet je het maar zelf oplossen, mijnheer!"
Met zo iets moeten ze niet afkomen bij mij. Hoe kan er iets gedaan worden aan het probleem als het niet geregistreerd word. Ik ben oa iemand die elke fietsdiefstal zal aangeven ook al krijg ik het antwoord van dit haalt niets uit. elke aangifte maakt het verschil uit hoe meer aangiftes hoe meer ze het beleid kunnen afstellen op deze problemen. Als er geen aangiftes zijn denkt men dat er geen probleem is.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef: Met zo iets moeten ze niet afkomen bij mij. Hoe kan er iets gedaan worden aan het probleem als het niet geregistreerd word. Ik ben oa iemand die elke fietsdiefstal zal aangeven ook al krijg ik het antwoord van dit haalt niets uit. elke aangifte maakt het verschil uit hoe meer aangiftes hoe meer ze het beleid kunnen afstellen op deze problemen. Als er geen aangiftes zijn denkt men dat er geen probleem is.
Jawadde, ge zijt gij nen harde mensch...! :shock: :wink:

Je hebt natuurlijk gelijk. Indertijd had ik inderdaad wat meer op mijn strepen moeten gestaan, daardoor heb ik ook een verzekeringspremie misgelopen. "Geen PV, geen uitkering", zo redeneerde Ethias. En daar stond ik dan.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#12 Bericht door bicky »

Alvast melden op http://www.meldpuntfietspaden.be/ zo is er "officiële" opvolging.

Verder inderdaad zoveel mogelijk info/knelpunten verzamelen en mailen naar ambetantenaar + schepen van mobiliteit.
Bij geen reactie burgemeester erbij.
Nog geen reactie pers contacteren. die houden wel bij regelmaat van een boze fietser, vooral rond week van mobiliteit in september.

Ik stuurde zo eens mail naar Oostrozebeke schepen van mobiliteit en burgemeester over dat ze genomineerd waren op mijn blog voor gemeente met slechtste fietspad.
Had snel antwoord. Er is jammergenoeg nog niets gebeurd aan het fietspad :(

maar zo blijven we bezig.

Ik zit in de verkeerscommisie van Tielt en je zou ervan verbaasd zijn hoeveel aandacht er wordt besteed aan persoonlijke meldingen.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#13 Bericht door trikelover »

Dat alles wat op het meldpuntfietspaden ook besproken word in de verkeerscommissie werd mij over laatst ook duidelijk ik kreeg via via te horen dat ik wel veel meldingen maak op het meldpunt. Ondanks die reactie zijn de meest meldingen wel bekeken en ook opgelost.

Maar voor verkeerd geparkeerde voertuigen maak ik geen uitzondering meer zeker als ik niet kan passeren. Ik bel steevast de politie om te melden dat er een gevaarlijke verkeerssituatie is zonder veel details te vertellen. Eenmaal ter plaatse kunnen ze vaak niet anders meer dan de chaufeur beboeten.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#14 Bericht door bicky »

trikelover schreef:Maar voor verkeerd geparkeerde voertuigen maak ik geen uitzondering meer zeker als ik niet kan passeren. Ik bel steevast de politie om te melden dat er een gevaarlijke verkeerssituatie is zonder veel details te vertellen. Eenmaal ter plaatse kunnen ze vaak niet anders meer dan de chaufeur beboeten.
heb daar ook al aan gedacht,
maar denk altijd dat ik dan ter plaatse moet blijven tot de politie er is en daar heb ik geen zin in.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietspad als parkeerplaats

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef: Ik zit in de verkeerscommisie van Tielt en je zou ervan verbaasd zijn hoeveel aandacht er wordt besteed aan persoonlijke meldingen.
Misschien blinkt Tielt niet onmiddellijk uit in fietsvriendelijkheid, maar ik moet in alle eerlijkheid toegeven dat meldingen en klachten wel ernstig worden behandeld. Dat kan ik niet zeggen van de gemeente Aalter. Op meldingen wordt nooit gereageerd, tenzij om de paraplu open te trekken en te schrijven dat ze niet bevoegd zijn. Toen het eens echt te gortig was en ik de bevoegde schepen contacteerde, kreeg ik van de mobiliteitsambtenaar uiteindelijk een heel arrogante mail. Meldingen worden blijkbaar ervaren als persoonlijke kritiek.
trikelover schreef:Maar voor verkeerd geparkeerde voertuigen maak ik geen uitzondering meer zeker als ik niet kan passeren. Ik bel steevast de politie om te melden dat er een gevaarlijke verkeerssituatie is zonder veel details te vertellen. Eenmaal ter plaatse kunnen ze vaak niet anders meer dan de chaufeur beboeten.
bicky schreef: heb daar ook al aan gedacht,
maar denk altijd dat ik dan ter plaatse moet blijven tot de politie er is en daar heb ik geen zin in.
Ofwel gaat het leven in de Westhoek een beetje trager, ofwel is de politie er stukken vlugger dan bij ons. Wie zal het zeggen? :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie