Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#16 Bericht door Pauvre Mouton »

Gisteren nog een klein tochtje met de koersfiets (lees: 2-wieler) gemaakt.
Het deed goed weer in de buitenlucht/natuur te kunnen fietsen. Helaas bij thuiskomst een opkomende pijn/blokkering in de nek (hernia).
Die koersfiets moet hier buiten! Staat ondertussen ook al even te koop :-)
Hopelijk kan ik hem snel en voor een goede prijs verkopen. Dan heb ik al meteen een startbudget voor een trike ligfiets.

Nu eens wat opzoekingen doen ivm het samenspel van een trike ligfiets en nekhernia's...ervaringen ook steeds welkom.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#17 Bericht door Martin »

Volgens mij zou een neksteun wel goed zijn als extra ondersteuning. Weet je al welke trike je zou willen hebben?
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#18 Bericht door Pauvre Mouton »

Een neksteun lijkt me ook onontbeerlijk.

De genomineerden zijn gekend, waarschijnlijk ice sprint 26" of azub tricon, of mss toch nog een hp vélotechnik.
Zoals eerder gemeld wacht ik nog even mijn alsmaar duurder wordend bouwavontuur af, om daarna een afspraak te maken voor een uitgebreide testdag (testen van 26" achterwiel, vering, neksteun) voor de definitieve keuze te kunnen maken.
En dan pas mag ik mij een volwaardig forum lid noemen :)
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#19 Bericht door Pauvre Mouton »

:D
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#20 Bericht door dmd »

Ik heb artrose tussen 2 nekwervels. Als je te veel ligt op een bukker zoals op een racefiets doet dat inderdaad geen deugd, heb ik vorige week nog moeten merken op de piste (waarom mogen daar geen ligfietsen op :x )
Gelukkig is dit op de ligfiets veel beter. Een neksteun is tof, maar in mijn geval moet ik wel zorgen dat ik mijn hoofd af en toe eens beweeg, anders heb ik ook last!
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#21 Bericht door Wouter D »

de eerste 8 jaar reed ik op de ligger zonder neksteun en ik had er ook geen behoefte aan, nu kan ik bijna niet meer zonder. Je merkt het vanzelf wel als je er behoefte aan hebt, dat is mijn ervaring.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#22 Bericht door Martin »

Een zelfde trike kan ook verschillen.
Op enkele van mijn sinners heb ik last van mijn nek en kan ik een neksteun gebruiken, op andere heb ik dit niet nodig. Het model met de knik in de voorpijp is degene waar ik last op heb. Maar ook de crank kan veel verschil maken, zelfs bij nekklachten. De lengte van de cranks, de grote van het voorblad.
Het is zoeken tot je de perfecte fiets voor jezelf hebt.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#23 Bericht door Pauvre Mouton »

Ok, alvast bedankt aan allen voor de toffe reacties en tips.

(Als ik straks Euromillions win, staat er morgen...euhm maandag een trike op de inrit hier, morgen eerst testen natuurlijk dan eh :p)
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#24 Bericht door Martin »

Niet vergeten met euromillions te spelen vandaag, succes :wink:
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#25 Bericht door SCORPION »

Met de HP Velotechnik Scorpion fs 26" heb ik er nu 4.000 km opzitten en rij ermee sedert Mei 2013. Ik kan enkel spreken van ervaring op deze trike, en ben er uiterst tevreden over. Als je nekklachten hebt is de full suspension zeker een must, en neem er dan ineens de optie neksteun bij. Dank zij metalen platen in mijn rug kan ik weer rechtop staan en zonder problemen e-triken. Met je nekklachten moet dit zeker ook lukken. Een zeer zorgvuldige afstelling van de trike op je lichaamsmaten ( door uw leverancier ? ), zal uw comfort buitengewoon sterk verbeteren en minimaal je nekspieren op de proef stellen. De hellingsgraad van de zitting, de hoogte van de neksteun, de juiste beenlengte tot aan de trappers, hoogte en afstand van de stuurhandles, idem spiegels, instelling van de hardheid van de vering enz enz. De laatste stap naar super comfort blijft de e-trike, maar hangt af van je algemene gezondheidstoestand, ouderdom, fitheid, financiën . . . In januari 2015 wordt ik 76, en rij gemiddeld 22 à 23 km/uur. Wellicht ben je een heel stuk jonger en fitter, en was je niet verlamd aan beide benen door een ongeval. Maar als een e-trike het verschil voor je maakt tussen zorgeloos en plezierig rondrijden of in je zetel blijven zitten kies dan voor een e-trike !
Doe toch eerst een serieuze proefrit van enkele uren met een perfekt op jouw maten afgestelde Scorpion fs 26" en beslis dan pas als je er zonder nekpijn afkomt. Dit is het enige doorslaggevend argument !
Laat je enkel leiden door het hoog tevredenheidsgehalte van een pijnloze rit waar je 110% van genoten hebt !

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#26 Bericht door Pauvre Mouton »

Chapeau dat je op jouw leeftijd en medisch verleden zo geniet van het (lig)fietsen.

Zelf rekenen ik me nog niet tot de categorie voor elektrische ondersteuning, en wil graag zelf voor 100% instaan als krachtbron :)
Daar zal mijn jeugdige leeftijd van 35 en sportieve achtergrond wel wat mee te maken hebben.
Elektrische ondersteuning is een geweldige uitvinding, maar ik merk op dat er vooral door de jongere generatie te gemakkelijk naar gegrepen wordt. Maar soit, dat is een andere discussie en uiteraards ieders keuze.

Back on topic: ik heb me inderdaad voorgenomen een langdurige testrit op verschillende ondergrond (goedlopend asfalt en het helaas veel slechtere klassieke Belgische fietspad met verschillende betonplaten etc) op een goed afgestelde trike (verschillende samenstellingen: geveerd/ongeveerd, ...) te doen.

Ik denk over genoeg bagage te beschikken om de juiste keuzes te kunnen maken. Bedankt voor de bereidwillige hulp & tips hier.
Ook ben ik er zeker van dat de verkoper te Zonhoven ook best weet met wat hij bezig is. Wellicht zal ik dus een juiste trike op maat kunnen vinden.

Ik wens iedereen nog een een goede gezondheid en een hoop fietsplezier,
en geef wel een seintje als ik ga testen of getest heb (volgend jaar wellicht ergens).

Ciao

ter info: Euromillions was me niet goedgezind, de afzetters :P
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#27 Bericht door Pauvre Mouton »

Zucht, bijna een jaar later nog geen trike getest of gekocht (en nougabollen gewonnen op de loterij).
Voornaamste reden hiervan is het faillissement van onze ramenleverancier die is gaan lopen met duizenden euro's voorschot. :evil:

Maar zoals je kon lezen bij "ligfietsers spotted" begint mijn vriendin wel al wat bij te draaien, dus ooit komt dit wel goed, lol
En daarbij met onze bouwwerkzaamheden en gezinsuitbreiding heb ik geen 5 seconden tijd over, laat staan om een trike-tocht te doen.

Allé euhm tot volgend jaar of zo, ik troost me wel door af en toe dit forum door te lezen en zo wat ervaring op te doen haha :mrgreen:
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#28 Bericht door Martin »

Je zoontje is ondertussen 5jaar. Blijkbaar lopen er nu 2 van die huidige leukerds rond. Trek je daar aan op.
Ben je al begonnen met die pannenkoekenbak? Je kon er al wat verkocht hebben in een jaar tijd. Van onze bekende koekenbak zal je niets moeten verwachten, ook niet van anderen.
De winter komt er aan en je hebt weer een jaar tot volgende zomer. Maak een plan, maak iets dat wat kan opbrengen. Ik ben begonnen met een driewieler van 100€ voor mijn zoon. Nu heb ik al een garage vol trikes en rijden wij allen op drie wielen. Geen enkele fiets is nieuw, maar handigheid leer je vlug als je zo veel geld kan besparen. Volg een cursus fietshersteller en maak van een oude knar van een ligfiets een nieuwe.
Ik ben al meer dan een jaar bezig met de renovatie van een Kettwiesel, het is niet altijd simpel maar ik kom er wel.
Als je niet te kieskeurig bent dan begin je gewoon met wat je kan betalen. Kijk niet uit naar mooie glimmende onbetaalbare trikes. Wees tevreden met een eerste oude ligger ook al is die niet mooi. Ik heb ondertussen een nieuwere Sinner comfort en plaatste er een motor op. Normaal ging ik dit jaar een Scorpion kopen. Ook ik heb onverwachte kosten maar die Scorpion komt er. Steeds een beetje verbeteren en uitkijken naar je droom is leuk. Eens je die droom hebt waar zullen wij dan van dromen?
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#29 Bericht door SCORPION »

Een trike Gekko fxs van HP Velotechnik, die meegroeit met je zoontje is misschien een oplossing ? Van 120 cm tot 180 cm of van kind tot volwassen man !

http://www.hpvelotechnik.com/presse/neu ... fxs_d.html

http://www.hpvelotechnik.com/presse/pre ... ko_fxs.pdf

https://picasaweb.google.com/1102797178 ... 5568083730

Komt nu voor het eerst op Eurobike salon op 29 Augustus ( Publieksdag ) in Friedrichshaven. Leverbaar vanaf November 2015.

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#30 Bericht door Martin »

Super nieuws Scorpion,

Niet enkel voor kinderen maar ook voor kleine volwassenen. Voorheen hadden ze enkel de KMX.
Je bent top, die had ik nog niet gezien. Weer blij als een kind. Deze deel ik verder.

Bedankt Scorpion
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Plaats reactie