verplicht fietspad?
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
verplicht fietspad?
Hoi,
Goed nieuws geen enkel slecht fietspad is verplicht. Want een verplicht rijwielpad is pas verplicht als het berijdbaar is. Heb al twee keer de politie afgescheept met deze wet (www.wegcode.be).
Nog goed nieuws: fietpaden die in links liggen dus 1 fietspad voor 2 rijrichtingen is ook niet verplicht als het voor jou links ligt.
Hierover al drie keer met de politie in conflict gegaan en ze zijn telkens afgedropen.
Goed nieuws geen enkel slecht fietspad is verplicht. Want een verplicht rijwielpad is pas verplicht als het berijdbaar is. Heb al twee keer de politie afgescheept met deze wet (www.wegcode.be).
Nog goed nieuws: fietpaden die in links liggen dus 1 fietspad voor 2 rijrichtingen is ook niet verplicht als het voor jou links ligt.
Hierover al drie keer met de politie in conflict gegaan en ze zijn telkens afgedropen.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.
- Willem
- Helper
- Berichten: 470
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Hurricane
- Locatie: 9000 Gent
- Contacteer:
Re: verplicht fietspad?
Die wet wordt door mij ook regelmatig gebruikt 'k Heb het wel nog nooit moeten uitleggen aan de politie.wost schreef:Goed nieuws geen enkel slecht fietspad is verplicht. Want een verplicht rijwielpad is pas verplicht als het berijdbaar is. Heb al twee keer de politie afgescheept met deze wet (www.wegcode.be).
Die zijn volgens mij dikwijls zelfs verboden. Er zijn bijvoorbeeld veel éénrichtingsbanen waar er alleen een fietspad is voor die fietsers die in de tegengestelde richting rijden. Maar heel veel fietsers rijden in de andere richting ook op dat fietspad, wat volgens mij verboden is, en soms gevaarlijk, want die fietspaden zijn niet breed genoeg om te kunnen kruisen.wost schreef:Nog goed nieuws: fietpaden die in links liggen dus 1 fietspad voor 2 rijrichtingen is ook niet verplicht als het voor jou links ligt.
Hierover al drie keer met de politie in conflict gegaan en ze zijn telkens afgedropen.
Willem Van Besien
- Bruno Van den Bussche
- Helper
- Berichten: 276
- Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
- Postcode: 9250
- Fiets: Challenge Twister
- Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
- Contacteer:
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
Temse is toch een beetje politietown heb ik zo de indruk, of gewoon pech gehad.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.
- ome Willem
- Junior
- Berichten: 38
- Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
- Postcode: 3040
- Fiets: Optima Dolphin
- Locatie: Neerijse
- Contacteer:
Beste Wouter,
je schreef: "Goed nieuws geen enkel slecht fietspad is verplicht."
Waar heb je dit gevonden a.u.b? Ik heb gezocht op www.wegcode.be maar de letterlijke tekst niet gevonden.
Heb ondertussen ook gehoord van een jurist dat " niet berijdbaar " moet geïnterpreteerd worden, gaat het om wat kleine putjes of zijn er echt kloven in het wegdek, schijnt zijn er slechts uitspraken gebeurd wanneer er deksels van rioolputten ontbraken en zeer grote niveauverschillen zijn.
Dan zou zelfs de gemeente aansprakelijk kunnen worden gesteld indien u met uw fiets tegen de vlakte gaat.
Ome Willem
je schreef: "Goed nieuws geen enkel slecht fietspad is verplicht."
Waar heb je dit gevonden a.u.b? Ik heb gezocht op www.wegcode.be maar de letterlijke tekst niet gevonden.
Heb ondertussen ook gehoord van een jurist dat " niet berijdbaar " moet geïnterpreteerd worden, gaat het om wat kleine putjes of zijn er echt kloven in het wegdek, schijnt zijn er slechts uitspraken gebeurd wanneer er deksels van rioolputten ontbraken en zeer grote niveauverschillen zijn.
Dan zou zelfs de gemeente aansprakelijk kunnen worden gesteld indien u met uw fiets tegen de vlakte gaat.
Ome Willem
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Zelfmoordstroken
Niet berijdbaar kan voor mij ook betekenen dat er om de honderd meter een auto op het fietspad geparkeerd staat, of dat er veel moederkes en oudjes op rijden waardoor je snelheid dichter bij de weg ligt dan bij het fietspad. Andere redenen zijn, bv op de Brusselsesteenweg: om de haverklap zijstraatjes die er op uitkomen. Helemaal af te raden zijn fietspaden aan de rechterkant van een rij geparkeerde wagens. De belangrijkste reden waarom ik meestal aan fietspaden zelfs niet meer begin is dat ze om de haverklap onderbroken worden waardoor levensgevaarlijke onverwachte manoeuvers nodig zijn.
De letterlijke tekst zou ik ook niet weten maar ik weet wel dat de basis van de wet is dat we streven naar veiligheid voor de andere weggebruikers en onszelf. Valt dat ergens terug te vinden?
Ceteram censeo dat ze iedereen ne velomobiel moeten geven, dan zouden er veel minder accidenten zijn.
De letterlijke tekst zou ik ook niet weten maar ik weet wel dat de basis van de wet is dat we streven naar veiligheid voor de andere weggebruikers en onszelf. Valt dat ergens terug te vinden?
Ceteram censeo dat ze iedereen ne velomobiel moeten geven, dan zouden er veel minder accidenten zijn.
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
Artikel uit wegcode:
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.
De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.
ziedewel
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.
De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.
ziedewel
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.
Politie afgedropen. Vergeet het maar.
Ik ken politiemensen waar het niet 'zal afgedropen worden'. Op termijn zul je wel zo eens iemand tegen het lijf lopen en ik kan u verzekeren dat het dan niet lachen wordt. Ongeacht wat u denkt zelf te moeten doen, of te laten.
Uit ervaring weet ik wel dat allerhande indianenverhalen de ronde doen over wat niet en wat wel kan. En hoe dom politiemensen zijn op ligfiets- of velomobielgebied. Vergeet dat maar. Eens een proces-verbaal opgesteld gaat dat een eigen leven leiden op parketgebied en vervolgt het zijn weg zonder dat u er nog iets kan aan doen. Uiteindelijk kunt U betalen of procederen. Maar procederen kan u gemakkelijk het driedubbele kosten van de initiële boete.
Wees dus maar voorzichtig in het gebruik van de openbare weg, en ook in het gebruik van uw tong als het op discussie aankomt.
Ik ken politiemensen waar het niet 'zal afgedropen worden'. Op termijn zul je wel zo eens iemand tegen het lijf lopen en ik kan u verzekeren dat het dan niet lachen wordt. Ongeacht wat u denkt zelf te moeten doen, of te laten.
Uit ervaring weet ik wel dat allerhande indianenverhalen de ronde doen over wat niet en wat wel kan. En hoe dom politiemensen zijn op ligfiets- of velomobielgebied. Vergeet dat maar. Eens een proces-verbaal opgesteld gaat dat een eigen leven leiden op parketgebied en vervolgt het zijn weg zonder dat u er nog iets kan aan doen. Uiteindelijk kunt U betalen of procederen. Maar procederen kan u gemakkelijk het driedubbele kosten van de initiële boete.
Wees dus maar voorzichtig in het gebruik van de openbare weg, en ook in het gebruik van uw tong als het op discussie aankomt.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
als je natuurlijk vanuit het nederlands oogpunt de berijdbaarheid van een fietspad keurt zal je idd aan nog geen tien procent komen, maar vanuit het belgisch oogpunt kom je wel tot minimum 50 procent, ok, ze kunnen beter, maar we zijn het gewend nietwaar.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- graddus
- knopenhakkert
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
- Postcode: 4575NA
- Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
- Locatie: Overslag NL
- Contacteer:
Wat mij het meeste irriteerd, is dat ook nieuwe fietspaden op een dusdanige manier worden aangelegd dat je altijd ondergeschikt bent aan het autoverkeer. Wat heeft het bijvoorbeeld voor nut om een verhoogd fietspad aan te leggen, wanneer dat iedere twintig meter zeer abrupt weer wordt onderbroken voor elke inrit van een huis. Alsof die mens met zestig per uur zijn oprit op moet kunnen en dus geen hoogteverschil kan overwinnen (met zijn PC Hooft, sorry, Brussel Nieuwstraat-Tractor).
Je gaat daar moeten mee leren leven Marc.
Heb vrijdag jongstleden een definitief ontwerp van een zeer belangrijke rotonde op een kruising van twee grote gewestwegen (in de buurt van een belangrijke ontsluitingsweg van en naar een drukke autosnelweg) onder ogen gezien. Aan te leggen in 2006.
Fazit : fietspaden op rotonde liggen BUITEN de voorrang.
Wie zei daar ook alweer dat IEDEREEN in België, OP een rotonde, wettelijk voorrang zou moeten hebben ten opzichte van het aanlopend verkeer?? De auto? Jawel. Maar de fietser misschien dan toch niet!
Heb vrijdag jongstleden een definitief ontwerp van een zeer belangrijke rotonde op een kruising van twee grote gewestwegen (in de buurt van een belangrijke ontsluitingsweg van en naar een drukke autosnelweg) onder ogen gezien. Aan te leggen in 2006.
Fazit : fietspaden op rotonde liggen BUITEN de voorrang.
Wie zei daar ook alweer dat IEDEREEN in België, OP een rotonde, wettelijk voorrang zou moeten hebben ten opzichte van het aanlopend verkeer?? De auto? Jawel. Maar de fietser misschien dan toch niet!
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
patrick echt waar gij zij ne wijze mens ik weet het ik val in herhaling maar ge zijt ne wijze mens. Ik zou het ni beter kunnen zeggen.
Wees dus maar voorzichtig in het gebruik van de openbare weg, en ook in het gebruik van uw tong als het op discussie aankomt.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....