cranklengte
- dmd
- Kopman
- Berichten: 687
- Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
- Postcode: 9041
- Locatie: Oostakker
- Contacteer:
cranklengte
Al enige tijd raakt mijn interesse geprikkeld door het onderwerp cranklengte. In de loop der jaren zijn heel wat artikels gepubliceerd, maar zoals het in het fietswereldje vaak gaat zit verbetering vaak tussen de oren...
Op de bukker baseerde ik me in het verleden op dit artikel: http://www.ergonomiesite.be/antropometr ... p_maat.htm Daarin staat beschreven dat de beste ergononomie wordt verkregen op 20% van de binnenlengte, in mijn geval dicht bij 170mm.
In de Quest kan je in mijn geval niet langer dan 170mm gaan, of ik zit met mijn knieën tegen de rand, op de M5 monteerde ik daarom ook maar 170mm cranks... kwestie van gewoonte zeg maar.
In het boek van Mike Burrows: http://www.amazon.com/Bicycle-Design-Pe ... 1905005687 wordt een heel hoofdstuk gewijd aan cranklengte, in het kort voor een ligfiets: "the shorter - the better". Mike spreekt in zijn boek over cranklengtes van 150 tot zelfs 130mm!
In een gesprek met Bram Moens enkele maanden terug veegde Bram dit echter van tafel, volgens Bram is er geen verschil tussen een ligfiets en een bukker voor het bepalen van de optimale cranklengte.
Maar ook op tal van andere plaatsen (tijdschrift ligfiets&, blog van Quezzzzt, andere bronnen op het www...) zijn enorm tegenstrijdige berichten te lezen.
Tot nu toe liet ik het allemaal van op een afstand passeren, maar nu valt het me op dat ook de DF standaard geleverd wordt met 155mm cranks. Ik weet wel dat de Alleweder al langer geleverd wordt met 155mm cranks, maar de DF die geoptimaliseerd werd op snelheid???
Zou dit dan enkel zijn om niet met de knieën tegen de rand te gaan, of zou Daniel Fenn ook dat boekske van Mike Burrows gelezen hebben?
Enfin, ik zou het graag allemaal eens zelf aan de lijve ondervinden en vroeg me daarom af of er hier iemand nog 155mm cranks heeft liggen die ik eens zou mogen gebruiken om er een poosje mee te testen?
Op de bukker baseerde ik me in het verleden op dit artikel: http://www.ergonomiesite.be/antropometr ... p_maat.htm Daarin staat beschreven dat de beste ergononomie wordt verkregen op 20% van de binnenlengte, in mijn geval dicht bij 170mm.
In de Quest kan je in mijn geval niet langer dan 170mm gaan, of ik zit met mijn knieën tegen de rand, op de M5 monteerde ik daarom ook maar 170mm cranks... kwestie van gewoonte zeg maar.
In het boek van Mike Burrows: http://www.amazon.com/Bicycle-Design-Pe ... 1905005687 wordt een heel hoofdstuk gewijd aan cranklengte, in het kort voor een ligfiets: "the shorter - the better". Mike spreekt in zijn boek over cranklengtes van 150 tot zelfs 130mm!
In een gesprek met Bram Moens enkele maanden terug veegde Bram dit echter van tafel, volgens Bram is er geen verschil tussen een ligfiets en een bukker voor het bepalen van de optimale cranklengte.
Maar ook op tal van andere plaatsen (tijdschrift ligfiets&, blog van Quezzzzt, andere bronnen op het www...) zijn enorm tegenstrijdige berichten te lezen.
Tot nu toe liet ik het allemaal van op een afstand passeren, maar nu valt het me op dat ook de DF standaard geleverd wordt met 155mm cranks. Ik weet wel dat de Alleweder al langer geleverd wordt met 155mm cranks, maar de DF die geoptimaliseerd werd op snelheid???
Zou dit dan enkel zijn om niet met de knieën tegen de rand te gaan, of zou Daniel Fenn ook dat boekske van Mike Burrows gelezen hebben?
Enfin, ik zou het graag allemaal eens zelf aan de lijve ondervinden en vroeg me daarom af of er hier iemand nog 155mm cranks heeft liggen die ik eens zou mogen gebruiken om er een poosje mee te testen?
Quest 581 - M5 CHR
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: cranklengte
Ik denk dat lengte bij de DF aangepast is om zo de knieën niet tegen de bovenkant zouden komen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: cranklengte
Ik ben het daarmee eens. Eén van de factoren bij het optimaliseren van de stroomlijn is het zoveel mogelijk beperken van het frontale oppervlak en dan kom je al snel in de problemen met de cirkel die de cranks beschrijven. Kleinere cranks zijn dan een evidente oplossing.
For the record: op de Orca zitten standaard 170 mm cranks, op mijn Kobra zitten er van 160mm en in de Alleweder was dat 155mm. Omdat het allemaal totaal verschillende fietsen zijn, valt er weinig of niets te zeggen over verschillen hierin.
For the record: op de Orca zitten standaard 170 mm cranks, op mijn Kobra zitten er van 160mm en in de Alleweder was dat 155mm. Omdat het allemaal totaal verschillende fietsen zijn, valt er weinig of niets te zeggen over verschillen hierin.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- fujin
- Helper
- Berichten: 384
- Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
- Postcode: 2170
- Fiets: Mango Plus 283
- Locatie: Merksem
- Velomobiel: Quest XS090
- Contacteer:
Re: cranklengte
Tijdens mijn vakantie in Normandië iets bijgeleerd: in heuvelachtige omgevingen worden soms iets langere cranks gebruikt om een grotere hefboom te kunnen creëren.
De weg vlakbij ons huisje liep zoals veel wegen in Suisse Normandie nog al behoorlijk omhoog.
Ik had er net een tocht op zitten met de E Mango, elektro-ondersteuning, 9 versnellingen, 155 mm cranks, toen we 's avonds bij de huisbaas moesten zijn. Zijn nichtje stond bij hem aan de weg te praten en vertrok op haar fiets zonder versnellingen rustig heuvel op.
Amai, en dat zonder versnellingen. Ja was het antwoord, maar de fiets heeft extra lange cranks.
Klinkt mij redelijk logisch.
Boerenwijsheid?
De weg vlakbij ons huisje liep zoals veel wegen in Suisse Normandie nog al behoorlijk omhoog.
Ik had er net een tocht op zitten met de E Mango, elektro-ondersteuning, 9 versnellingen, 155 mm cranks, toen we 's avonds bij de huisbaas moesten zijn. Zijn nichtje stond bij hem aan de weg te praten en vertrok op haar fiets zonder versnellingen rustig heuvel op.
Amai, en dat zonder versnellingen. Ja was het antwoord, maar de fiets heeft extra lange cranks.
Klinkt mij redelijk logisch.
Boerenwijsheid?
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: cranklengte
Een grotere hefboom betekent meer kracht, maar dat werkt in twee richtingen. Vooral je knieën kunnen daar problemen mee krijgen. Als het gaat om een fiets voor korte ritjes, zal dat niet veel uitmaken op dat vlak, maar indien je geregeld tientallen kilometers fietst, zou het wel verschil kunnen uitmaken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Re: cranklengte
Ik vrees van wel. Minstens een keer per jaar komt er een uitvinder ons onder de grootste geheimhouding de Hefboom explikeren. 'T is een running gag, hehe.fujin schreef: Boerenwijsheid?
Ik leg het altijd zo uit: een bepaald persoon met een zeker vermogen loopt ongeveer even snel met grote passen of kleine pasjes. Met kleinere cranks blijft de omwentelingssnelheid (= loopsnelheid) constant - in werkelijkheid vergroot die iets om biomechanische redenen - maar neemt de hoeksnelheid toe. Dit staat gelijk aan hogere cadans, lagere belasting op de gewrichten, maar hetzelfde vermogen. Door het hogere toerental leggen wij ook bv. een 52tands blad naast een 155mm crank ipv. het pakweg 57tands blad dat we zouden nodig hebben in combinatie met een standaard verkrijgbare cassette met 11 tandjes.
tl,dr: Snel fietsen + veel fietsen + standaard componenten = kortere cranks.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
- DennisTheMenace
- Neo Prof
- Berichten: 242
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
- Postcode: 3700
- Fiets: M5 CHR
- Locatie: Tongeren
- Velomobiel: Quest 700| DF-XL
- Contacteer:
Re: cranklengte
Ben van 175mm naar 170mm cranks gegaan en heb sindsdien veel minder last van mijn kniëen. Binnenbeenlengte van 90cm. Kan niet zeggen dat ik enig verschil merk qua snelheid/kracht, heb ook mijn tandwielen niet aangepast.
- Martin
- Helper
- Berichten: 474
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
- Postcode: 8400
- Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
Re: cranklengte
Blijkbaar heb ik ook problemen met lange Cranks. Soms is de pijn zo erg dat de zin om te fietsen vergaat.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: cranklengte
dan is het tijd voor kortere cranks he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Martin
- Helper
- Berichten: 474
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
- Postcode: 8400
- Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
Re: cranklengte
Bedankt voor de info, deze kon ik nog niet
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten
-
- Helper
- Berichten: 251
- Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
- Postcode: 9850
- Fiets: Toxy ZR
- Contacteer:
Re: cranklengte
dmd: legt Burrows ook uit in zijn boekje waarom er wel een verschil is tussen ligfietsen en bukfietsen?
want op bvb. de mtb-forums lees je vaak andersom: zo lang mogelijke cranks (met uiteraard nog genoeg grondspeling).
Totnogtoe heb ik nooit kunnen verstaan waarom kortere cranks beter zouden zijn: hefboomwerking lijkt me gewoon te leren dat je bij dezelfde snelheid een grotere kracht moet uitoefenen. Aangezien mijn benen bovendien niet van de kortste zijn, leek het mij al helemaal te gek.
Echter: ik fiets met 175mm cranks op de raptobike en heb de laatste dagen soms ook wat kniepijn, vooral als ik een iets hogere snelheid wil halen (waarbij ik toegeef dat 90rpm al redelijk hoog aanvoelt en al bijna het moment is waarop ik schakel).
De uitleg van Brechtix is de enige totnogtoe waaruit ik inderdaad kan volgen dat een kleine crank kan helpen voor je cadans, waarvoor dank.
want op bvb. de mtb-forums lees je vaak andersom: zo lang mogelijke cranks (met uiteraard nog genoeg grondspeling).
Totnogtoe heb ik nooit kunnen verstaan waarom kortere cranks beter zouden zijn: hefboomwerking lijkt me gewoon te leren dat je bij dezelfde snelheid een grotere kracht moet uitoefenen. Aangezien mijn benen bovendien niet van de kortste zijn, leek het mij al helemaal te gek.
Echter: ik fiets met 175mm cranks op de raptobike en heb de laatste dagen soms ook wat kniepijn, vooral als ik een iets hogere snelheid wil halen (waarbij ik toegeef dat 90rpm al redelijk hoog aanvoelt en al bijna het moment is waarop ik schakel).
De uitleg van Brechtix is de enige totnogtoe waaruit ik inderdaad kan volgen dat een kleine crank kan helpen voor je cadans, waarvoor dank.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR
- Luc Willaert
- General Manager
- Berichten: 3432
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
- Postcode: 8400
- Fiets: Mango 137
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
Re: cranklengte
In de categorie "stoeme vragen"
Bestaan er geen cranks met 2 bevestigingsgaten voor de pedalen? (175 en 155 mm??)
Zo kan je met gewoon de pedalen te verplaatsen het verschil testen.
Luc
Bestaan er geen cranks met 2 bevestigingsgaten voor de pedalen? (175 en 155 mm??)
Zo kan je met gewoon de pedalen te verplaatsen het verschil testen.
Luc
- Jan.E
- catering
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
- Postcode: 3520
- Fiets: te veel fietsen om op te noemen
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Re: cranklengte
Dat bestaat, mijn dochter had van die cranks op haar fiets staan.
- Luc Willaert
- General Manager
- Berichten: 3432
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
- Postcode: 8400
- Fiets: Mango 137
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
Re: cranklengte
Dus was mijn vraag nog nie zo "stoem"