Wat is de juiste manier.....???

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#16 Bericht door SCORPION »

Vorig jaar bij Fietsen Defresnes in Avelgem gekocht voor ons beiden. Als je van de pedalen schiet van een trike krijg je onmiddellijk een zware klap van het onderstel van de driewieler op de achterkant van het onderbeen, vlak onder de kuit. Dit komt zeer pijnlijk aan, en gaat pas na weken langzaam aan voorbij. Het is dus een beveiliging van je benen en een hulp bij het pedaleren.
Ik vermoed dat je deze klickzolen ( pyroadapters ) bij elke gevestigde fietsenwinkel kunt krijgen.

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#17 Bericht door mel »

Gisteren voor een halve dag een trike gehuurd, kwestie van zoveel mogelijk te proberen voor iets aan te kopen. Ik stond wel na enkele uren met de beide voetjes op de grond :( . Ik was letterlijk afgepeigerd, krampen in de beenspieren, knieen die al een beetje pijn deden en de onderrug voelde vandaag ook niet optimaal :? hoewel ik de zithouding op de trike tijdens het rijden erg aangenaam vond. Echt snelheid halen was er ook niet bij :?
Hoewel ik echt in de richting van een trike aan het denken was doet deze ervaring me stevig twijfelen...
Iemand hier ook ervaring mee??

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#18 Bericht door trikelover »

Een deel van die pijn zal waarschijk veroorzaakt zijn door dat de fiets niet perfect afgesteld staat op jou. De snelheid meot je in het begin zeker geen zorgen over maken want die komt wel na een tijd als al je spieren gewwon zijn aan het ligfietsen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#19 Bericht door Wouter D »

Ik vermoed ook dat je zonder klikpedalen fietste, Bij het ligfietsen met gewone pedalen verspeel ik veel kracht door mijn voeten op de pedalen te houden. en je moet ook harder duwen aangezien je niet kan trekken met de terugkerende pedaal.

Bij de trike kunnen klikpedalen dus ook heel handig zijn.

kwa afstelling kan je een paar vuistregels gebruiken:
- Pedaal in verste stand, gestrekt been, onderkant Hiel tegen de pedaal.
- kniepijn tijdens of na het fietsen: pedalen staan te dicht
- achillespees pijn tijdens of na het fietsen: pedalen staan te ver.

er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar als je op dit forum zoekt op knieproblemen zal je al een en ander leren of problemen en oplossingen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#20 Bericht door mel »

Ik heb zowel kniepijn en achillespeespijn gehad, maar dat is nu over.... erger is dat sinds de dag na het triken mijn onderrug steeds meer pijn doet, bijna niet meer te harden soms. Ik herinner me nu dat ik enkele jaren hetzelfde heb gehad toen ik een ligger had gehuurd met onderstuur. Ik heb er toen nog kine voor moeten volgen :? Ik hoop niet dat dit een einde is van mijn zoektocht. Ik wacht nog enkele dagen af hoe mijn rug verder reageert

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#21 Bericht door Wouter D »

meestal als er rugproblemen boven komen bij het ligfietsen... mensen hebben de neiging zich af te duwen bij het ligfietsen... komen die rugproblemen voort uit hun werk of andere dagelijkse bezigheden en hebben die bijna nooit te maken met het ligfietsen zelf.

dus moet je je zelf de vraag stellen waar je rug het meeste afziet. door je werk, door de fitness, door een verouderde matras...

als je daar geen inspiratie kan uit putten, kan je kijken of je problemen voorkomen kunnen worden met een andere zitting
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#22 Bericht door SCORPION »

Je lichaam tracht je te vertellen dat je ergens niet goed bezig bent ! Je springt ook niet zomaar op een trike zonder dat die perfekt op jouw maten is afgesteld. Dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van al die ongemakken !

Ik lees ook tussen de regels door dat je nerveus en krampachtig alles op alles hebt gezet in de paar uur dat je de trike huurde, want je probeerde zelfs snelheid te halen op je proefrit ? Dat was er nu juist " over " zie ! Beter ware geweest een rustige rit te maken langs een vertrouwd parcours, zoals je op een doorsnee tochtje zou doen. Wat hebben jullie toch allemaal met per se prestaties te willen neerzetten van zodra je gaat triken of velomobielen ? ! ? ! ?

Aanhoudende rugpijn na een gemiddelde inspanning is een rood knipperlicht dat je niet zomaar kunt negeren met " 't zal wel overgaan zeker ! ". Vraag een voorschrift aan je huisarts en ga naar een sportkinesist met een goed uitgeruste praktijk ! Wellicht tref je daar ook een trike-trainer aan, en kan je triken ahw onder toezicht. Slechte houdingen en verkeerde bewegingen worden er direct verbeterd en je werkelijke conditie staat op het scherm af te lezen. Het zal wellicht even schrikken zijn, maar intussen weet je waar je werkelijk staat !
Vanaf dan kan je die conditie rustig weer opbouwen zonder wat dan ook te forceren, en zeker je rug niet.

Toen ik begin 2013 mijn HP Scorpion fs 26' had, was dat voor mij het gedroomde revalidatie instrument voor mijn gebroken wervelkolom die samenhield met metalen platen langs weerszijden vastgebout. Van rugpijn heb ik zowat alles gehad wat maar kan ! Een rolstoel levenslang was voor mij geen optie, en ik ben beginnen dagelijks oefenen, tot ik weer buiten kon stappen met rollator en thuis zonder.
De e-trike was DE revelatie van de laatste tien jaar, ik kon meteen weer genieten van een zelfstandige mobiliteit en na een tijdje oefenen, tochten maken van +- 60 km zonder rugpijn !

Moraal van het verhaal, doe het stapsgewijs maar zeer regelmatig en op een ontspannen manier ! Vergeet de prestatiedrang waarbij je krampachtig records tracht te breken die je als gewone triker toch niet aankunt ! Tracht te profiteren van iedere rit en geniet van het landschap dat je doorkruist. Je rug zal je dankbaar zijn !

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#23 Bericht door mel »

Deze uitleg klinkt allemaal zeer logisch maar ik had die trike maar voor 1 dag en wilde zo veel mogelijk testen. Het was dan ook nog een E trike :? :?
Bedankt voor je inbreng, ik had er eigenlijk niet bij stilgestaan dat ik me waarschijnlijk gewoon geforceerd heb. Omdat ik, zoals vele anderen, last heb van mijn onderrug ging ik er van uit dat liggend fietsen geen optie meer was voor me.
Ik denk wel dat je je kan inbeelden dat ik momenteel terughoudend ben om een investering te doen van meer dan 3000 euro.

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#24 Bericht door SCORPION »

Ik zou zeggen neem rustig je tijd en kijk uit naar bv. het ligfietstreffen van 1-2-3 mei 2015, waar je een aantal trikes en trikers kunt zien en vragen naar hun ervaringen. Maar tegen die tijd heb je wellicht al je e-trike ? In ieder geval is een e-trike in jouw geval een beste keuze ! Zeker weten !
Kost ook wel een aardig bedrag maar garandeert je jaren van zorgeloos triken zonder grenzen, tenzij jouw fysieke mogelijkheden ! Maar met regelmatige training kan, ook jij ongetwijfeld je grenzen verleggen !

Nog vragen ?

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#25 Bericht door mel »

Het plan was om één van de weken ( lees : deze week :D ) een trike te bestellen bij trike shop ,of eventueel eentje tweedehands die ik had zien staan. Nu is de kans klein

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#26 Bericht door sailor11647 »

mel schreef: Omdat ik, zoals vele anderen, last heb van mijn onderrug ging ik er van uit dat liggend fietsen geen optie meer was voor me.
ik ben 10 jr geleden beginnen liggen omdat ik niet meer met de bukker kon vanwege mijn rug
je moet wel zien dat de pedalen zo staan dat je rug volledig gesteund is als je fietst
als je te ver naar voor moet om aan je pedalen te kunnen krijg je problemen (een cm is al voldoende om niet goed te zijn)
normaal kan je dit zonder al te veel sleutelen aanpassen

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#27 Bericht door SCORPION »

Trike - Shop ZONHOVEN ?

Welk merk had je op de korrel ?

Tweedehands kan ook interessant zijn qua prijs ! De stommiteit van iemand anders kopen kan op een koopje uitdraaien als de trike weg moet ! Tracht te weten waarom juist de trike verkocht wordt ?
Opletten geblazen voor details en verborgen gebreken ! Ga daar heen met iemand die ervaring heeft met trikes, bekijk de trike van alle kanten en doe een proefrit ! Marchandeer nog eens over de prijs ! OK is dan OK !

Als het zover is laat eens iets weten.

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#28 Bericht door mel »

idd, trike shop zonhoven, ik ben daar enkele weken geleden enkele uren gaan testrijden. Uteindelijk zijn we uitgekomen bij de ICE sprint, wss de 26 inch versie

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#29 Bericht door SCORPION »

Eventjes de aankondiging erbij nemen, zo kan ieder ICE triker op het forum zijn gedacht zeggen :

http://static.ligfiets.net/uploads/10/3 ... -0239.jpeg

Te koop
ICE Sprint 26
Marque: ICE
Modèle: Sprint 26
Version: Acier
Année: 2013
Equipement: Pneus Big Apple Bar end shifters Drum brakes Repose tête Porte bagages 2*mirrycle Fixation phare avant Fixation compteur Fixation sac de guidon sur le côté Pas mal d'accessoires Terracycle
Description: Ice sprint 26 en état impeccable, peu roulé Hyper équipé, non suspendu Acheté en août 2013 Je suis champollion sur le forum velorizontal Acheté 3114 + 437 d'accessoires Terracycle
Prix: 2400
Nom: Depuydt
Prénom: Thierry
Adresse: Péruwelz
Département: Belgique
Téléphone: +32476397720

Lokatie: Péruwelz, België

Jonge recente trike met weinig km waarschijnlijk. Prijs lijkt me niet overdreven en kan misschien nog iets scherper. Totaal aankoop nieuw 3551,00 € zou moeten naar +- 2.000,00 € komen ! -40% is 2.130,00 € . Onderhandelingsmarge ? Laat je niet afleiden door de vele opties, ze zijn niet noodzakelijk wat jij had gewenst. Zoals bij tweedehands auto's spelen accessoires bitter weinig mee in de prijsvorming. Ook hier is jaartal en km primordiaal. Staat de kleur je aan ? Reeds te koop van begin september (?) 2014 ? Waarom nog niet verkocht ?

Hopelijk moet je niet speciaal naar Péruwelz, en is de trike te zien bij de Trike Shop in Zonhoven. Want daar in Péruwelz zal hoogstwaarschijnlijk alles in het frans te doen zijn. Taalproblemen ?
Denk toch even na mel, geen vering met jouw rugproblemen is hier een minpunt. Ombouwen naar een geveerd exemplaar is misschien mogelijk maar tegen welke prijs ?
Even kijken naar " champollion " op het forum van " velohorizontal " wat je daar kunt samensprokkelen van inlichtingen over Depydt Thierry.
Neem ook even de cataloog van ICE 2013 erbij, zie naar het model en de beschrijving.

Alvast succes gewenst !

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#30 Bericht door SCORPION »

In de ICE cataloog van 2012 lees ik dat de vering van de voorwielen te krijgen is voor 490,00 € in optie. De prijs voor het basis model met 26" achterwiel was 2590,00 € . De elektro-aandrijving 36V/250w Ansmann kostte toen 1.890,00 € . De aftermarket prijzen bij Crystalyte liggen een heel stuk beter.
Volgens de foto is de trike uitgerust met een naafdynamo en bijgaande verlichting, spiegels, hoofdsteun en nog een en ander. Het ziet er zeer aantrekkelijk uit indien het de foto is van de te koop aangeboden trike ? ? ? Zou ook een foto kunnen zijn van uit de cataloog ?

Heb je die trike gezien in Zonhoven zoals hij in werkelijkheid is ? Maak zelf een paar foto's vanuit verschillende standpunten en tracht een lijstje te hebben van alle gemonteerde opties. Indien uitgerust lijk gezegd en zonder schade, is hij zeker koopwaardig. De baas van Trike Shop kan je ongetwijfeld ook vertellen of de trike ongevalsvrij is. Een botsing kan de symmetrie van de besturing om zeep helpen zonder dat het erg opvalt. Doe ook navraag over de garantie, als de trike bij Trike Shop gekocht is zal dat geen probleem zijn. Op de HP Scorpion fs is er 10 jaar garantie op het onderstel. Dus voor die ICE-trike zeker navraag doen !

Als je nog met vragen zit laat maar komen !

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Plaats reactie