Wat is de juiste manier.....???

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Wat is de juiste manier.....???

#1 Bericht door mel »

Hallo,

Enkele jaren geleden heb ik een lowracer in mijn bezit gehad. In die zelfde periode heb ik rugproblemen gehad ( niet door de fiets ).
Doordat ik met de ligfiets meer de schokken van het wegdek in mijn rug voelde heb ik toen besloten de fiets te verkopen.
Nu dat ik net een prostaatoperatie heb ondergaan en de rugproblemen verdwenen zijn kriebelt het om terug te beginnen ligfietsen ,al is het maar om de druk op de prostaat iets te verminderen .
Wat ik me nog herinner van mijn vorig ligfiets avontuur is dat ik vrij veel last had van pijn in de knieen.
Nu wil ik kost wat kost hetzelfde probleem vermijden...maar de vraag is natuurlijk op welke manier ik dit kan vermijden.
Ik moet er wel bijvertellen dat ik de fiets zal uitrusten met elektrische ondersteuning, ik vermoed dat dit al veel minder kans op kniepijn zal geven.

Bedankt voor de tips

mvg

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#2 Bericht door Lex »

Kniepijn kan, volgens mij, komen van de cranklengte, trapfrequentie, afstand tot uw zitje, gewicht dat je meesleurt en het al dan niet nodig hebben van steunzolen. Niet makkelijk om daar direct iets op te plakken. Het is, als je eenmaal kniepijn hebt, ook niet op 1,2,3 op te lossen. Dit kan ook enige tijd in beslag nemen. Niet simpel dus.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#3 Bericht door bicky »

Te hard trappen is de grootste oorzaak bij beginners.
Het klinkt stom. Maar je kan meer druk op de pedalen zetten door je af te drukken in je zitje.
Beginners vergeten vaak terug te schakelen bij het stoppen/vertragen en oefenen dan grote kracht om terug op gang te komen
Bij een koersfiets/MTB moet je minder terugschakelen, maar dan kan je wel rechtstaan om te vertrekken

De cranklengte, trapfrequentie, afstand tot uw zitje, gewicht kunnen ook een rol spelen.

Gebruikersavatar
Jeroen
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 15:42
Postcode: 8450
Fiets: m5 CHR
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#4 Bericht door Jeroen »

Misschien ook om over na te denken: pedaaltype.

Ik ben gestart met de 'gewone' spd's, maar kreeg na verloop van tijd kniepijn (links). Ik heb het opgelost door te veranderen van pedaal. Overgestapt op speedplay frogs, met resultaat.

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#5 Bericht door mel »

Jeroen schreef:Misschien ook om over na te denken: pedaaltype.

Ik ben gestart met de 'gewone' spd's, maar kreeg na verloop van tijd kniepijn (links). Ik heb het opgelost door te veranderen van pedaal. Overgestapt op speedplay frogs, met resultaat.
Wss een stomme vraag maar trappen met ' gewone , niet klik pedalen ' is dan zowiezo niet ideaal als het gaat over kniepijn?

Gebruikersavatar
Jeroen
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 15:42
Postcode: 8450
Fiets: m5 CHR
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#6 Bericht door Jeroen »

Wss een stomme vraag maar trappen met ' gewone , niet klik pedalen ' is dan zowiezo niet ideaal als het gaat over kniepijn?
Dat zou ik niet durven beweren. Het is een mogelijkheid om te fietsen zonder klikpedalen, maar ik vind fietsen zonder klikpedalen gewoon lastiger. Als je met klikpedalen fietst moet je je benen niet meer omhoog houden. Op een bukfiets is dit niet van toepassing, want daar kan je je voeten op de pedalen laten rusten, op een ligfiets kan dat niet.

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#7 Bericht door mel »

Tis zowiezo een lastige beslissing om terug te gaan ligfietsen omdat ik met de vorige ligfiets ook knieproblemen had. En die kniepijn komt meestal maar na enkele weken te voorschijn...na de aankoop van de fiets dus :?
Het zal voor de knieen in elk geval veel minder belastend zijn met de elektrische ondersteuning.

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#8 Bericht door SCORPION »

Heb je geen zin om eens een e-trike te gaan proberen ?
In een andere topic vertelt Pauvre Mouton zijn zoektocht naar een trike, met veelvuldige ervaringstips tips van andere leden.


Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#9 Bericht door antony »

ik merk uit ervaring nu ,ezel moet zich eerst eens stoten zeker .
Ik heb altijd las van knie,en , al gewoon rijden met de wagen dan is lang stil zitten een oorzaak .eenmaal bewegen is dit zo goed als weg .
nu heb ik met lig fietsen ,overdreven in verzet dan 52 vooraan is voor mij persoonlijk te zwaar .kon geen trap meer op of zo .maar goed blijven trappen .
nu kleine 2000 km op kleine verzet aan rijden 30 dan is voor me persoonlijk veel meer comfort ,wel nog last maar dit zal nooit weg gaan .
na fietsen heb ik bijna geen last meer van zolang ik meer beweeg is goed voor me stil zitten is voor me een ramp .
dokter noemt het een pater knie ,als je 8uren op dag op je knie werk dan is de oorzaak voor me snel gevonden .
dus ik raad klein verzetje aan

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#10 Bericht door blackarmor »

ik heb zelf ook vrij kwetsbare knieen en heb ondervonden dat
kortere trapstellen , goede klikpedalen ( eggbeaters speedplay enz ) ,ovale tandwielen , juiste afstelling van de fiets en veel schakelen gaan veel problemen met de knieen beperken
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#11 Bericht door Martin »

Op mijn trike zonder ondersteuning heb ik last, op de trike met ondersteuning niet.
Welke zou je willen kopen? Een tadpole of delta model?
Indien je wil mag je hier onze trikes uitproberen, er staan hier vooral delta trikes, oude en compleet nieuwe onbereden. Ik heb er ook 1 te koop met ondersteuning. Deze is wat gemodificeerd om meer power te hebben :D
@Bicky, bedankt voor de schakeltip, hier moet ik meer aandacht aan besteden!
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#12 Bericht door mel »

Ik heb nog totaal geen idee welk soort ligfiets... ik heb nog nooit met een trike gereden dus weet ik helemaal niet hoe zo'n fiets riid en voelt. Het is vooral de problemen aan de knie die ik wil voorkomen, daarom mijn vraag. Toch goed om te lezen dat de elektrische ondersteuning jou kniepijn weghelpt.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#13 Bericht door Wouter D »

volgens mij is het gedrag van het lichaam tov de (lig)fiets voor iedereen een ander verhaal. Het is dus aangewezen een aantal zaken te proberen.

meestal worden mensen met knieproblemen aangemoedigt om veel te fietsen. dit wil dan zeggen, rustig fietsen in een klein verzet, meer toeren draaien met kleine belasting.
Met elektro-ondersteuning kan je de balsting van je knieën verminderen, dat heb je echter volledig zelf in de hand, je kan onderstening nemen om makkelijker je snelheid aan te houden, je kan ook ondersteuning nemen om sneller vooruit te komen. in het tweede geval zullen je knieën er niet beter van worden, denk ik.

op dit forum kan je verhalen terug vinden over mensen die geholpen zijn door tpd pedalen.

mijn eigen beperkte ervaring is deze: staan je trappers te dicht, dan krijg je kniepijn
staan je trappers te ver, dan krijg je last van de achillespees
het is aan jezelf om een aanvaardbaar compromis te vinden.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#14 Bericht door SCORPION »

Een volwaardig alternatief voor de clickpedalen is het systeem dat uit de triathlon wereld overgenomen is. Afgesteld op jouw schoenenmaat kun je met gewone schoenen gaan fietsen. De toppen van de schoenen en de hiel zitten vast in een houder en ook de zijkant is verzekerd. Velcro riemen houden alles op zijn plaats en in geval van nood kom je gewoon helemaal los met een kwartdraai zoals bij gewone klickpedalen.

Mijn rechterknie heb ik gewoon kapotgelopen op de loopband, door jarenlang dagelijks 5 km te stappen als onderdeel van het revalidatie programma.
Met de elektrische ondersteuning heb ik daar geen last meer van en kan ik gewoon fietsen op tochten van 50 à 60 km. Trapfrequentie gemiddeld 45/min. Boven de 60 km treed vermoeidheid op in die knie, en ook meteen pijn. Bij vochtig en nat weer een stuk vroeger. Soms is dat plots en zonder aanleiding ? In dergelijk geval, als het dan helemaal niet meer gaat om normaal te trappen, kan mijn e-trike mij terug thuis brengen aan 20 km/u, en ja ook bergop !


@+
scorpion
Bijlagen
pyroadapter.jpeg
pyroadapter.jpeg (11.08 KiB) 6680 keer bekeken
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier.....???

#15 Bericht door Martin »

SCORPION schreef:Een volwaardig alternatief voor de clickpedalen is het systeem dat uit de triathlon wereld overgenomen is. Afgesteld op jouw schoenenmaat kun je met gewone schoenen gaan fietsen. De toppen van de schoenen en de hiel zitten vast in een houder en ook de zijkant is verzekerd. Velcro riemen houden alles op zijn plaats en in geval van nood kom je gewoon helemaal los met een kwartdraai zoals bij gewone klickpedalen.

Mijn rechterknie heb ik gewoon kapotgelopen op de loopband, door jarenlang dagelijks 5 km te stappen als onderdeel van het revalidatie programma.
Met de elektrische ondersteuning heb ik daar geen last meer van en kan ik gewoon fietsen op tochten van 50 à 60 km. Trapfrequentie gemiddeld 45/min. Boven de 60 km treed vermoeidheid op in die knie, en ook meteen pijn. Bij vochtig en nat weer een stuk vroeger. Soms is dat plots en zonder aanleiding ? In dergelijk geval, als het dan helemaal niet meer gaat om normaal te trappen, kan mijn e-trike mij terug thuis brengen aan 20 km/u, en ja ook bergop !


@+
scorpion
Heb je daar een site voor? Dit ziet er goed uit. En terug op de motor monteer ik reeds als standaard als de E-trike voor een beperkte persoon is. Ik plaats er zelfs cruise controle op.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Plaats reactie